גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

משרד האנרגיה עוצר הקמתן של 4 תחנות כוח מזהמות

שר האנרגיה מבקש ממנהל התכנון להקפיא את הקמת ארבע תחנות כוח מזהמות ● ההחלטה מתקבלת לאחר מאבק של ארגוני הסביבה והמשרד להגנ"ס ● שטייניץ: "התוכנית החדשה להכפלת השימוש באנרגית השמש מאפשרת לנו לצמצם בצורה דרמטית את הקמתן של תחנות כוח חדשות"

אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה  / צילום: שלומי יוסף
אודי אדירי, מנכ"ל משרד האנרגיה / צילום: שלומי יוסף

משרד האנרגיה מודיע היום (ג') על עצירת קידומן של ארבע תחנות כוח מזהמות גדולות שתוכננו לקום בעמק בית שאן, באזור הגלבוע, באזור עפולה, ובאזור בית שמש. זאת, לאחר שלפני כחודש הוכרז על זוכים במכרז להקמת מתקנים פוטו-וולטאיים שהספקם המצטבר 168 מגה-ואט, בשילוב יכולת אגירה אנרגיה של ארבע שעות לפחות. לאור זאת, לפי משרד האנרגיה, בהתאם להחלטת השר לפעול לייצור חשמל מאנרגיה סולארית בשיעור של 30% עד 2030 ולאור ההתקדמות המשמעותית בתחום האגירה והמחירים הנמוכים שהושגו במכרז האחרון, "ניתן לצמצם בצורה דרמטית את הקמתן של תחנות כוח חדשות ברחבי ישראל".

לפיכך, הודיע היום מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, למועצה הארצית לתכנון ובנייה על גריעתן מסדר יום המועצה של ארבע תחנות כוח בהיקף של 4,860 מגה-ואט שקידם המשרד, במקביל לתכנון של תחנות כח המונעות בגז טבעי בהיקף של כ-4,000 מגה-ואט. בנוסף, מודיע השר על כוונתו לפעול להקפאת הסמכות לתוכניות חדשות לייצור חשמל בגז טבעי שאינן באתרים מאושרים או קיימים ולתחנות כח הצמודות לתשתיות קיימות, תינתן עדיפות ברורה ביחס לתחנות אחרות. במשרד האנרגיה מדגישים כי מדובר בתכנון דינמי, וכי בעתיד תוקמנה אך ורק תחנות אשר להן המשק יזדקק. במקביל, יוקמו יותר מ-12 אלף מגה-ואט לייצור חשמל מהשמש בעשור הקרוב ועוד 2,200 מגה-ואט לאגירת חשמל.

שר האנרגיה ד"ר יובל שטייניץ אמר כי "התוכנית החדשה להכפלת השימוש באנרגית השמש ולהפיכתה של ישראל למובילה בעולם בתחום זה, בתוספת קידום המתקנים לאגירת חשמל, מאפשרת לנו לצמצם בצורה דרמטית את הקמתן של תחנות כוח חדשות ברחבי ישראל".

"תחנות כוח פוסיליות הן מזהמות, מיותרות ולא כלכליות"

בלימת הקמת תחנות הכוח המזהמות על ידי משרד האנרגיה, יוצאת לדרך לאחר מאבק של ארגוני הסביבה, ועמדה חד משמעית בנושא של המשרד להגנת הסביבה, שיצא בגלוי נגד הקמת תחנות המונעות בדלקים מאובנים מזהמים, הפוגעים ביכולתה של ישראל להיאבק במשבר האקלים. לפי עמדת המשרד להגנת הסביבה, המתקנים המשולבים של אנרגיה סולרית ואגירה על פני תחנות כוח מזהמות, יחסכו למשק כ-9 מיליארד שקל בחישוב מהוון על פני חיי התחנה, ימנעו את הזיהום והנזק הבריאותי וישפרו את אמינות אספקת החשמל.

מדינות רבות ב-OECD מאיצות מעבר לאנרגיות מתחדשות, עוצרות תכניות להקמת תחנות כוח פוסיליות חדשות ואף מוקדמת סגירתן של תחנות קיימות. בשעה שמדינות רבות מפחיתות את השימוש בדלקים מאובנים, עלה החשש כי הקמה של תחנות כוח נוספות המונעות בגז יקבעו את משק האנרגיה לשימוש בדלקים מזהמים על פני אנרגיות מתחדשות ב-30 השנים הקרובות, ויפחיתו את התמריץ של המדינה לפתח את השימוש בהן. ואמנם, לפי מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, שימוש בתחנות סולריות הינו זול יותר, ולכן גם אם תתבצע הקמה של תחנות כוח המונעות באמצעות דלקים מאובנים, תינתן עדיפות לשימוש בתחנות הסולריות ככל האפשר. היזמים הפרטיים, אמנם, יקבלו את כספם גם אם התחנה לא תפעל, אך לדברי אדירי, לא תינתן עדיפות לשימוש בהן בכדי להצדיק את הקמתן. לשם השוואה, לדבריו, ההחלטה להתקין סולקנים בתחנות הכוח הפחמיות המזהמות לא מנעה את קידום סגירתן.

השרה להגנת הסביבה, גילה גמליאל, מברכת על כך שעמדת משרד בנוגע לתחנות המזהמות התקבלה, ואומרת: "תחנות כוח פוסיליות הן מזהמות, מיותרות ולא כלכליות, והיו עלולות לייצר זיהום למשך 30 השנים הבאות אם היו קמות. הודעת משרד האנרגיה מהיום על הקפאת התכניות להקמת 4 תחנות כוח גזיות חדשות, מאמצת את עמדתנו ומשנה ב-180 מעלות את הכיוון והתכניות של משרד האנרגיה ומראה שאפשר גם אחרת. אך למרות ההתקדמות המשמעותית אשר הושגה היום, הדרך להפסקת התלות של ישראל בדלקים פוסיליים מזהמים ומעבר לייצור חשמל מבוסס אנרגיות מתחדשות עוד ארוכה. יש צורך בהקפאה גם של תחנות הכוח הגדולות הנוספות המקודמות על-ידי המדינה ועל-ידי יזמים פרטיים ברחבי הארץ וקביעת תכנית יישומית אשר תאפשר לשוק הפרטי לקדם ולהקים אנרגיה סולארית בשטחים המבונים ומתקנים לאגירת אנרגיה מתחדשת כבר בעשור הנוכחי. מעבודה מקצועית שנערכה על-ידי המשרד, עולה כי כבר היום ב-2020 ניתן להקים מתקנים סולאריים על מבנים ושטחים בנויים הקיימים היום ובאמצעותם להגיע ל-47% מצריכת החשמל. אין היגיון ליצור זיהום אוויר מיותר, כאשר יש חלופה נקייה ושאינה מזהמת כלל, וזולה יותר".

הפורום לאנרגיה נקיה בתגובה להודעת משרד האנרגיה למועצה הארצית לתכנון ובניה על עצירת הקמת ארבע תחנות כוח גדולות מונעות בגז: "זהו יום חג. יום המפאר וממחיש את כוחה של פעולה אזרחית משולבת. לאחר אינספור מאבקים מקומיים וארציים, ניירות עמדה, מפגשים, שיחות, מצגות, מאמרי עמדה ודיונים בכנסת ובממשלה, משרד האנרגיה משתכנע ומאמץ חלקית את עמדת הגורמים האזרחיים. אנו מקווים ומצפים כי המשרד יאמץ בהמשך הדרך את עמדתנו במלואה- בעידן של משבר אקלים חריף, אין כל צורך ואף מסוכן מאד להוסיף עוד תחנות כוח מונעות בגז בישראל וכל הספק מותקן חדש חייב להיות מבוסס על אנרגיה מתחדשת, המאפשרת לייצר חשמל ללא זיהומי אוויר וקרקע, במחירים שהינם כשליש ממחירי חשמל המופק מגז, מה שיוריד את יוקר המחיה במשק ויפחית את אי השוויון.

"השטחים המופרים בישראל, לרבות גגות, חניות, דרכים, מחצבות, מתקני טיהור שפכים ועוד, בתוספת אגירה בסוללות לשעות הלילה ולימים מעוננים, מאפשרים ייצור החלק הארי של החשמל בישראל מאנרגיה סולארית עוד לפני שנת 2030, תוך ייצוב רשת החשמל. לשם אנו שואפים ולשם נמשיך לחתור בשורה של פעולות אזרחיות מקצועיות ונחושות ללא מורא, תוך בלימת יתרת תחנות הכוח הגזיות המתוכננות".

יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה ח"כ מיקי חיימוביץ', אמרה בתגובה להחלטת משרד האנרגיה: "עוד ניצחון בדרך הנכונה. מאוד שמחה שהמאבק המתמשך של התושבים בתמיכתנו מתחיל לשאת פרי, ומברכת את שר האנרגיה ומשרד האנרגיה על ההחלטה לעצור את קידומן של ארבע תחנות כח גזיות גדולות. כפי שאמרתי בדיונים רבים שקיימנו בנושא בוועדת הפנים בראשותי, בעידן של משבר אקלים, על ישראל להפנות את מרב המאמץ שלה למעבר לאנרגיה מתחדשת ולא לבנית שורת תחנות כח גזיות שתנציח את השימוש בדלקים פוסיליים ותביא לנזקי זיהום לאוכלוסיות גדולות. מקווה שזו התחלה של בשורה למאות אלפי ישראלים שמחו ולחמו נגד הכוונה לבנות את תחנות הכח האלה סמוך לבתיהם ולאלה שעדיין נלחמים על תוכניות נוספות. ומחזקת את משרד האנרגיה להמשיך בעמדה זו לטובת הסביבה ובריאות התושבים".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

לוחם אגוז נהרג ו-16 נפצעו בדרגות שונות בדרום רצועת עזה

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים