גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מגדל המשרדים מעל גרנד סנטרל במנהטן נחנך בעיתוי גרוע

בניין One Vanderbilt של חברת SL Green נבנה בעלות של 3 מיליארד דולר וכעת יצטרך להתמודד עם אתגרים קשים באכלוס

וואן ונדרבילט. שוק של שוכרים  / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
וואן ונדרבילט. שוק של שוכרים / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

אחרי שני עשורים של תכנון אתר הבנייה, וארבע שנים של בנייה, קרן ההשקעות בנדל"ן SL Green Realty חנכה השבוע את וואן ונדרבילט ( One Vanderbilt), מגדל המשרדים שמתנשא מעל מסוף (טרמינל) גרנד סנטרל במנהטן, שהוקם בהשקעה של 3 מיליארד דולר.

העיתוי:

העיתוי, בעיצומה של מגפה, לא יכול להיות גרוע יותר. ענף השכרת המשרדים במנהטן צלל ושיעור השטחים הפנויים מטפס. תרבות העבודה מהבית שיצרה הקורונה מעלה שאלות גדולות על הביקוש העתידי לשטחי משרד אפילו לאחר שוך המגפה.

בתוך השוק הקשה הזה, SL Green פותחת כעת את המגדל. גובהו 427 מטר, ובו 1.5 מיליון רגל רבועה (קרוב ל-140 אלף מ"ר) של שטח משרדים מהיוקרתיים שיש בשוק. החדשות הטובות מבחינת החברה הזו, שהיא משכירת המשרדים הגדולה ביותר במנהטן, הן שהיא כבר השכירה לתקופה ארוכה 70% מהשטח לדיירים כמו בנק TD, קבוצת קרלייל וחברת עורכי הדין גרינברג טראוריג ומקדרמוט, וויל ואמרי.

החלק הקשה יהיה להשכיר את יתרת השטח - כ-46,450 מ"ר. לקרן יש גם תקוות גדולות בנוגע למצפה שמעל המגדל, שייפתח לקהל בשנה הבאה, ויהיה תלוי מאוד בהתאוששות התיירות לניו יורק. "יש להם קרב במעלה הר", אומר סטיב סקווה, ראש יחידת מחקרי הנדל"ן בחברה הפיננסית Evercore ISI.

מנהלי SL Green מבינים שהעיתוי של גזירת הסרט של One Vanderbilt אינו נפלא, אך הם אומרים שהביקוש נמשך במהלך המגפה, ושתי עסקאות שכירות סוכמו ברבעון השני. עד תום השנה צפוי שיעור ההשכרה לעמוד על 72%, הם אומרים. לפני המגפה הם צפו שהתפוסה תעמוד על 82% בסוף שנת 2020.

"אנחנו סוגרים עסקאות", אמר סטיבן דיורלז, מנהל ההשכרות של SL Green.

זהו הימור גדול עבור החברה הזו, שהתמקדה בעבר בעיקר ברכישה, בפיתוח מחדש ובהשכרה של נכסים קיימים. בכל הקשור לבנייה, One Vanderbilt הוא ללא ספק הפרויקט השאפתני ביותר ש- SL Green לקחה על עצמה אי פעם.

בתחילת משבר הקורונה עלתה החברה לכותרות לאחר שתכננה למכור את בניין שאכלס בעבר את מערכת העיתון דיילי ניוז ב-815 מיליון דולר, אולם העסקה קרסה. החברה מצאה דרכים אחרות לגייס הון, כולל מכירת נכסים אחרים ומימון מחדש של ההלוואה על בניין דיילי ניוז.

אבל כמו חברות החכרת משרדים אחרות בניו יורק, גם המניה של SL Green נחבלה מאד. היא נסחרת כעת באזור 49 דולר, ירידה של 45% ממה שהיא היתה לפני המגיפה.

חוזרים לעבודה:

בנייני המשרדים הענקיים של מנהטן היו מאוכלסים בדלילות בקיץ, כיוון שרק פחות מעשירית מהעובדים חזרו למשרדיהם. יש מעט סימנים שהמצב ישתפר בשבועות שאחרי יום העבודה (7 בספטמבר), בייחוד מפני שפתיחת שנת הלימודים בבתי הספר הציבוריים נדחתה.

הדיירים של One Vanderbilt מציידים כעת את המשרדים שלהם, וצפויים להתחיל לעבוד מהם רק בנובמבר, אך התוכניות הללו עלולות להשתנות אם יהיה עוד גל של הידבקויות בקורונה בניו יורק, הם אומרים.

בנק TD, הדייר הגדול ביותר במגדל, "ממשיך לעקוב אחרי השפעות קוביד-19 לפני החזרה למשרדים", מסרה דוברת של הבנק בדוא"ל. חברת עורכי הדין הבינלאומית מקדרמוט וויל ואמרי תכננה במקרו להעביר את 250 עובדיה בניו יורק למגדל החדש בחודש מרץ, אך כעת היא מתכננת לעבור ביוני, מסר איירה קולמן, יו"ר החברה.

מנהטן, שהייתה שוק של משכירים, הפכה במהירות לשוק של שוכרים. ברבעון השני של 2020 הושכרו בחוזים חדשים במנהטן 4.6 מיליון רגל רבועה, בהשוואה ל-12.5 מיליון רגל רבועה ברבעון השני ב-2019, לפי חברת נתוני הנדל"ן CoStar.

ברבעון השלישי הושכרו שטחים בסך 3.2 מיליון רגל רבועה - נתון נמוך מהרבעון הגרוע ביותר במיתון שעבר, הרבעון השלישי של 2008, אז חברות במנהטן שכרו 5.9 מיליון רגל רבועה של משרדים, לפי CoStar.

דיורלז, מנהל ההחכרה של SL Green, אמר שהעסקאות שמתנהל לגביהן משא ומתן כעת משקפות את השוק ה"רך" יותר. יש "שחיקה מסוימת" בדמי השכירות, ובעיקר הטבות כמו חודשים ראשונים בחינם והשתתפות גדולה יותר בעלויות עיצוב הפנים.

התחבורה:

לטובת הבניין החדש פועלת העובדה שהוא צמוד לגרנד סנטרל (טרמינל הרכבות של מנהטן). והמגדל מכיל מרחבים ציבוריים וחלק מהבנייה שלו כללה 220 מיליון דולר בשיפוצים למסדרונות, לפלטפורמות, לגרמי המדרגות ולתשתיות נוספות. זה יהיה אטרקטיבי במיוחד לשוכרים פוטנציאליים שהעובדים שלהם עברו להתגורר בפרברים בתקופת המגפה.

"הם הולכים להתחיל לחזור לנסוע לעבודה", אמר אלכסנדר גולדפארב, אנליסט בחברת פייפר סנדלר. "וכאן יש לך את הבניין עם המיקום הטוב ביותר בניו יורק, עם גישה ישירה לגרנד סנטרל".

עבודה מהבית:

שוכרים שחתמו על עסקאות ב- One Vanderbilt אומרים שהניסיון שלהם בעבודה מהבית בתקופת המגפה שכנע אותם ששטח משרדי חיוני לעסקים שלהם. אבל במקביל הם אומרים שהם הפיקו לקחים חשובים על איך להשתמש בשטחי המשרד ביעילות גבוהה יותר.

"זה הימור טוב להיות באתר האולטימטיבי בניו יורק", אמר קולמן, יו"ר משרד עורכי הדין מקדרמוט וויל, "אבל עדיף שאהיה פתוח יותר לרעיונות חדשים של איך לחלוק משרדים ולהשתמש בטכנולוגיה באופן אחר מכפי שנהגנו לפני המגפה".

עוד כתבות

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

נועם זילברשטיין, מנכ''ל HP Indigo & Scitex, בכנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל HP Indigo, נועם זילברשטיין: "החוסן שלנו, במיוחד בעיתות משבר, הוא ששומר עלינו כמובילים עולמיים"

עם מפעל בקריית גת, תוך כדי פינוי עובדים וגיוס מילואים מסיבי, בחברת HP Indigo & Scitex, אחת המעסיקות הגדולות בהייטק הישראלי, התמודדו עם אתגרי המלחמה ● "לא מדובר בתקופה חד־פעמית, אלא במרתון שנצטרך להתמודד איתו", אמר נועם זילברשטיין, מנכ"ל החברה, במהלך כנס TECH IL של גלובס

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

סנקציות במקום תגובה צבאית ישראלית: זו התוכנית של אירופה להתמודד עם המשבר במזה"ת

מדינות המערב מנסות בימים האחרונים לגבש בקדחתנות עיצומים חדשים על הרפובליקה האסלאמית ● המטרה: לשלוח מסר מאוחד, אבל בעיקר לשכנע את ישראל למתן את תגובתה הצבאית ● השאלה העיקרית: האם אחרי עשורים של סנקציות טהרן תחדל להעביר כסף לטרור

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקאיות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האחים אמיר הגיעו לפשרה עם רשות ני"ע: מגדירים עצמם כבעלי השליטה בשופרסל

המשמעות היא שאישור תנאי השכר או מינויי מקורבים של האחים יצריכו כינוס של אסיפת בעלי המניות ואישור הצעדים הללו ברוב מיוחד ● האחים מטילים על עצמם את המגבלות באופן וולונטרי