גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקעות זה לא שידוכים: חשבון נפש לקראת יום כיפור

בהשקעות המטרה אינה למצוא חברה שנתאהב בה, אלא כזו שבזכותה נרוויח כסף ● עם תחילת השנה החדשה, ראוי ליישם את מצוות "ואהבת לרעך כמוך" גם בעולם הפיננסים, ולאהוב את ההשקעות שלנו כמו שאנו אוהבים את כספנו

שדרות רוטשילד בתל אביב במהלך הסגר. ההשפעות הכלכליות עשויות להיות הרסניות   / צילום: Corinna Kern, רויטרס
שדרות רוטשילד בתל אביב במהלך הסגר. ההשפעות הכלכליות עשויות להיות הרסניות / צילום: Corinna Kern, רויטרס

"בעל חיים זקן זה, על עיניו הבהירות, חלם כנראה כל ימי חייו להקים מפעל בר קיימא. משלא הייתה לו אפשרות לבנות עיר או קתדרלה, קפץ על הגשר, ואתה היית רוצה שהוא יניח להרוס אותו?" (מתוך הספר "הגשר על נהר קוואי", פייר בול).

הספר "הגשר על נהר קוואי" מתאר את סיפורה של חטיבה צבאית בריטית הנופלת בשבי היפני בזמן מלחמת העולם השנייה. במהלך תקופת השבי, מחליט הגנרל שפיקד על קבוצת השבויים הבריטים לסייע ליפנים בבניית גשר מעל לנהר קוואי בתאילנד, למרות העובדה שהגשר מסייע ליפנים במלחמתם בבעלות הברית. הגנרל התאהב כל כך ברעיון של בניית הגשר, שהוא שכח שהמטרה היא לנצח במלחמה - ולא לנצח בבניית הגשר.

לא פעם בחיים עצמם קורה שמתחילים משימה, ובשלב מסוים מתאהבים במשימה ושוכחים למה בכלל התחלנו אותה. בשוק ההון, קורה לא פעם שמשקיעים או אנליסטים מתאהבים בפוזיציה או בחברה, ומתעלמים מכל מה שקורה מסביב. הם שוכחים מה הסיבה שבגינה בכלל משקיעים בשוק ההון: המטרה היא להרוויח כסף ולהשיא תשואה על הון שצברנו בעמל רב, ולא להשקיע בחברה פרטנית ולעקוב אחר גרף מחיר המניה שלה באפליקציות השונות.

רצוי לשנות דעה כשצריך

באופן אישי, שיניתי את דעתי לא פעם בהקשר של מגפת הקורונה. בתחילת השנה, כתבתי בטורים שפורסמו ב"גלובס" שהקורונה היא אירוע חולף שיישכח עד לסוף השנה. בהמשך, התברר כי מדובר באירוע שונה מהותית ממה שהמומחים בעיני עצמם בתחום המגפות הציגו בתחילת הדרך ("מומחים" שעדיין מוזמנים לאולפני החדשות, וחבל).

מטור שכותרתו הייתה "ישכחו את הקורונה עד לדצמבר", הכותרת השתנתה ל"על הקורונה ידברו גם ב- 2100". ציינתי שיש צורך בירידה של 30% במדדי המניות, כדי שיהיה מעניין להתחיל להיחשף לשוק. כשהבנק המרכזי בארה"ב התחיל במעורבות מסיבית בשווקים, שיניתי שוב את דעתי וחזרתי לכתוב על המלצות פרטניות. בעקבות שינוי הדעה מקצה לקצה בפרק זמן של פחות מחודשיים, הוטחה בי ביקורת שאני "חשבשבת" שמשנה את דעתה, אבל לא כך אני רואה את הדברים.

הדעות שלנו והניתוחים שלנו צריכים להסתמך על הנתונים ועל המציאות. השתנתה המציאות - שומה עלינו לשנות את דעתנו. הגישה שלפיה המציאות תתאים את עצמה לתפיסות שלנו, היא זו שבין השאר גרמה לזינוק בתחלואה בישראל - כל מגזר בטוח שהצדק עמו, והוא מוגן ממגפת הקורונה, ולכן אין הקפדה על הכללים הבסיסיים. חשוב להתפלל וחשוב ולהפגין, והכל חשוב. המטרה של התפילות היא להגן על עם ישראל, ומטרת ההפגנות לייצר מדינה טובה יותר - אבל שתי הפעולות האלה גם יחד מובילות לפגיעה בחוסנו ובביטחונו של העם היושב בציון. התאהבו בבניית הגשר, ושכחו שהמטרה היא לנצח במלחמה.

מקרה אבן בוחן לכך בעולם ההשקעות הישראלי ניתן למצוא בסיקור של חברת טבע. מניית טבע ירדה בכ-90% בחמש השנים האחרונות, אבל בכל נקודת מחיר שבה הייתה, המשקיעים והאנליסטים שכיסו את החברה טענו כי המחיר אטרקטיבי, ועכשיו-עכשיו הזמן לרכוש את המניה. לא מדובר במשקיעים או אנליסטים לא מקצועיים, אלא בבני אדם שעוקבים אחר החברה זמן רב והתאהבו בהשקעה בחברה על חשבון שיקולים אחרים.

מניית-טבע-תחזית-אנליסטים-מול-מחיר-בפועל

ארגנטינה והכאה אישית על חטא

לפני 15 שנים, במהלך תפקיד שמילאתי בחברת ייעוץ כלכלית, נאמר לי כי קל לייעץ, קשה ליישם. במרחק השנים, האמירה הזו עדיין תקפה, ולצערי, גם לגבי. קל לכתוב שאסור להישאב להתאהבות בפוזיציה, ומיד לאחר מכן למצוא צידוקים למה דווקא ביחס לפוזיציה שאני מאמין בה זו לא היסחפות, אלא ניתוח נכון ו"כוכבים שהסתדרו" להשקעה מצוינת.

לא משנה איפה ובאיזה מוצר פיננסי משקיעים, יש צורך לבצע בכל פעם בחינה מחדש של הנחות הבסיס. אבל לפני שנתיים, לאחר שארגנטינה הנפיקה איגרות חוב ממשלתיות הנקובות בדולר ארה"ב לתקופה של 100 שנים תחת כהונתו של הנשיא מאוריסיו מאקרי, הייתי בטוח שארגנטינה בדרך להיות סיפור הצלחה כמו ישראל לאחר יישום תוכנית הייצוב של שנות ה-80. התעלמתי מהעובדה שהמדינה נכנסת להסדר חוב מדי עשור בערך; התעלמתי מכך שהסקרים הצביעו על כך שמאקרי צפוי להפסיד בבחירות; והתעלמתי משאר הנתונים הכלכליים שפורסמו, והתייחסתי רק לנתונים שהיו נוחים לי. ביחס לכל נתון שסתר את הגישה שלי, הייתה לי תשובה מוכנה מראש. נשאבתי לרעיון שארגנטינה צפויה להיות ההשקעה של העשור הקרוב, עד ששכחתי גם אני שלפני שמשלבים להילוך ולוחצים על דוושת הגז, צריך להסתכל על הכביש כדי לוודא שאין לפני מכשולים.

אל-תבכי-עלי,-ארגנטינה-להתאהב-בפוזיציה-זה-מתכון-רע-בהשקעות

הצידוקים שאנחנו נותנים לעצמנו כשאנחנו משוכנעים שאנו צודקים, וכל האמת והשכל נפלו בחלקנו, גורמים לכך שהטעויות רק יישאו מחיר כבד יותר. כיום משקיעים רבים משוכנעים שיש צידוק לשווי הגבוה של רבות מהחברות, ושזה הגיוני שהקורונה עושה טוב לשוק המניות והאג"ח. מדובר באותם הטיעונים שבהם נעשה שימוש במהלך בועת הנאסד"ק בשנות ה-2000 העליזות.

כשמגיעה מפולת, זה קורה ברגע אחד, אין זמן להיערך לכך. במקרה של ארגנטינה, לאחר שמאקרי הפסיד בבחירות, האג"ח הממשלתיות קרסו והפזו הארגנטיני נחלש בכ-60% מול הדולר. הירידות האלה לא נפרסו על פני חודשים או שנים, זה קרה ביום אחד.

קטונתי מלומר שמפולת בשווקים בוא תבוא, ובשוק הנוכחי, שהוא שוק מווסת, אין לי יתרון ביכולת להעריך אם ומתי יהיו ירידות חדות בשווקים. אבל בניתוח מפוכח, אפשר לומר אמירה ברורה - והיא שהשווי הנוכחי של חלק לא מבוטל מהחברות לא משקף ערכים כלכליים, תחזית הכנסות כלשהי או יכולת ייצור תזרים ריאלית או תיאורטית.

דוגמה מובהקת לכך היא חברת טסלה, שאמורה לשנות את שוק הרכב ולהוביל לכך שיהיו כלי רכב אוטונומיים שיתופיים. אם טסלה תצליח במשימתה, אותו כלי רכב ישמש כמה בני אדם, ואז זה אומר שיצטרכו פחות מכוניות. אבל אם טסלה מוכרת כלי רכב, ובסוף יצטרכו פחות כלי רכב, אז המשמעות היא שאם המודל של החברה יצליח, שוק הרכב יקטן - וטסלה תמכור פחות מכוניות. מדובר בפרדוקס, שאני באופן אישי לא מוצא לו הסבר.

תכלה שנה וקללותיה ומגפותיה

הברכה הנהוגה עם תחילתה של שנה עברית חדשה, היא תכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה, מתוך תקווה ואיחולים שהקללות של השנה שעברה יסתיימו יחד עם השנה שחלפה לה, והשנה החדשה תביא עמה ברכות והצלחה. אבל קללות לא מתכלות מעצמן. לא קמים בוקר אחד, ופתאום כל הקשיים נעלמים, כל הצרות והרעות חולפות.

אם רוצים ששנת תשפ"א תהיה שנה נטולת קורונה, צריך לפתח חיסון. אם רוצים שההשפעות הכלכליות לא יהיו הרסניות, צריך לפעול בצורה שקולה עם אופק תכנוני של יותר מ- 24 שעות קדימה.

גם בחיים האישיים, כל קושי וקללה שהתמודדנו עמם בשנה החולפת תש"פ, תסתיים ותבוא לידי פתרון מוצלח, רק אם נתמודד עמה באופן ראוי בתשפ"א. בשנה הבאה עלינו לטובה, שרק נשכיל להתמודד נאותה עם הקשיים והקללות - שנזכור שבכל פעם שאנו מפנים אצבע מאשימה, שלוש חוזרות אלינו - ושממש לא משנה כמה מאשימים את כל העולם ואשתו בבעיות שאנו מתמודדים עמן, הפתרון מוטל רק על כתפינו.

שתהיה תשפ"א שנה של חוסן נפשי ושל תעצומות נפש, שיאפשרו לפתור את כל הסוגיות שנותרו פתוחות מהשנה הקודמת. שנה שבה נשכיל להתמודד עם כל אתגר שיוצב לפתחנו. ואם אפשר, גם שנה נטולת קורונה, אדרבא. שנה טובה וחתימה טובה. 

הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש מנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בטור זה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט