גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בקרוב: גוף ממשלתי לאיתור שת"פים והשקעות מהאמירויות יפתח סניף בת"א

מדובר במשרד בינלאומי ראשון של משרד ההשקעות באבו דאבי (ADIO), גוף ממשלתי של הנסיכות העוסק בחיפוש שיתופי פעולה והשקעות ● על פתיחת המשרד הוחלט בעקבות מגעים עם Invest in Israel במשרד הכלכלה והתעשייה ועם עוד גופים ישראליים תוך מיקוד בתחומי חדשנות וטכנולוגיה

תיירים על חופי אבו דבי, איחוד האמירויות / צילום: Kamran Jebreili, AP
תיירים על חופי אבו דבי, איחוד האמירויות / צילום: Kamran Jebreili, AP

ההיבטים המעשיים של הקשר העסקי-פיננסי בין ישראל לאמירויות נכנסים להילוך גבוה. משרד ההשקעות באבו דאבי (ADIO), גוף ממשלתי של הנסיכות העוסק בחיפוש שיתופי פעולה והשקעות, יפתח בחודשים הקרובים את המשרד הבינלאומי הראשון שלו בתל אביב. על הפתיחה הוחלט בעקבות מגעים עם Invest in Israel במשרד הכלכלה והתעשייה בישראל ועם עוד גופים ישראליים תוך מיקוד בתחומי חדשנות וטכנולוגיה. במסגרת השיח זוהו תחומים מתאימים במיוחד לשיתוף פעולה אפשרי בין במגזרים כמו טכנולוגיה חקלאית, ביו-רפואה וייצור מתקדם.

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ במעורב במהלך אמר כי הוא משוכנע שצעד זה יתרום לחיזוק הדיאלוג הכלכלי בין ישראל ואבו דאבי, ולקידום שיתוף הפעולה בין העמים.

ד"ר טאריק בין הנדי, מנכ"ל ADIO, אמר: "זהו שיתוף פעולה חשוב בין אבו דאבי לישראל בנושאים כמו טכנולוגיה חקלאית, למשל, כמו גם ביצירת המצאות וחידושים שניתן לייצא והינם רלוונטיים למדינות עם תנאי אקלים דומים. הקמת נציגות בישראל היא הצעד החשוב הבא להגשמת חזון זה ותאפשר לנו להמשיך ולהתמקד במגזרים צומחים בעלי פוטנציאל השפעה חיובי עצום על האזור כולו".

גשר תיווך וסיוע לחברות ישראליות המחפשות קשר עסקי לאמירויות

המהלך הזה מתקשר למסעם של האחים אופיר ומתן נאה בר נוי, מקימי חברת ההשקעות Emirates-Israel investments group, שנועדה בדיוק למטרה הזו. היא הוקמה במהירות הבזק זמן קצר לאחר ההכרזה, ומתכוונת להיות גשר תיווך וסיוע לחברות ישראליות המחפשות קשר עסקי לאמירויות. לחברה מייעץ מי שהיה מנכל משרד התקשורת מתי כהן, ושותף בה איש העסקים הישראלי-קנדי ברנרד סנד. בשיחה עם "גלובס" הם מספרים על שורת פגישות עם נציגים של קרנות השקעות, בנקים וחברות יבוא אמירתיות, להם הם מציעים שורה של חברות ישראליות המבקשות למכור את תוצרתן או לעניין השקעות. בשיחה מדובאי אומר אופיר בר נוי כי "גם קודם המרחב הזה היה מעניין ועם פרוץ השלום היה ברור שההזדמנות הגיעה, וזה הזמן להיכנס".

בפגישותיהם בימים האחרונים עלו כמה תחומי עניין ותובנות מעניינות לרבות קידום מהיר של התיירות בין המדינות, לרבות נכונות להכשיר בתי מלון לאורחים יהודים דתיים.

ביקוש רב בתחום האנרגיה המתחדשת

ככלל, המהירות שבה מתקדמים ונוצרים הקשרים בין חברות ואנשי עסקים ישראלים לאמירתיים, מפתיעה את כל הצדדים. נכון שהקשרים המסחריים קיימים כבר יתר משני עשורים, אבל כעת כשהלגיטימציה ניתנה, הסכרים נפרצו. לפי מידע הזורם מגורמים שונים כמו איגוד לשכות המסחר, התאחדות התעשיינים, משרד החוץ, וגם גורמים אמירתיים, מדובר בשיטפון של ממש בפניות ליצור קשרים בין אנשי עסקים חברות קרנות וגופים פיננסיים משתי המדינות.

"בתוך שבוע קיבלנו יותר מאלף פניות לסייע ביצירת קשר וקבלת אשרת עסקים לכניסה לאמירויות מאנשי עסקים ישראלים, וזה לא כולל את אלה בעלי הדרכונים הזרים שלא נזקקים לאשרה כזו", אומר ל"גלובס" פקיד בכיר במשרד בחוץ העוסק בנושא. משלחת של בנק הפועלים נמצאת שם כעת ועוד אחת של בנק לאומי תגיע לשם בשבוע הבא. בשתי המשלחות שולבו אנשי עסקים בכירים ובדרך עוד משלחות חברות מתחומים רבים.

ההזדמנויות, כך נראה, רחבות במיוחד. לדברי האחים בר נוי כוונתם לנצל את פתיחת השערים לאמירויות גם לעוד עולמות, למדינות המפרץ, לעולם הערבי ככלל וגם למדינות אפריקה, שם לאמירויות קשרי מסחר ענפים. מהפגישות והמגעים עד כה, הוא מספר על ביקוש רב לטכנולוגיות בתחום האנרגיה המתחדשת - סולארית בעיקר, חקלאות מתקדמת ושיטות השקיה וטיפול במים, סייבר, פינטק ומדיטק.

אחת העסקות המתהוות היא של חברת האנרגיה הירוקה הישראלית "נופר", המתמחה בייצור חשמל מפאנלים סולארים. החברה, מהבולטות בתחומה, מתהדרת בהשקעות בשווי של כמעט חצי מיליארד שקל והיא מקווה לחוזי הקמה של חוות סולאריות במדינה המדברית, וגם להשקעות בפיתוחים טכנולוגיים של התחום הזה. לדברי בר נוי, פתרון הסולאר מתאים במיוחד לאזורים המרוחקים במדינה, לחוות חקלאיות ועוד.

המסע של האחים בר נוי נושא פירות מהירים ולבד מנופר, יש שלוש עסקאות אפשריות הנמצאות בשלבי הבדיקה ההדדית המקדמית. התובנה המעניינת בנושא היא שמדובר במתקני אנרגיה סולארית לשימוש עצמי ולא למכירה למערכת החשמל האמירתית. הרגולציה שם לא מאפשרת מכירה כזו ולכן ההתמקדות היא בפתרונות לחברות פרטיות עם מתקנים גדולים זוללי אנרגיה, חוות חקלאיות גדולות, מגדלים ומתחמי בנייה גדולים וגם בתים פרטיים .

עלות החשמל באמירויות כמעט זהה לישראל

מסתבר באופן מפתיע כי למרות הנפט הזול, התעריפים שגובה חברת החשמל הממשלתית גבוהים. 0.44 דירהאם לקוט"ש, כלומר כמעט חצי שקל, עלות כמעט זהה לחשמל הישראלי, הנחשב יקר. עלות החשמל הסולארי מוערכת במעט יותר ממחצית הסכום הזה ולאור צריכת החשמל הגבוהה במיוחד (מזגנים הפועלים 24 שעות בכמעט כל ימות השנה, בשל מזג האוויר) ההתעניינות הרבה.

מנגד, בגלל שכרגע אין רגולציה המאפשרת מכירת חשמל לחברה המקומית, בניית חוות סולאריות גדולות היא רק בטווח הארוך. עוד תחום של יצור חשמל בשימוש במשאבי טבע הוא טורבינות רוח, שאמורות להיות מוצבות בראשי המגדלים, שם יש רוח מספקת לתצרוכת החשמל המקומית.

מנגנון מיסוי שונה ומורכב

תחום אחר ומעט מפתיע במדינה, המוכרת בזכות המגדלים המפוארים שלה, הוא בקרת הבנייה. מסתבר שאיכות הבנייה שם, לפחות בחלק מהפרויקטים, ירודה והממשלה בעיקר מחפשת חברות עם התמחות בבקרת בנייה ושיטות בנייה מתקדמות. עם זאת לפי התרשמות הצוות הישראלי הזה, דווקא ההשקעות בסטארט-אפ, נראות פחות אטרקטיביות למגזר הפרטי האמירתי ויותר לקרנות הגדולות הממשלתיות. הם מחפשים חברות שכבר הוכיחו את עצמן ויש להן מוצרים מוכנים ומוצלחים.

עם האחים בר נוי נמצא גם ד"ר אמיר חנצ'ינסקי, שותף במחלקת המיסוי הבין לאומי ב-EY בתל אביב. לדברי חנצ'ינסקי, באמירויות יש מנגנון מיסוי שונה ומורכב. ראשית, איחוד האמירויות הוא פדרציה של 7 נסיכויות שבהן כללי מס מעט שונים וישנו גם שוני באגרות כמו האגרות להקמת חברות. הוא מזכיר כי אף ששיעור המס באמירויות נמוך, חברות ישראליות מחויבות בתשלום המס בישראל ולכן מחויב תכנון מס בינלאומי מדויק. הרגולציה באמירויות מחייבת לרוב, למעט באזורי הסחר החופשי, שותף מקומי המחזיק בלפחות מחצית הבעלות וזכויות הניהול. לכאורה חיסרון, אך לדברי חנצ'ינסקי, זהו דווקא יתרון המאפשר יציאה מכללי המס של "חברה נשלטת זרה".

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בת"א; או פי סי אנרגיה מזנקת בכ-8%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.2% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

המנכ"לית שתקבל מיליונים בזמן שמחזיקי האג״ח יחטפו תספורת

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ-בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

יאיר ארז, מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו / צילום: יונתן בלום

150 ק"מ של רכבת: עוד לא היה בישראל פרויקט כזה. הכירו את הצעיר שאחראי עליו

יאיר ארז סולד מפוליטיקה, אך תמיד ידע שהוא רוצה לחולל שינוי דרך המגזר הציבורי ● כיום הוא מנהל צוות החלוץ של רשות המטרו: "רוצה כבר לראות את העבודות יוצאות לדרך" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה: "לבנקים יש אחריות לרווחה הכלכלית של הציבור, יש מקום לדירקטיבה מצד הפיקוח שתקדם זאת"

מנכ"ל וואן זירו אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

האלוף במיל' ישראל זיו / צילום: גיא חמוי

"אני מודאג": ישראל זיו מנתח - מה יקרה עם רפיח והאם נתקוף באיראן?

האלוף במיל' ישראל זיו, שכיהן בעבר כראש אגף מבצעים בצה"ל, עוקב בדאגה אחרי מהלך העניינים לאחר המתקפה האיראנית נגד ישראל ● "מבחינת ישראל, יש לה את הלגיטימציה לתקוף, אבל אני חושש שזו החלטה קצת נמהרת. יש לנו שתי חזיתות פתוחות" ● ומה הוא חושב שצריך לעשות ברפיח?