גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לאלי רוזנברג אין זמן לנוח: הכירו את בעל השליטה החדש של אל על

רוזנברג, שעלה לארץ מארה"ב לפני כחמש שנים ועד לאחרונה למד בכולל, הוא בנו של המיליארדר קני רוזנברג ● "אל על היא העסק הראשון של רוזנברג הצעיר ולכן הוא ירצה להוכיח את היכולות שלו", מספרים מקורביו

אלי רוזנברג (בעיגול) ומטוס אל על בשדה התעופה בן גוריון / צילום: פרטי, יואב יערי
אלי רוזנברג (בעיגול) ומטוס אל על בשדה התעופה בן גוריון / צילום: פרטי, יואב יערי

הוא רק בן 26 והוא בעל השליטה החדש באל על: אחרי שהעשן ההנפקה התפזר אתמול התברר כי אלי רוזנברג רכש כ-43% ממניות חברת התעופה בהשקעה של מעל 100 מיליון דולר, מתוך גיוס הון של 150 מיליון דולר, כאשר את יתרת המניות רכשה בעיקר המדינה שתחזיק מעתה ב-14% מאל על (בהשקעה של כ-33 מיליון דולר) אחרי שרכשה מניות בהיקף של 115 מיליון שקל. לפי המתווה המדינה אמורה למכור את המניות הללו תוך 18 חודשים.

שיעור ההחזקה של חברת כנפיים אחזקות , בעלת השליטה באל על  מאז שנת 2005, דולל בהנפקה מכ-38% לכ-15% בלבד, היות ולא לקחה חלק בגיוס ההון. תוצאות ההנפקה מהוות מכה קשה לבעלת השליטה בכנפיים, תמי מוזס בורוביץ', שפעלה בתקופה האחרונה לצירוף משקיעים שיאפשרו לה לשמר לפחות חלק מהשליטה באל על בידיה, וכעת נותרה עם החזקת מיעוט אשר תוציא אותה מעמדת השפעה בחברה.

אז מי הוא אלי רוזנברג ומה הניע אותו להזרים סכום כה גדול לחברה המקרטעת? רוזנברג עלה לארץ מארה"ב לפני כחמש שנים. הוא מתגורר בשכונת רמת אשכול בירושלים, ועד לאחרונה למד בכולל. אביו, קנת' (קני/נפתלי) רוזנברג, מיליארדר המתגורר בניו יורק הוא הבעלים של חברת Centers Health Care שלה נכסים וחברות בתחום הטיפול הרפואי, הסיעודי והשיקומי בארצות הברית.

כתושב ארה"ב האב לא יוכל להפוך לבעלי אל על לפי תנאי "מניית הזהב" שמחזיקה המדינה בחברה והבן, שמחזיק באזרחות ישראלית, הוא שיכול לקבל את ההיתר מהמדינה. "אל על היא העסק הראשון של רוזנברג הצעיר ולכן הוא ירצה להוכיח את היכולות שלו", אומר מקורב שלא סותר את ההערכות לפיהן הכסף לרכישת אל על הגיע מחשבון הבנק של האב.

לפני חודשיים וחצי פנה רוזנברג, דרך ידיד המשפחה, איש העסקים עמיקם בן צבי, לתא"ל במיל' רו"ח ראם עמינח שיבצע עבורו את העסקה. עמינח לא תהה על הרצון התמוה של רוזנברג לרכוש את אל על במצבה הנוכחי ולנוכח מצב התעופה העולמי שהוא בכי רע. עמינח הציע לדירקטוריון אל על לרכוש את מניות השליטה בחברה AS-IS ישירות מידי כנפיים. הצעתו נהדפה, והוא נאלץ לחכות להנפקה - שהוביל משרד האוצר במסגרת מתווה הסיוע שגיבשה עבור אל על (הכולל גם ערבות מדינה של 75% להלוואה של 250 מיליון דולר) - כדי ללכת עם כוונתו עד הסוף.

"קני מזהה הזדמנות לקנות את אל על במה שנתפס אצלו כמחיר מציאה", אומר גורם המכיר את הרוכשים. "הוא לא מוטרד מזה שאל על מפסידה או מרוויחה, או בכלל ממצבה של החברה. קנייה של אל על, זה משהו שיכול לגרום לו להתגאות בקהילה שלו".

את הגאווה הזו אפשר גם לייחס לשיח שנפוץ בתקשורת החרדית ולפיו הרב פנחס אבו-חצירא מבאר שבע, הרב של רוזנברג הוא שקבע כי עליו לרכוש את החברה "זה בבחינת נעשה ונשמע", אומר גורם "הרב אמר לקנות, ולא שואלים שאלות". הונו של אבו חצירא הוערך בפרסומים שונים ביותר ממיליארד שקל.

רוזנברג לא זכה לפרגון מצד הדירקטורים באל על, וזאת בלשון המעטה. התכתובות בין באי כוחו ובין אלה של אל על לא חפו מציניות מכיוון חברת התעופה ובפקפוק בזהות הקונה ובכוונתו. רוזנברג לחץ לקדם פגישה עם הדירקטורים, וגם זו לא שינתה את היחס הקר והחשדני כלפיו .

עם התברר תוצאות ההנפקה אמש בתגובה ששיגרה "כנפי נשרים תעופה" (החברה שבאמצעותה רכש רוזנברג את המניות) העקיצות נמשכו. "החברה לוקחת על עצמה אחריות גדולה להשיב את אמון הנוסעים, להבטיח את תעסוקתם של אלפי עובדי אל על. בכוונתנו להעמיד לטובת אל על צוות מקצועי מנוסה ובעל יכולות מוכחות בכל השדות הרלוונטיים. אל על בשליטת כנפי נשרים תעופה תשים דגש מיוחד על עמידה בלוחות הזמנים בכל טיסותיה, תשקיע משאבים רבים בשיפור השירות ובשיפור חוויית הטיסה לכלל לקוחותיה, וכן תפעל לשדרוג המזון המוגש לנוסעים בכל המחלקות".

כדי להבריא את אל על ברור לרוזנברג ולכוורת שסביבו שנדרש שינוי עמוק. לא ברור מי ישמש כמנכ"ל או כיו"ר אבל את צוות הבכירים שלו הוא כבר פרסם: ג'ייסון גרינבלט, ששימש כשליח של נשיא ארה"ב למזרח התיכון שצפוי להצטרף כדירקטור. גרינבלט צייץ אחרי תוצאות ההנפקה "כעת ברור מי היה רציני לרכוש את אל על ולהביא אותה לגבהים חדשים".

הצוות מונה גם את פרופ' גבריאלה שלו, שכיהנה בעבר כשגרירת ישראל לאו"ם, וכיום משמשת כראש ועדת המינויים העליונה של המועצה להשכלה גבוהה בתחום מדעי החברה, ניהול ומשפטים, האלוף במיל' רוני נומה, לשעבר מפקד פיקוד מרכז ופיקוד העורף, את עמינח שהקים את משרד רוה"ח שטיינמץ-עמינח וששימש כיועץ הכלכלי לרמטכ"ל, שאמנם סיים את המשימה שלו אבל עשוי להישאר בצוות. עוד בצוות, קברניט מוטי אנגלמן ששימש בתפקידים שונים ברשות התעופה האזרחית והכלכלן דורון כהן שכיהן בעבר כמנכ"ל רשות החברות הממשלתיות.

בתגובה לפניית "גלובס", אמר דוברו של רוזנברג כי "העסקה תושלם בימים הקרובים ולאחר מכן נציג את התוכניות שלנו לגבי אל על". נזכיר כי חברת התעופה מושבתת מפעילות מאז תחילת חודש אפריל, כי היא נושאת על גבה חובות של מיליארדי שקלים לגורמים שמימנו עבורה את תכנית ההצטיידות במטוסים ולרוכשי כרטיסים וכי לדוחותיה הכספיים צורפה הערת "עסק חי" שלרואי החשבון.

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו