גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יונדאי KONA: ההיברידית שתחסוך למרות מחירי הדלק הנמוכים

הגרסה ההיברידית של הג'יפון הקוריאני יקרה מאחותה מונעת הבנזין ופחות חזקה, אבל היא נעימה ומאוזנת יותר לנהיגה, מספקת ביצועים סבירים וחוסכת משמעותית בהוצאות השוטפות ● התחרות תוכרע בזירת ההנחות

יונדאי KONA היברידית  / צילום: יח"צ
יונדאי KONA היברידית / צילום: יח"צ

בסוף 2018, כאשר סוכמו הנתונים השנתיים של הכנסות המדינה ממסים, הופתעו באוצר לגלות כי חור גדול נפער בבאר ההכנסות ממיסוי רכב, שממנה שואבת המדינה עשרות מיליארדים באורח קבע. דרך החור דלפו להערכת האוצר כמעט 2.5 מיליארד שקל בשנה לכיסי האזרחים, שרכשו מכוניות היברידיות עם "רק" 50% מיסוי מצטבר (כולל מע"מ), במקום למעלה מ-80% ברכב לא היברידי .

אמנם המדינה הייתה זו שעודדה את הציבור במשך שנים לעבור למכוניות היברידיות ירוקות, אבל היה ברור שהפירצה "המסוכנת" חייבת להיסגר. התכנסו חכמי האוצר כדי לטכס עצה, חשבו, חישבו והגו תוכנית מבריקה ונחושה ושמה "הרפורמה במיסוי על היברידיות": מתווה רב שנתי להגדלה מדורגת של מס הקניה על היברידיות החל מתחילת 2020.

התוצאה הצפויה הייתה גל מאסיבי של הקדמת ייבוא היברידיות לפני העלאת המס. אחר כך הגיע משבר הקורונה, שמתח את המלאים "הישנים" עמוק לתוך הרבעון השני והתוצאה הסופית היא זינוק מרשים בנתח השוק של ההיברידיות. כמעט כל מכונית שלישית, שנמכרה בישראל במחצית הראשונה של 2020, הייתה היברידית כזו או אחרת ואצל יונדאי, למשל, נתח השוק של ההיברידיות נסק ל-40% מהמכירות.

יונדאי KONA היברידית

יונדאי מאמינה בישראל

קרוב לוודאי, שמבחינת יצרני הרכב, שלא מכירים את הדקויות של משחקי המס המקומיים, ישראל מצטיירת כיום בתור אות ומופת גלובלי לקיימות סביבתית. לפיכך, אין זה מפתיע שיונדאי מיהרה לשגר אלינו גם את הגרסה ההיברידית של יונדאי קונא עוד לפני רוב העולם ובעיצומו של משבר הקורונה.

גם חדי עין יתקשו להבחין בהבדלים בין עיצוב הקונא ההיברידית לבין אחותה מונעת הבנזין, שזוכה להצלחה לא מבוטלת בשוק הרכב. עיצובן של השתיים זהה למעט סימול הדגם ההיברידי בצידי הרכב וחישוקים בגודל ובעיצוב שונה. מי שמצפה לקבל "קרדיט ירוק" מסביבתו, יצטרך להדביק על הרכב סטיקרים. מנגד, שוחרי האופנה והתדמית לא ירגישו בנחיתות סטטוס לעומת בעלי הקונא עם מנוע טורבו-בנזין.

גם תא הנוסעים אינו שונה בהרבה מזה של גרסת הבנזין. מערך הפיקוד פשוט, מאורגן היטב ונטול התחכמויות, לוח המחוונים שומר על תצורה אנלוגית למרות תוספת של "מד חיסכון" גדול, צג המולטימדיה המקורי זהה לרוב דגמי יונדאי ותנוחת הנהיגה ממקמת את הנהג בגובה מעט יותר גבוה מזה של פרייבטים מקובלים.

סף הכניסה/יציאה נוח לבני כל הגילים, הראות לכל הכיוונים טובה יותר מאצל כמה וכמה מתחרים עם עיצוב מתוחכם (ע"ע CH-R, ג'וק ועוד) והמרחב במושב האחורי יכול לארח שני מבוגרים פלוס, אם כי הוא אינו מרווח כמו אצל בת הדודה קיה נירו, שנהנית מיתרון של 10 סנטימטרים בבסיס הגלגלים. תא המטען זהה בנפחו לזה של גרסת הבנזין, למעט העובדה שאינו מכיל גלגל רזרבי אלא פיתרון קומפקטי לתיקון תקרים. יש בפלח מרווחים ממנו.

האבזור התקני בגרסת הביניים בה נסענו, תקני לפלח המחיר הזה וכולל מערך מקיף של מערכות תומכות נהיגה וערכת סטטוס/נוחות המקובלת, למעט גג שמש חשמלי. איכות ההרכבה והגימור טובה כמקובל אצל יונדאי, כולל בידוד רעשים מרשים.

צריכת דלק טובה מגרסת הבנזין

באגף ההנעה מצוידת המכונית במערכת ההיברידית המוכרת של יונדאי, שבה מצוידות עשרות אלפי מכוניות יונדאי איוניק וקיה נירו, שנעות על כבישי ישראל. היא משלבת מנוע בנזין 1.6 ליטר, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום עם הספק משולב של 140 כ"ס ותיבה אוטומטית כפולת מצמדים.

זו לא מכונית רזה, ועם 1.43 טון יש הרבה קלות ממנה בפלח, אבל המשקל לא מהווה אתגר עבור מערכת ההנעה המוצלחת. במצב התכנות הנמרץ, הכלי צובר מהירות בקצב מכובד, שומר על תנופה ראויה בעליות גם עם ארבעה נוסעים ומטען ומייצר תאוצות ביניים לינאריות, חלקות ושקטות מאוד. המערכת גם מבצעת בהצטיינות את המטלה של נסיעה עירונית ממושכת על חשמל. צריכת דלק ממוצעת מוצהרת של כ-24 ק"מ לליטר היא די תיאורטית, אבל גם עם ממוצע ריאלי של כ-17 ק"מ לליטר, הגרסה ההיברידית עדיין הרבה יותר ידידותי-לכיס מגרסת הטורבו-בנזין.

על הכביש הקונא ההיברידית מרגישה הרבה יותר מאוזנת מגרסת ההנעה הקדמית, עם מנוע הטורבו החזק. אין כאן היגוי מומנט ("לחימת הגה") שפוגם בהאצה נמרצת, בקרת המשיכה לא צריכה להירתם לפעולה בעת האצה על כביש חלקלק ומרכז הכובד נמוך יותר תודות לסוללה המאסיבית. בסך הכל זה רכב רגוע, ידידותי ונעים לנהיגה, שמותיר את הנהג בתמונה - בתנאי שזוכרים לנתק את מערכת הסיוע להיגוי - ממש כמו האח איוניק ובת הדודה קיה נירו.

נוחות הנסיעה מצוינת לכשעצמה וטובה משמעותית משל גרסת הטורבו בנזין, לא מעט בזכות השימוש בחישוקי 16 אינץ' עם צמיגים חתך מתון של 1960 לעומת הגומי הספורטיבי והלא סלחני של האחות.

מחיר המחירון של גרסת הבסיס של הקונא הייבריד ההתחלתית, כ-140 אלף שקל, מציב אותה בתחרות ישירה מול קיה נירו, שמובילה את פלח רכב הקרוס-אובר ההיברידיים בציי הרכב; ומול טויוטה CH-R שמובילה את אותו פלח בשוק הפרטי. בין לבין היא גם צריכה להתחרות עם גרסת הבנזין החזקה משמעותית של הקונא, שזולה ממנה באלפי שקלים. זו זירה תחרותית מורכבת, אבל אם לסמוך על התמחור האגרסיבי של הרכב בשוק ה"אפס קילומטר", המכונית עתידה להעניק לשוק המקומי ניעור לא קטן, בכפוף לגחמות האוצר. 

עוד כתבות

מהומות בעקבות רצח ג'ורג' פלויד / צילום: Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

על רקע מיתון הקורונה והזעם נגד המשטרה: עלייה חדה במקרי הרצח בארה"ב

ניתוח של נתוני פשיעה שעשה הוול סרטיט ג'ורנל ב־50 הערים הגדולות ביותר בארה"ב מצא שהמקרים המדווחים עלו השנה ב־‏24%, ל־3,612 ● 36 מבין הערים שנבדקו רשמו עליה דו ספרתית באחוזים במקרי הרצח

שדה דב/ צילום: מוני שפיר

הופקדה התוכנית המפורטת הראשונה של שדה דב שכוללת 5,000 יח"ד

מדובר בחלק אחד מבין שלושה בתוכנית הגדולה של שדה דב שבצפון תל אביב, שתכלול 16 אלף דירות ושטחי תעסוקה נרחבים

רוני על־דור, מנכ"ל סאפיינס / צילום: איל יצהר, גלובס

סאפיינס עקפה את התחזיות ברבעון השני; מעלה את התחזית השנתית

החברה הציגה הכנסות של 93.1 מיליון דולר ורווח נקי של 26 סנט למניה (Non-GAAP), בעוד שהאנליסטים ציפו להכנסות של 91.4 מיליון דולר ורווח נקי של 21 סנט למניה

יועז הנדל / צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

השר הנדל קיבל ההחלטה: יפורסם שימוע לביטול החיובים הכפולים

שר התקשורת יועז הנדל הבטיח שיטפל בבעיה וכעת עומד המשרד לפרסם שימוע שיחייב לנתק לקוחות שמשלמים חיובים כפולים מבלי שהם מודעים לכך

הפגנת התושבים. "הוותמ"ל דורסת הכול ממילא" / צילום: Avinary production

בכחול לבן התקפלו: ועדת העל לענייני תכנון צפויה לפעול למשך 4 שנים נוספות

בכחול לבן התנגדו להמשך קיומה של ועדת העל למתחמים גדולים, אך בדחיפה של שר הפנים אריה דרעי, ותוך שינוי באופיה של הוועדה, התקפלו ● כך עומדת להיראות הוועדה שעוקפת את ועדות התכנון ה"רגילות"

ד"ר אורי גייגר ומורי ארקין / צילומים: תמר מצפי, יח"צ

אקסלמד משלימה את רכישת אחזקות משפחת טופז בחברת קיסטון ב-100 מיליון שקל

העסקה מסיימת סכסוך בין משפחת טופז לבין השותף המנהל באקסלמד, אורי גייגר

ח"כ גילה גמליאל / צילום: דוברות המשרד לשוויון חברתי

הלחצים על גילה גמליאל גוברים: האם תרחיב את הפיקדון על בקבוקים גדולים?

השרה להגנת הסביבה נדרשת בימים אלה לקבל החלטה: האם להחיל את חוק הפיקדון על בקבוקים גדולים, או לפנות לוועדת הכלכלה ולבקש דחייה • גמליאל מעוניינת בפתרון של 'המזהם - משלם', אך על לשכתה מופעלים לחצים מכיוונים שונים להימנע הטלת מסים נוספים" בתקופת הקורונה

יחיאל ספקטור, בעל השליטה בחברת F&G / צילום: איל יצהר, גלובס

חילופי אש לפני ההנפקה: הרוכשת של ספקטרוניקס תובעת את יחיאל ספקטור ודורשת פיצוי של 11 מיליון שקל

אמרסון האמריקאית, שרכשה את ספקטרוניקס ב-100 מיליון דולר, טוענת כי חברת F&G, שאותה מבקש ספקטור להנפיק בבורסת ת"א, "הוקמה על יסוד ידע, ניסיון, אנשים ופעילות שניטלו מספקטרוניקס" ● F&G: "מטרת התביעה לנסות לפגוע בהנפקה"

יאיר אבידן / צילום: רמי זרניגר, יח"צ

גידול בכסף הרדום בבנקים: 6.8 מיליארד שקל בחשבונות ופיקדונות ללא תנועה

בנק ישראל קובע נהלים חדשים לאיתור בעלי חשבונות ופיקדונות "ללא תנועה" ● בסוף 2019 היו 6.6 מיליארד שקל בחשבונות ובפיקדונות רדומים, כאשר בספטמבר 2017 דובר על 5.2 מיליארד שקל בלבד ● בספטמבר 2016, עם השקת "הר הכסף 2" היו במערכת 9 מיליארד שקל "רדומים"

אבישי בן חיים / צילום: אביב חופי

סרטון התקיפה של אבישי בן חיים על ידי מפגינים בבלפור יועבר לידי המשטרה

סוף לתיאוריות הקונספירציה? לאחר שחדשות 13 לא שידרו סרטון שצילם העיתונאי אבישי בן חיים בזמן שהותקף על ידי מפגינים בבלפור, החליט הערוץ להעביר את הסרטון לידי המשטרה ● לאחרונה הועלו טענות כי הסרטון "בושל" ושהוא אינו אותנטי

מלך ספרד לשעבר, חואן קרלוס / צילום:  Nebinger-Orban, רויטרס

עזיבת המלך לשעבר את ספרד נתפשת כצעד נואש להצלת המוניטין של המלוכה הספרדית

הרשויות בספרד ובשווייץ בודקות כעת הלבנת הון אפשרית והעלמת מס שאליהן קשורים חואן קרלוס ומקורבים שלו ● תובע בשווייץ בודק תשלומים של מיליוני דולר מסעודיה הועברו למלך לשעבר, וכן את המניעים למתנה גדולה שלו לשותפה לשעבר

דב קוטלר / צילום: גדי דגון, יח"צ

המסגרת של לקוחות הפועלים נחתכה בחדות; הבנק: "נכיר במקבלי קצבה כמקבלי שכר"

לקוחות בבנק שאיבדו את הכנסתם השוטפת קיבלו הודעה על קיצוץ משמעותי במסגרת האשראי ● הפועלים מרגיע: "המערכות עודכנו מחדש לפי המודל בו לקוחות אשר יצאו לחל"ת או מקבלי קצבת אבטלה הוגדרו כמקבלי שכר לצורך קביעת מסגרת האשראי"

רועי ברגר / צילום: עודד קרני

בתום 6 שנים: רועי ברגר, מנהל מחלקת יחסי הציבור והקידום של "קשת 12", עוזב את תפקידו

במסגרת תפקידו גיבש רועי ברגר את אסטרטגיית יחסי הציבור והקידום של תכניות "קשת" בכל הז'אנרים ● אבי ניר: "אחד המנהלים הצעירים והמוכשרים בארגון" ● טלי גורן: "שותף משמעותי במסע המעבר לערוץ 12"

הגענו למצב שהאבטלה בישראל גבוהה פי 3 מאשר באירופה” - שני מדדים בגרף אחד / אינפוגרפיקה: גלובס

בודקים את "גלובס": האם האבטלה בישראל הייתה גבוהה פי 3 מבאירופה?

ב"גלובס" ערבבו שני מדדי אבטלה בגרף אחד ויצרו תמונה מבלבלת. עשינו בדק בית ● "המשרוקית של גלובס"

רחוב רוטשילד, תל אביב / צילום: כדיה לוי, גלובס

השכר הממוצע לשכירים בחודש מאי עמד על 11,459 שקל

מדובר בירידה לעומת אפריל, אך בעלייה לעומת חודש מרץ ● עם זאת, השינוי בשכר מיוחס לכך שמאות אלפי עובדים בעלי שכר נמוך נפלטו משוק העבודה באפריל ורק מחציתם חזרו לעבוד במאי

מטוסי אל על חונים בנתב"ג, שהתרוקן מנוסעים / צילום: Ariel Schalit, AP

להציל את אל על, אבל אחרת: איך מחלצים חברות תעופה בכל שאר העולם

קיצוצי שכר להנהלה, הגנה על הסביבה, מינוי דירקטורים מטעמן והתייעלות עסקית - אלה הן רק חלק מהדרישות של ממשלות בעולם בתמורה למיליארדים שהזרימו להצלת חברות התעופה ● בישראל מתקשים להחליט אם להנפיק או למכור את החברה, ולא מצליחים להתמודד עם ועד הטייסים ובעלי החברה

פיל שילר באירוע השקת איפון 11 פרו בספטמבר האחרון / צילום: STEPHEN LAM, רויטרס

אפל נפרדת מדמות מפתח נוספת: ראש אגף השיווק עוזב

פיל שילר שימש מנהל בכיר בחברה עוד מתקופת ניהולו של סטיב ג'ובס ● עזיבתו של שילר מגיעה אחרי שורה של התפטרויות בהנהגת אפל

איציק שמולי/ צילום: שלומי יוסף

משרד העבודה מבקש מהכנסת סמכות לגיוס עובדים למפעלים חיוניים

הצעת חוק ממשלתית שמוביל משרד העבודה ושהוגשה אתמול לוועדת העבודה בכנסת, מבקשת להסמיך את שר העבודה להורות על גיוס עובדים למפעלים חיוניים ● הכוונה היא לעובדים לענף הרפואה, על רקע תרחיש למחסור בכוח אדם במקרה של הדבקה המונית בקורונה

עינת פלד־שפירא  / צילום: אופיר שקד

יבואנית המזון ויליפוד ברבעון השני: זינוק של 34% ברווח הנקי

החברה רשמה ברבעון השני של 2020 מכירות של כ-104 מיליון שקל, גידול של 4% במכירות לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● בשורת הרווח הנקי החברה רשמה 15 מיליון שקל - צמיחה של 34% אל מול הרבעון המקביל אשתקד

עופר גרוסקופף/  צילום: שלומי יוסף

100 אלף שקל הוצאות על ערעור סרק; גרוסקופף: לפסוק הוצאות ביד רחבה

השופט גרוסקופף מתח ביקורת על הגשת ערעור הסרק, ואמר כי "על כך יש לא רק להצטער, אלא גם לפסוק הוצאות לטובת המשיבות ביד רחבה"