גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מטראמפ ועד יאיר נתניהו: הכירו את הרשת החברתית האנונימית של הימין השמרן

אחרי שטוויטר חסמה לשיתוף ציוץ מעורר מחלוקת של טראמפ, אחת החלופות ששוקלים אנשיו היא רשת Parler, ששמה דגש על חופש ביטוי • אמנם מספר המשתמשים בה זינק לאחרונה, אבל המייסד חושש מקושי בגיוס הון מעמק הסיליקון בשל תדמיתה ומנסה לגייס לשורותיה גם משתמשים ליברלים

הנשיא טראמפ עומד ברקע פסלי ראשי הנשיאים של ארה"ב, של הר ראשמור המפורסם / צילום: Alex Brandon, Associated Press
הנשיא טראמפ עומד ברקע פסלי ראשי הנשיאים של ארה"ב, של הר ראשמור המפורסם / צילום: Alex Brandon, Associated Press

בחודש שעבר הגיעו היחסים בין נשיא ארה"ב דונלד טראמפ לרשתות החברתיות פייסבוק וטוויטר לרתיחה סביב פוסטים שפרסם. טראמפ הוא אחד המפרסמים הגדולים ברשתות החברתיות ואולי הפוליטיקאי שנהנה מהן יותר מכולם, אך לאחר שברשתות סימנו את המודעות שלו כמטעות וכמסיתות לאלימות, בקמפיין הרשמי שלו החלו לחשוב על אלטרנטיבות נוספות להפיץ את המסרים שלו.

לפי כתבה ב"וול סטריט ג’ורנל" מסוף החודש שעבר, אחת האלטרנטיבות שנשקלת היא הרשת החברתית פרלר (Parler), רשת קטנה ואנונימית שנחשבת כ"טוויטר לשמרנים", ומתהדרת במדיניות חופש ביטוי ואי התערבות בתכנים המתפרסמים בה. זאת אחת הסיבות לכך שהרשת הצליחה בתוך כמה שבועות להכפיל את גודלה; להגיע לראש טבלת ההורדות לאפליקציות חדשותיות באייפון; להשיג תמיכה פומבית מחבר הסנאט הרפובליקן טד קרוז ולמשוך אליה גם את יאיר נתניהו. כעת היא מנסה לקרוץ גם לליברלים כדי להפוך לרשת המיינסטרים החדשה.

פרלר הוקמה ב-2018 על ידי ג’ון מטזה (27) המשמש מנכ"ל וג’ארד תומפסון, סמנכ"ל הטכנולוגיות, והיא מעסיקה 30 עובדים. שני המייסדים הם מפתחי תוכנה בעלי תואר ראשון במחשבים מאוניברסיטת דנוור. מטזה כיהן בעבר כמהנדס תוכנה בשירותי הענן של אמזון, AWS. החברה גייסה הון ראשוני ממשקיעי אנג’ל פרטיים בתחילת דרכה, ולפי ה-CNBC הם שוקלים כעת גיוס הון נוסף.

פרלר פועלת באופן שמזכיר מאוד את טוויטר, רק שבמקום "ציוצים" מפרסמים בה "Parleys" ובמקום "לרטווט", או "לצייץ מחדש", המשתמשים "מהדהדים" את התכנים שהם רוצים לשתף, ובדומה לנהוג ברדיט, ניתן "להצביע" עבור פוסט שאוהבים. מההתחלה, הרשת מיתגה את עצמה כאלטרנטיבה לטוויטר שמכבדת את חופש הביטוי, והתמקדה בשיווק לשמרנים מהימין בארה"ב.

לאורך השנים, המדיניות הזו של הרשתות החברתיות הגדולות הובילה משתמשים המזוהים עם הימין השמרני ברחבי העולם לחפש חלופות לרשתות הגדולות, בהן רשתות כמו 4chan, Gab ודיסקורד. גם פרלר נהנתה מכך, וכבר ב-2019 משכה אליה כ-200 אלף משתמשים סעודיים שהפעילו חשבונות תומכי טראמפ, אך נחסמו מהטוויטר בסביבות חודש יוני. במאי של אותה השנה היו לפרלר, לפי מטזה, 100 אלף משתמשים בלבד.

העמוד של יאיר נתניהו בפרלר / צילום: צילום מסך

פייסבוק וטוויטר הן "טכנו-פשיסטיות"


בחודשים האחרונים האווירה הפוליטית בארצות הברית הפכה לסוערת במיוחד, כאשר המדינה בערה בהפגנות המוניות בעקבות רצח אזרח ותושב מיניאפוליס, ג’ורג’ פלויד, בידי שוטר. זאת, לצד המכה הקשה שסובלים התושבים בשל משבר הקורונה, גורמת להקצנה בשיח הפוליטי ברשתות. באחד הפוסטים השנויים במחלוקת, התייחס הנשיא דונלד טראמפ למחאות והזהיר כי "ברגע שמתחילה הביזה, מתחיל הירי". טוויטר חסמה לשיתוף את הציוץ של טראמפ ובחרה לסמן אותו כמסית לאלימות.

פייסבוק, שתחילה לא נקטה פעולה כלשהי נגד הפוסט, משכה אליה אש ממחאות מצד עובדי החברה, דרך ביקורת כלפיה מארגוני חברה אזרחית, ועד לחרם רחב מצד שותפי תוכן ומפרסמים. בסופו של דבר, גם היא החלה להסיר תכנים דומים שנחשבים למסיתים לאלימות, ושתי הרשתות הגבירו את פעילות החסימה של משתמשים שפרסמו תכנים בעייתיים כמו פייק ניוז והסתה לאלימות.

ג'ון מטזה. מחפש משפיענים שמרנים  / צילום: מתוך יוטיוב

זאת הייתה ההזדמנות של פרלר, שמשכה אליה חלק גדול מהנפגעים מהחסימות הללו, מרביתם אנשי ימין מארה"ב. לפי ה"וושינגטון פוסט", מטזה כינה את טוויטר ופייסבוק "טכנו-פשיסטיות", והבטיח להיות בית חדש לנחסמים. אליהם הצטרפו גם "עריקים פוליטיים" שבחרו לעזוב את הרשתות הגדולות לטובת הפלטפורמה האלטרנטיבית.
אבל מה שהטה את הכף לטובת פרלר הייתה הכתבה ב"וול סטריט ג’ורנל", שבה נכתב כי הקמפיין הרשמי של טראמפ שוקל את פרלר כפלטפורמה שבה יכול הנשיא האמריקאי לתקשר עם קהל הבוחרים שלו. הדיווח שהופיע בכתבה היה כבר אחראי לחלק ניכר מהצמיחה של הרשת.

באמצע יוני, לרשת היו מיליון משתמשים. לאחר הפרסום הזה, מספר המשתמשים של פרלר עלה למיליון וחצי, והיא הפכה גם לאפליקציה בדירוג הגבוה ביותר בהורדות למכשירי אייפון, בקטגוריה החדשותית. באותו השבוע, הרשת קרסה מהעומס על שרתיה, אך מאז חזרה לפעילות. נכון לשבוע שעבר, מטזה אומר שמספר המשתמשים שלה עמד כבר על 2.7 מיליון.

נוסף על קהל גדול של תומכי טראמפ, הצטרפו גם כמה אנשי ימין ממדינות נוספות בהם חברי פרלמנט שמרנים מבריטניה ואנשי ימין מישראל. יגאל מלכה, גיא בכור ויהונתן גוטליב כבר פתחו חשבונות בפלטפורמה, וגם יאיר נתניהו, שפרסם רק "Parley" אחד ובכל זאת כבר צבר כ-3.7 אלף עוקבים.

מנסים לקרוץ לליברלים

השאלה הגדולה כעת היא האם פרלר תדע לנצל את המומנטום שצברה ולהתחיל להרוויח ממשתמשיה. כיום, פרלר היא חינמית ועדיין לא כוללת פרסומות. בראיון ל"פורבס" שפורסם בחודש שעבר, מטזה הסביר את התוכנית העסקית העתידית של הרשת: משיכה של קהל שמרני ומעורב במיוחד לפרלר, וכן כמות גדולה של משפיענים שמרנים. את הקהל השמרני הוא רוצה לחבר למותגים ומפרסמים, תוך לקיחת נתח מהעסקאות שייווצרו.

התוכנית הזו מבוססת על העובדה שקהל בעל נטיות שמרניות נחשב לפעיל במיוחד ברשתות החברתיות, וככל שקהל הוא פעיל יותר, כך הוא גם נוטה לבוא באינטראקציה רבה יותר עם פרסומות. כך, למשפיענים, הוא מציע פלטפורמה בה יוכלו להתבטא בחופשיות, ולמפרסמים - קהל פעיל במיוחד שיהפוך את הפרסומים שלהם למשתלמים ומניבים. למעשה, תחקיר של "וול סטריט ג’ורנל" שפורסם באחרונה העלה כי פייסבוק הבינה כי האלגוריתם שלה מעורר הקצנה של השיח, אך החליטה לא לשנות אותו כדי לא להרחיק את הקהל השמרני.

נראה שמטזה התחיל לזהות בעיות בתוכנית שלו, כיוון שכעת הוא מנסה למשוך גם קהל ליברלי לפלטפורמה. ראשית, לפי כתבה באתר CNBC, מטזה סבור שהקהל של תומכי טראמפ שעזר לבסס את הפלטפורמה שלו, מקשה עליו כעת לגייס הון מאנשי הון סיכון בכירים בעמק הסיליקון. אלה נוטים לעמדות ליברליות ובאופן כללי מרביתם הגדול מתנגד לטראמפ. שנית, חלק גדול מהקהל השמרני בפלטפורמה לא מוכן לעזוב באמת את הרשתות הגדולות ולעבור לפרלר באופן בלעדי. כאשר מרבית המשתמשים בה חושבים בדיוק כמוהם, אין להם את מי לשכנע בצדקתם.

כדי להתמודד עם זה, מטזה נוקט בצעד חריג, ומציע "פרס ליברלים" של 20 אלף דולר לבעל דעות ליברליות מובהקות שיצטרף לפלטפורמה, שיש לו לפחות 50 אלף עוקבים פעילים ברשת הטוויטר או בפייסבוק. לפי הכתבה ב-CNBC, הפרס הראשוני נקבע בגובה 10,000 דולר, אך זכה לתגובות כה מעטות שהחברה החליטה להכפיל את הסכום. אותו היא מבטיחה להעניק לחשבון הליברלי שיביא אליה הכי הרבה עוקבים פעילים יחד איתו.
כמו הרשתות הגדולות, מדיניות השימוש של פרלר כוללת איסור על הסתה וקריאה לאלימות, פרסום ושיתוף תכנים פורנוגרפיים, ביצוע מעשי סחיטה, שימוש בשפה אלימה, שיתוף מידע מטעה והפצת ספאם. היא גם כוללת אפשרויות דיווח על תוכן ואימות משתמשים כדי לעזור לה לאכוף את הכללים הללו.

למרות כל זה, פרלר נחשבת סבלנית יחסית להתבטאויות שעשויות להיתפס כ"בעייתיות", למשל תכנים שעלולים לפגוע בקבוצות אוכלוסייה אחרות, תכנים סקסיסטיים וגזעניים. זאת בניגוד לטוויטר ולפייסבוק, שלוקחות עמדה מעורבת, אך גם סופגות ביקורת כי אינן נוקטות מספיק צעדים כדי להיות מעורבות יותר. לאחרונה, עם הצמיחה במספר המשתמשים שלה, פרלר החלה להקפיד יותר על קיום החוקים שלה.

מספר אנשים שהצטרפו לפרלר לאחרונה דיווחו בטוויטר על כך שנחסמו מהרשת, רבים מהם בעלי נטיות פוליטיות ליברליות ושמאליות. כעת החברה נמצאת בפרשת דרכים שתהיה המבחן האמיתי עבורה: האם היא יכולה לגדול למעצמת פרסום ובית לדיון פוליטי מגוון, ועדיין לשמור על היומרות שלה לשיח פתוח וחופשי?  

עוד כתבות

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות