גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונדאי KONA: ההיברידית שתחסוך למרות מחירי הדלק הנמוכים

הגרסה ההיברידית של הג'יפון הקוריאני יקרה מאחותה מונעת הבנזין ופחות חזקה, אבל היא נעימה ומאוזנת יותר לנהיגה, מספקת ביצועים סבירים וחוסכת משמעותית בהוצאות השוטפות ● התחרות תוכרע בזירת ההנחות

יונדאי KONA היברידית  / צילום: יח"צ
יונדאי KONA היברידית / צילום: יח"צ

בסוף 2018, כאשר סוכמו הנתונים השנתיים של הכנסות המדינה ממסים, הופתעו באוצר לגלות כי חור גדול נפער בבאר ההכנסות ממיסוי רכב, שממנה שואבת המדינה עשרות מיליארדים באורח קבע. דרך החור דלפו להערכת האוצר כמעט 2.5 מיליארד שקל בשנה לכיסי האזרחים, שרכשו מכוניות היברידיות עם "רק" 50% מיסוי מצטבר (כולל מע"מ), במקום למעלה מ-80% ברכב לא היברידי .

אמנם המדינה הייתה זו שעודדה את הציבור במשך שנים לעבור למכוניות היברידיות ירוקות, אבל היה ברור שהפירצה "המסוכנת" חייבת להיסגר. התכנסו חכמי האוצר כדי לטכס עצה, חשבו, חישבו והגו תוכנית מבריקה ונחושה ושמה "הרפורמה במיסוי על היברידיות": מתווה רב שנתי להגדלה מדורגת של מס הקניה על היברידיות החל מתחילת 2020.

התוצאה הצפויה הייתה גל מאסיבי של הקדמת ייבוא היברידיות לפני העלאת המס. אחר כך הגיע משבר הקורונה, שמתח את המלאים "הישנים" עמוק לתוך הרבעון השני והתוצאה הסופית היא זינוק מרשים בנתח השוק של ההיברידיות. כמעט כל מכונית שלישית, שנמכרה בישראל במחצית הראשונה של 2020, הייתה היברידית כזו או אחרת ואצל יונדאי, למשל, נתח השוק של ההיברידיות נסק ל-40% מהמכירות.

יונדאי KONA היברידית

יונדאי מאמינה בישראל

קרוב לוודאי, שמבחינת יצרני הרכב, שלא מכירים את הדקויות של משחקי המס המקומיים, ישראל מצטיירת כיום בתור אות ומופת גלובלי לקיימות סביבתית. לפיכך, אין זה מפתיע שיונדאי מיהרה לשגר אלינו גם את הגרסה ההיברידית של יונדאי קונא עוד לפני רוב העולם ובעיצומו של משבר הקורונה.

גם חדי עין יתקשו להבחין בהבדלים בין עיצוב הקונא ההיברידית לבין אחותה מונעת הבנזין, שזוכה להצלחה לא מבוטלת בשוק הרכב. עיצובן של השתיים זהה למעט סימול הדגם ההיברידי בצידי הרכב וחישוקים בגודל ובעיצוב שונה. מי שמצפה לקבל "קרדיט ירוק" מסביבתו, יצטרך להדביק על הרכב סטיקרים. מנגד, שוחרי האופנה והתדמית לא ירגישו בנחיתות סטטוס לעומת בעלי הקונא עם מנוע טורבו-בנזין.

גם תא הנוסעים אינו שונה בהרבה מזה של גרסת הבנזין. מערך הפיקוד פשוט, מאורגן היטב ונטול התחכמויות, לוח המחוונים שומר על תצורה אנלוגית למרות תוספת של "מד חיסכון" גדול, צג המולטימדיה המקורי זהה לרוב דגמי יונדאי ותנוחת הנהיגה ממקמת את הנהג בגובה מעט יותר גבוה מזה של פרייבטים מקובלים.

סף הכניסה/יציאה נוח לבני כל הגילים, הראות לכל הכיוונים טובה יותר מאצל כמה וכמה מתחרים עם עיצוב מתוחכם (ע"ע CH-R, ג'וק ועוד) והמרחב במושב האחורי יכול לארח שני מבוגרים פלוס, אם כי הוא אינו מרווח כמו אצל בת הדודה קיה נירו, שנהנית מיתרון של 10 סנטימטרים בבסיס הגלגלים. תא המטען זהה בנפחו לזה של גרסת הבנזין, למעט העובדה שאינו מכיל גלגל רזרבי אלא פיתרון קומפקטי לתיקון תקרים. יש בפלח מרווחים ממנו.

האבזור התקני בגרסת הביניים בה נסענו, תקני לפלח המחיר הזה וכולל מערך מקיף של מערכות תומכות נהיגה וערכת סטטוס/נוחות המקובלת, למעט גג שמש חשמלי. איכות ההרכבה והגימור טובה כמקובל אצל יונדאי, כולל בידוד רעשים מרשים.

צריכת דלק טובה מגרסת הבנזין

באגף ההנעה מצוידת המכונית במערכת ההיברידית המוכרת של יונדאי, שבה מצוידות עשרות אלפי מכוניות יונדאי איוניק וקיה נירו, שנעות על כבישי ישראל. היא משלבת מנוע בנזין 1.6 ליטר, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום עם הספק משולב של 140 כ"ס ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

זו לא מכונית רזה, ועם 1.43 טון יש הרבה קלות ממנה בפלח, אבל המשקל לא מהווה אתגר עבור מערכת ההנעה המוצלחת. במצב התכנות הנמרץ, הכלי צובר מהירות בקצב מכובד, שומר על תנופה ראויה בעליות גם עם ארבעה נוסעים ומטען ומייצר תאוצות ביניים לינאריות, חלקות ושקטות מאוד. המערכת גם מבצעת בהצטיינות את המטלה של נסיעה עירונית ממושכת על חשמל. צריכת דלק ממוצעת מוצהרת של כ-24 ק"מ לליטר היא די תיאורטית, אבל גם עם ממוצע ריאלי של כ-17 ק"מ לליטר, הגרסה ההיברידית עדיין הרבה יותר ידידותי-לכיס מגרסת הטורבו-בנזין.

על הכביש הקונא ההיברידית מרגישה הרבה יותר מאוזנת מגרסת ההנעה הקדמית, עם מנוע הטורבו החזק. אין כאן היגוי מומנט ("לחימת הגה") שפוגם בהאצה נמרצת, בקרת המשיכה לא צריכה להירתם לפעולה בעת האצה על כביש חלקלק ומרכז הכובד נמוך יותר תודות לסוללה המאסיבית. בסך הכל זה רכב רגוע, ידידותי ונעים לנהיגה, שמותיר את הנהג בתמונה - בתנאי שזוכרים לנתק את מערכת הסיוע להיגוי - ממש כמו האח איוניק ובת הדודה קיה נירו.

נוחות הנסיעה מצוינת לכשעצמה וטובה משמעותית משל גרסת הטורבו בנזין, לא מעט בזכות השימוש בחישוקי 16 אינץ' עם צמיגים חתך מתון של 1960 לעומת הגומי הספורטיבי והלא סלחני של האחות.

מחיר המחירון של גרסת הבסיס של הקונא הייבריד ההתחלתית, כ-140 אלף שקל, מציב אותה בתחרות ישירה מול קיה נירו, שמובילה את פלח רכב הקרוס-אובר ההיברידיים בציי הרכב; ומול טויוטה CH-R שמובילה את אותו פלח בשוק הפרטי. בין לבין היא גם צריכה להתחרות עם גרסת הבנזין החזקה משמעותית של הקונא, שזולה ממנה באלפי שקלים. זו זירה תחרותית מורכבת, אבל אם לסמוך על התמחור האגרסיבי של הרכב בשוק ה"אפס קילומטר", המכונית עתידה להעניק לשוק המקומי ניעור לא קטן, בכפוף לגחמות האוצר. 

עוד כתבות

נכס של אול יר/ צילום: מצגת החברה

אול-יר מציגה: הסדר החוב הגדול הבא - והרביעי מקרב חברות הנדל"ן האמריקאיות

החברה שבבעלות יואל גולדמן מחזיקה בחוב הגבוה ביותר מקרב חברות הנדל"ן האמריקאיות שהנפיקו בת"א ונקלעו למשבר ● עצרה תשלומים למחזיקי האג"ח הלא מובטחות שלה, ומבקשת להסדיר חובות של 2.35 מיליארד שקל ● בתגובה צנחו האג"ח שלה עד 40%

נכס של מנורה מבטחים בלוס אנג'לס. "יסוד של יציבות" / צילום: יח"צ

כך נראית מפת ההשקעות בנדל"ן של הגופים המוסדיים

ההשקעות של חברות הביטוח בנדל"ן מהוות רק אחוזים בודדים מהנכסים שהם מנהלות לחוסכים, אבל הופכות אותן לשחקניות מהגדולות בארץ בתחום הנדל"ן המניב • פנינו למנהלי ההשקעות של חברות הביטוח כדי לשמוע מה הם שינו בתוכניות ההשקעה בעקבות משבר הקורונה

מערכת סלולר "ורד הרים" של צה"ל. המערכת המקורית של מוטורולה / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

הדור החמישי בצה"ל, הניסיון של מוטורולה סולושנס להשפיע על ההליך והאלוף במיל' שמסייע לה

מוטורולה סולושנס מפעילה לחצים כבדים כדי לזכות במכרז הדור ה–5 בסלולר של צה"ל ● סמי תורג’מן, לשעבר אלוף פיקוד דרום, מסייע בעניין • עלות המהלך מוערכת ב־1.5 מיליארד שקל

דובאי / צילום: Shutterstock

הטיסות לדובאי יידחו? ההיתר לטוס מעל סעודיה עדיין לא התקבל

ישראייר, ארקיע ואל על ממתינות לאישור רשמי לטוס בשמי סעודיה, אך לפי פרסומים, הרשויות במדינה לא ממהרות להעניק את ההיתר ● אם ההיתר לא יתקבל, הטיסות שאמורות היו להתחיל לצאת כבר מהשבוע, יידחו ● גורם מקורב: "הנושא נמצא בטיפול"

ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות מפגינים מול משרד ראש הממשלה / צילום: יח"צ

ראשי הרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות באולטימטום לנתניהו: תקציבים עכשיו, או שכולנו מתפטרים

לגלובס נודע כי הסחבת בהעברת תוכנית החומש לרשויות הדרוזיות והצ'רקסיות הובילה את ראשיהן להציב אולטימטום לראש הממשלה ● התוכנית הקודמת הסתיימה ב-2019, ועל אף שיש הסכמות על המסגרת החדשה, הן מתעכבות בשל אי העברת תקציב המדינה

דוד רגב / צילום: יח"צ

הרשות השנייה: יועצי תקשורת יכולים לשמש כפרשנים בטלוויזיה וברדיו

נציב קבילות הציבור של הרשות השנייה, דוד רגב, אינו רואה מניעה בשילובם של יועצי תקשורת ואנשי יחסי ציבור כפרשנים בתוכניות הטלוויזיה והרדיו, אך ממליץ שכאשר השימוש באותם יועצי התקשורת ואנשי יחסי ציבור נעשה על בסיס קבוע, הם יעבירו לידי הגורמים המשדרים את רשימת לקוחותיהם

היועמ”ש, ד”ר אביחי מנדלבליט / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מנדלביט לגנץ: יש להמתין עם ועדת הבדיקה לפרשת הצוללות עד סיום בדיקתי בנושא

היועמ"ש הודיע לראש הממשלה החלופי ושר הביטחון כי בכוונתו לוודא שהנושאים בהם תדון הוועדה לא יפריעו להתנהלותו התקינה של ההליך הפלילי באותו הנושא ● "אבקש כי הוועדה לא תחל בעבודתה עד לסיום הבחינה והעברת ההנחיות הנדרשות", ציין מנדלבליט

ח"כ עמיר פרץ בהשבעת הכנסת ה-35 / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

הממשלה אישרה את הרחבת העדפת תוצרת הארץ במכרזים של רכש ציבורי

ההצעה אושרה לאחר שהוסרה מטיוטת הצעת המחליטים הקודמת החובה של מערכת הבריאות לתת לספקים ישראלים אפשרות להשוות את הצעתם להצעת רוכשים זרים

בצורת / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

מדינות ארה"ב בדקו אפשרות לתבוע את הממשל האמריקאי בנושא שינוי האקלים

בין האפשרויות שנשקלו הייתה פעולה בבתי המשפט שנועדה להכריח את הממשלה הפדרלית לקבוע הפחתה של פליטת גזי חממה בחוק, כך לפי מסמכים שנחשפו לאחרונה

המוסד לביטוח לאומי צילום איל יצהר

השכרת דירות: ביה"ד קבע כי הביטוח הלאומי אינו יכול להסתמך על הדיווח למס הכנסה

ביה"ד לעבודה קבע כי משכיר דירות יכול לטעון במס הכנסה כי לא מדובר בהכנסה פרטית ולשלם בגינה מס מלא - ובמקביל לטעון בביטוח לאומי כי לא מדובר בהכנסה מעסק אלא בהכנסה פרטית, ולכן אין חייבו בביטוח לאומי בגין ההכנסה

מסעדנים ובעלי ברים במרסיי יוצאים בהמוניהם בתהלוכת הפגנה נגד הממשלה שהכריזה לסגור את עסקיהם / צילום: Daniel Cole, Associated Press

תמותה חסרת תקדים מקורונה באירופה: "זה כאילו כל יום מתרסק מטוס מלא נוסעים בגרמניה"

הפחד מסגר הרמטי נוסף הוביל את רוב מדינות אירופה ל"סגרים לייט", שהיעילות שלהם פחותה - והמחיר בחיי אדם ביבשת מזנק ● מדינות רבות גם לא ניצלו את ההפוגה שהעניקו להן סגרי אביב המוצלחים, כדי להיערך בצורה טובה יותר לחודשי החורף

משה ברקת / צילום: רפי קוץ

העימות בין ברקת לראשי מגדל מגיע לביהמ"ש: הדירקטורית רונית בודו עתרה נגד הרגולטור

רונית בודו, דירקטורית בלתי תלויה במגדל ביטוח ויו"ר ועדת הביקורת שלה, הגישה עתירה מינהלית נגד הממונה על רשות שוק ההון משה ברקת, זאת לאחר שדירקטוריון מגדל התבקש ע"י ברקת לשקול את המשך כהונתה כיו"ר ועדת הביקורת

מנהלי חברת סלאק, בתחילת המסחר במניית החברה, יוני 2019 / צילום: Reuters, Brendan McDermid

סלאק לא רכבה על הגל של זום בתקופת המגפה, כעת היא פגיעה יותר

מגפת הקורונה העבירה עובדים רבים לעבוד מהבית, אך סלאק, חלוצה בתחום הצ'ט המשרדי, לא הצליחה ליהנות מכך בגלל היעדר יכולות וידאו חזקות ● האם סיילספורס, שמנהלת מגעים לרכישת סלאק, מתכננת לשפר את היכולות הללו וכך גם את מעמדה מול זום ומיקרוסופט?

ההפגנות בבלפור. "אין סגר בלי פיצוי מראש" / צילום: טל קירשנבאום

כתב האישום נגד סגן ניצב גואטה: האלימות לא צצה משום מקום

כתב האישום נגד גואטה צריך להוות תמרור אזהרה לפוליטיקאים הבכירים, לנתניהו, לאוחנה ולחבריהם, כדי שייזהרו יותר בדבריהם ● גם אם ההפגנות נגדם לא מוצאות חן בעיניהם, הם צריכים לאפשר את קיומן ולהיזהר מלהתיר את דם המפגינים

שר הפנים, אריה דרעי / צילום: אלכס קולומויסקי, ידיעות אחרונות

אושר: יוקם צוות שיגבש כלים לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה

היוזמה של שר הפנים התקבלה בעקבות העובדה שתמ"א 38 לא הצליחה להגיע לפריפריה ושעד כה לא נמצאה דרך לתמרץ יזמים פרטיים לחזק מבנים ● בין היתר, הצוות שיוקם יפעל למציאת פתרונות מימון ומקורות תקציביים ● דרעי: "הנושא של חיזוק המבנים בפריפריה הוזנח במשך שנים"

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

נתניהו הגיש בקשה לביטול כתב האישום: "הצטברות פגמים חמורים"

סנגורי ראש הממשלה עורכי הדין בעז בן צור ועמית חדד הגישו בקשה בת 174 עמודים בה הם טוענים לפגמים רבים בניהול החקירה ● בין היתר מפרטים השניים הדלפות, איומים על עדים, אכיפה בררנית ומהלכי חקירה פסולים נוספים

האחים שלומי ויוסי אמיר, בעלי פרשמרקט / צילום: יח"צ

הודות לרכישת סניפים חדשים ולקורונה: רווחי פרשמרקט הכפילו את עצמם ברבעון השלישי

הרווח הנקי של רשת השיווק של האחים שלומי ויוסי אמיר זינק ב-95% לסך של 29 מיליון שקל, זאת לאחר שהרשת השתלטה על ארבעה סניפי סופר דוש ועל שלושה סניפים נוספים שנרכשו מקבוצת יינות ביתן

איתן יוחננוף - בעלים של רשת שיווק מזון יוחננוף / צילום: איל יצהר

הודות לקורונה ולמתחרה נחום ביתן: פרשמרקט ויוחננוף ממשיכות לצמוח

שתי רשתות המזון מציגות רבעון שלישי חזק לנוכח השפעות משבר הקורונה, כשהן ממשיכות להגדיל את ההכנסות תוך שמירה על הרווחיות, וזאת למרות שלשתיהן אין מכירות אונליין במשלוחים ● שתי החברות רכשו סניפים מהרשת המתחרה יינות ביתן–מגה

מלון מלכת שבא באילת / צילום: יח"צ

רשת פתאל במגעים לרכישת 45% ממלון מלכת שבא באילת מידי חברת אלעד מקבוצת תשובה

אם העסקה תאושר ע"י רשות התחרות, והצדדים יגיעו להסכמות - פתאל תשלוט במניות מיעוט ותיקח על עצמה חוב שחב בית המלון לגורמים מממנים ● שווי המלון מוערך ב-400 מיליון שקל

בית חולים - תינוק - פג / צילום: עינת לברון

תינוקות הקורונה: האם התינוקות לאימהות חולות נדבקים בעצמם במחלה

כשנה לאחר תחילת מגפת הקורונה וכתשעה חודשים אחרי התפרצותה המשמעותית ברוב מדינות העולם, מתחיל להאסף מידע לגבי ההשפעה על ההריון והתינוקות הנולדים