גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שופטים בניגוד עניינים: לא באמת המערב הפרוע

שאלת הפיקוח על הרשות השופטת חזרה השבוע למרכז הבמה ● התמונה שמציירים חברי כנסת מהימין, ולפיה שופטים פטורים מראש מקיום עיקרון ניגוד העניינים, ואין מי שיקרא אותם לסדר אם חרגו ממנו, חוטאת לעובדות ● "המשרוקית של גלובס"

איילת שקד / צילום: רפי קוץ
איילת שקד / צילום: רפי קוץ

היוזמה שכשלה השבוע להקים ועדת חקירה פרלמנטרית לבדיקת ניגוד העניינים של שופטי העליון החזירה באבחה למרכז השיח הציבורי את השאלה מי מפקח על הרשות השופטת. סיעת ימינה, שנציגה בצלאל סמוטריץ' הוא שקידם את ועדת החקירה, היא אחד הגורמים שתובעים להקשיח את האמצעים שמערכת המשפט יכולה לנקוט נגד שופטים "סוררים". אבל בהצגת הפגמים בשיטה הקיימת הם מציירים לפעמים תמונה חלקית מאוד.

"על שופטים לא חל הכלל של ניגוד עניינים", אמרה לפני שבוע שרת המשפטים לשעבר איילת שקד בראיון ברדיו ללא הפסקה. "הם עושים לעצמם רשימת מניעויות - נושאים שהם לא יכולים לדון בהם - ואין מי שאומר לשופט 'חרגת מהרשימה'. יש איזושהי תפיסה כאילו שופט הוא על-אדם, שהוא יכול לשפוט בעצמו ולהחיל את הדין על עצמו".

אין חולק ששופט או שופטת לא צריכים להכריע בתיק מתוך תועלת אישית או משוא פנים לאחד הצדדים. קלמן ליבסקינד, בסדרת תחקירים שפרסם לאחרונה ב"מעריב", הצביע על מקרים בולטים שבהם הופר לכאורה העיקרון הזה. אף על פי כן, הטענה ששופטים פטורים מראש מקיום העיקרון, ושאם סטו ממנו אין מי שיקרא אותם לסדר, חוטאת לעובדות. עשינו סדר בטענות של שקד.

האם כללי ניגוד עניינים לא חלים על שופטים?

האיסור לפעול בניגוד עניינים חל על שופטות ושופטים מתוקף שבועה, מכוח חוק, ומעוגן גם בכללי אתיקה מחייבים של הרשות השופטת. מאז 1953 שופטים מצהירים הצהרת אמונים, שבה הם מתחייבים בין השאר "לא להטות משפט ולא להכיר פנים". חוק בתי המשפט מ-1984 מתרגם את ההצהרה לחובה חוקית: שופט צריך להימנע מלשפוט בתיק אם קיים "חשש ממשי" שהוא ישפוט במשוא פנים. הנוסח העמום הזה נעשה מפורט יותר ב-2004, כאשר הכנסת תיקנה את החוק ופירטה בו כמה מקרים מובהקים של ניגוד עניינים. לדוגמה, לשופטת אסור לדון בתיק כשאחד הצדדים או עורכי הדין הם קרובי משפחתה, או כשיש לה אינטרס כספי בתוצאות ההליך.

גרסה מחמירה יותר של הכללים האלה נכללה ב-2007 בכללי האתיקה המחייבים לשופטים, שפרסמה נשיאת העליון דורית בייניש. בין השאר, בייניש אסרה על שופטים לדון בתיק אם בחמש השנים האחרונות - לפני שהתמנו לתפקיד - אחד המעורבים היה לקוח או שותף עסקי שלהם; ואם בן משפחה של השופט הוא עו"ד במשרד שמייצג את אחד הצדדים בתיק אחר.

עם זאת, גם הכללים האלה לא ממצים את הנסיבות שעלולות לגרום לשופט לחטוא במשוא פנים. העובדה שזיקה בעייתית לא נמצאת באף אחת מהרשימות לא פוטרת את השופט מאחריות.

איך מוודאים שהכללים מתקיימים?

מי שאמור למנוע משופטות ושופטים לעסוק בתיקים "אסורים" היא מזכירות בית המשפט, שמשבצת אותם לדיונים. אנשי המזכירות אמורים להכיר את ניגודי העניינים שמוזכרים בחוק ובכללי האתיקה, אבל כדי לסייע להם לזהות ניגודים אחרים - השופטים מגישים למזכירות "רשימת מניעויות".

במערכת המשפט מסבירים שאין לרשימות האלה מעמד חוקי. כל מטרתן להקל על המזכירות בעבודת השיבוץ. לדוגמה, נשיאת העליון אסתר חיות צירפה לרשימת המניעויות שלה את כל עובדי משרד עורכי הדין של בעלה, דוד חיות. הטעם ברור: להכרעה בתיקים שבהם הם עוסקים יש השפעה כלכלית על חיות עצמה. עד לאחרונה רשימת המניעויות נודעה לציבור רק באמצעות בקשות חופש מידע. בעקבות הביקורת החלה החודש הרשות השופטת לפרסם את הרשימות באתר האינטרנט שלה.

כפי ששקד אמרה בצדק, השופטים הם האחראים היחידים לרשימות שהם מגישים. אבל מכאן לא נובע שהם היחידים שמוסמכים לקבוע מתי הם נמצאים בניגוד עניינים. ד"ר לימור זר-גוטמן, מבית הספר למשפטים במסלול האקדמי המכללה למינהל, מבהירה ש"רשימת המניעויות המהותית" שחלה על שופט נגזרת מהחוק ומכללי האתיקה, לא מהרשימה שבמזכירות בית המשפט.

אם שופט נקלע לתיק בעייתי שלא צפה מראש ברשימה, הצדדים יכולים לבקש ממנו לפסול את עצמו. מקרה כזה דווח למשל בתחילת השבוע: ערפאת טאהא, שופט מחוזי בנצרת, קיבל בקשת פסילה של נאשם שהוא-עצמו שלח בעבר למאסר על ביזוי בית המשפט.

מה עושים במקרה של הפרה?

עד כאן הכללים המופשטים. אבל מה אם השופט מתעקש לדון בתיק? האם ההחלטה שלו היא סוף פסוק?

לא בדיוק. במקרה ששופט סרב לבקשת פסילה, הצד שהגיש את הבקשה רשאי לערער. הערעור הזה נידון בתוך מערכת המשפט, אצל נשיאת בית המשפט העליון או אחד מעמיתיה. בפועל, רוב הערעורים נדחים. מתוך 40 בקשות פסילה שהנשיאה חיות בחנה בעצמה ב-2019, היא אישרה 4 בלבד. כמו כן, צד שהפסיד במשפט יכול לערער על פסק הדין בנימוק שהשופט היה אמור מלכתחילה לפסול את עצמו.

הכללים האלה חלים גם על שופטי העליון. ב-2010, למשל, השופט אדמונד לוי פסל עצמו מלדון בדיון נוסף בתיק שהעליון כבר פסק בו. לוי הסביר שלאחר שקרא את הבקשה לדיון חוזר, הוא התחזק בדעתו שהתגבשה בדיון הראשון, וראה לנכון לפסול את עצמו כדי "ליתן לעותרים סיכוי הוגן לשכנע בצדקת טענותיהם את מי שלא נתגבשה אצלו דעה מוקדמת".

המנגנון הזה לא ישכנע כמובן את מי שטוענים ששופטים נוטים להגן על "חברי המועדון", שהרי הערעורים על החלטות השופטים נידונים בתוך מערכת המשפט. האם החלטות הפסילה של שופטים כפופות לפיקוח חיצוני?

התשובה מורכבת. מאז 2003 פועל במשרד המשפטים גוף חיצוני שבודק שופטות ושופטים: נציבות תלונות הציבור על שופטים. הנציב הוא שופט בדימוס, אבל הנציבות כפופה לשר המשפטים. בשנת 2018 הגיעו לנציבות 829 תלונות על שופטים במערכת בתי המשפט. 78 - פחות מ-10% - נמצאו מוצדקות.

אבל קשה לומר שהנציבות מהווה ביקורת חיצונית על שופט שמתעקש לשפוט בניגוד עניינים. ראשית, כשתלונה נמצאת מוצדקת, הנציב מפנה אותה, באמצעות שר המשפטים, לבית הדין המשמעתי לשופטים - ערכאה שההרכב שלה נקבע בידי נשיאת העליון ורוב חבריה הם שופטים עליונים. בית הדין המשמעתי מוסמך להטיל על השופט עונשים משמעתיים, מהערה ועד סילוק מכס המשפט. במקרה של השופטת רונית פוזננסקי-כץ, שהואשמה ב-2018 בהתנהגות שאינה הולמת שופטת בפרשת המסרונים ("תיראי מופתעת"), בין הדין גזר הדחה, ואחרי ערעור העונש הומתק להשעיה בת שנה.

שנית, נציבות התלונות על שופטים כלל לא מוסמכת לדון בהכרעות פסילה. החוק מאפשר לה לבדוק תלונות על התנהגות של שופטים, אבל לא להתערב בהכרעות שלהם כשופטים. והחלטה של שופט בבקשת פסילה - אף שהיא נוגעת לו-עצמו - נחשבת להכרעה שיפוטית.

האם אפשר להעמיד לדין שופט שחטא בניגוד עניינים?

שופטים, בדומה לחברי כנסת, נהנים מחסינות מהותית על מעשים שעשו במסגרת תפקידם. החסינות הזאת מגינה עליהם מהעמדה לדין או מתביעה אזרחית במקרה שפסיקה שקיבלו גרמה נזק לאדם.

אמנם, החסינות הזאת לא שלמה. שופט שלקח שוחד יכול לעמוד לדין פלילי. כך קרה למשל לאברהים ארשיד, רשם בית משפט השלום בנצרת ויו"ר לשכות ההוצאה לפועל במחוז הצפון. רשם הוא תפקיד שיפוטי ומהווה פעמים רבות הכנה למינוי כשופט. בשנים 1992 ו-1993 לקח רשיד שוחד תמורת פעולות שעשה במסגרת תפקידו בהוצאה לפועל. לאחר שהורשע ונגזרו עליו שנתיים וחצי מאסר, הוא ערער לבית המשפט העליון. שופטי העליון דחו את ערעורו של רשיד, והשופט אליהו מצא ציין שהעבירה חמורה במיוחד בגלל שנעברה על ידי עובד ציבור וחמורה אף יותר משום שנעברה על ידי בעל תפקיד שיפוטי. לדבריו יש להחמיר במיוחד עם עבריינים אלו.

אלא שסירוב של שופט לפסול את עצמו נכלל היום בחסינות המהותית. שקד מקדמת לאחרונה הצעת חוק שתצמצם את החסינות המהותית של השופטים, ומציעה בין היתר ששופטים שישבו בדין בניגוד לאיסורים שנקבעו בחוק יוכלו לעמוד לדין על מרמה והפרת אמונים. אלא שגם לפי ההצעה הזאת, שופטת שהוגש נגדה כתב אישום על הפרת כללי ניגוד העניינים תעמוד בסופו של דבר למשפט בפני שופטות ושופטים אחרים.

עוד כתבות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

מגמה מעורבת בוול סטריט; רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%, שיאומי ב-12%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות