האם החו"לניקים החרדים קיבלו פטור מלא ממגבלות הקורונה?

אפס הגבלות קורונה על חו"לניקים אמריקאים שיגיעו ללמוד בישיבות? ליברמן סתם מעליל • המשרוקית של "גלובס"

 

אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף
אביגדור ליברמן, ישראל ביתנו / צילום: שלומי יוסף

אם תאמינו לאביגדור ליברמן, אלפי צעירים ממדינה מוכת קורונה יגיעו בקרוב מנתב"ג ישר לרחובות ישראל, בלי תקופת בידוד, כאילו אין מגפה בעולם. זה הרושם שנותר אצל מאזיני גלי צה"ל מראיון שיו"ר ישראל ביתנו נתן לתחנה. "מצד אחד יש מגבלות, לא נותנים לפתוח אולמות", ליברמן אמר, "אבל אישרו פתאום, באופן חריג, לכמעט 17 אלף תלמידי ישיבות מארה"ב להגיע לחגי תשרי לישראל - בלי שום מגבלות, באמת - תוך ביטול כל הדברים שחלים על שאר האוכלוסייה. כאילו לא זוכרים מה קרה בפסח".

ליברמן מדבר על "חו"לניקים", צעירים זרים שמתעתדים ללמוד בישיבות הארץ, וגורלם העסיק הרבה את שרי הבריאות והפנים, יולי אדלשטיין ואריה דרעי. משרד הפנים אישר להם להיכנס לישראל בסוף מאי, ביטל את האישור כעבור שבוע, ולקראת סוף יוני שוב הכניס אותם לרשימה של אזרחים זרים שרשאים לבקש אישור כניסה, למרות הקורונה. אבל הם לא היחידים ברשימה הזאת.

האם החו"לניקים החרדים פטורים מכל הדרישות שמוטלות על נכנסים אחרים? התשובה היא לא. ההוראות העדכניות באתר רשות האוכלוסין קובעות: "תלמידים זרים המבקשים להתחיל את לימודיהם" - לרבות תלמידי ישיבה קטינים - "יוכלו להגיע לישראל בכפוף לאישור מראש ולעמידה בתנאי הבידוד שיקבע משרד הבריאות". הישיבה או האוניברסיטה אחראיות לוודא שהתלמידים מקיימים את הוראות הבידוד.

היו שמועות שתלמידי הישיבות ייהנו מבידוד מקוצר, אבל לא מצאנו סימוכין לכך בשום מקור רשמי. אדלשטיין שלל זאת בראיון ל"אופירה וברקוביץ’" בסוף השבוע. "כולם יעשו בידוד", הוא הבהיר; מי שמספר על בידוד מקוצר "הוא פושע".

שרי הפנים והבריאות העניקו לתלמידים הזרים הקלה אחת: הם יוכלו להתבודד בקבוצות של שישה בדירה, ובזמן הבידוד יעברו בדיקת קורונה. בידוד בשישיות הוא עדיין בידוד, והפריבילגיה תינתן לא רק לתלמידי ישיבות. ממשרד הבריאות נמסר לנו שהמתווה יחול על "תלמידי אוניברסיטאות, מכינות, בתי ספר תיכוניים, מסגרות נעל"ה ומס"ע, ישיבות וסמינרים". לפי המשרד, "הכללים זהים לכולם".

גם מספר התלמידים שליברמן מציין לא נוגע כנראה לחרדים בלבד. 17 אלף התלמידים שהוזכרו בכתבה ב"מרקר" שליברמן נשען עליה, כפי שהוא עצמו אישר לנו, כוללים גם סטודנטים חילוניים, תלמידי "מסע", וגם תיכוניסטים שמגיעים מחו"ל".

מרשות האוכלוסין נמסר לנו שמראשית יוני אושרה בהדרגה כניסה בתנאים מוגדרים לאוכלוסיות רחבות - בני זוג זרים, מומחים, אמנים וספורטאים, סטודנטים, בני ישיבות, תלמידי תיכון ועוד. "צר לנו על הבחירה להתמקד מתוך כלל האוכלוסיות בבני הישיבות בלבד, דבר המעוות את העובדות".


בשורה התחתונה: דברי ליברמן לא נכונים ברובם.
תלמידי ישיבה מחו"ל שיורשו להיכנס לישראל, כמו סטודנטים וקבוצות אחרות, יחויבו ב-14 ימי בידוד. ההקלה היחידה היא שיוכלו להתבודד בקבוצות של שישה.