האתגרים החדשים של חברות כרטיסי האשראי

בשנים האחרונות, שוק התשלומים בנקודות המכירה מצטופף וגובר והתחרות מאיימת על חברות כרטיסי האשראי מכיוונים רבים על ידי ענקיות הטכנולוגיה, הבנקים וחברות הפינטק

כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק
כרטיסי אשראי / צילום: שאטרסטוק

במשך עשרות שנים השכילו חברות כרטיסי האשראי (ויזה, מסטרכרד, אמריקן אקספרס, דיינרס, יורופיי ועוד) לבנות מערכות אמון גלובליות שבזכותן הן שלטו בתחום התשלומים בנקודות המכירה. החברות ריכזו משאבים שאפשרו להם לצלוח מהפכות טכנולוגיות מעולם השוברים הידניים, טרום מסופוני תקשורת הנתונים, ולעבור לעולם סליקת אתרי אינטרנט. בתחילת פעילותם, אקסקלוסיביות הייתה מילת המפתח. לקוחות נבחרים ובתי עסק יוקרתיים. החברות העולמיות השכילו לשרוד מהפכות טכנולוגיות ולהפוך לאמצעי התשלום הנפוץ ביותר בנקודות המכירה כך ש"מגהצי" השוברים הפכו למסופוני התקשורת ואתרי החנויות באינטרנט לבתי העסק הנפוצים.

בשנים האחרונות, שוק התשלומים בנקודות המכירה מצטופף וגובר והתחרות מאיימת על חברות כרטיסי האשראי מכיוונים רבים על ידי ענקיות הטכנולוגיה, הבנקים וחברות הפינטק.

רוב הארנקים האלקטרוניים העולמיים מתבססים כיום על כרטיסי האשראי ה"טבועים" בהם. לדוגמה Apple-pay הוא שיתוף פעולה בין אפל לבין ויזה. מהות שיתוף הפעולה היא שחברת אפל מאפשרת "להחזיק" בתוך מכשיר הטלפון שלה את נתוני כרטיס האשראי באופן מוצפן ומאובטח והסליקה בקופה מתבצעת במגע או במגע קרוב של המכשיר לקופה הרושמת. אבל זהו ההבדל היחיד. מכאן ואילך התהליך זהה לחלוטין לפעולת תשלום בכרטיס אשראי ומתבצע דרך ובאמצעות חברת כרטיסי האשראי. בהקשר הזה, גם בישראל השיקו לאחרונה MAX וישראכרט, ארנקים דיגיטליים במתכונת זהה ל-Apple-pay.

למרות זאת, לצד מיזמים אלה ישנם מיזמים שמייתרים לחלוטין את חברות כרטיסי האשראי ומאפשרים סליקה בעולם מקביל . מיזם חדש שראוי להתייחסות הוא (PEPSI - Pan European Payment System Initiative). מיזם זה ששותפים בו 20 מגה בנקים כמו דויטשה וסטנטנדר ואשר זוכה לתמיכת ה-ECB הבנק האירופאי המרכזי. למעשה, המיזם מתבסס על TIPS שהיא מערכת לחיוב וזיכוי מידי של חשבונות בבנקים אירופיים כאשר המטרה היא לאפשר לארנקים אלקטרוניים, לגופים מורשים או ליחידים עצמם, לבצע תשלום בנקודות המכירה שלא באמצעות כרטיס האשראי. מכאן, כמובן שזה יפגע בהכנסות של חברות כרטיסי האשראי המובילות והבנקים יהנו יותר מהכנסה זו, אך זו תהיה מופחתת בגלל הגורם התחרותי.

אחד האיומים העיקריים הנשקף מענקי הטכנולוגיה בא לידי ביטוי כבר מספר שנים בסין אשר נדרשה למצוא פתרון להעברת משכורות למיליוני סינים ללא חשבון בנק וכרטיסי אשראי. בשל זאת, אפליקציית Wechat (המקבילה ל-Whatsapp) המהווה בין היתר גם ארנק דיגיטלי הפכה לפופולארית בשימוש בתשלום בנקודות מכירה. בהקשר הזה, ניתן לומר כי הדוגמה הבולטת ביותר היא כניסתה של Facebook לעולם התשלומים באמצעות הארנק הדיגיטלי Libra שיאפשר העברה מיידית בטכנולוגיית Blockchain בעלויות מזעריות ובאמינות גבוהה.

ובישראל? כולם מכירים Pepper Pay, Bit ו-Paybox. אפליקציות מסוג זה הן היברידיות במובן שהן מזכות חשבון בנק כנגד חיוב כרטיס אשראי. כבר כיום לקוחות עסקיים הרוצים לקבל תקבולי נקודות מכירה, יכולים לקבל תשלום זה כנגד תשלום עמלה. עמלה זו בסכומי עסקאות של מספר מאות שקלים, זולה מעמלת הסליקה בכרטיס האשראי. ביום שבו תופעל מערכת לזיכויים וחיובים מידיים בבנקים יוכל גם החשבון המחויב להתעדכן בחיוב באופן מיידי. ניתן להניח כי האופציה תשולב ביישומים אלה ואז הבנקים יוכלו להפחית את גובה העמלה. כיום הם משלמים עמלת סליקה לחברות כרטיסי האשראי וכל העברות ללקוחות פרטיים שאינם משלמים עמלה, מסובסדים. זו דוגמה טיפוסית לאיום על חברות כרטיסי האשראי ולפגיעה בהכנסותיהם.

לחברות כרטיסי האשראי, גם במישור הגלובלי וגם במישור הישראלי, יש נכסים נצברים ומיומנות רבה בעולם תשלומי נקודות המכירה והאינטרנט. עם זאת, יהיה נבון מצידם להתכונן ולהתייחס לאיומים ולאתגרים ש"העולם החדש" יוצר עבורם. 

הכותב הוא חבר דירקטוריון בחברת GMT חברה המתמחה בהמרת והעברת כספים לחו"ל ומשנה למנכ"ל בנק ירושלים לשעבר