גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה יעלה בגורל "המושב היהודי" שהתפנה בבית המשפט העליון בארה"ב

האם הנוכחות המסיבית של יהודים יחידים בזירה הפוליטית האמריקאית עשויה להתכרסם, בייחוד כאשר לא-לבנים עומדים על זכותם לייצוג פרופורציונלי? ● רמז לבאות ראינו אולי בתבוסתו של ציר קונגרס יהודי ותיק, אליוט אנגל, בבחירות המקדימות של הדמוקרטים במחוז בחירה בברונקס, ניו יורק

רות ביידר גינזברג (RBG). מותה בגיל 87 לא הפתיע, אבל היה דרמטי ומסוקר להפליא / צילום: Elizabeth Frantz, רויטרס
רות ביידר גינזברג (RBG). מותה בגיל 87 לא הפתיע, אבל היה דרמטי ומסוקר להפליא / צילום: Elizabeth Frantz, רויטרס

דרגת השתתפותם של יהודים בחיי הציבור באמריקה אינה צריכה ראיות. חוץ מן הנשיאות והפיקוד העליון על הצבא, יהודים שימשו כמעט בכל כהונה. לא זו בלבד, אלא שהם נהנו מייצוג הגדול לאין שיעור מחלקם באוכלוסייה.

למען האמת, עצם המושג "ייצוג" הוא שגוי. כמעט תמיד, יהודים שימשו בכהונות האלה כיחידים, לא כחברים בקבוצה אתנית או כנציגיה. אני אומר "כמעט תמיד" מפני שלפחות במחצית הראשונה של המאה ה-20 רווח שימוש הלשון "המושב היהודי", לתאר את אחד מתשעת החברים בבית המשפט העליון.

הנשיא וודרו וילסון הוא שמינה את היהודי הראשון, לואי ברנדייס, לפני מאה שנה ויותר. הוא היה משפטן מהולל, החוזר ומצוטט עד עצם היום הזה; והוא גם היה המנהיג הציוני הבולט ביותר באמריקה. מינויו עורר התנגדות רחבה, לא בגלל יהדותו ולא בגלל ציוניותו, אלא מפני שהיה "לוחם תקיף למען צדק חברתי", ונתפס כאויב וול סטריט והתאגידים הגדולים.

במובן זה, ברנדייס הורה את הכיוון הפוליטי הכללי של יהודי אמריקה: שמאלה, יחסית; התייצבות לצד מיעוטים, לצד מדוכאים ועניים; רגישות גדולה לענייני חברה וזכויות אדם. בין יהודי אמריקה, בייחוד אלה מן התנועה הרפורמית, הנטיות האלה נכרכו יחד כ"יהדות נבואית", זאת אומרת, זו המטעימה צדק יותר מדקדוקי הלכה.

27 השנה של רב"ג

אנחנו נזכרים בלואי ברנדייס גם לרגל יום הכיפורים, זמן לדבר על היחסים שבין אדם לחברו; וגם מפני שערב ראש השנה מתה רות ביידר גינזברג (רב"ג), השופטת העליונה בת ה-87, אשר כיהנה טיפה יותר מברנדייס, 27 שנה, והניפה כמותו דגלים של שוויון ושל צדק חברתי.

על מותה של בת 87, עם רקורד ארוך של מאבק נגד סרטן הלבלב, קשה להגיד שהוא היה מפתיע. אבל הוא היה דרמטי מאוד ומסוקר להפליא. הנשיא הוא הממנה שופטים פדרליים באמריקה (באישור הסנאט). מושב פנוי בעליון מאפשר אפוא לנשיא לשנות את הכיוון האידיאולוגי של בית המשפט, אולי לדורות.

שופטים פדרליים (בניגוד לשופטים במדינות האינדיבידואליות) מתמנים לכל חייהם. המועמדת של דונלד טראמפ לרשת את רב"ג היא בת 48. אם היא תגיע אל גילה של רב"ג, היא תשב שם סמוך ל-2070. אינני יודע כמה מקוראי הטור הזה או מכותביו מתכננים להיות שם עדיין ב-2070.

"זכויות היתר הלבנות"

בית המשפט האמריקאי קטן להפתיע. רק תשעה שופטים עליונים משרתים ארץ של 325 מיליון בני אדם ויותר. בישראל יש 15. בוונצואלה יש 32. ברוסיה יש 115 (נתוני ויקיפדיה).
עד יום ו' שעבר, שליש השופטים העליונים, כולל רב"ג, היו יהודים. הבה נזכור שהיהודים אינם מגיעים אפילו ל-2% של האוכלוסייה. אבל, כאמור, זה אינו עניין של פרופורציות. היהודים לא התמנו מפני שהם יהודים, אם כי עד ברנדייס סביר להניח שיהודים לא התמנו בדיוק מפני שהיו יהודים.

ויכוח קטן עם פוטנציאל גדול מתנהל עכשיו בין יהודים במדיה החברתית האמריקאית. עניינו הוא צבע עורם. האם יהודים ראויים להיכרך במה שקוראים בימים האלה "זכויות היתר הלבנות" (white privilege), זאת אומרת, יתרון הפתיחה הנובע ממצב הפיגמנטים. מאז חניקתו של ג'ורג' פלויד, בסוף מאי, שאלת זכויות היתר עומדת במרכז תשומת הלב. יהודים מתקשים לקבל שהם יצאו אי פעם נשכרים מלובן עורם - קודם כול, מפני שהלובן רחוק מלהיות אוניברסלי, ושנית, מפני שהלובן לא עמד ליהודים בתור לגז.

אף על פי כן, ראויה לתשומת לב כלשהי היא העובדה ש-9% מחברי הסנאט ו-5% של צירי בית הנבחרים הם יהודים. הסנאטורים נבחרים ב-50 המדינות; הצירים נבחרים במחוזות בחירה קטנים יותר. בשום מדינה ובשום מחוז בחירה אין רוב יהודי. באורגון, שיש לה סנאטור יהודי, היהודים הם אחוז אחד של האוכלוסייה; בהוואי, חצי אחוז; היה זמן ששני הסנאטורים של וויסקונסין (0.6%) ושתי הסנאטוריות של קליפורניה (3%) היו יהודים/יהודיות בעת ובעונה אחת.

לא תמצאו מספרים כאלה אצל שחורים או אצל היספאנים. בסנאט של ארה"ב יש כיום רק שלושה שחורים, או 3%, אף כי חלקם באוכלוסייה הוא 13%; רק שלושה היספאנים (ארבעה על-פי ספירה ליברלית), אף כי חלקם הוא 15% ויותר. לשון אחר: במדינות של ארה"ב שבהן יש רוב לבן (49 מ-50), הלבנים אינם נוטים לבחור לא-לבנים, אבל אינם בודקים בציציותיהם של יהודים.

לא לגמרי מדויק, עניין הציציות. בג'ורג'יה התחוללה באחרונה שערורייה קטנה כאשר התברר שמטה הבחירות של הסנאטור הרפובליקאי המכהן הגדיל במתכוון את אורך חוטמו של יריבו הדמוקרטי, יהודי צעיר ששמו ג'ון אוסוף. אוסוף בן ה-32 מבורך בפרופורציות פיזיות מצוינות. למה נועדה הרחבת החוטם? אולי להזכיר לבוחרים שהאיש הלבן הזה אינו-אחד-מאיתנו.

לא נורא, אבל...

האם הנוכחות המסיבית של יהודים יחידים בזירה הפוליטית עשויה להתכרסם, בייחוד כאשר לא-לבנים עומדים על זכותם לייצוג פרופורציונלי? רמז לבאות ראינו אולי בתבוסתו של ציר קונגרס יהודי ותיק, אליוט אנגל, בבחירות המקדימות של הדמוקרטים במחוז בחירה בברונקס, ניו יורק. הביס אותו מוסלמי שחור. הדעת נותנת שיהודים יתקשו יותר ויותר להיבחר במחוזות עירוניים שבהם יש רוב לא-לבן.

כיוצא בזה, מספר היהודים בבית המשפט העליון יפחת בשנה הבאה. דונלד טראמפ רוצה למנות אישה קתולית (ולהגדיל בזה לשישה את מספר הקתולים בבית המשפט); ג'ו ביידן מתכוון למנות אישה שחורה. יישארו שופטת ושופט יהודיים. השופט הוא כבר בן 82. לא ירחק אפוא היום ונחזור אל עידן "המושב היהודי" היחיד. לא נורא, אבל בהחלט ציון דרך.

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

עליות קלות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם