גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מתנות ופינוקים זה לא מספיק: 7 עצות לניהול מקום עבודה שמח

לא מספיק לארגן הרמת כוסית בראש השנה או לחלק מארז מפנק לעובדים ● תיאוריות ניהוליות עדכניות לא רואות בעובדים בריאים ומאושרים נטל, אלא נכס, וגם המחקר תומך בטענה ● ככה עושים את זה נכון

ניהול מקום עבודה שמח / איור: חן ליבמן
ניהול מקום עבודה שמח / איור: חן ליבמן

אולי זה לא מקרי שטרם התאזרח בעברית מונח מקביל ל-well-being - מצב של רווחה גופנית, נפשית וחברתית. האקדמיה ללשון טבעה את המונח שְׁלוֹמוּת, אבל המונח העברי לא תפס. עם זאת הפך המושג עצמו משמעותי יותר ויותר בשנים האחרונות, ואף ליעד מרכזי שאנשים, ארגונים וממשלות מנסים לקדם.

בהקשר הארגוני זוהי תופעה חדשה יחסית. היחס המסורתי של גישות כלכליות וניהוליות כמו למשל התיאוריה של טיילור, ראתה בעובד גורם ייצור, המונע בעיקר על-ידי תגמול כספי. דוגמה למי שמייצגת כיום את הגישה הזו היא חברת אמזון, שמנהלת מעקב צמוד אחר יעילות עובדי המחסנים שלה ובמקביל גם לא ממהרת להציע לעובדיה ביטוח בריאות מקיף.

 

גישה זו הולכת ומתחלפת בגישה הרואה בעובד בעל עניין מרכזי בארגון, שמאמינה שחשוב להבין את המוטיבציה שלו, לאפשר לו לצמוח ולשמר אותו, ולא מתמקדת רק במיקסום רווחים. בקוטב המנוגד לאמזון אפשר לראות את רשת הסופרמרקטים הולפודס (Wholefoods), שאחת ממטרות-העל שלה היא "עובדים מאושרים".

בהולפודס נעשה מאמץ להעצים עובדים, לקדם מבפנים עובדים עם מוטיבציה ולפתח מערכת יחסים פתוחה עם העובדים תוך כדי שילובם בקבלת החלטות. צחוק הגורל הוא שלאחרונה נרכשה הרשת על-ידי... אמזון. יהיה מעניין לעקוב אם וכיצד תשתנה התרבות הארגונית.

תיאוריות ניהוליות עדכניות לא רואות בהשקעה בעובד וברווחתו נטל על יכולת הארגון להצליח פיננסית. להפך. למעשה התחדדה - ואף אוששה אמפירית - ההבנה שעובד מאושר, שברווחתו מושקעים משאבים, זמן ומחשבה, הוא עובד שבע רצון ופרודוקטיבי יותר, שתורם לכך שלקוחות הארגון נאמנים יותר, ושהסיכוי שיעזוב את הארגון קטן יותר.

כיום גוברת ההבנה שלחץ במקום העבודה, שעות ארוכות ותרבות ארגונית רעילה לא רק פוגעים בפרודוקטיביות של עובדים, אלא אף מקצרים את חייהם. יותר מ-120 אלף מקרי מוות בשנה מיוחסים לאופן שבו חברות אמריקאיות נוהגות בעובדיהן, מה שמעלה אותו למקום החמישי המפוקפק בדירוג סיבות המוות בארה"ב.

אחדות מהחברות שיש בהן אווירת לחץ קבועה ודרישה לקבלת החלטות בעלות סיכון גבוה מכירות במחיר המנטלי שמשלמים העובדים בהתמודדות היומיומית עם מתח ולחץ.
כך למשל חברת גולדמן זקס, בנק ההשקעות הגלובלי מהגדולים בעולם, שמציעה לעובדיה חבילת הטבות כדי לעזור להם להתמודד עם מתח נפשי: שירותי ייעוץ פסיכולוגי, מרכזי בריאות טיפוליים במשרד והטבות כספיות לשמירה על אורח חיים בריא ופעיל. האם זה מספיק? לא בטוח.

במחקר נמצא כי האפקט המניעתי של ההטבות האלה הוא קטן, בעוד הנזק המצטבר עלול להיות גבוה. גם עם ההטבות הללו עדיין התגלו בקרב עובדי החברה סימפטומים כמו ירידה בביצועים, דיכאון, עליה ברמות חרדה והפרעות שינה.

ברוב הארגונים נושא ה-Employee Well-being מטופל על-ידי אחראי הרווחה במחלקת משאבי האנוש. בפועל, עסוקים אלה בעיקר בארגון אירועים ופינוקים לעובדים, מהרמות כוסית בראש השנה דרך תחרות תחפושות בפורים ולבבות שוקולד ביום האהבה. כל אלה נחמדים וטובים, אבל השפעתם המיטיבה היא קצרת מועד. מה שקובע באמת הן דווקא פרקטיקות הניהול והתרבות הארגונית בחברה.

גלי פיטורים, תרבות רעילה, היעדר ביטחון תעסוקתי ושעות עבודה ארוכות משפיעות על תחושת הרווחה הרבה יותר מאשר מארז מפנק לראש השנה. שי מפנק יכול אולי לפצות על תקופת עומס בעקבות פרויקט ספציפי או משבר שהסתיים, אולם אינו באמת מעלה את תחושת הרווחה של העובדים המתמודדים עם תרבות ארגונית מרובת קונפליקטים, תחרותית או שאינה מעודדת שיתוף פעולה. אז מה בכל זאת ניתן לעשות? להלן כמה כיוונים, עצות והצעות, ברמה הפיזית, הנפשית והרגשית.

1. אוכלים טוב

עם כל הכבוד למכונת החטיפים במסדרון, מרכיב מרכזי להשגת well-being פיזי הוא תזונה בריאה. בארגונים בהם עובדים אוכלים בקפיטריה או בחדר האוכל בארגון, יש הרבה מקום לגמישות מחשבתית בצורת התנהלות של הקפיטריה כך שתאפשר לעובדים בחירות תזונה בריאות יותר. בגוגל טוענים שעובדים שאוכלים בריא יותר מאושרים יותר וחדשניים יותר.

בין השאר בחברה לא מגישים יותר סוכריות, מציגים עם הכניסה לקפיטריה את המאכלים הבריאים יותר (בר סלטים), מזכירים לעובדים שצלחות גדולות יותר גורמות לנו לצרוך יותר, ומאפשרים גישה נוחה יותר לבקבוקי מים מאשר לשתייה קלה.

מחקר שעקב אחרי קפיטריה בבית חולים בבוסטון, מסצ’וסטס, גילה שינוי חיובי בהרגלי האכילה של העובדים בעקבות שינוי שיטת הסימון של המאכלים. השיטה ניסתה להבליט את המזונות הבריאים יותר בעזרת צבע, בדומה לשיטה שנכנסה לא מזמן לשימוש בשוק המזון הישראלי, של תגיות צבע שמייצגות רמות בריאות שונות (ירוק - בריא, אדום - לא בריא). תרומה משמעותית למאבק בהשמנת יתר ומחלות כרוניות של העובדים - מרכיבים חשובים גם לעובדים וגם ליעילות הארגון.

ארגונים יכולים ללמוד מהרבה גם ממחקרים שנעשו בקפיטריות של בתי ספר. כך למשל נמצא שקפיטריה שהוסיפה לתפריט אופציה בריאה נוספת, כמו בננות או שעועית ירוקה, הקטינה צריכת אופציה לא-בריאה כמו גלידה. כשהגדילו לעומת זאת את כמות האופציות הפחות בריאות (כלומר, עוד קינוחים) גדלה צריכת הקינוחים הכללית.

2. יושבים נוח

 הרבה מקצועות דורשים שעות עבודה ארוכות. כיום ידועים היתרונות הגלומים בעמידה כ-25% מהזמן, דבר המקטין משמעותית נטייה להשמנה. בחברת אפל למשל, הוחלט שכל אחד מ-12,000 העובדים במטה החברה יקבל שולחן מתכוונן, שיאפשר לעובדים לחלק את זמנם בין ישיבה ועמידה.

מכיוון שאנו מעדיפים את המוכר (ישיבה מול שולחן רגיל) ניתן להגדיל הסיכוי שעובדים ינצלו את הערך המוסף של שולחנות אלה בעזרת כוונונם מראש על עמידה, או לתכנת אותם כך שמדי פעם ישנו צורה ויחייבו העובדים לעמוד. יש מגוון אינדיקציות שגישה זו נתפסת בחיוב על-ידי העובדים בשל הפחתת בעיות וכאבי גב וצוואר, ושיפור באנרגיה ובמצב הרוח.

3. זזים

 לא צריך להיות מומחה גדול כדי לדעת ששעות של ישיבה ממושכת לא עושות טוב לאף אחד, לא פיזית ולא נפשית. מתברר שגם לעבודה עצמה זה לא תורם.
מחקרים מצאו שארגונים שהציעו לעובדים אפשרות לפעילות גופנית כמו שעורי יוגה או מנוי לחדר כושר במהלך יום העבודה, לפניו או אחריו, יצאו נשכרים גם הם.
במחקר נמצא שעובדים שעסקו בפעילות גופנית היו במצב רוח טוב יותר והצליחו להתמודד טוב יותר עם האתגרים שהוצבו מולם.

4. משקיעים במערכת היחסים

 אומנם לכאורה לא צריך מחקר בשביל זה, אבל טוב לדעת שגם במחקרים נמצא כי שינויים משמעותיים בפרקטיקות הניהול ובתרבות הארגונית עשויים לשפר משמעותית את תחושת הרווחה של העובדים גם בסביבה מורכבת ודינמית.

אמון בין העובדים למנהל, תמיכה ומתן מענה לצרכים ובקשות העובדים, פיתוח והעצמת העובדים מעלים את רמת הרווחה של העובדים הרבה יותר מאשר שוברים לספא או למסעדה.

5. נותנים לעובדים לעבוד

 כפי שעובדים רבים חשים לא פעם, במיוחד בתפקידים בעלי רמת מורכבות גבוהה, גם המחקר מצא שדווקא מתן אוטונומיה לעובדים ויצירת מרחב רב יותר בקבלת החלטות של עובדים בביצוע תפקידם מוריד את רמת הלחץ ומעלה את תחושת הרווחה וה-well-being. מתברר שמתן "ספייס" מאפשר לעובדים להתמודד ביתר הצלחה עם האתגרים, ובכך מעלה את רמת המוטיבציה הפנימית.

ארגון גדול גילה דרך סקר עובדים כי קבלת החלטות ריכוזית מאוד ונהלים מורכבים לא רק שמקשים על העבודה ומאטים אותה, אלא גם מהווים מקור לשחיקה ועומס מיותר.
מחלקת משאבי האנוש בארגון השיקה יוזמה כלל ארגונית שבה המנהלים מיפו נקודות ותהליכים שאותם ניתן לפשט וביזרו את תהליך קבלת ההחלטות מיחידות המטה ליחידות השטח ולדרגות הניהול הנמוכות יותר. ההשפעה החיובית נצפתה במיוחד בקרב יחידות הפועלות ברמת מורכבות גבוהה.

6. חושבים חיובי

חוקרים בגישת הפסיכולוגיה החיובית - תחום שהולך ומתפתח בעשרים השנים האחרונות, ובעיקרו עוסק בטיפוח חוסן נפשי וצמיחה - מצאו כי ניתן ליישם שיטות אלה גם בעולם הארגוני, כדי לייצר שינוי חיובי. לדוגמה, ניהול בשיטת החוזקות, שעיקרה פיתוח החוזקות הייחודיות של העובד ורתימתן לצרכי הצלחת הארגון. הכוונה היא ליכולת גבוהה בתחום מסוים, כמו יכולת לימוד, יכולת ארגון, יכולת טכנית או כריזמה, שניתן לרתום לטובת הארגון.

בארגון שאימץ את גישת החוזקות ויישם אותה גם בניהול ביצועי העובדים, מנהלים מדברים עם העובדים על החוזקות שלהם כחלק ממערך הנקודות לשימור או לשיפור. המנהלת תשאל את עובדיה "איזה חוזקות ייחודיות תוכלו עוד למנף בביצוע תפקידכם והגעה ליעדים שלכם?". החוויה של העובדים תהיה מרוממת רוח ומעצימה.

7. תורמים לעולם טוב יותר

 יותר ויותר עובדים, בעיקר צעירים, מעוניינים לעבוד בארגונים שנתפסים ככאלה שלא עסוקים רק במיקסום רווחים, אלא שיש להם מטרות רחבות יותר, כמו למשל לפתח מוצר שיתרום לאיכות החיים של המשתמשים, לסביבה או לחברה.

סדרת סקרים שנערכו לאחרונה מראים ש-64% עובדים מדור ה-Y (ילידי 1981-1996) לא יצטרפו לארגון שאין לו מדיניות של אחריות תאגידית ו-83% מהם יהיו יותר נאמנים לארגון שיאפשר להם לתרום, תוך כדי עבודתם, לחברה ולסביבה.

זה משמעותי אפילו יותר בקרב עובדים מדור ה-Z שנכנסים בשנים אלה לשוק העבודה. אלה אפילו יעדיפו שכר נמוך יותר לטובת תכלית ארגונית - ראייה שמרחיבה את מטרות הארגון מעבר למקסום רווחים גם לאחריות חברתית. לאלה חשובה התנהלות כנה, לא green washing. עדיין לא ברור אם ואיך ישפיע שוק העבודה של הפוסט-קורונה על המגמות הללו.

בין הארגונים המובילים בטרנד הזה נמנים בן אנד ג’ריס, שמאז היווסדה ב-1978 קידמה אינספור מטרות חברתיות וסביבתיות כמו תמיכה באוכלוסיות מוחלשות וקידום נושאים של איכות סביבה. כך גם חברת וורבי פארקר (Warby Parker), שמוכרת משקפיים מעוצבים, שיצרה שיתוף פעולה עם עמותה הדואגת לאספקת משקפיים לאלה שאינם יכולים להרשות לעצמם. כחלק מהתוכנית העסקית שלה מבטיחה החברה שעל כל זוג משקפיים שהיא מוכרת, אדם שידו אינו משגת זאת - יקבל זוג משקפיים חינם.

החיבור עם התכלית הארגונית מאפשר לעובדים להרגיש טוב יותר עם עצמם, ולארגון - לחזק את הקשר עם העובד. יתר על כן, עובדים גם אוהבים להרגיש שהם עצמם תורמים לחברה ולקהילה. אחת הגישות המקובלות למעורבות עובדים בקהילה היא התנדבות. מתברר שאנשים שמתנדבים למען אחרים מרגישים יותר אופטימיים, יותר מאושרים וחשים שיש להם שליטה רבה יותר על חייהם. 

פרופסור אמיר גרינשטיין הוא מרצה וחוקר בתחומי השיווק הפרו-חברתי והיזמות באוניברסיטת Northeastern בבוסטון ו-VU באמסטרדם. הוא כותב בטוויטר על מחקר התנהגותי @AmirGrinstein. יאנה שכטרמן היא יועצת ארגונית, מאמנת מנהלים ומרצה באוניברסיטת Northeastern בבוסטון. yanashechterman.com

עוד כתבות

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח, ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן והשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

יו''ר ועדת החוקה, ח''כ שמחה רוטמן / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המהפכה המשפטית עדיין פה: המהלך החדש של רוטמן והתגובה של נציב השופטים

יו"ר ועדת החוקה, ח"כ שמחה רוטמן, קיים היום דיון כדי לקדם מינוי נציב תלונות הציבור על שופטים שאינו שופט בית משפט עליון בדימוס, כפי היה ב-20 השנים האחרונות ● הנציב המכהן, שופט העליון בדימוס אורי שהם: "אין פה ניגוד עניינים"

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

לראשונה מזה 17 שנה: יפן העלתה את הריבית

הבנק המרכזי ביפן הודיע הלילה על שינוי היסטורי לאחר 17 והעלה את הריבית במדינה ל-0.1% ● זאת לאחר שאפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● בין הסיבות לשינוי: עליות שכר חדות

החשיפה לישראל השתלמה בפברואר / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

זו שהפתיעה ואלו שאיכזבו: מאחורי המהפך בשוק הגמל בפברואר

קופות הגמל וקרנות ההשתלמות רשמו תשואה חיובית יוצאת דופן בפברואר ● בכלל, שזינקה לפסגה, שמרו על חשיפה לבורסה בת"א גם ברגעי השפל - "מאמינים בשוק המקומי" ● מנהלי השקעות על הפתיחה הפושרת של חודש מרץ: "טבעי שאחרי עליות כל כך חזקות, לוקחים קצת אוויר"

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה״ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גיאופוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של טקטונה עומד על כ-170 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

חרם הנשק על ישראל: המסלול העוקף של הולנד, הסכנה שאורבת באירופה

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב