ישראכרט ממחישה את השפעות הקורונה: קיטון בהכנסות, ירידה בהוצאות וחיתוך ברווח

חברת כרטיסי האשראי הגדולה במשק רשמה ברבעון השני רווח של 64 מיליון שקל • המנכ"ל רון וקסלר: "משבר הקורונה פגע במיוחד בעסקים הקטנים והבינוניים, לצד תעשיות הבידור, התרבות והתיירות"

רון וקסלר / צילום: איל יצהר
רון וקסלר / צילום: איל יצהר

חברת כרטיסי האשראי ישראכרט, המנוהלת על ידי רון וקסלר, ממחישה את נחת זרועה של מגפת הקורונה ברבעון השני השנה, דרך קיצוץ ניכר במחזורי העסקאות שנעשו באמצעות כרטיסיה, עבור בירידה בהכנסות, גידול בהוצאות בגין הפסדי אשראי שעוד יבואו - ועד לירידה ברווח הנקי בנטרול הוצאה חד-פעמית שהיתה ברבעון המקביל ב-2019.

ואולם, בהינתן ההרעה הניכרת והצפויה כתוצאה ממשבר הקורונה, חברת כרטיסי האשראי הגדולה במשק גם הציגה ברבעון השני רווח נקי של כ-64 מיליון שקל, שמשקף לה תשואה להון בשיעור גבוה של 11.1%. על רקע זה הגיבה מניית החברה היום בעליות שערים, שהתמתנו בהמשך המסחר.

על פניו, רשמה ישראכרט ברבעון השני של 2020 גידול ברווח הנקי, מ-26 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ל-64 מיליון שקל השנה. אלא שברבעון המקביל רשמה החברה הוצאה חד-פעמית גבוהה בשל מענק היפרדות מבנק הפועלים ששולם לעובדים. בנטרול אותו מענק, עולה כי הרווח הנקי של ישראכרט עמד ברבעון המקביל על כ-78 מיליון שקל - כך שהקורונה והשלכותיה חתכו מהרווח שלה יותר מ-17%.

בשקלול הרבעון הראשון, שבו החברה הפרישה סכום גבוה מאוד יחסית לעצמה להפסדי אשראי, שהיא מעריכה שעוד יגיעו, הרי שבמחצית הראשונה של השנה רשמה ישראכרט רווח נקי של 74 מיליון שקל, המהווה נפילה של יותר מ-51% ביחס לרווח של כ-152 מיליון שקל במחצית המקבילה, ובנטרול אותו מענק לעובדים.

בשורה העליונה, החברה רשמה קיטון של כ-14% בהכנסות ברבעון השני לכ-477 מיליון שקל, וירידה של פחות מ-10% בהכנסות במחצית הראשונה כולה, לסך של כ-999 מיליון שקל.

זאת, נציין, על רקע כך שלפחות שני שלישים מהרבעון הראשון היו בימי שגרה של טרום משבר הקורונה. בחינת הדוחות מלמדת כי הקיטון בהכנסות נבע מירידה בהכנסות מכרטיסי אשראי, הן ברבעון והן במחצית. מנגד, בשתי התקופות חל גידול בהכנסות מריבית, בגין פעילות האשראי של הקבוצה.

ברבעון השני רשמה ישראכרט ריקוברי על הפרשות עבר, כך שרשמה קיטון של 7 מיליון שקל הפרשות הפרטניות. מנגד, חלה עלייה בהפרשות הקבוצתיות, שמהוות כרית ביטחון כללית להרעה עתידית במצב תיק האשראי הכולל, כשהיא גם הגדילה את המחיקות נטו, הן ברבעון השני לבד והן במחצית הראשונה כולה. הקורונה והשלכותיה גם סייעו לחברה דרך ירידה משמעותית ב"הוצאות התפעוליות, הוצאות השכר והאחרות". חלק ניכר מהירידה הוא זמני, אבל בחברה מפרטים כי חלק מההתייעלות תיוותר גם מעבר לטווח הקצר.

ישראכרט, כמו מתחרותיה מקס וכאל, נפגעו מעצירת התיירות - היוצאת והנכנסת, כשהגידול ברכישות אונליין פיצה על כך רק במקצת. בסיכומו של רבעון מציגה החברה ירידה של כ-14.5% במחזור העסקאות בכרטיסי האשראי המונפקים על ידה, לסך של כ-35.3 מיליארד שקל, כשבמחצית הראשונה כולה מדובר בקיטון של כ-6.8% במחזור העסקאות בכרטיסי החברה, לסך של כ-75 מיליארד שקל.

לדברי המנכ"ל וקסלר, "משבר הקורונה פגע מאוד במגזר העסקי בישראל, במיוחד במגזר העסקים הקטנים והבינוניים, לצד תעשיות הבידור, התרבות והתיירות". לצד זאת, בחברה מציינים כי "עם ההסרה ההדרגתית של מגבלות הסגר, נרשמה התאוששות מסוימת בחלק מהענפים, שהשפיעה לחיוב על התוצאות". בחברה מקווים שכבר ברבעון הנוכחי יינתן לה הרישיון להקמת סוכנות ביטוח, ואז הפעילות תושק כבר ב-2021, עם כמה חברות ביטוח.