גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"צריך להכריז על פרויקטים לאומיים. זה יגרום לגירעון, אבל יעלה את הפריון"

להגדיל את אמון הציבור באמצעות שקיפות בנתונים ובתוכניות הממשלה, אבל גם באמצעות מינוי פרויקטור-על ● "גלובס" מארח הפעם את אלה אלקלעי ועו"ד דוד חודק בניסיון לסייע במציאת פתרונות יצירתיים לקורונה הכלכלית ● סוגרים את הוואקום, מדור יומי חדש 

הפגנת העצמאים על מתווה הסיוע הממשלתי  / צילום: שלומי יוסף, גלובס
הפגנת העצמאים על מתווה הסיוע הממשלתי / צילום: שלומי יוסף, גלובס

באיזה צעדים כלכליים יש לנקוט במהירות, איך אפשר לסייע לעסקים ומה יציל את שוק העבודה? המנהיגות הכלכלית של ישראל מתמהמהת, אבל רעיונות יצירתיים דווקא לא חסרים. בניסיון לסייע בסגירת הפער ומתוך רצון להעלות לדיון מגוון רחב של פתרונות, "גלובס" יפנה מדי יום למומחים בעלי רקע כלכלי, עסקי, חברתי או אקדמאי רלוונטי. רוצים לקחת חלק בשיח? פנו אלינו i-can-help@globes.co.il

"דמי אבטלה לשנה זה מהלך נכון שמייצר ודאות"

אלה אלקלעי, יו"ר IBI קרנות נאמנות 

אלה אלקלעי, יו"ר אי.בי.אי קרנות נאמנות / צילום: שלומי יוסף, גלובס

1. לשלוח לכולם צ'ק

"במדינות שונות במערב אירופה, שבהן מצליחים בינתיים יותר להעביר את הכסף למי שצריך, לא העבירו צ'קים לכולם בלי תמורה. הגישה שם הייתה 'נחלק עכשיו לכולם, ואחר כך נתקזז עם מי שלא חייב את הכסף'. זה הבדל דרמטי בגישה. אצלנו צריך לעבור מסלול מכשולים.

"מי שצריך את הכסף הוא מי שהכי קשה לו להגיע אליו, בגלל צינורות הבירוקרטיה. לכן צריך קודם כל לשלוח לכולם צ'ק, ולבסוף להתקזז סביב שומת המס שכל אחד משלם. ככה נדאג שהכסף יגיע ליעד, מה שלא קורה היום".

2. לשמור קרנות השתלמות לפנסיה

"אחד הרכיבים בתוכנית הכלכלית של נתניהו וכ"ץ הוא האפשרות לפדות את קרנות ההשתלמות. המדינה נותנת הטבות מיסוי כעידוד לחיסכון לטווח בינוני וארוך טווח, כדי שתהיה לרובנו כרית ביטחון משמעותית. לעודד אנשים לצרוך היום את המשאבים העתידיים שלהם זו דרך נוחה לגלגל אחריות, זו חשיבה לטווח הקצר. את קרנות ההשתלמות עדיף לשמור לגיל הפנסיה, ולא להמיר אותן כיום. התוצאה תהיה שהאנשים הכי חלשים יפדו אותן, וישלמו את המחיר בעתיד".

3. צוותי חשיבה לשוק העבודה

"בנוגע לדמי האבטלה, הוודאות שהממשלה נותנת כרגע למשך שנה היא מהלך נכון. זה מאפשר לאנשים לחשוב בצורה רגועה על העתיד שלהם, ולתכנן כמו שצריך. עם זאת, צריך להגדיל את צוותי החשיבה לגבי עתיד שוק העבודה. לא יכול להיות שרק אנשי האוצר מתכננים את העתיד של השוק. צריך לשלב אנשים משוק ההון, מהמגזר העסקי, מההייטק, וגם מתחומים שכרגע בלב הסערה, כמו התיירות.

"צריך צוות מקצועי שידאג לצד הביקוש, כדי שהצריכה הפרטית במשק, שאחראית לכ-50% מהתוצר, לא תיעלם בסבך הבירוקרטי המקשה על אנשים לקבל תמיכה וללכת איתה לחנות. דמי אבטלה בהיקף 75% מהשכר הממוצע במשק מבטיחים שאנשים לא יטבעו היום, אבל התרומה לצריכה הפרטית במשק כנראה זניחה.

"צריך גם צוות שידאג לצד ההיצע, כדי שחברות לא יפשטו רגל אלא ימשיכו לעבוד ולספק מוצרים ושירותים למשק. מענק בהיקף של 15% מההכנסות, לעסק שאיבד לפחות 40% מההכנסות, בלי להתייחס לרמת ההוצאות הקבועות, לא ימנע את מרבית פשיטות הרגל. הלוואות בערבות מדינה לעסקים שמצליחים לפלס לעצמם דרך בסבך העבות, כנראה שלא יתרמו לקיימות העתידית של מי שלא מצא גישה ישירה למזומן הנדרש".

4. לא לקבע משק לשנתיים

"חשוב להעביר תקציב. הכאוס שראינו במשרדי הממשלה במהלך שלוש מערכות בחירות לא יכול לחזור על עצמו בתקופה כזו. ככה אי אפשר לייצר המשכיות, ולגייס עובדים מקצועיים למשרדי הממשלה. אם זה לשנה או לשנתיים? לקבע את המשק לשנתיים עלול להיות בעייתי.

"לצד התקציב חייבים לצמצם את מספר משרדי הממשלה, ואת הבירוקרטיה שהם מייצרים. כפי שאמר ראש הממשלה רק בשבוע שעבר, הבירוקרטיה פה מטורפת, בכל דיון צריך נציגים מכל משרד, וקשה מאוד לאגד אותם לידי תוכנית אחת. אגב, עוד לפני הממשלה הגדולה הזו היינו מדורגים נמוך במדד עשיית העסקים (מדד בינלאומי שבוחן עד כמה קל לעשות עסקים בכל מדינה, ב"ל)".

"השוק זקוק להרבה ידיים עובדות, וצריך לעשות הכוונה"

עו"ד דוד חודק, ראש משרד גרוס GKH

עו"ד דוד חודק / צילום: איל יצהר

1. לרכוש את אמון הציבור

"הדבר הראשון שצריך לעשות זה קניית אמון הציבור. האמון הזה התערער מאוד, ורואים את זה בהתנהגות הציבור, כמו בהפגנות שהתרחשו בסוף השבוע. בכלכלה הציפיות מאוד מאוד חשובות. הממשלה מנסה לתת ודאות, כמו למשל מתן דמי אבטלה עד יוני 2021, אבל לדעתי בשלב הזה נוצר משבר אמון קשה וצריך צעדים יותר דרסטיים.

"איך פותרים את זה? קודם כל על ידי הגברת השקיפות של הנתונים ושל תוכניות הממשלה. יש יותר מדי אי בהירות. גם באשר לנתוני משרד הבריאות, וגם בנוגע לנתונים הכלכליים. יש כאן תחושה שהעסק הזה לכל הפחות לא מנוהל, והציבור מתנהל בהתאם, ולא לוקח את הממשלה ברצינות.

"צעד נוסף שיסייע מאוד לרכוש את אמון הציבור מחדש הוא מינוי פרויקטור-על. יש משרד בריאות, יש פיקוד העורף, יש מחלוקות לגבי סמכויות בתוך הממשלה. אם יהיה פרויקטור-על לנושא, ויפרסמו מראש תהליכים ותוכניות, תוך הגדרת סמכויות ותחומי האחריות, זה יתרום גם לפן הבריאותי וגם לפן הכלכלי".

2. קרן השקעות כמו בסינגפור

"חסרה הוכחת יכולת ביצוע. לא ברור, למשל, למה נתוני הביצוע של התוכניות הכלכליות, כפי שפורסם ב'גלובס', עומדים על כ-50% בלבד. צריך לתת את הכסף לציבור, גם במחיר שהחלוקה לא תמיד תהיה צודקת, וגם אם יהיו שינצלו את השיטה.

"תוכניות ההלוואות והמענקים הן טובות, בתנאי שהכסף באמת מגיע, וראינו שבגלל הבירוקרטיה וריבוי הזרועות של הממשלה זה לא קורה. אפשרות אחרת היא להקים קרן השקעות כמו שיש בסינגפור, ולמנות שם מנהלים מנוסים על בסיס מפתח מקצועי - אנשים רציניים עם חוזים אישיים, שיוכלו לפעול מהר. קרן כזו יכולה לשנע כסף ממקום למקום על בסיס המלצות של מומחים. אחרי שבע שנים הקרן תופרט, בדרך של מכירת הבעלות בה או מכירת הנכסים שיהיו בבעלותה, או שילוב של השניים".

3. לקצץ ולצמצם התחייבויות

"הממשלה חייבת לעשות קיצוצים בתקציבי השירות הציבורי. זה לא משנה אם זה יהיה בפנסיות התקציביות או במשהו אחר. זו אולי לא עת לפיטורים, אבל אפשר לצמצם התחייבויות.

"גם הכשרות והסבות צריכות להתקדם צעד קדימה. זה צריך להיעשות בשיתופי פעולה בין הממשלה למגזר הפרטי. השוק זקוק להרבה ידיים עובדות, וצריך לעשות הכוונה למקומות הנכונים. בתוכנית הכלכלית שפורסמה בסוף השבוע יש הרבה דיבורים, אבל התחושה היא שכושר הביצוע של הזרועות הממשלתיות הוא נמוך מאוד".

4. פרויקטים להמרצת המשק

"צריך להכריז על פרויקטים לאומיים. לדוגמה, להתחיל בפרויקט 'תעלת הימים' לייצור חשמל ולהתפלת מי ים. פרויקט נוסף הוא המטרו, שבינתיים מתקדם לאט. פרויקט שלישי, שאפשר להעסיק בו הרבה צעירים, הוא פיתוח שמורות הטבע והגנים הלאומיים. אלה פרויקטים שיסייעו להמרצת המשק ולחיזוק שוק התעסוקה. נכון, זה יגרום לגירעון, אבל גירעון כשלעצמו הוא לא בעיה. בסופו של דבר, הפרויקטים הללו יעלו את הפריון".

עוד כתבות

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

נהר הסיין בפריז / צילום: ap, Pavel Golovkin

הישג נועז באולימפיאדת פריז: הפיכת נהר הסיין לבטוח לשחייה

במשך עשורים לא הצליחה פריז לנקות את נהר הסיין, שמזוהם ממי ביוב ● לקראת האולימפיאדה, שתכלול שחייה ושיט בנהר, היא מוכרחה לעשות זאת ● אבל לא כולם מאמינים שזה אפשרי, "צריך תוכנית אחרת", אומרת האלופה האולימפית בשחייה במים פתוחים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

רחפן של Spear UAV / צילום: Spear UAV

"בעל 4 להבים מתוצרת ישראל": הרחפן שיכול לתקוף גם באספהאן

אחת מהאפשרויות שעלו היום, היא שישראל תקפה באיראן באמצעות חימוש משוטט של הסטארט-אפ התל אביבי "ספיר" (Spear UAV) - נשק בו היא משתמשת בזירות השונות של מלחמת "חרבות ברזל" ● כך משמש החימוש בעל יכולות AI את ישראל במלחמה

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה