גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סטרווד ווסט עברה לידי מחזיקי האג"ח: התספורת של ענקית הקניונים כ-75%

קצת יותר משנתיים לאחר הנפקה ענקית בבורסת ת"א, שבה גייסה יותר מ-900 מיליון שקל, מינה בית המשפט נאמנים שינהלו את סטרווד ווסט הקורסת, ויביאו  לאישור תוכנית להבראת החברה או לחיסולה

בארי שטרנליכט,/ צילום: רויטרס
בארי שטרנליכט,/ צילום: רויטרס

סגן נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, השופט חגי ברנר, החליט ביום חמישי האחרון למנות את עורכי הדין רון הדסי וצוריאל (צורי) לביא לנאמנים זמניים של חברת הנדל"ן הזרה סטרווד ווסט. במסגרת ההחלטה, קיבלו הנאמנים את הסמכות לנהל את עסקי החברה, להסדיר את חובותיה ולהביא לאישורה של תוכנית להבראתה או לחיסולה.

סטרווד ווסט היא לפי שעה הכישלון הגדול ביותר של הנפקות האג"ח של חברות הנדל"ן הזרות, שמרכזות את פעילותן בצפון אמריקה, בבורסת תל אביב. החברה, שמחזיקה בשבעה קניונים בארה"ב, גייסה במרץ 2018 סכום עתק של 910 מיליון שקל בהנפקה ראשונה לציבור של איגרות חוב מסדרה א', וזאת אף שכבר במועד ההנפקה הציגה ירידה מדאיגה בביצועים של הקניונים שלה.

מחזיקי האג"ח ישלמו "שכר לימוד"

מי שרכש אז את האג"ח, האמין כנראה למצגת היפה שצורפה לתשקיף ושסיפרה כי סטרווד ווסט נמנית עם קבוצת סטרווד קפיטל הענקית של איל הנדל"ן האמריקאי בארי שטרנליכט. אלא שאותם משקיעים שכחו כנראה כי נטישת נכסים כושלים היא עניין שבשגרה בארה"ב, וכי בעלי שליטה אינם נוהגים שם להכניס יד לכיסם במטרה לסייע לנושים של אותם נכסים.

כך, לאחר שמשקיעי החוב הקונצרני בתל אביב למדו בעשור הקודם על בשרם כי לטייקונים המקומיים אין יכולת פיננסית לתמוך בקבוצות העסקיות הממונפות שבשליטתם בעת של צרה קיצונית, מתברר כעת כי תפיסה זו לא הורחבה דיה בהקשר של בעלי שליטה אמריקאים, שהנפיקו בשנים האחרונות חובות תאגידיים בהיקף של עשרות מיליארדי שקלים בתל אביב, באמצעות חברות שהקימו באיי הבתולה הבריטיים (BVI). את שכר הלימוד הזה ישלמו מחזיקי האג"ח של סטרווד ווסט, העומדים בפני "תספורת" ענקית, שצפויה לעמוד על יותר מ-80% מהחוב.

חצי שנה לאחר הנפקתה של סטרווד ווסט התחילה נפילה מהירה במחיר של אג"ח א', בעקבות הידרדרות בתוצאות העסקיות של החברה ובשווי הקניונים שבבעלותה. בתחילת 2020 התעצם כדור השלג במהירות, לאחר שדירוג האג"ח הופחת לרמה המקנה למחזיקים עילה להעמדת החוב לפירעון מיידי. עניין זה הוביל לסיום עסקת החלף שנדרשה, במסגרת ההלוואה העיקרית על הנכסים, ולהפרה של ההלוואה העיקרית שהיקפה כ-549 מיליון דולר. כמו כן, החברה לא פרעה תשלומי קרן וריבית בגין הלוואה נוספת (הלוואת סאות'לייק), כך שהיא נקלעה למצב שבו היא נדרשת לפירעון מיידי של חוב בסך כ-1.03 מיליארד דולר.

כל אלה הובילו את רואי החשבון להצמיד לסטרווד ווסט הערת "עסק חי" בדוחותיה, כשבמקביל ספגה החברה את המכה הסופית ממשבר הקורונה. המשבר הוביל לסגר בארה"ב ולסגירת הקניונים של החברה ב-22 במרץ עד לפתיחתם החלקית החל ב-7 ביוני. בעקבות אירועים אלה החליטו מחזיקי האג"ח של החברה בישראל להעמיד את החוב כלפיהם לפירעון מיידי. לאחר החלטה הגיש נאמן האג"ח את הבקשה (שאושרה כאמור) למינוי מנהלים זמניים, וזאת לצורך ניהול המגעים מול המשקיעים השונים.

שווי הנכסים לא מספיק לפירעון החוב

בדוחות הכספיים לסיכום 2019, שפורסמו בסוף אפריל, ציינה סטרווד ווסט כי לרשותה הון עצמי חיובי של 444 מיליון דולר, וזאת על בסיס שווי נכסים נטען של 1.44 מיליארד דולר. עם זאת, נכסיה השוטפים של החברה הסתכמו בסוף 2019 ב-78 מיליון דולר - סכום שאינו מספיק לפירעון התחייבויותיה.

מלבד החוב למחזיקי האג"ח, בהיקף של כ-260 מיליון דולר, חייבת סטרווד ווסט עוד 777 מיליון דולר לשלושת המלווים המובטחים שלה. ההלוואה העיקרית ניתנה כנגד שיעבוד על חמישה קניונים, בעוד ששני הקניונים האחרים משועבדים כנגד הלוואות של כ-240 מיליון דולר.

בשבוע שעבר דיווחה החברה כי בשל אי ביצוע של תשלומי חוב ההלוואה העיקרית בגין החודשים מאי ויוני 2020, היא קיבלה הודעה אזהרה מהמלווים הבכירים. לפיה ההודעה, מדובר בהפרה של הסכם ההלוואה, שאם לא תתוקן עד ל-10 ביולי, המלווים הבכירים עשויים לפעול למימוש זכויותיהם, ובכלל זה להעמיד את החוב לפירעון מיידי ולמנות כונס נכסים לחמשת הקניונים.

בהחלטתו מהשבוע שעבר, קבע השופט ברנר כי המינוי הזמני יעמוד בתוקפו למשך 30 ימים, ובמידת הצורך ניתן יהיה לבקש את הארכתו. עד ליום 27 ביולי יגישו הנאמנים הזמניים דוח, ובו יפרטו את ממצאיהם והמלצותיהם בנוגע להתכנותו של הסדר חוב ואת לוחות הזמנים לגיבושו ולאישורו. כמו כן, ימליצו הנאמנים הזמניים על החלופה המועדפת מבין שלוש החלופות האפשריות שעומדות כיום בפני מחזיקי האג"ח, וזאת לצורך מתן הצו לפתיחה בהליכים (צו פירוק, או לחילופין צו להמשך הפעלה זמנית או לצורך שיקום). בעקבות פרסום ההחלטה, התפטרו כל נושאי המשרה בסטרווד ווסט מתפקידיהם, והחברה עברה באופן רשמי לשליטת נושיה, מאחר שהם אלה שיקבעו מעתה את עתידה.

בינתיים, נדרשים הנאמנים לבחון את שלוש הצעות ההסדר שנבחרו על ידי מחזיקי האג"ח, וכן הצעה נוספת שעמדה בקריטריון ההצטרפות לאחר מכן. הצעות אלה התקבלו מצד חברות נדל"ן מסחרי וקרנות השקעה בארה"ב, והן מבוססות על המזומנים שנותרו בחשבון הנאמן (19 מיליון דולר), תמורה ממקורות המציע (0-27 מיליון דולר, לפי ההצעות השונות), תמורות מותנות לנושים מיתרות המזומנים הבלתי מוגבלות של החברה (2-23 מיליון דולר) וכן נוסחאות שונות להשתתפות ברווחים עתידיים.

שלוש מההצעות גם מעניקות תמורה של 57-74 מיליון דולר במתווה של רכישת 100% מזכויות מחזיקי האג"ח בחברה או בנכסיה. לפיכך, מדובר בהחזר של 22%-28% מקרן החוב. יש לציין כי את ההצעה בסך של 57 מיליון דולר הגישה קבוצת סטרווד עצמה.

חברת הנדל"ן הזרה השלישית שהנפיקה בת"א וקורסת

סטרווד ווסט היא חברת הנדל"ן הזרה השלישית שמגיעה באופן רשמי למצב של חדלות פירעון לאחר שהנפיקה איגרות חוב בבורסת תל אביב. קדמו לה החברות אורבנקורפ וברוקלנד אפריל, שפעלו בתחום הנדל"ן היזמי בקנדה ובארה"ב, בהתאמה.

עם זאת, בעוד שאורבנקורפ וברוקלנד אפריל השאירו אחריהן חובות למחזיקי האג"ח בהיקפים של כ-180 מיליון שקל וכ-150 מיליון שקל, בהתאמה, הרי שאצל סטרווד ווסט מדובר בחוב גבוה הרבה יותר, שמסתכם ל-910 מיליון שקל במונחי קרן (ללא ריבית שנצברה בהיקף של כ-25 מיליון שקל עד כה). את החוב הזה ינסו הנאמנים הזמניים לצמצם באמצעות הסדרי חוב עם המשקיעים החדשים, שכבר הגישו הצעות לרכישת החברה.

יש לציין כי עד להפסקת המסחר באג"ח סטרווד ווסט בחודש שעבר, נסחרה האג"ח סביב מחיר של 17 אגורות, המגלם לכאורה שיעור החזר צפוי של כ-150 מיליון שקל בלבד מתוך סך החוב ("תספורת" של 83%). עם זאת קשה לפי שעה לדעת האם שיעור ההחזר בפועל יהיה, בסופו של דבר, גבוה או נמוך יותר.

אצל אורבנקורפ, שקרסה באפריל 2016, הצליח המנהל המיוחד של החברה, עו"ד גיא גיסין, להשיב עד כה למחזיקי האג"ח סכום של כ-120 מיליון שקל - כלומר, כ-67% מסך קרן החוב, באמצעות מימוש נכסי החברה בקנדה. אצל ברוקלנד אפריל, שקרסה בנובמבר 2018, מימש המנהל המיוחד, עו"ד רון הדסי, חלק מהנכסים ובפני מחזיקי האג"ח עומדת הצעה להסדר חוב. על פי הערכת המומחה הכלכלי עומר סרביאנסקי, שיעור הריקברי בהסדר ברוקלנד ממימוש הנכסים יעמוד על 12%-18%.

עם זאת, הן אצל ברוקלנד אפריל והן אצל אורבנקורפ, מתנהלות או יתנהלו תביעות משפטיות נגד נושאי משרה בחברות וגורמים הקשורים אליהן, שעשויות להגדיל באופן מהותי את שיעורי ההחזר למחזיקי האג"ח.

מלבד אורבנקורפ, עו"ד גיסין מעורב גם בשני הליכי חדלות הפירעון האחרים של החברות הזרות. הוא משמש נאמן לניהול התביעות בשמם של מחזיקי אג"ח ברוקלנד אפריל, ונוסף על כך, הוא גם בא כוחו של נאמן סדרת אג"ח א' של סטרווד ווסט, ומי שהגיש לבית המשפט את הבקשה למינוי נאמנים זמניים לחברה.

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

נעילה ירוקה באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע ● מדד שנגחאי עלה ב-1%

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"