גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להנפיק בעת משבר בבורסה הגדולה בעולם. ראיון עם אחד שיודע

אלכס איברהים, מנהל השווקים הבינלאומיים ב-NYSE, בורסת ניו יורק, מסביר מדוע התקופה הנוכחית נפלאה להנפקות, למה יותר חברות ישראליות התחילו להנפיק בניו יורק במקום בנאסד"ק ומדוע זה עדיף להן: "ראית איך למונייד כיכבה בכל הרשתות החברתיות אחרי ההנפקה"

אלכס איברהים, מנהל השווקים הבינלאומיים בבורסת ניו יורק / צילום: NYSE
אלכס איברהים, מנהל השווקים הבינלאומיים בבורסת ניו יורק / צילום: NYSE

המשבר הכלכלי שהביאה איתה מגפת הקורונה לא פוגע, נכון להיום, בשוק המניות האמריקאי, והמדדים המובילים ממשיכים במגמה החיובית. בהתאם, גם חלון ההנפקות פתוח לרווחה, ולאחר תקופת היסוס ומיעוט הנפקות ראשוניות (IPOs) בתחילת הרבעון השני, בחודש יוני היו לא מעט הנפקות בולטות, והצפי הוא להמשך המגמה גם במחצית השנייה של 2020.

אלכס איברהים, מנהל השווקים הבינלאומיים בבורסת ניו יורק (NYSE), מסכים שזו תקופה נפלאה להנפקות, ובראיון ל"גלובס" הוא אומר: "היה לנו רצף נהדר של הנפקות ראשוניות לא רק מארה"ב, אלא מכל העולם. יש גם כמה עסקאות מרגשות בפייפליין של השבועות הקרובים".

לדבריו, מתחילת השנה גויסו בבורסת ניו יורק לא פחות מ-77 מיליארד דולר בהנפקות - לא רק הנפקות ראשוניות אלא גם של חברות שכבר נסחרות. אחת ההנפקות האחרונות הייתה זו של למונייד, חברת הביטוח הדיגיטלי מישראל, שפעילותה מתבססת על ביג דאטה ובינה מלאכותית. למונייד הונפקה בשבוע שעבר לפי שווי של 1.6 מיליארד דולר ומאז זינקה ב-136% לשווי של 3.8 מיליארד דולר.

איך בכלל מוציאים הנפקות בתקופה שבה אי אפשר לטוס? הרוד-שואו עם המשקיעים הפוטנציאליים נערך באמצעות זום?
"זאת שאלה טובה, והתשובה היא שכולם עושים הכול דרך זום או פלטפורמות דומות, וכך מתקשרים את העסקה. חלק מהחברות עוד הספיקו להיפגש עם המשקיעים קודם לכן, כש'בדקו את המים' לקראת אפשרות של הנפקה. בכל מקרה, המצב הנוכחי לא גורם למשקיעים להירתע, ואפשר לראות שכל העסקאות תומחרו היטב".

מה צפוי בהמשך השנה, אילו סקטורים יהיו בולטים בתחום ה-IPO?
"אנחנו רואים הרבה חברות טכנולוגיה וחברות צרכניות שצפויות להנפיק. מדובר גם בחברות מארה"ב וגם ממדינות אחרות כמו ישראל, ברזיל, סין וקנדה. הסקטורים המרכזיים יהיו בעיקר טכנולוגיה, בריאות וצרכנות, ויהיו מגוון של הנפקות, מחברות small cap ועד חברות גדולות".

עד לפני כמה שנים, חברות טכנולוגיה ישראליות הסתכלו על נאסד"ק כיעד להנפקה בארה"ב, אבל בשנתיים האחרונות כל ההנפקות האלה הגיעו ל-NYSE - תופין, פייבר, למונייד. איך אתה מסביר את השינוי?
"לפני 15-20 שנה היה 'בום' של חברות טכנולוגיה ישראליות שנרשמו למסחר, ואנחנו אפילו לא יכולנו להתחרות על העסקאות האלה, כי הקריטריונים שלנו היו קשים עבורן וסגרו בפניהן את הדלת. חברות היו חייבות להיות רווחיות ובגודל מסוים. לכן הן הלכו ישירות לנאסד"ק.

חברות ישראליות בולטות בבורסת ניו יורק

"היום זה שונה: לפני עשר שנים עשינו מודרניזציה בתנאי הרישום, ואנחנו מחפשים חברות עם שווי של 200 מיליון דולר לפחות, וגיוס של 40 מיליון דולר לפחות, לכן הדלת נפתחה, ומרגע זה חברות טק מגיעות אלינו, גם מישראל. היום יש מגמה שהנהלות ודירקטוריונים מסתכלים על NYSE כיעד".

בעבר הייתה תופעה שבמסגרתה NYSE ונאסד"ק פיתו חברות לעבור אליהן מהבורסה השנייה. זה עדיין קיים?
"זה חלק קטן מאוד מצמיחת העסק שלנו, אבל תמיד נשמח להעביר אלינו חברות מנאסד"ק. בהקשר הישראלי, לפני כמה שנים טבע עברה אלינו. אני חושב שחברות רואות שאצלנו יש שוק עם דאטה, מסחר טוב יותר ומותג שמתאים להן. זה לא קורה כל הזמן אבל יש חברות שעוברות, ורובן אגב לכיוון שלנו".

מי הבורסות האחרות שאתם בתחרות איתן?
"עבורנו, כשמדברים על חברות מחוץ לארה"ב, הסוגיה העסקית היא ההחלטה שלהן להיסחר בחו"ל ולא בבורסה המקומית כמו ת"א. ברגע שהחליטו לעשות זאת אפשר לדבר על בורסה, והעבודה שלנו היא להראות את הערך של מסחר בארה"ב, כי הרי הן יכולות לבחור באוסטרליה, בהונג קונג, בלונדון ועוד. ארה"ב היא השוק ה'עמוק' ביותר, וכאן נכנסת השאלה האם לבחור ב-NYSE או בנאסד"ק.

"הפלטפורמה שלנו מאפשרת לשלב נזילות ותנודתיות נמוכה, וזה מאוד אטרקטיבי. חברות רוצות לא רק שההנפקה תצליח, אלא גם שהמניה תיסחר היטב לאחר ההנפקה. אני בטוח שכל חברה תוכל להעיד שאצלנו התנודתיות נמוכה.

"נקודה נוספת היא שבורסת ניו יורק ממותגת כיוקרתית מאוד, וחברה שנסחרת אצלנו שולחת למעשה מסר לשוק שהיא עומדת בקריטריונים המחמירים ביותר, של ממשל תאגידי למשל. חברות משתמשות במיתוג הזה גם מול לקוחות, 'עשינו זאת, אנחנו נסחרים בבורסה הגדולה ביותר בעולם'.

"שלישית, אנו משרתים היום את 2,500 החברות הטובות בעולם, עם 70% מחברות הדאו ג'ונס, וזה פותח הרבה הזדמנויות לחברה מישראל, משום שאנו יכולים לעזור לה לדבר עם לקוחות פוטנציאליים או למצוא דירקטור חדש".

מלבד התחרות עם בורסות אחרות, אתם מתחרים גם בשוק הפרטי. נראה שבשנים האחרונות חברות נשארות פרטיות לאורך זמן רב יותר.
"נכון, חברות רבות נמצאות בשוק הפרטי זמן רב ויש להן גישה להון. עם זאת יש הרבה סיבות טובות להפוך לחברה ציבורית, ואחת מהן היא שבכך יוצרים 'מטבע' לרכישות פוטנציאליות (המניה, ש'ח'ו), כלומר בורסה נזילה יוצרת מכשיר לביצוע רכישות. זה גם עוזר לחברה לייצר נראות ומודעות - ראית איך למונייד כיכבה בכל הרשתות החברתיות אחרי ההנפקה - וכמובן להביא כסף ולהגדיל ולגוון את בסיס הלקוחות. הפיכה לחברה ציבורית גם יוצרת מנגנונים פנימיים שמייעלים את הפעילות ואת המשמעת הפיננסית".

זה גם אומר שהחברות שמגיעות ל-IPO מגיעות בוגרות יותר מבעבר?
"לחלוטין, הרבה יותר בוגרות. יש להן סיפור טוב יותר לספר לשוק. נכון שהשוק מאתגר, יש אי-ודאות, מגפת קורונה, אבל ההזדמנות קיימת".

איך חברה יכולה להתכונן היטב להנפקה?

"זאת כמובן לא החלטה שמקבלים היום ומבצעים מחר, אלא תהליך. זה מתחיל בהבנת הסביבה (landscape) והבנה פנימית האם אני מוכן או לא, האם יש לי סיפור חזק לספר לשוק, מה מבדל אותי ממה שאני רואה בתעשייה. צריך להבין איך החברה עצמה מתנהגת באקוסיסטם שלה, ולהתחיל לבנות נראטיב שיסופר בסופו של דבר לשוק. זה לא קל, והוא צריך להתאים לאסטרטגיה ולפיננסים. כשכל זה מתקיים אפשר להתחיל לשכור עו"ד ורו"ח שיסתכלו על הדיווחים והדרישות החוקיות, ואז למצוא בנקאים שיוכלו ללטש את הסיפור ולהתאים אותו למה שהשוק מצפה מחברה מהסקטור. כל התהליך יכול לקחת גם שנה, תלוי במורכבות".

ומה באמת הסיפור שהמשקיעים רוצים לשמוע?
"המשקיעים אוהבים צמיחה, זה חשוב מאוד. אבל צמיחה בת-קיימא, כולל הסבר איך אני מגיע מנקודה A לנקודה B".

ראינו בתקופה האחרונה לא מעט הנפקות SPAC - חברות בלאנק צ'ק שמונפקות ללא פעילות במטרה לגייס כסף לרכישת פעילות. מה צפוי בתחום הזה?
"ה-SPAC היו סיפור מדהים מתחילת השנה, ואנחנו מצפים לעוד שמות גדולים שיגיעו לשוק בשבועות הקרובים. זאת כבר לא תופעה אמריקאית בלבד - אנחנו עובדים עם SPAC מברזיל, הונג קונג וסינגפור".

אם מדברים על השווקים הבינלאומיים, אי אפשר שלא להזכיר את סין. יש הרבה חברות סיניות שנסחרות ב-NYSE, איך משפיעים המצב הגיאופוליטי ומלחמת הסחר בין ארה"ב וסין על המסחר שלהן?
"אני לא יכול להגיב על זה, אני יכול רק לומר שהשוק פתוח לחברות סיניות ואנחנו מצפים לעוד חברות מסין בהמשך. סין היא השוק המרכזי שלנו מחוץ לארה"ב בווליום של העסקאות".

לסיכום אומר איברהים, כי הוא מצפה לחזור לישראל כשהמצב ישתפר. "אני אוהב את החדשנות והיזמות בישראל. זו מדינה מדהימה ועשיתם הרבה דברים יפים, בין היתר בתחום הבריאות. אני מצפה לעוד חברות שיוכלו להצטרף אלינו". 

עוד כתבות

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

יאיר לפיד, יש עתיד / צילום: כדיה לוי

האם עסקת שליט בוצעה זמן לא רב לפני הבחירות לכנסת?

יש קשר בין עסקת גלעד שליט מ־2011 לבחירות שהתקיימו ב־2013? אנחנו לא מצאנו כזה ● המשרוקית של גלובס

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד - אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות