גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

השקעות זה לא שידוכים: חשבון נפש לקראת יום כיפור

בהשקעות המטרה אינה למצוא חברה שנתאהב בה, אלא כזו שבזכותה נרוויח כסף ● עם תחילת השנה החדשה, ראוי ליישם את מצוות "ואהבת לרעך כמוך" גם בעולם הפיננסים, ולאהוב את ההשקעות שלנו כמו שאנו אוהבים את כספנו

שדרות רוטשילד בתל אביב במהלך הסגר. ההשפעות הכלכליות עשויות להיות הרסניות   / צילום: Corinna Kern, רויטרס
שדרות רוטשילד בתל אביב במהלך הסגר. ההשפעות הכלכליות עשויות להיות הרסניות / צילום: Corinna Kern, רויטרס

"בעל חיים זקן זה, על עיניו הבהירות, חלם כנראה כל ימי חייו להקים מפעל בר קיימא. משלא הייתה לו אפשרות לבנות עיר או קתדרלה, קפץ על הגשר, ואתה היית רוצה שהוא יניח להרוס אותו?" (מתוך הספר "הגשר על נהר קוואי", פייר בול).

הספר "הגשר על נהר קוואי" מתאר את סיפורה של חטיבה צבאית בריטית הנופלת בשבי היפני בזמן מלחמת העולם השנייה. במהלך תקופת השבי, מחליט הגנרל שפיקד על קבוצת השבויים הבריטים לסייע ליפנים בבניית גשר מעל לנהר קוואי בתאילנד, למרות העובדה שהגשר מסייע ליפנים במלחמתם בבעלות הברית. הגנרל התאהב כל כך ברעיון של בניית הגשר, שהוא שכח שהמטרה היא לנצח במלחמה - ולא לנצח בבניית הגשר.

לא פעם בחיים עצמם קורה שמתחילים משימה, ובשלב מסוים מתאהבים במשימה ושוכחים למה בכלל התחלנו אותה. בשוק ההון, קורה לא פעם שמשקיעים או אנליסטים מתאהבים בפוזיציה או בחברה, ומתעלמים מכל מה שקורה מסביב. הם שוכחים מה הסיבה שבגינה בכלל משקיעים בשוק ההון: המטרה היא להרוויח כסף ולהשיא תשואה על הון שצברנו בעמל רב, ולא להשקיע בחברה פרטנית ולעקוב אחר גרף מחיר המניה שלה באפליקציות השונות.

רצוי לשנות דעה כשצריך

באופן אישי, שיניתי את דעתי לא פעם בהקשר של מגפת הקורונה. בתחילת השנה, כתבתי בטורים שפורסמו ב"גלובס" שהקורונה היא אירוע חולף שיישכח עד לסוף השנה. בהמשך, התברר כי מדובר באירוע שונה מהותית ממה שהמומחים בעיני עצמם בתחום המגפות הציגו בתחילת הדרך ("מומחים" שעדיין מוזמנים לאולפני החדשות, וחבל).

מטור שכותרתו הייתה "ישכחו את הקורונה עד לדצמבר", הכותרת השתנתה ל"על הקורונה ידברו גם ב- 2100". ציינתי שיש צורך בירידה של 30% במדדי המניות, כדי שיהיה מעניין להתחיל להיחשף לשוק. כשהבנק המרכזי בארה"ב התחיל במעורבות מסיבית בשווקים, שיניתי שוב את דעתי וחזרתי לכתוב על המלצות פרטניות. בעקבות שינוי הדעה מקצה לקצה בפרק זמן של פחות מחודשיים, הוטחה בי ביקורת שאני "חשבשבת" שמשנה את דעתה, אבל לא כך אני רואה את הדברים.

הדעות שלנו והניתוחים שלנו צריכים להסתמך על הנתונים ועל המציאות. השתנתה המציאות - שומה עלינו לשנות את דעתנו. הגישה שלפיה המציאות תתאים את עצמה לתפיסות שלנו, היא זו שבין השאר גרמה לזינוק בתחלואה בישראל - כל מגזר בטוח שהצדק עמו, והוא מוגן ממגפת הקורונה, ולכן אין הקפדה על הכללים הבסיסיים. חשוב להתפלל וחשוב ולהפגין, והכל חשוב. המטרה של התפילות היא להגן על עם ישראל, ומטרת ההפגנות לייצר מדינה טובה יותר - אבל שתי הפעולות האלה גם יחד מובילות לפגיעה בחוסנו ובביטחונו של העם היושב בציון. התאהבו בבניית הגשר, ושכחו שהמטרה היא לנצח במלחמה.

מקרה אבן בוחן לכך בעולם ההשקעות הישראלי ניתן למצוא בסיקור של חברת טבע. מניית טבע ירדה בכ-90% בחמש השנים האחרונות, אבל בכל נקודת מחיר שבה הייתה, המשקיעים והאנליסטים שכיסו את החברה טענו כי המחיר אטרקטיבי, ועכשיו-עכשיו הזמן לרכוש את המניה. לא מדובר במשקיעים או אנליסטים לא מקצועיים, אלא בבני אדם שעוקבים אחר החברה זמן רב והתאהבו בהשקעה בחברה על חשבון שיקולים אחרים.

מניית-טבע-תחזית-אנליסטים-מול-מחיר-בפועל

ארגנטינה והכאה אישית על חטא

לפני 15 שנים, במהלך תפקיד שמילאתי בחברת ייעוץ כלכלית, נאמר לי כי קל לייעץ, קשה ליישם. במרחק השנים, האמירה הזו עדיין תקפה, ולצערי, גם לגבי. קל לכתוב שאסור להישאב להתאהבות בפוזיציה, ומיד לאחר מכן למצוא צידוקים למה דווקא ביחס לפוזיציה שאני מאמין בה זו לא היסחפות, אלא ניתוח נכון ו"כוכבים שהסתדרו" להשקעה מצוינת.

לא משנה איפה ובאיזה מוצר פיננסי משקיעים, יש צורך לבצע בכל פעם בחינה מחדש של הנחות הבסיס. אבל לפני שנתיים, לאחר שארגנטינה הנפיקה איגרות חוב ממשלתיות הנקובות בדולר ארה"ב לתקופה של 100 שנים תחת כהונתו של הנשיא מאוריסיו מאקרי, הייתי בטוח שארגנטינה בדרך להיות סיפור הצלחה כמו ישראל לאחר יישום תוכנית הייצוב של שנות ה-80. התעלמתי מהעובדה שהמדינה נכנסת להסדר חוב מדי עשור בערך; התעלמתי מכך שהסקרים הצביעו על כך שמאקרי צפוי להפסיד בבחירות; והתעלמתי משאר הנתונים הכלכליים שפורסמו, והתייחסתי רק לנתונים שהיו נוחים לי. ביחס לכל נתון שסתר את הגישה שלי, הייתה לי תשובה מוכנה מראש. נשאבתי לרעיון שארגנטינה צפויה להיות ההשקעה של העשור הקרוב, עד ששכחתי גם אני שלפני שמשלבים להילוך ולוחצים על דוושת הגז, צריך להסתכל על הכביש כדי לוודא שאין לפני מכשולים.

אל-תבכי-עלי,-ארגנטינה-להתאהב-בפוזיציה-זה-מתכון-רע-בהשקעות

הצידוקים שאנחנו נותנים לעצמנו כשאנחנו משוכנעים שאנו צודקים, וכל האמת והשכל נפלו בחלקנו, גורמים לכך שהטעויות רק יישאו מחיר כבד יותר. כיום משקיעים רבים משוכנעים שיש צידוק לשווי הגבוה של רבות מהחברות, ושזה הגיוני שהקורונה עושה טוב לשוק המניות והאג"ח. מדובר באותם הטיעונים שבהם נעשה שימוש במהלך בועת הנאסד"ק בשנות ה-2000 העליזות.

כשמגיעה מפולת, זה קורה ברגע אחד, אין זמן להיערך לכך. במקרה של ארגנטינה, לאחר שמאקרי הפסיד בבחירות, האג"ח הממשלתיות קרסו והפזו הארגנטיני נחלש בכ-60% מול הדולר. הירידות האלה לא נפרסו על פני חודשים או שנים, זה קרה ביום אחד.

קטונתי מלומר שמפולת בשווקים בוא תבוא, ובשוק הנוכחי, שהוא שוק מווסת, אין לי יתרון ביכולת להעריך אם ומתי יהיו ירידות חדות בשווקים. אבל בניתוח מפוכח, אפשר לומר אמירה ברורה - והיא שהשווי הנוכחי של חלק לא מבוטל מהחברות לא משקף ערכים כלכליים, תחזית הכנסות כלשהי או יכולת ייצור תזרים ריאלית או תיאורטית.

דוגמה מובהקת לכך היא חברת טסלה, שאמורה לשנות את שוק הרכב ולהוביל לכך שיהיו כלי רכב אוטונומיים שיתופיים. אם טסלה תצליח במשימתה, אותו כלי רכב ישמש כמה בני אדם, ואז זה אומר שיצטרכו פחות מכוניות. אבל אם טסלה מוכרת כלי רכב, ובסוף יצטרכו פחות כלי רכב, אז המשמעות היא שאם המודל של החברה יצליח, שוק הרכב יקטן - וטסלה תמכור פחות מכוניות. מדובר בפרדוקס, שאני באופן אישי לא מוצא לו הסבר.

תכלה שנה וקללותיה ומגפותיה

הברכה הנהוגה עם תחילתה של שנה עברית חדשה, היא תכלה שנה וקללותיה ותחל שנה וברכותיה, מתוך תקווה ואיחולים שהקללות של השנה שעברה יסתיימו יחד עם השנה שחלפה לה, והשנה החדשה תביא עמה ברכות והצלחה. אבל קללות לא מתכלות מעצמן. לא קמים בוקר אחד, ופתאום כל הקשיים נעלמים, כל הצרות והרעות חולפות.

אם רוצים ששנת תשפ"א תהיה שנה נטולת קורונה, צריך לפתח חיסון. אם רוצים שההשפעות הכלכליות לא יהיו הרסניות, צריך לפעול בצורה שקולה עם אופק תכנוני של יותר מ- 24 שעות קדימה.

גם בחיים האישיים, כל קושי וקללה שהתמודדנו עמם בשנה החולפת תש"פ, תסתיים ותבוא לידי פתרון מוצלח, רק אם נתמודד עמה באופן ראוי בתשפ"א. בשנה הבאה עלינו לטובה, שרק נשכיל להתמודד נאותה עם הקשיים והקללות - שנזכור שבכל פעם שאנו מפנים אצבע מאשימה, שלוש חוזרות אלינו - ושממש לא משנה כמה מאשימים את כל העולם ואשתו בבעיות שאנו מתמודדים עמן, הפתרון מוטל רק על כתפינו.

שתהיה תשפ"א שנה של חוסן נפשי ושל תעצומות נפש, שיאפשרו לפתור את כל הסוגיות שנותרו פתוחות מהשנה הקודמת. שנה שבה נשכיל להתמודד עם כל אתגר שיוצב לפתחנו. ואם אפשר, גם שנה נטולת קורונה, אדרבא. שנה טובה וחתימה טובה. 

הכותב הוא מנכ"ל OXTP INVESTMENTS ומשמש מנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss. הכותב ו/או חברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בטור זה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.

עוד כתבות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

עיראק / צילום: Associated Press, JEROME DELAY

הפצצה בבסיס המיליציות הפרו-איראניות בעיראק

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים

שכונה ד' בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

מתל אביב עד באר שבע: השכונות עם הכי הרבה שוכרים בארץ

אמנם שיעור הבעלות על דירות בישראל גבוה, אולם יש אזורים שבהם שיעור השוכרים עולה כבר על 50% ● נתוני הלמ"ס מגלים איפה השכונות המבוקשות וכמה זה עולה למשקיעים ● כתבה שנייה בסדרה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

דיקלה כהן שיינפלד, ראשת הסגל של נשיא המדינה / צילום: קובי גדעון, לע''מ

מהילדות בבית שמש והלימודים בפנימייה דתית, לפגישות עם הנשיא ביידן

אחרי אחד הנאומים של יצחק הרצוג, אי שם ב־2010, ניגשה אליו דיקלה כהן שיינפלד  וביקשה להתנדב אצלו ● גם היא לא האמינה ששנים אחר כך היא תקבל שיחת טלפון שתהפוך אותה לראשת הסגל של נשיא המדינה:"ברגעים היסטוריים, אני שואלת את עצמי איך הצלחתי להגיע לזה. בפעם הראשונה שלי בבית הלבן, הייתי צריכה לסגור פה פעור"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסמעיל הנייה, ראש הלשכה המדינית של חמאס / צילום: Reuters

דיווח בארה״ב: הנהגת חמאס שוקלת לעזוב את קטאר לטובת המדינה הזו

על פי הוול סטריט ג׳ורנל ברקע המו״מ השברירי לעסקת חטופים והלחץ שמופעל עליהם, בכירים בהנהגה המדינית של חמאס פנו לשתי מדינות באזור ובהן עומאן

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

סלט קרעי לחם ב''נעה אפייה מקומית'' / צילום: חיים יוסף

רגע לפני שנפרדים מהחמץ: מסעדה מעולה בהרי ירושלים שמנסה לחבר את כל המנות ללחם

"נעה אפייה מקומית" של אלדד שמואלי רק התחילה לרוץ והשף גויס למילואים ● עכשיו היא מתרוממת, והקו המנחה: מנות שהולכות טוב עם לחם, והלחם מצוין

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה