גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מקום טוב באמצע: מדד גלובס-פרומתאוס עלה ביוני ב-0.5%

באותה תקופה, מדד ת"א 125 ירד ב-5% ואילו מדד נאסד"ק עלה ב-6% ● בסיכום המחצית הראשונה של 2020, למרות התנודתיות העזה בשווקים עקב נגיף הקורונה, מדד גלובס-פרומתאוס עלה ב-10%, לעומת צלילה של 18% במדד ת"א 125 ועלייה של 12.1% בנאסד"ק

דורון גרסטל, מנכ"ל פריון / צילום: תמר מצפי
דורון גרסטל, מנכ"ל פריון / צילום: תמר מצפי

לאחר מספר חודשים של עליות וירידות חדות על רקע משבר הקורונה, בחודש יוני נסחרו החברות הישראליות בוול סטריט בעלייה מתונה. מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר החברות האלה, עלה בחודש יוני ב-0.5%, כשבאותה תקופה מדד ת"א 125 ירד ב-5% ומדד נאסד"ק עלה ב-6%. בסיכום המחצית הראשונה של 2020, למרות התנודתיות המשמעותית שנגרמה לשווקים עקב נגיף הקורונה, מדד גלובס-פרומתאוס עלה ב-10%, בעוד שמדד ת"א 125 צלל בשיעור של 18% ואילו מדד נאסד"ק הוסיף לערכו 12.1%.

מדד גלובס

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים ירד בחודש יוני ב-2.7%, בעוד שמדד ת"א ביומד עלה ב-3.4% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה הוסיף לערכו 1.6%. זה היה חודש שני ברציפות שבו ראינו הנפקות של חברות ביומד ישראליות בנאסד"ק. לאחר שבחודש מאי הונפקה חברת איילה פארמה, החודש הצטרפה אליה פוליפיד, אשר גייסה 60 מיליון דולר לפי שווי של 272 מיליון דולר "אחרי הכסף". פוליפיד מפתחת טכנולוגיה להובלת תרופות המאפשרת שחרור מקומי ונשלט של מגוון תרופות. באמצעות המוצר שלה ניתן לשחרר תרופות במינונים קצובים למשך זמן ארוך, ובכך למנוע זיהומים באזורים פגועים מבלי ליטול אנטיביוטיקה בכל תקופת הטיפול. לחתמים בהנפקה הייתה אופציה להשקעה נוספת, ולאחר שזו מומשה החברה שלשלה לכיסה 9 מיליון דולר נוספים.

בניגוד לירידות במניות הפארמה, מניות הטכנולוגיה הישראליות בוול סטריט עלו בחודש יוני והובילו את תת-מדד הטכנולוגיה לעלייה של 2.5%. באותה תקופה, מדד ת"א טכנולוגיה ירד בשיעור של 0.2% ונאסד"ק טכנולוגיה הוסיף לערכו 6.1%. אחת החברות הבולטות החודש בתת המדד הייתה חברת התוכנה לייבפרסון שמנייתה זינקה ב- 11%. החברה, העוסקת בפיתוח פלטפורמות תקשורת, דיווחה ביוני על הצטרפותה לתוכנית השותפים של גוגל. במסגרת מהלך זה, ייעשה שימוש בפלטפורמת החברה על מנת לקשר בין עסקים ללקוחות ישירות, דרך מנוע החיפוש ומאפליקציית המפות של גוגל.

פריון מצאה את עתידה בחיפושים

בין החברות במדד גלובס-פרומתאוס נמצאת פריון נטוורק , שמספקת פתרונות פרסום דיגיטליים המסנכרנים בין פלטפורמות חיפוש, רשתות חברתיות ואתרי תוכן. פריון, הנסחרת בנאסד"ק מ-2006, נסחרת כיום בשווי שוק של 135 מיליון דולר. בפרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים כי הכנסות החברה מגוונות, הודות לפיתוחים ורכישות שביצעה פריון בשנים האחרונות. עוד הם מציינים לטובה את העובדה שפריון מצליחה להקטין את הסיכון שברכישות, על-ידי מנגנון תשלום מותנה ביצועים בהתאם לביצועי החברה הנרכשת.

בתחום החיפוש, המהותי לחברה, יש לפריון שיתוף פעולה אסטרטגי עם מיקרוסופט, שהוביל את החברות לעבוד על מנוע חיפוש חדש בתחום הפרטיות - אותו השיקה קודפיול, חטיבת החיפוש של פריון, בתחילת השנה. בנוסף, החברה משתפת פעולה גם עם מנועי חיפוש נוספים כגון יאנדקס ששולט בשוק הרוסי, וכן עם חברות תוכן על מנת להעשיר את חוויית המשתמש. בפרומתאוס מציינים כי פריון מציעה פתרונות לפבלישרים (מפרסמים עצמאיים ברשת), גופי תוכן ואתרים כדי לספק לגולשים חוויית חיפוש עשירה הכוללת חוויית קנייה, צריכת תוכן חדשותי ועוד. הפתרונות מבוססים על טכנולוגיה ייעודית שהחברה פיתחה, והם מעניקים לפבלישרים כלים ליצירת ערוצי הכנסה רווחיים.

בתחום הפרסום מספקת פריון פתרונות מיתוג דיגיטליים מסונכרנים בפלטפורמות שונות, ועם לקוחותיה נמנים מותגים מובילים. את השירותים מספקת פריון דרך הפעילויות אותן רכשה בשנים האחרונות. כך לדוגמה החברה הבת MakeMeReach שנרכשה ב-2015, פיתחה פלטפורמה המאפשרת לייעל ולסנכרן קמפיינים בכל הרשתות החברתיות הגדולות ומנועי החיפוש באמצעות כלי בינה מלאכותית - ובכך למקסם את ההשקעה בפרסום דיגיטלי. בין שותפיה ניתן להזכיר את פייסבוק, אינסטגרם, גוגל, טוויטר, סנאפצ'ט ופינטרסט.

חברה בת נוספת של פריון היא Undertone, המספקת פתרונות מיתוג דיגיטליים מסונכרנים בפלטפורמות שונות, שגם היא נרכשה ב-2015 ועם לקוחותיה נמנים מותגים מובילים.

בפרומתאוס סבורים כי אחת ההבטחות הגדולות של פריון היא חברת Content-IQ שרכישתה הושלמה בינואר 2020. מדובר בטכנולוגיה המספקת למפרסמים, מותגים ואתרי תוכן כלים לניתוח קמפיינים, שמאפשרים להם לייעל את הפרסום הדיגיטלי, תוך יצירת תוכן ממוקד ומותאם לקהלי יעד מוגדרים על בסיס בינה מלאכותית. בחברה מאמינים שהרכישה סינרגטית לפעילותה וצפויה לתרום להכנסות ולרווחיות.

לדברי אייל שבח, שותף מייסד וראש תחום טכנולוגיה בפרומתאוס, "נראה שפריון מבצעת מהלכים שיסייעו לה לצמוח בכל אחד מהמגזרים ויאפשרו להציע פתרון מלא ומסונכרן ב'חבילה אחת', וזאת מתוך מטרה לצמצום התלות בתחום החיפוש".

בפרומתאוס מוסיפים כי פריון פועלת בשיטה של רכישת ורטיקלים שיחזקו וירחיבו את ערוצי השירותים והמוצרים השונים - ופוטנציאל הרכישות אינסופי. כמו גם אפשרויות הצמיחה דרך השקעות טכנולוגיות בדגש על AI ודאטה, או כניסה לאזורים גאוגרפיים חדשים.

מכפיל נמוך אך פוטנציאל אפסייד

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, בדוחות 2019 פריון עקפה את תחזיות ההכנסות ואלו צמחו לראשונה זה שלוש שנים (בכ-3%), מה שהכניס אותה ל-2020 בתנופה חזקה. בעוד שב-2018 ההכנסות מחיפוש ומפרסום התפלגו באופן יחסית שווה, ב-2019 ההכנסות מחיפוש צמחו בכ-37% ומנגד ההכנסות מפרסום צנחו בכ-30%, מה שהביא את התמהיל ל-34:66 לטובת תחום החיפוש שהחברה שיפרה וחיזקה. כעת פריון משלימה את מיזוג Content-IQ לתוך פעילות הפרסום, והמהלך צפוי לחזק פעילות זו בשנים הקרובות.

בגזרת ההוצאות, הוצאות בגין רכישת מדיה ולקוחות מהוות את חלק הארי של ההוצאות באופן עקבי בשנים האחרונות, וב-2019 הן היוו כ-52% מהמחזור וכ-56% מסך ההוצאות. בשורה התחתונה, ב-2019 פריון רשמה גידול של כ- 10% ב-EBITDA המתואם (רווח בנטרול ריבית, מס, פחת והפחתות) לכ-32.4 מיליון דולר.

ברבעון הראשון של 2020 נרשם גידול של 23% בהכנסות לכ-66 מיליון דולר, וב-EBITDA המתואם חל גידול של 22% לכ-6 מיליון דולר. בפרומתאוס מציינים לטובה את העובדה שבסוף הרבעון הראשון היו לחברה מזומנים בגובה 55 מיליון דולר בקופה, שכנגדם התחייבויות פיננסיות בהיקף קטן יחסית של 14.6 מיליון דולר. זאת בעוד שלפני ארבע שנים עמד חוב החברה על כ-92.5 מיליון דולר. פריון הצליחה לצמצם משמעותית את החוב ולשפר את נזילותה, תוך צמצום התלות בבנקים ומימון דרך פעילותה השוטפת.

לפי מחלקת המחקר של פרומתאוס, שוק ההון מתמחר את הפעילות של החברה בכ-104 מיליון דולר (שווי שוק בנטרול חוב ומזומן). לפני משבר הקורונה, החברה צפתה כי בשנת 2020 תניב פעילותה EBITDA מתואם של כ-38-40 מיליון דולר, אך נראה כי בשל המשבר יותר סביר לצפות ל-EBITDA באזור ה-20-25 מיליון דולר, סכום הגוזר לחברה מכפיל של 4-5 על ה-EBITDA החזוי. המכפיל הנמוך אופייני לחברות רבות בתחום הפרסום, הנתון לסיכונים ותהפוכות. אך מצד שני, ככל שהנהלת החברה תצליח בתוכניותיה האסטרטגיות, טמון במניה אפסייד משמעותי. 

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות

עוד כתבות

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

מדפי דבש בסופר / צילום: טלי בוגדנובסקי

בשמן זית, בדבש ובקרוב ביין: המותג ישראלי, התוצרת - אירופית

החיבה לתוצרת מקומית, לובי חקלאי חזק וחסמי יבוא, מציפה את המדפים במותגים ותיקים שמשווקים "בלנד": ערבוב מותג ישראל עם תוצרת אירופית, מבלי לחשוף מאיזו מדינה הוא מגיע ● את השיטה הפופולרית שעובדת בעיקר בשמן ובדבש, רוצה הממשלה להרחיב כעת גם ליין

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח בעליות קלות ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, 25 מיליון שקל, עובר לראובני פרידן

ב–12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס וכעת הוא יעבור לראובני פרידן ● היקף התקציב של חברת כרטיסי האשראי עומד על כ–25 מיליון שקל בשנה

חברת ארמיס / צילום: שלומי יוסף

ארמיס רוכשת חברת סייבר ישראלית ב-150 מיליון דולר

סילק מפתחת פלטפורמה המאפשרת למנהלי אבטחת מידע לזהות ולתעדף שלל חולשות ואף לתקן אותן ● לאחר הרכישה, ארמיס תטמיע את הפלטפורמה של החברה בתוך המערכות והפלטפורמה שלה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

ד''ר משה כהן / צילום: תמונה פרטית

האם בקרוב יוקם בית ספר נוסף לרפואה במיקום מפתיע?

ד"ר משה כהן פועל בימים אלה מול המל"ג להגשמת החזון שלו -  בית ספר בינלאומי לרפואה באילת, בהשקעה של 250 מיליון שקל ● התוכנית כוללת שיתוף־פעולה הדוק עם אוניברסיטאות בעולם וחיזוק לבית החולים יוספטל ● האם יצליח היכן שרייכמן נתקל בהתנגדות, ומי המלונאי שרתם לגיוס הכסף?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?