גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עשרות ישראלים מתים מדי יום, וממשלת "האחדות הלאומית" מתעסקת במגזריות

ההתמקדות של רה"מ בנימין נתניהו בהפגנות הייתה מלאכת הסטת דיון אחרי ישיבות הקבינט וישיבות הממשלה ● כעת כולם מאשימים אותו בכך שבניגוד לעמדת הפרויקטור, משרד האוצר ונגיד בנק ישראל הוא גרר את המשק הישראלי לסגר כולל, רק כדי לדכא את המחאה

בנימין נתניהו כשהודיע על הסגר השני / צילום: via Pool , רויטרס
בנימין נתניהו כשהודיע על הסגר השני / צילום: via Pool , רויטרס

תוקידידס, היסטוריון המלחמה האתונאית-ספרטנית (המלחמה הפלופונסית השניה) חלה אף הוא במגפה שהכתה בעמו, והחלים. לא ידוע מה הייתה המגפה שהכתה באתונה ב430- לפני הספירה. יש המעריכים שמדובר היה בטיפוס, אחרים חושבים שאולי הייתה זו חצבת. אך את ההשלכות של המגפה על האנשים, אפשר ללמוד ממנו.

דברי הימים משובצים בחקר השפעות מגפות קשות על התמודדות חברתית ומדינית. המנהיג האתונאי, פריקלס, הגיב למתקפות של ספרטה, אך האויבת בתוך אתונה, המגפה, הייתה קשה מן האויב הצבאי. 25% מתושבי העיר מתו, כולל המנהיג פריקלס.
תוקידידס תיאר שהמגפה לא הבחינה בין עשירים לעניים, וכך תושבי אתונה הבינו שאין דרך לדעת מה צופן העתיד. כמו במאמר הנביא: "אכול ושתה כי מחר נמות" (ישעיהו כב). לדברי ההיסטוריון, המגפה הובילה לקריסה חברתית. ניהליזם מוחלט, ללא ערכים או עקרונות, נטישת האמונה והדת.

"קל היה בעיני איש להעז פנים... הם ראו, כי לפתע פתאום משתנה גורל האדם, ואנשים מאושרים ומשופעים בנכסים מתים, ואותם שהיו מחוסרי כל לפנים, מחזיקים עכשיו ברכושם. וכך התירו לעצמם לחטוף ולהנות מן החיים ולהתענג על טובם, מפני שראו את גופם וממונם כבני-יומם בלבד", כתב תוקידידס.

עם הקריסה החברתית הפנימית, פחתה יכולתה של אתונה להתמודד עם ספרטה. תוקידידס מתאר יוהרה, תוקפנות, כישלון. רק לאחר מרחץ דמים, התרצו האתונאים וחתמו הסכם שלום עם ספרטה.

ההיסטוריה לא חוזרת על עצמה, אמר מארק טוויין, אבל היא מתחרזת. היא רלבנטית כאשר מחפשים התבוננות פנימה, בחינת המצב, עוררות המחשבה. הקלישאה הגדולה והנכונה ביותר של עשרת הימים הנוראים תשפ"א, היא ההשוואה למחדל יום כיפור. ישראל במלחמה, חוזרים ואומרים רופאים בכירים ומנהיגים. עשרות ישראלים מתים מדי יום, וממשלת "האחדות הלאומית" מתעסקת במגזריות. במקום לנהל מאבק לאומי, נגד אויב רפואי, הממשלה ניפחה את עצמה, ושריה מתעסקים במחוזות בחירתם. יש מי שדואג לבייס המתפללים שלו ויש מי שעסוק בזכות ההפגנה.

אך מעל לכל, העמדת שתי הדילמות החברתיות הללו - זכות התפילה וזכות ההפגנה - זו אל מול זו, כאילו היינו חייבים להשוותן ולעסוק בהן בו זמנית, היא האקט ההרסני של הימים הנוראים. זו האתונאות של ממשלת ישראל. התעלמות ממגפה באמצעות יוהרה, תוקפנות וכשלון.

מה בין הפגנות לתפילות?

מספר המפגינים בבלפור, הגיע לשיא של 15 אלף אנשים פעם בשבוע, באירועים הגדולים ביותר בחודשי המחאה. הפגנות נוספות, לעיתים בימי חמישי או שלישי, הגיעו למימדים של אלפים.

המתפללים, לעומת זאת, עשויים להגיע עד למליון וחצי איש, שלוש פעמים ביום, כל יום, ובוודאי ביום כיפור. השבוע אמר השר אריה דרעי, כי לפי נתונים שהוצגו בקבינט הקורונה, בראש השנה נדבקו בנגיף אנשים רבים שהתפללו בבתי כנסת. דרעי דיבר ברדיו קול חי: "היו הרבה מאוד חולים שהגיעו לבתי הכנסת בראש השנה, הם לא ידעו שהם חולים אבל הם הצליחו להדביק תוך כדי התפילות". נשיא מועצת חכמי התורה של ש"ס, הרב שלום כהן, פסק אתמול כי יש לבצע תפילות רק במקומות חיצוניים ואם בתוך בתי הכנסת, יהיו שם רק מעטים.

מנהיגות אחראית בישראל, הייתה שמה עינה על ההבדלים ומתמודדת נכוחה עם ההשלכות.

מלאכת הסטת דיון קלאסית

ההתמקדות של בנימין נתניהו בהפגנות הייתה מלאכת הסטת דיון קלאסית, ואחרי ישיבות הקבינט והממשלה, כולם מאשימים אותו שהוא גרר את המשק הישראלי לסגר כולל, רק כדי לדכא את המחאה.

פרופ' רוני גמזו, נגיד בנק ישראל אמיר ירון ומספר שרים, דרשו שהמשק ישאר פתוח ברמה של 50%, אבל נתניהו סירב. ברגע שהבין שהמשמעות של פתיחה חלקית של המשק היא המשך הפגנות בבלפור, תוך שהוא אינו מסוגל ואינו רוצה להתמודד עם תפילות החגים, הוא דחף ולחץ לסגר מלא.

בעיתות אלה לנתניהו חשוב יותר לחזק את הבסיס, למחוץ את היריב ולדכא את ההפגנות האישיות נגדו.

השרה אורית פרקש הכהן (כחול לבן) הניחה את הדברים בניסוח מדויק: "לדרג הפוליטי אסור לקבוע את כללי מגבלות ההפגנות בתקופת סגר. זה נקרא ניגוד עניינים", היא אמרה.

נתניהו דחה את דבריה על הסף. ההפגנות, הוא השיב לה במהלך ישיבת הממשלה הלילית, הן לא רק נגדו, אלא גם נגד הדרג המקצועי. "הם יורקים על שוטרים ומכים את השוטרים", הוא אמר.

והנה דברים שתוקידידס לא יכול היה לחזות בדברי הימים. ספק אם מחדל יום כיפור מאפשר לנו את ההשוואה הבאה. ראש ממשלה נאשם בפלילים עומד לדין על שלוש עבירות חמורות, יושב ומתווה כללים לעצירת האוכולסיה בישראל, כך שההפגנות האישיות נגדו יפסקו. הוא מכתיב סגר כולל על המשק הישראלי בניגוד לעמדת שר האוצר, בניגוד לעמדת נגיד בנק ישראל, ובניגוד לעמדת הפרויקטור שהוא מינה. הליכוד מהנהן אחריו, ללא הסתייגות.

השרה מירי רגב חוצצת בין "ישראלים" ל"יהודים", מאשימה את המפגינים כאילו הם אינם בצד היהודי. השר אמיר אוחנה מכנה את המפגינים, האנשים הנלחמים על זהות הדמוקרטיה ברחובות, כ"פריבילגים מפונקים שירקו בפרצופם של הישראלים ערב החג". דמויות איזוטריות יותר בליכוד, חברי הכנסת אסנת מארק ושלמה קרעי, שופכים דלק למדורה ברשתות החברתיות ובראיונות באולפנים.

בעוד יממה אותם מנהיגים יתכנסו סביב סטטוסים יפים ויקראו לסליחות, אחדות, לכידות העם וגמר חתימה טובה.

מדינה דמוקרטית לא תחזיק מעמד בשיטה הדמוקרטית, אם אחת מתוך המפלגות הגדולות שלה, מעדיפה את שימור הכוח הפוליטי על פני שימור ערכים דמוקרטיים. את היהדות כולנו יודעים לשמר היטב, בפנים ובחוץ, במצוקות ורדיפות, בהיסטוריה של אסונות אישיים, לאומיים ובינלאומיים. 2000 שנות גלות לימדו את היהודים כיצד לחזק ולבסס את הפן האמוני.

משום שרידותו הארוכה של העם היהודי, ומסורת תפילות יום כיפור במשך אלפי שנים, אפשר להיות רגועים שהאמונה והאדיקות לא יפגעו מכך שציבור יתפלל באויר הפתוח בקבוצות קטנות. יתכן שיש בכך אפילו השראה, אל מול השמיים, ודרך מסוימת לחזק את הנשמה.

אולם על הדמוקרטיה הישראלית העדינה שלנו, קשה מאוד לשמור. הדמוקרטיה הישראלית צעירה, פריכה, שברירית. היא כורעת תחת לחצו של מנהיג כריזמטי וחכם במיוחד. הוא מכה בדמוקרטיה בשוטים ומרוצץ את גבה. אין דרך לדלג מעל לעקרונות הדמוקרטיים. יכולה להיות ציפיה, תמימה והגונה, שמפגינים רבים ישמעו לקריאות וישארו בבתיהם, כדי למנוע הדבקות ולגלות התחשבות. אבל כפיית איסור הפגנות בחקיקה? תקדים זה מסוכן יותר מן הווירוס עצמו. 

***חזקת החפות. יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום נגדו, רה"מ בנימין נתניהו מכחיש את המיוחס לו, לא הורשע בביצוע עבירה, ועומדת לו חזקת החפות 

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

שאלות ותשובות: איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

עומר אלפרן, מנהל השקעות ושותף בחברת רובי קפיטל / צילום: דין אהרוני רולנד

"עד עכשיו יזמי נדל"ן לא יצאו עם פרויקטים שכבר מוכנים, מכאן נראה מבול"

חברת המימון החוץ־בנקאי רובי קפיטל משיקה קרן השקעות שנייה, במטרה לגייס חצי מיליארד שקל לפחות ● עומר אלפרן, מנהל השקעות ראשי ושותף בחברה: "בקרוב הרבה מאוד יזמים בתחום ההתחדשות העירונית יוציאו הרבה מאוד פרויקטים לשוק"

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

תקיפה באיראן: ישראל הרשמית שותקת - אין שינוי בהנחיות לעורף

מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים