מאלביט למתחרים? המועמד החדש לתפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית

ל"גלובס" נודע כי האלוף (במיל') חגי טופולנסקי פורש מתפקידו כמנהל תחום המל"טים באלביט מערכות, וככל הנראה יתמודד על תפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית • מתמודדים נוספים: שי באב"ד, אייל יוניאן, יואב תורג'מן ובועז לוי

אלוף חגי טופולנסקי / צילום: דובר צה"ל
אלוף חגי טופולנסקי / צילום: דובר צה"ל

מועמד נוסף לתפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית (התע"א)? ל"גלובס" נודע כי האלוף (במיל') חגי טופולנסקי פורש מתפקידו כמנהל תחום המל"טים בחברת אלביט מערכות  לאחר שלוש שנים בתפקיד, ככל הנראה על רקע התמודדותו על תפקיד מנכ"ל התעשייה האווירית.

המנכ"ל הנוכחי של התע"א נמרוד שפר הודיע לאחרונה על פרישתו מהתפקיד לאחר כהונה בת כשנתיים. הליך איתור לבחינת מנכ"ל חדש יצא לדרך, וב"גלובס" נחשף כי בין המועמדים המובילים לתפקיד נמצא מי שהיה עד לאחרונה מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד. לפי הערכות, בין המועמדים נמצאים גם שלושה בכירים מהנהלת התע"א - המשנה למנכ"ל אייל יוניאן, מנכ"ל החברה הבת אלתא יואב תורג'מן ומנהל חטיבת מערכות טילים וחלל בועז לוי.

טופולנסקי (55), טייס קרב בהכשרתו, כיהן בצה"ל בתפקידים בכירים, בהם מפקד בסיס חצרים, ראש מטה חיל האוויר, מפקד להק האוויר וראש אגף כוח האדם. הוא פרש מהצבא בשנת 2016 וב-2017 הצטרף לאלביט לניהול תחום המל"טים (מטוסים ללא טייס), תחום שהוא חלק מחטיבת המודיעין של החברה.

לאחרונה הודיע טופולנסקי על רצונו לסיים את תפקידו, וככל הידוע בהנהלת אלביט הציעו לו תפקידים בכירים אחרים ומקווים שייעתר לבקשה להישאר בחברה. טופולנסקי מסר בתגובה: "הייתה לי הזכות להוביל את עסקי המל"ט באלביט, אנשים מצוינים בארגון מצליח וצומח, ואני מבקש להודות לכלל השותפים להצלחה מהמנכ"ל ועד אחרון העובדים".

חוזי שדרוג באסיה ובאמריקה

אלביט, בניהולו של בצלאל (בוצי) מכליס, נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי של 5.6 מיליארד דולר. בתקופת ניהולו של טופולנסקי את תחום המל"טים בחברה, חתמה אלביט על מספר חוזים גדולים בתחום למכירת מערכי מל"ט לחילות אוויר וצבאות יבשה באסיה. בין היתר דיווחה החברה בסוף 2018 על חוזה בהיקף 167 מיליון דולר לאספקת פתרונות מודיעיניים מבוססי מל"ט למדינה באסיה-פסיפיק, ולאחרונה דווח על חוזים בהיקף 20 מיליון דולר לשדרוג מל"טים מסוג הרמס 900 עבור לקוחות באמריקה.

במקביל שולבו שירותי פתרונות המל"טים של אלביט במשמר החופים הבריטי במשימות חיפוש והצלה ימיים, ופותחה טכנולוגיה לשיגור מדויק של רפסודות הצלה ממל"ט.

בתעשייה האווירית מתנהל כיום מכרז לתפקיד המנכ"ל, כאשר המועד הסופי להגשת מועמדות אליו הוא ב-13 בספטמבר. ועדת איתור תקבע מי יזכה במכרז וינהל את החברה. במחצית הראשונה של 2020 צמחו הכנסות התע"א ב-4.6% לעומת התקופה המקבילה ב-2019 והסתכמו בכ-2.1 מיליארד דולר, הרווח התפעולי גדל ב-86.8% ל-127 מיליון דולר (שיעור רווחיות של 6.1%) והרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות של החברה הגיע ל-80 מיליון דולר, גידול של 63.3%.

בסוף יולי נחתם הסכם, ובמקום פיטורי עובדים יצאה לדרך תוכנית פרישה מרצון, וזאת לאחר מגעים שהתנהלו בין יו"ר החברה הראל לוקר ובין מזכיר ועד עובדי התעשייה האווירית יאיר כץ.