על פי הנתונים שהוצגו בוועדת הכלכלה: רק 5% מהנוסעים בתחבורה ציבורית נבדקים

הוועדה התכנסה הבוקר במטרה לדון בהגבלות על התחבורה ציבורית בתקופת הסגר • בוועדה הוסכם כי הרכבת הקלה בירושלים תמשיך להיות מוחרגת מתקנות הסגר ולפעול כרגיל • מנהל הרשות לתחבורה ציבורית: "אין יכולת לפקחים להתחיל לריב עם הנוסעים ולהתמודד בכל תחנה ולספור את העולים והיורדים"

הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Eliricon, שאטרסטוק
הרכבת הקלה בירושלים / צילום: Eliricon, שאטרסטוק

ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה את התקנות שאושרו בממשלה, המגבילות את השימוש בתחבורה ציבורית בתקופת הסגר. בין היתר אושרו איסור הישיבה במתחמי אוכל בתחנות שבהן קיימים מתחמים כאלו, וכן הגבלת מספר הנוסעים בתחבורה ציבורית לפי הנוסחה הבאה: באוטובוס עירוני עד 32 נוסעים; בין עירוני - 30 נוסעים; אוטובוס מפרקי - 50 נוסעים; רכבת וכרמלית - 50% ממספר המושבים; בכל כלי תחבורה יבשתי אחר - 50% מהמספר הקבוע ברישיון הרכב.

כמו כן, לא יתאפשר לשבת בספסל שמאחורי הנהג. באוטובוס בין עירוני לא תותר נסיעה בעמידה, ובאוטובוס עירוני לא יתאפשר לעמוד ליד הנהג. עוד בתקנות, נדרש לנסוע עם חלונות פתוחים ככל האפשר וכן כלי תחבורה יחוטא פעם ביום.
על פי הנתונים, מספר הנוסעים ברכבת ישראל ירד מ-280 אלף ביום לכ-88 אלף כיום.

במונית נהג ונוסע, או נהג ושני נוסעים, אם אחד מהם זקוק למלווה. אם מדובר באותם בני משפחה המתגוררים באותו בית - לא תהיה מגבלה.

עוד נאסר על נוסעים לאכול בתחבורה ציבורית, למעט אם הדבר דרוש לצורך בריאותו.

על פי התקנות, יש לבדוק את טמפרטורת החום של כל מי שנוסע בתחבורה הציבורית. בפועל, על פי הנתונים שהוצגו בוועדה, רק 5% נבדקים. הדבר עלה בעקבות שאלתה של תמר זנדברג, שתהתה "כמה מהנוסעים נבדקים לחום ביום ולכמה יש חום?". 
 מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, השיב כי "אשמח לחזור עם הנתון, אין לי אותו כרגע".

נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, הוסיף: "מהיום שהרכבת שבה לפעילות נמצא רק אזרח אחד שחום גופו עלה על 38 מעלות. בכניסה לרכבת כל נוסע נבדק". זנדברג הקשתה ושאלה "יש תחנות פתוחות ברחוב שלא בודקים. אז כמה נוסעים במקומות שכן בודקים וכמה עולים במקומות שלא בודקים? אשמח להשיג את הנתונים". לכך השיב מנהל אגף הרכבות ומסילות ברזל במשרד התחבורה אליאס מטר: "פחות מ-5% נבדקים".

ח"כ עידן רול ציין כי "אחד מהצוות שלי עלה בתחנת סבידור ולא נבדק. מי אחראי? מי אוכף את זה?". מלכה השיב: "בוודאי שכן. בתחנות המרכזיות יש פיקוח. מפקחים שלנו בודקים גם בתחנות בשטח. השקענו המון משאבים כדי שמדידת החום לא רק שתהייה אמיתית גם תהייה אפקטיבית".

הרכבת הקלה תמשיך להיות מוחרגת מתקנות הסגר ולפעול כרגיל

התקנה המגבילה את מספר הנוסעים המרבי בכלי תחבורה יבשתית, המחריגה את הרכבת הקלה בירושלים, אושרה בוועדת הכלכלה. האישור התאפשר לאחר שמנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, הציג לחברי הוועדה מנגנון לוויסות מספר הנוסעים ברכבת הקלה בירושלים. הוא הוסיף כי המנגנון יובא במידה והממשלה תבקש את הארכת התקנות בתקופה נוספת, ועד אז התחייב להפעיל את המנגנון למרות שאינו מופיע כעת בתקנה.

נציג משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי, הסביר כי המנגנון מאפשר לווסת את מספר הנוסעים ברכבת הקלה כך שבמידה וביום מסוים מספר הנוסעים עלה על 50% - למחרת תדלג הרכבת על תחנות באזורי ביקוש.

"מי יאכוף את התקנה על הגבלת מספר הנוסעים?"

מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, אמר כי "עד כה הותקנו 600-700 מחיצות מתוך 8,000 אוטובוסים שצריכים התקנה. תקצבנו את זה ואנחנו מממנים את ההתקנות. אישרנו יותר מתקינים. יש כמה צווארי בקבוק. יש רק יצרן זכוכית אחד בישראל. יצאו מעל 4,000 הזמנות לערכות.

"יש לנו בעיה שהמחיצות הראשונות שסופקו היו לא בטיחותיות. הייתה השתקפות על הזכוכית. מבין המחיצות שהותקנו נשברו 14. אנחנו עובדים במרץ לעשות התקנות כמה שיותר מהר. התפוסה באוטובוסים כרגע היא 50%".

"מי יאכוף את התקנה על הגבלת מספר הנוסעים?",  תהתה ח"כ תמר זנדברג. בתגובה ענה נציג הלשכה המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד עופר לוי: "מי שיאכוף זה משטרה ופקחים". מנכ"ל משרד התחבורה עופר מלכה הוסיף כי "לסדרנים שלנו אין יכולת אכיפה. את זה עושה המשטרה ופקחי הרשויות המקומיות".

הקןאליציה מתקשה לגבש רוב בוועדה כדי לאשר את התקנות כולן

הדיון בוועדה הכלכלה הופסק לאחר שהסעיף העוסק בהגבלת מספר הנוסעים המרבי בכלי תחבורה ציבורית, המחריג את הרכבת הקלה בירושלים מההגבלות, לא אושר. בעד הסעיף הצביעו ח"כ אסנת מארק וח"כ שרן השכל. לעומת זאת, נגד הסעיף הצביעו ח"כ עידן רול, ח"כ עימאן חטיב יאסין, ח"כ יבגני סובה וח"כ תמר זנדברג.

ח"כ מארק דרשה ממשרד התחבורה לתקן את הסעיף, ככל שההגבלות יימשכו גם אחרי ה-15 באוקטובר, ולבטל את ההחרגה. מנכ"ל משרד התחבורה, עופר מלכה, אמר כי המשרד לא יכול להתעלם מדברי הוועדה. ח"כ עידן רול אמר כי הוא לא יכול להצביע בעד, שכן על עסקים קטנים הטילו אין סוף מגבלות ותנאים ולא יכול להיות שבמקרה הזה יסתמכו על הערכה של ירידה במספר הנוסעים. הוא הוסיף כי צריך למצוא לכך פתרונות כבר עכשיו.

לאחר שהסעיף לא אושר בהצבעה הכריזה ח"כ מארק על הפסקה בדיון, וח"כ שרן השכל ביקשה לדון מחדש בסעיף.

מדוע הרכבת הקלה בירושלים ממשיכה לפעול בתקופת הסגר ללא מגבלות?

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה הבוקר לדיון ואישור התקנות המגבילות את השימוש בתחבורה ציבורית בתקופת הסגר. התקנות נכנסו לתוקף ערב החג, ב-18 בספטמבר, ולפי ההצעה הן יהיו בתוקף למשך 28 ימים, עד 15 באוקטובר 2020. כעת, נדרשת הוועדה לאשר את התקנות בהתאם לחוק הקורונה בדיעבד בתוך 14 ימים, וכן לאשר או לשנות את התוקף שלהן.

במהלך הדיון העלתה יו"ר הוועדה ח"כ הילה מארק את הבעייתיות בכך שלעומת התחבורה הציבורית כולה, עליה חלות הגבלות בסגר, הרכבת הקלה בירושלים ממשיכה לפעול כרגיל. פרופ' איתמר גרוטו שהשתתף בדיון אמר כי "רצינו להגביל גם ברכבת הקלה, אבל מסרו לנו ממשרד התחבורה שזה לא מעשי", וזאת למרות שבמשרד הבריאות רוצים לצמצם את מספר הנוסעים גם שם.

נוסח המודעות שיש לתלות בתחנות התחבורה הציבורית / צילום: צילום מסך
 נוסח המודעות שיש לתלות בתחנות התחבורה הציבורית / צילום: צילום מסך

"אין יכולת לפקחים להתחיל לריב עם הנוסעים"

פרופ' גרוטו ציין כי "אנחנו מביאים את תקנות התחבורה לאישור הוועדה. מצב התחלואה כבר ברור וידוע לכולם. עלייה מתמשכת במספר החולים הקשים. כלי תחבורה סגור, לפעמים בלי חלונות, הוא מוקד הדבקה משמעותי, ובכל המקומות בעולם ידוע שאנשים נדבקים בכלי תחבורה. אנחנו רוצים לתת לאנשים את האמצעי להגיע לעבודה. צריכה להיות אכיפה טובה של נושאי המסכה. אם לא יאכלו ולא ישתו אז הסיכוי להדבקה קטן".

מנהל הרשות לתחבורה ציבורית, רן צדמי, אמר כי "הרכבת הקלה פועלת בתדירות מאוד גבוהה ויש ירידה בכמות הנוסעים, ולכן הרכבת לא הייתה עמוסה ובפועל לא היה נדרש להחיל שם מגבלת כמויות. אין יכולת לפקחים להתחיל לריב עם הנוסעים ולהתמודד בכל תחנה ולספור את העולים והיורדים".

בדיון התעורר ויכוח בין חברי הוועדה הילה ארק, עידן רול ותמר זנדברג לבין ח"כ פינדרוס שתמך בהמשך הפעלת הרכבת הקלה ללא מגבלות. ח"כ מארק ביקשה לשמוע על דרכים לווסת את מספר הנוסעים ואילו פינדרוס השיב לה: "אתם מנותקים לגמרי. ברכבת אין דלת אחת ואין דרך לפקח". ח"כ עידן רול אמר "אי אפשר להגיד שלא ניתן לאכוף, זו פגיעה באמון הציבור".

מנהל אגף הרכבות ומסילות ברזל במשרד התחבורה, אליאס מטר,  יצא גם הוא להגנת המשך הפעלת הרכבת הקלה בירושלים ללא מגבלות, וציין כי על הקו ישנם שני מוקדים רפואיים המשמשים את תושבי הבירה. עוד אמר כי "בשגרה ישנם 17 אלף נוסעים ביום ברכבת הקלה, היום אנחנו ב-65% תפוסה. יש ירידה במספר התלמידים, עבודה מהבית, השבתת הבילויים והמסחר. כשמחברים את כל ההגבלות יחד, ובהסתמך על הסגר הקודם, יש לנו הערכה שהתפוסה תרד מ-50%, וזה היעד שמשרד הבריאות כיוון אליו לכתחילה. לכן חשוב לנו לשמור עליה פועלת".