גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"המכירות צנחו, היינו בהלם. אבל האמנו שאנשים יתחילו לשים דגש על הבריאות"

ליהיא סגל עומדת בראש הסטארט-אפ DayTwo שמספק המלצות תזונה אישיות על בסיס מחקרים וטכנולוגיה ● בראיון ל"גלובס" היא מספרת על תקופת הקורונה ("המכירות ירדו לאפס") ועל הבחירה להיות בתחום הבריאות ("אנשים מסמסים לי שהצלתי את חייהם")

"הבנתי שזו רכבת הרים, שאם אתה לא מיישר לעצמך את הדרך מבחינה רגשית - אתה לא שורד. או שאתה שורד ולא נהנה באמת, עם הרבה מאוד קושי. מתרחשת איזו דרמה, למשל הקורונה, ואתה חושב שזהו, שלא תדע איך לצאת מזה. אבל אתה מתמודד עם זה ומוצא פתרון - תמיד. זה מצחיק, השינוי שאתה עובר כשאתה נכנס לתפקיד המנכ"ל, כי אתה חייב להיות אופטימי, להיות טיפה לא ריאלי, להאמין ולחלום. אתה לא יכול להיות כל הזמן אופרטור צמוד למספרים, כי ככה אין מעוף.

"המעבר לתפקיד המנכ"ל הוא נוקאאוט, זה תפקיד שונה לגמרי מלהיות סמנכ"ל כספים. למרות שהיה לי מנטור קרוב והרגשתי שאני יכולה לשאול שאלות בלי להתבייש, בסוף אני לבד ב-1,000 ההחלטות שאני צריכה לקבל בכל יום. הלחץ הוא מטורף. אני שואלת את כל המנכ"לים אם הם נהנים, וכולם אומרים שכן. וכשאני אומרת להם שאני גם מנכ"לית, אז הם אומרים את האמת. יש כמובן הרבה דברים טובים והתגמול הוא מדהים, אחרת לא היינו בוחרים כל יום מחדש בהנאה הזאת. לקח לי כמה חודשים להפנים שזה לא רק קשה או רק טוב".

ליהיא סגל היא מנכ"לית הסטארט-אפ DayTwo ואחת המייסדים שלו. החברה מספקת המלצות תזונה מותאמות אישית במטרה לאזן את רמות הסוכר בדם. ההמלצות מבוססות על מחקר שערכו החוקרים פרופ' ערן סגל (אין ביניהם קשר משפחתי) ופרופ' ערן אלינב ממכון ויצמן. הפרופיל של כל משתמש מורכב ממספר מדדים הכוללים מידע אישי והתנהגותי, ריצוף דנ"א של חיידקי המעי של המשתמש ובדיקות דם.

החידוש העיקרי הוא בהבנה כי קפיצת סוכר היא תוצאה של שילובי מזון מסוימים, ולהיפך. כך, יכול להיות שבעבור אדם אחד אכילת קרואסון דווקא לא מקפיצה את רמת הסוכר, בניגוד לאינטואיציה. "אנחנו יודעים להתאים לאדם את המזונות שהוא צריך לאכול בעזרת למידת מכונה, והשילובים האלו מאפשרים להישאר עם תוכנית מאוד שפויה, כי הוא לומד איך ומה לאכול.

"שני החוקרים הבינו שצריך להפסיק להסתכל אם האוכל בריא או לא, אלא צריך להסתכל על האדם עצמו", מספרת סגל בראיון לפודקאסט "רוד שואו". "יש המון מחקרים שמוכיחים שיש קשר בין קפיצת הסוכר להתקפי לב, סרטן ומחלות נוספות. גם אנשים בריאים צריכים לשאוף לנרמל את רמת הסוכר בדם. כשהם החליטו שזה המדד שהם מסתכלים עליו, הם הצליחו להפוך את זה למשחק של דאטה. הם לקחו אלפי אנשים שחוברו למד סוכר ורשמו כל דבר שהם אכלו. ככה מריוס נכט הגיע אליהם. 'ידע', חברת המסחור של מכון ויצמן חיפשה שותפים, ומריוס - שהתלהב מהם מאוד - פנה ליובל אופק. הם עשו הרבה פעילות פילנטרופיה ביחד והקימו את בית הספר הבינלאומי בכפר הירוק. הם חיפשו מישהו שיעזור עם הניהול, ויובל הביא אותי".

היום לחברה יש כמה מודלים עסקיים - בישראל היא מציעה אפליקציה וייעוץ תזונתי לצרכן הסופי, וכן משתפת פעולה עם קופת חולים כללית, ואילו בארה"ב היא עובדת דרך חברות הביטוח והמעסיקים וככה יש לה הכנסות חוזרות. "בישראל אנחנו לא מסבסדים את הלקוחות. בארה"ב זה עוד שלב מוקדם, כי הסייקלים ארוכים ויתר. יש מודלים עסקיים שלמים שאתה מוכן לסבסד לקוחות רק בשביל הדאטה, אבל לא היינו שם בכלל".

"החוקרים יכלו להיות מנכ"לים מדהימים"

סגל, עורכת דין בהכשרתה, הגיעה ל-DayTwo מסטארט-אפ הבינה העסקית SiSense, שם שימשה כסמנכ"לית כספים ותפעול. "קודם לכן, שימשתי כסמנכ"לית כספים של חברת dbMotion, שמאפשרת לשלוף תיק רפואי דיגיטלי על המטופל. כשמדברים על כך שבישראל יש מידע רפואי של 20 שנה, זה בזכותה. הצטרפתי בשנים האחרונות ואז מכרנו אותה. זאת הייתה הפעם הראשונה שלי בחברה בתחום הבריאות. מאוד נהניתי להיות במקום שעוזר לאנשים. ואז הלכתי לסייסנס, שהיא חברה מדהימה ושני המנכ"לים היו מדהימים, רק מה? לא בתחום הבריאות.

"חברות תמיד אומרות שהן משנות את העולם, ולסייסנס באמת יש פעילות בתחום הרפואי, היום בוודאי יותר מאז. אבל אין ספק שזה לא כמו היום, שאני מקבלת הודעות סמס בבוקר, שבהן כותבים לי שהיצלתי לאנשים את החיים. זה הכי קרוב שהייתי להיות רופאה בחיים שלי. אתה נוגע באנשי הקצה, וזה מה שעושה את ההבדל. הגעתי ל-DayTwo בעקבות זיו אופק, שהיה המנכ"ל של dbMotion. נפגשנו יום אחד לארוחת בוקר והוא אמר לי שהוא לא רואה את הברק בעיניים, ואינטואיטיבית אמרתי לו שסייסנס היא חברה מדהימה, אבל זה לא מה שהעולם צריך באמת. ואז הוא אמר: 'אם כך, יש שני מדענים שאני רוצה שתפגשי', ושלח אותי לפגוש את ערן וערן (סגל ואלינב, החוקרים - ע"ז), והם הרשימו אותי מאוד".

היום הם יועצים של החברה. יש שיווי משקל קצת שונה במצב כזה, שבו החוקרים באים עם הידע, בטח בתחילת הדרך.
"אתה לגמרי צודק, זה בהחלט לא שגרתי. אני חושבת ש-DayTwo היא דוגמה טובה לשיתוף פעולה מוצלח של תעשייה ואוניברסיטה/מכון מחקר. לקח לנו שנה לחתום על ההסכם. זה תמיד מלווה במשא ומתן קשה ומאוד מקפידים על הפרטים. אנחנו כל הזמן עובדים על איך ליצור מצב של Win-Win, ובצורה מאוד מחושבת. זה לא פשוט, כי זה הבייבי שלהם. הם חוקרים מלא שנים דברים שלא הגיעו ליישום ופתאום כל שכן של מישהו שעבד במעבדה, עושה את הבדיקה.

"מצד שני, הם נותנים למישהו אחר לנהל והם בטח לא הסכימו על כל ההחלטות שלנו. גם היינו מאוד תלויים בהם בתחילת הדרך, אפילו ברמת האלגוריתם, אבל התלות נגמרה פחות או יותר אחרי שנה. אנחנו ממשיכים לשתף פעולה איתם על מחקרים שהם עושים ויש מערכת יחסים מתמשכת, זה דבר שהרבה פעמים לא קורה. אבל בנינו את זה ככה שיהיה המשך.

"כל אחד מהם היה יכול להיות מנכ"ל מדהים, אבל הם החליטו שהם רוצים לחקור. שניהם מככבים בטלוויזיה, הם לא חוקרים כאלו מוזרים שיושבים במעבדה. הם עזרו מאוד בגיבוש האסטרטגיה. זכינו פה בפרטנרים אמיתיים. אני לא חושבת שהייתי עושה משהו אחרת בהקשר של מסחור הידע, הצלחנו להגיע למצב של Win-Win".

"הגשנו לדירקטוריון תוכנית בשלב מוקדם"

איך הקורונה השפיעה עליכם?
"הקורונה היא מגה-אירוע. אנשים היום מבינים שסוכרת זה מחלות רקע. זאת מחלה קשה, אבל לא תופסים אותה ככה, והיא גם עולה למבטחים ולמעסיקים הרבה כסף. בארה"ב היו עיכובים של רבעון-שניים בהשקה של שיתופי פעולה. בישראל ראינו תהליך כמו שכל המשק ראה, אבל לשמחתי אנחנו בהתאוששות. כשאנשים נכנסו לסגר, כולם היו בהלם, כל המכירות היו אפסיות. לא ראיתי שיעור צמיחה חד ספרתי במכירות מאז 2017. זה אירוע מלחיץ, אבל הייתה לנו אמונה שמאוד מוכיחה את עצמה שבסוף זאת בריאות. הקמנו את החברה כדי לשפר לאנשים את הבריאות ובתקופה כזאת זה רלוונטי. אנשים צריכים לשמור יותר, לא פחות.

"אין בן אדם שבשבילו זה nice to have, גם מישהו בן 25. אמנם יש לו זמן עד שיהפוך להיות טרום סוכרתי, אבל בן אדם שעובר את גיל 30, כבר מתחיל להיות בדרך לשם. ויש גם ילדים במצב כזה - זה לא כמו פעם, שזה היה סיפור של אנשים מבוגרים. ברגע שנכנסת לסוכרת, אתה יכול לנרמל את הסוכר בדם, להיות מנוהל, אבל לא באמת לחזור אחורה, למרות מה שחברות טוענות. וגם התוכנית עוזרת לירידה במשקל, אז זה תמיד עוזר להיות בריא יותר. כשהתחילו כל הבדיחות (בתקופת הסגר, ע.ז) של 'אנחנו רק משמינים', אז אמרתי לצוות השיווק שיחזרו לפרסם בפייסבוק. אנשים היו מוכנים לחזור ולשמוע על תזונה בריאה וירידה במשקל".

איך היה לנהל חברה כשרואים את המכירות נופלות?
"לא פשוט בכלל. ראיתי את 2000 ואת 2008. הבנתי מה עומד להיות בשלב מוקדם והכנתי תוכנית לדירקטוריון. במצבים כאלו לא צריך לחכות לראות מה יהיה. ככל שתחכה עד ההתאמות, ככה תשרוף יותר כסף. הוצאנו קצת עובדים לחל"ת וצמצמנו בשכר - כולם לקחו אחריות, והבינו שיש מצב של אי ודאות ושצריך להאריך את התקופה שיש לנו בשבילה כסף בקופה. עשינו מו"מ עם ספקים, ולא גייסנו עובדים לתפקידים שרצינו לאייש".

מה האתגר הכי גדול שלכם כיום?
"המיקוד, זה אחד האתגרים הקשים. אנחנו יכולים ללכת להרבה כיוונים וקשה לדעת לאן ללכת. צריך לקבל החלטות אמיצות על בסיס המידע שיש, אבל גם צריך לגבות אותן. האם ללכת לעוד טריטוריות? האם לפנות במדינות נוספות לצרכנים פרטיים, האם לוותר על הזדמנויות להיכנס למדינות נוספות? ותמיד יש גם מתח בין ארה"ב לישראל. אבל אני תמיד אומרת להנהלה שלי - לא המצאנו כלום". 

ליהיא סגל

מנכ"לית DayTwo וממייסדי החברה ● מתגוררת בהוד השרון, גרושה ואם לשלושה ילדים, בת 49 ● בעלת תואר ראשון במשפטים מאונ' ת"א ותואר שני במנהל עסקים מאונ' נורת'ווסטרן ● קודם לכן שימשה כסמנכ"לית כספים ותפעול של חברת סייסנס, וסמנכ"לית כספים של חברות dbMotion ו-IXI Mobile.

DayTwo

מספקת המלצות תזונה מותאמות אישית במטרה לצמצם את רמת הסוכר בדם לאחר הארוחה, על בסיס הבנה של חיידקי המעי ● החברה הוקמה ב-2015 על ידי סגל, מריוס נכט, יובל אופק ושני חוקרים ממכון ויצמן, ערן סגל וערן אלינב ● החברה יושבת בת"א, מעסיקה 90 עובדים וגייסה מאז הקמתה 48 מיליון דולר ● בין המשקיעים בה - קרן aMoon, קרן אופק של יהל זילכה, בית חולים מאיו קליניק בארה"ב, חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון ועוד

עוד כתבות

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אולם תצוגה של קבוצת צ'אנגן בסין / צילום: Reuters, Stringer

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו