גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

למה הדבר הכי חתרני שעשיתי השבוע היה להיפגש עם מתווכת

דרור פויר מתעלם מהמציאות הנוכחית ומחפש דירה על בסיס תקווה לעתיד טוב יותר: סלון שיש בו אורחים, חדר שינה שיש בו רק לילות טובים וביטחון כלכלי שייאפשר לו לשלם על כל זה

דרור פויר/ צילום: יונתן בלום
דרור פויר/ צילום: יונתן בלום

א. מהמרפסת שלי אני צופה במאדים. כבר שבוע שאנחנו נפגשים בכל ערב בסביבות שמונה וחצי. בדרך כלל אני מגיע כמה דקות קודם (למה מי אני שאתן לכוכב לחכות?), תופס מקום טוב על הספה, בוחר פסקול שיתאים בדיוק ומרים את המבט מעבר לעץ הפיקוס הגדול והאהוב, אל השמיים.

מאדים מגיע בדיוק בזמן שלו, מפציע מעל העלווה הצפופה כשהוא בוהק בכתום מרהיב ויוצא למסלולו בשמיים, ממזרח למערב. הוא אומנם טס במהירות של כ-87 אלף קמ"ש, אבל מהמרפסת שלי נראה כאילו הוא לוקח את הזמן.

המרפסת שלי ומאדים קרובים במיוחד בתקופה הזו, כשהם שרויים במה שנקרא "נקודת הניגוד". כל כמה שנים מסתדרים המסלולים האליפטיים של שני הגופים, הכוכב והמרפסת, סביב השמש ושניהם מצויים בקו אחד משני צדדיה; מאדים בנקודה הכי קרובה לשמש, והמרפסת שלי בנקודה הרחוקה ביותר.

כשהשמש שוקעת במערב, זורח לו מאדים ממזרח, קרוב ובהיר מתמיד. אני יושב במרפסת והמרחק ביני למאדים בנקודת הניגוד הוא 62.7 מיליון קילומטרים סך הכול, פי 6 וחצי יותר קרוב מהמרחק המקסימלי בינינו, שמגיע ל-401 מיליון קילומטרים. הושט היד וגע בו.

אני מלווה את מאדים במבטי עד שהוא תופס גובה ויוצא מהמסגרת של המרפסת. מה איתך מחר, אני שואל את הכוכב לפני שהוא נעלם בקומה השלישית. ממשיך ללכת סחור-סחור, עונה מאדים. כמוני כמוך אחי, אני משיב, רק קצת פחות שנים. איך אתה עושה את זה? נכון שזה נראה משעמם לפעמים, מודה מאדים, אבל אם אתה שואל אותי - בטח שאני שואל! - הטריק זה למצוא מחדש את היופי בכל סיבוב.
הדברים רק נראים אותו דבר, מוסיף מאדים בשקט, האמת היא שהם משתנים כל הזמן. אבל מה קורה אם לא מצליחים לראות את היופי, אני שואל. תמיד יש עוד סיבוב, עונה מאדים, אבל אני חייב לזוז, ניפגש מחר. רגע-רגע, אני קורא לו לפני שהוא עובר לשכנים. מה? רק רציתי להגיד לך תודה שהזכרת לי להרים מבט אל השמיים.

מה זה שמיים, שואל מאדים.

אקט אופטימי בעולם פסימי / איור: תמיר שפר

ב. בימים אלה אני מחפש לנו דירה, אף שנכון יותר יהיה לומר שאני מחפש לנו מרפסת. הקורונה, אני למד, הקפיצה את הביקוש למרפסות, ואחיכם מכתת את רגליו ברחבי העיר. כבר הפסקתי לספור כמה דירות ראיתי וטרם מצאתי את המקום הנכון לראות ממנו את מאדים בנקודת הניגוד הבאה.

מה אתה מחפש כשאתה מחפש דירה? את העתיד. איזה עתיד? עתיד טוב, כמובן. אלא שלא קל לחפש את העתיד עכשיו, בטח לא עתיד טוב, כשכולם מבטיחים לך רק דבר אחד לגביו: שהוא יהיה הרבה, אבל הרבה, יותר גרוע. "הסגר השני חיסל את ניצני ההתאוששות בשוק העבודה הישראלי, והמצב נראה קשה מתמיד", כתב עמיתי עמירם ברקת השבוע ב"גלובס".

שוק העבודה בשפל וכמוהו הנפש, הנתונים מצביעים בבירור על התערערות במצב הרוח של הישראלי, ועל הפוליטיקה כבר אין מה לומר, כל יום שפל מקודמו. אין תוכנית, אין תקציב, אין מדיניות, אין תמריצים. "אין אפילו צעדים נקודתיים", כותב ברקת - אפילו לא נקודתיים! הכול קורס.

"התמוטטות היא רק עניין של זמן", כתב מבקר המדינה לא מזמן. הוא דיבר אומנם על כ-45 ק"מ של מצוקים מסוכנים ולא יציבים בחופי ישראל בין אשקלון לחדרה שהממשלה מתעלמת מהם (מפתיע!) - אבל מהו אדם אם לא תבנית נוף מצוקי מולדתו הנשחקים?

העצב מונח על הכול ונמצא בכול, כמו אבק, וכבר אין טעם לחזור על הדברים. כשאתה מחפש דירה אתה לא "רק" מחפש את העתיד, מתחת לזה אתה מניח - אתה חייב להניח - שהוא לא יהיה הרבה יותר גרוע.

לחפש דירה זה אקט אופטימי בעולם פסימי, כמעט הייתי אומר אקט חתרני אם הוא לא היה כל-כך בורגני. ובכל זאת, יש בו מן ההתרסה נגד המציאות: אתה חייב לנער את אבק העצב בכל פעם מחדש. בכל גרם מדרגות שבו אתה עולה, בכל כפתור של מעלית שעליו אתה לוחץ, בכל דלת שאתה פותח, בכל "פתרון אחסון" (למה לא לומר פשוט ארון?) שאתה בוחן, בכל ברז שאתה מסובב כדי לבדוק את הלחץ ובכל מרפסת שאתה יוצא אליה כדי לבחון את הנוף - על מנת לבצע כל אחת ואחת מהפעולות האלה, שלפעמים נעשות כמה פעמים ביום, אתה חייב לזנוח את הידיעה שיכול להיות רע.

כל קביעה עם מתווכת דירות היא הצבעת אמון בעתיד. כל תריס שאני פותח הוא אצבע בעינו של העצב. בכל חדר שינה לא מוכר שאני בוחן אני מדמיין רק לילות טובים ובכל סלון אני מדמיין אורחים, ובכל פעם שאני יוצא משם אני מדמיין שנוכל לשלם את זה.

ואחרי כל-כך הרבה דירות, שבכל אחת מהן אני מדמיין אופציה לעתיד קצת שונה, לפעמים גם העתיד הנורא והאיום שכולם מבטיחים לנו במציאות יכול להיראות כמו אופציה. לא חייב להיות רע, אתם יודעים.

כמו שאמר מאדים, הטריק זה למצוא מחדש את היופי בכל סיבוב. ואם לא מצאת בסיבוב הזה או בדירה הזאת, אז בדירה הבאה ובסיבוב הבא. העיקר זה לא להפסיק להסתובב ולא להפסיק לחפש את היופי, אחרת אתה סתם גוש חומר שנע בחלל במסלול אליפטי.

ג. ואם כבר העזתי להזכיר יופי - תחזירו את המוזיאונים והגלריות והספריות והתרבות! אני כל-כך צמא לתרבות גבוהה, הרגתם אותי עם הדיאטת זהו-זה שלכם, כמה אפשר לראות קאברים מתוקים? כמה אפשר לרדד את הכול? אני רוצה לעמוד מול ציורים ענקיים ולהסתובב סביב פסלים. אני רוצה לשמוע מוזיקה מקורית שמנוגנת חי. אני רוצה לראות סרט שישנה את חיי לכמה רגעים. כמה אפשר לטמטם את האנשים?

תראו מה קורה לנו: אנשים מתחילים לדבר על אוטונומיה! אוטונומיה לחרדים, לחילונים, לערבים - איזו שטות נואלת. עזבו את העובדה שאין לדבר כזה שמץ של סיכוי והיתכנות פרקטית, גם מבחינה חברתית ורוחנית - כן, רוחנית - מדובר לדעתי באסון לדורות עבור מדינת ישראל.

נכון, גם אני כועס על החרדים. בסדר, גם עם הבדואים בנגב או עם הדרוזים בגולן אין לי הרבה במשותף. יופי, גם ביצהר ואיתמר לא אמצא שותפים לדרך. אז מה? אני לא רוצה שהם ייעלמו מחיי לאיזו אוטונומיה דמיונית, אני רוצה שנמשיך לחיות ביחד עד שנדע להסתדר יותר טוב.

כן, מה רע בזה? לא פלא ששני גופי התקשורת שמקדמים את הרעיון הם "מקור ראשון" ו"הארץ", שני מעוזי אליטיזם. כמה חודשים של מגפה, ואנשים מתחילים לחשוב שהם יסתדרו לבד. אתם לא. כמה שנים של ראש ממשלה שמפריד ולא מושל, ואנשים באמת התחילו להשתכנע שאוטונומיה תעשה להם טוב. היא לא.

אוטונומיה, בוא, אנחנו בישראל. אתה חוצה את כל המדינה לפני שאתה מספיק להשלים את המילה אוטונומיה. רעיון רע. אנחנו קשורים זה בזה וסובבים זה את זה במסלול נצחי, לפעמים מתקרבים, לפעמים מתרחקים. אי אפשר להפריד בינינו כמו שאי אפשר להפריד בין כדור הארץ למאדים.

ד. למחרת בשמונה וחצי אני שוב על המרפסת, תפסתי מקום ובחרתי פסקול. מאדים מפציע מעל העלווה הצפופה של עץ הפיקוס הגדול והאהוב. הפעם הבאה שבה נהיה כל-כך קרובים, אני אומר למאדים, תהיה ב-11 בספטמבר 2035 ויפרידו בינינו רק 56.9 מיליון ק"מ. אם אתה אומר, עונה מאדים. על איזו מרפסת אשב בעוד 15 שנים, אני תוהה בקול, ותחת אלו שמיים?

מה זה שמיים, שואל מאדים.

עוד כתבות

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן, בתפילת עיד אל–פיטר בטהרן / צילום: Associated Press

איך בוצעה התקיפה באיראן ומה היה היעד?

מהבסיס הצבאי שהותקף בוצעו במוצ״ש שיגורים לעבר ישראל ● איך ככל הנראה בוצעה התקיפה ומה יקרה עכשיו? ● וגם: התגובה בשווקים והקפיצה במחיר הנפט

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

דיווח: גורם מודיעיני הבהיר שאיראן לא תגיב

דיווחים על תקיפה ישראלית באזור איספהאן באיראן ● מוקדם יותר: פגיעה ישירה בגליל העליון, לא היו נפגעים • לראשונה אחרי שבועיים: אזעקות הופעלו באשקלון, שיגור אחד נפל בשטח פתוח • ארה"ב הטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל • בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" • גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים • עדכונים בולטים 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד