גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עורך הדין פיזר תביעות ייצוגיות בשמונה בתי משפט שונים – והן סולקו על הסף

המחוזי קבע כי ב"כ התובעים, עו"ד מוחמד ספורי, פעל בחוסר תום לב כשהגיש ייצוגיות נגד 48 עיריות בגין אי הנגשה לנכים לבתי משפט שונים למרות שעילתן זהה, ולא גילה כי מתנהלות תביעות דומות: "השחתת זמן שיפוטי"

פסק הדין קבע: "השחתת זמן שיפוטי" / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
פסק הדין קבע: "השחתת זמן שיפוטי" / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, אברהם אברהם, סילק על הסף 36 בקשות לאישור (ניהול) תובענות ייצוגיות שהגיש עו"ד מוחמד ספורי נגד 48 רשויות מקומיות. זאת, בטענה כי מקומות ציבוריים בתחום שיפוטן אינם מונגשים לנכים. הנשיא אברהם מתח ביקורת חריפה במיוחד על התנהלות עו"ד ספורי ולקוחותיו.

שמו של עו"ד ספורי עלה ביוני האחרון בקשר לכמאה בקשות שהגיש לניהול תביעות ייצוגויות בנושא הנגשה לנכים נגד חברות עסקיות. ב"גלובס" פורסם כי 12 חברות עסקיות החליטו להתאגד תחת משרד עוה"ד י' וינרוט, כדי להיאבק במה שהן רואות כשימוש ציני בכלי של תובענות ייצוגיות נגדן, כדי להשיג כסף קל.

בבקשותיו לנהל תביעות ייצוגית נגד החברות טען עו"ד ספורי כי הן לא פרסמו באתר האינטרנט את רשימת האתרים המונגשים שלהן ואת שמו של אחראי הנגישות. עו"ד אורי בן יוחנה ממשרד וינרוט טען כי מדובר בניסיון סחיטה. עו"ד ספורי טען בתגובה כי מדובר בטענות שאין בהן ממש, וכי חברות ורשויות מקומיות שלא מקפידות על תקנות הנגישות, "אין להם אלא להלין אלא על עצמן".

עו"ד מוחמד ספורי / צילום: תמונה פרטית

אולם לאחרונה התברר כי גם ביהמ"ש אינו שבע רצון מהתנהלותו של עו"ד ספורי, כשסילק את 36 הבקשות לאישור ייצוגיות נגד הרשויות. 33 מתוך הבקשות הוגשו בשם סאלח רזק, ויתר הבקשות הוגשו בשם אדהם כיאל ובאסם אבו אלהיג'א.

השופט אברהם ציין כי בכל הבקשות תוארה מסכת עובדתית זהה. לדבריו, התובעים הייצוגיים, שמיוצגים בידי עו"ד ספורי, הם נכים שנוהגים להכיר תרבות, לעשות קניות ולטייל. "הם מלינים על כך שמקומות ציבוריים בתחום שיפוטן של הרשויות הנתבעות, לרבות מדרכות, צמתים או מעברי חציה, אינם מונגשים פיזית או חושית", ציין ביהמ"ש. "לטענת התובעים, בכך מפרות הרשויות את חוק סידורים לנכים; חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות; חוק התכנון והבנייה; חוק עשיית עושר ולא במשפט; ו'חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו'".

הנשיא אברהם סילק על הסף את הבקשות, אולם בפסק הדין הוא דחה קודם כל את הטענות לגופן וקבע כי הן אינן מגלות עילה על פי חוק התובענות הייצוגיות.

קלקול בהתנהגות

השופט אברהם קבע כי "הקלקול בהתנהגותם של התובעים הייצוגיים ובא כוחם, עו"ד ספורי, מתחיל בהגשת 48 בקשות לאישור ייצוגית, תוך פיזורן על פני שמונה בתי משפט שלום ברחבי הארץ. זאת, כאשר עניינן של הבקשות זהה ונוסחן אחיד". לדברי השופט, התנהגות זו מגיעה כדי חוסר תום לב. הוא מפנה לפסק דין של בית המשפט העליון, שקבע כי במקרים מעין אלה חובה על התובע הייצוגי ובא כוחו להגיש את התובענות באופן מאוחד.

השופט אברהם הוסיף כי "התובעים הייצוגים גם לא מילאו כראוי אחר הוראות חוק תובענות ייצוגיות, המחייבות את התובע הייצוגי לציין, בבקשת האישור לנהל ייצוגית, את דבר קיומן של בקשות שהשאלה המהותית בהן זהה או דומה בעיקרה.

הנשיא אברהם ממשיך ומונה את ההתנהלות חסרת תום הלב של עו"ד ספורי. "התובע הייצוגי רזק הגיש עשרות בקשות אישור תובענות ייצוגיות, שבמסגרתן הוא אמנם הזכיר את דבר קיומן של בקשות נוספות שהגיש, אלא שהדבר נעשה באופן סלקטיבי וביודעין", קבע ביהמ"ש.

לדברי אברהם, "הגשה מפוזרת של תובענות, בירורן בנפרד או אי גילוי הליכים מקבילים שמתקיימים, מביאים בהכרח להשחתת זמן שיפוטי יקר, להטיה בפסיקת שכר הטרחה והגמול לתובע הייצוגי, להערמת קושי בניהול הגנתן של הרשויות הנתבעות, אשר יכולות להתאחד ולנהל את הגנתן במשותף. וחמור מכל אלה, המציאות המתוארת עלולה להוביל לפסיקות סותרות, שיובילו לחוסר ודאות משפטית, להסתעפויות הליכים נוספים וכיוצא באלה".

תקלות וכשלים

ביהמ"ש לא עצר כאן והוסיף כי מחיקה על הסף של הבקשות לייצוגיות מתבקשת גם מאחר שהכלי של תובענה ייצוגית אינה הדרך היעילה וההוגנת לבירור עילת התביעות.
הקבוצה הנפגעת שהוגדרה בבקשות האישור היא כל האנשים המשתמשים בכיסא גלגלים בתחום שיפוטה של הרשות הנתבעת, וכל האנשים שסובלים ממגבלות ראיה. סכום התביעה האישית משתנה בין רשות מקומית אחת לרעותה, ונע בין 500-1,500 שקל לנכה. בהתאם לכך העמידו התובעים הייצוגיים את סכום הפיצוי עבור כלל חברי הקבוצה הנפגעת בין מיליון שקל ל-2.5 מיליון שקל.

הנשיא אברהם ציין כי "בבוא ביהמ"ש לברר בקשה לאישור תובענה ייצוגית, עליו לבדוק, בין היתר, אם התובענה היא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת בנסיבות העניין, והאם קיים יסוד סביר להניח כי עניינם של כלל חברי הקבוצה ייוצג וינוהל בדרך הולמת ובתום לב". במקרה זה, קבע ביהמ"ש, כי "צבר של תקלות, כשלים והתרשלות בניסוח הבקשות מוביל לכלל מסקנה, כי עניינם של חברי הקבוצה צפוי שלא להיות מיוצג ולהתנהל בדרך הולמת".

כדוגמה לכשלים, מזכיר ביהמ"ש, את השוני הבלתי ברור בין סכומי הפיצויים שנתבקשו בכל אחת מהבקשות (פגיעה בנגישות בחצור נאמדת ב-1,500 שקל לנפגע, באשדוד - 1,000 שקל לכל נפגע, ובזיכרון יעקב - 500 שקל לנפגע).

עוד נקבע כי הגדרת גודל הקבוצה הנפגעת אינה עומדת בהלימה לגודל העיר. פסק הדין מביע תמיהה מדוע אומד התובע הייצוגי את קבוצת הנכים המתגוררים והמבקרים בעיר אשדוד, שהיא השישית בגודל אוכלוסייתה בישראל, ב-285 איש בלבד, בעוד שאת קבוצת הנכים המתגוררים והמבקרים בחצור הוא אומד ב-200 איש; ומדוע ברעננה נאמד גודל הקבוצה ב-571 נכים, וביהוד מספר זהה של נכים.

איחוד תביעות סלקטיבי

עוד ביקר הנשיא אברהם את איחודן הסלקטיבי של הרשויות הנתבעות. "מטולה ורמת ישי נתבעו יחדיו, בעוד שרשויות מקומיות אחרות בצפון נתבעו בנפרד; כפר יונה ועמק חפר נתבעו יחדיו, ואולם כפר סבא נתבעה בנפרד", ציין. ולבסוף כותב אברהם כי "רשלנות אחרת בהגשת הבקשות ניתן לראות בצירוף של פנייה מוקדמת שנעשתה בשמו של תובע ייצוגי שאינו התובע הייצוגי בתובענה הרלוונטית.

אברהם סיים את פסק הדין בקביעה כי "התנהגות שכזו היא בבחינת עשיית שימוש לרעה בכלי החשוב של תובענה ייצוגית. היא עשויה לפגוע פגיעה קשה במוסד התובענה הייצוגית. לדאבוני, עשויות בקשות אלה שהוגשו בדרך שהוגשו, גם לפגוע בציבור הנכים שהתובעים הייצוגים מתיימרים לייצג את ענייניהם".

נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, אברהם אברהם / צילום: אתר בית המשפט

בעקבות זאת חייב הנשיא אברהם את התובעים הייצוגיים בהוצאות המשפט של הרשויות הנתבעות, "אף שמדובר בתובעים שמוגבלים בשל נכותם". התובעים הייצוגיים חויבו בשכר טרחת עורכי דין והוצאות בסך של 2,000 שקלים לכל אחת מ-48 מהרשויות הנתבעות.

עו"ד ספורי מסר בתגובה כי מדובר בפסק דין שגוי וכי הוא הגיש ערעור לביהמ"ש העליון. "פסק הדין הזה מלא פגמים וטעויות במישור המשפטי והעובדתי. על פסק הדין הוגש ערעור לעליון. בשלב זה העליון נתן החלטה על עיכוב ביצוע פסק הדין עד להחלטה אחרת", מסר. "אני תקווה כי העליון ייכנס לעומק ויבטל את פסק הדין מסיבות רבות שהועלו בערעור. אני מעדיף לנהל את מלחמתי ומלחמת מרשיי בביהמ"ש ולא בתקשורת" (45924-11-18). 

עוד כתבות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

כספים הוקפאו, אבל מבחינת המדינה ניתן להפקיד בסלייס חיסכון לילדים

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג