גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארה"ב: הבחירות הקרבות, השיקולים הפוליטיים והמאבק על כספי סיוע למובטלי הקורונה

דילמה אמריקאית: איך לנהל ארץ ענקית בעיצומו של משבר עצום ממדים שבועיים לפני בחירות דרמטיות ● שר אוצר ויושבת ראש בית נבחרים מנסים לחלץ כלכלה משרטון ● האם נשיא זועף ויושבת ראש כועסת יוכלו לעשות עסקים? בשלב הזה, קצת קשה להאמין

טפסי ההצבעה במשרדי הדואר של מדינת וושינגטון / צילום: Elaine Thompson, Associated Press
טפסי ההצבעה במשרדי הדואר של מדינת וושינגטון / צילום: Elaine Thompson, Associated Press

האם הממשל יכול למשול והקונגרס יכול לחוקק, כאשר המאבק על השלטון בארה"ב מגיע אל שיאו? זה תלוי כמובן בסדרי היום הפוליטיים והמפלגתיים של המושלים ושל המחוקקים.

 

שר האוצר של דונלד טראמפ והיושבת ראש הדמוקרטית של בית הנבחרים עושים עכשיו מאמץ של הרגע האחרון, אם לא של השניות האחרונות, לחלץ תוכנית הצלה כלכלית מן השרטון. כמעט הכול מסכימים שבלעדיה מזומן חורף קודר למשק האמריקאי.

הדמוקרטים, השולטים בבית הנבחרים, ניסו את כוחם בתוכנית הצלה עוד בחודש מאי. הם קיוו לשלושה טריליון (3,000 מיליארד) דולר, וירדו אחר כך ל־2.5 טריליון. לבסוף הם הציעו 2.2 טריליון. הרפובליקאים, השולטים בסנאט, לא היו מוכנים אפילו לדון בהצעת החוק הזו. חקיקה מחייבת את הסכמת שני הבתים.

הנשיא טראמפ פסח על שתי הסעיפים. הוא חתם על עסקת חבילה עצומת ממדים במרץ (2.2 טריליון), אבל השתמט מעסקה נוספת. תחילה הוא הביע נכונות לחתום על חקיקה, שתשקיע שני טריליון דולר בשיקום התשתית של ארה"ב: דרכים וגשרים, רשתות חשמל ומים, נמלי ים ואוויר.

הרפובליקאים בקונגרס עיקמו את חוטמם. הם נתנו את ידם לחבילה הראשונה בימי המשבר הראשונים, כאשר התקרה חישבה להתמוטט על ראשם. אבל בבוא הקיץ הם נזכרו באני־מאמין שלהם: הכנסת סדר בפיננסים של ארה"ב, זאת אומרת התנגדות להגדלת הגירעון בתקציב. הם היו מוכנים לחבילה של טריליון אחד ויחיד.

הוא גידף, היא קרעה

בהתקרב הבחירות, שיקולים זרים התחילו להתגנב. השאלה מי־ירוויח־פוליטית נשאלה תחילה מאחורי הקלעים, ואחר כך לפניהם. הטינה העמוקה בין יושבת ראש בית הנבחרים, ננסי פלוסי, לנשיא טראמפ העיקה על התהליך.

הם לא דיברו פנים אל פנים, או אפילו בטלפון, זה שנה. הנשיא מטיח בה עלבונות תקופתיים ("פוליטיקאית מדרגה שלישית") והיא מרעיפה עליו בוז (היא קרעה לגזרים את נוסח נאומו בקונגרס בחודש פברואר, מיד לאחר שנשא אותו).

כהונת יושב ראש בית הנבחרים רבת כוח לאין שיעור מזו של יושב ראש הכנסת. היא כוללת סמכות בלבדית לקבוע את סדר היום. ממילא, שום חקיקה לא תיתכן בלי הסכמת פלוסי, השייכת לאגף הליברלי של מפלגתה, זאת אומרת שמאלה מן המרכז (אם כי לא שמאל רדיקלי).

המרכיב החיוני ביותר בחבילת התמריצים הקודמת היה תשלום שבועי של 600 דולר למובטלים. עד אמצע יולי גדל מספרם של המוטבים ל־18 מיליון. אבל הכסף שהוקצה למענק אזל בסוף יולי. הרפובליקאים היו מוכנים לאשר הקצבה נוספת, אבל התנו שהמענק יופחת ל־200 דולר בשבוע. הם טענו, כי 600 דולר מעניקים לאנשים "סיבה שלא לחפש עבודה".

יו"ר בית הנבחרים, ננסי פלוסי. מתעקשת על חבילה גדולה  ולא "רזה" כפי שהרפובליקאים רוצים / צילום: J. Scott Applewhite, Associated Press

הנגיד הזהיר את הממשל

נגיד הבנק המרכזי הזהיר בחודש שעבר, כי בהיעדר חבילת המרצה חדשה, שתכלול עזרה מסיבית לעסקים קטנים ובינוניים, המשק יתקשה להתאושש ממשבר הקורונה. זו הייתה הצהרה לא שגרתית. נגידים בדרך כלל אינם משיאים עצות פומביות על ענייני חקיקה.

הנגיד חזר על עצתו, ביתר תוקף, לפני שבועיים. הסיכונים של עזרה נדיבה מדיי, הוא אמר, אינם גדולים, ובכל מקרה "היא לא תלך לאיבוד".

זה היה הזמן שבו הנשיא יצא מבית החולים לאחר טיפול הקוביד. הוא היה במצב רוח קרבי, שאחדים ייחסו לסטרואידים שלקח. תיכף לחזרתו לבית הלבן הוא הורה לשר האוצר סטיב מנוצ'ין לנתק מגע עם הדמוקרטים. תהיה חבילת המרצה, הוא הודיע, "רק לאחר שאנצח בבחירות".

לא יצאו אלא שעות אחדות, והוא שינה את דעתו. הוא יחתום על כל חבילה שתבוא מן הקונגרס, הוא אמר, גדולה ככול שתהיה.

שר האוצר סטיב מנוצ'ין. חזר לשולחן המשא ומתן / צילום: Manuel Balce Ceneta, Associated Press

את מי להאשים, זו השאלה

ננסי פלוסי והדמוקרטים שיחקו משחק מסובך. הם דחו הצעות רפובליקאיות להמרצה מוקטנת מחשש שהסכמה כזאת תגזול מהם את יכולת המיקוח בהמשך. אבל סירובם לקבל פחות, או אפילו הרבה פחות, פוגע בכיסיהם של מיליוני מצביעים. השאלה את־מי־להאשים היא תמיד הרת־סכנות בשביל פוליטיקאים, בייחוד ערב בחירות.

גם טראמפ, באמצעות שר האוצר שלו, וגם הדמוקרטים חזרו לבסוף אל שולחן המשא־ומתן. בסוף השבוע שעבר, פלוסי נתנה אולטימטום של 48 שעות להשלמת התהליך, שאם לא כן, היא אמרה, לא יישאר זמן להשלמת החקיקה עד הבחירות.

טון האולטימטום התרכך, והמו"מ נמשך. אבל עצם הרעיון שהדמוקרטים יעניקו לנשיא הזדמנות לחתום על צ'ק פופולרי להפליא לאומה ימים אחדים לפני הבחירות פשוט אינו מתיישב עם הרגלים פוליטיים. יהיה מעניין לראות אם תעתוע הדמיון הזה יתממש.

ה"דיפ סטייט" מפריע לממשל טראמפ?

זה אינו מהלך המשילות האקטיבי היחיד של השבוע. משרד המשפטים של ארה"ב הפתיע יומיים רצופים בהודעות דרמטיות על כתבי אישום עם משקל פוליטי כבד.

שלשום באה ההודעה על כתבי אישום נגד שישה סוכנים של ג.ר.או, המודיעין הצבאי הרוסי. הם מואשמים בפריצת מחשבים סדרתית, המתוארת כ"אחת הגדולות מאז ומעולם". הם ניסו לשבש את מהלך הבחירות בצרפת; הם ניסו לשבש את מהלך אולימפיאדת החורף ביפן; והם ניסו לשתק בתי חולים בצפון מזרח ארה"ב. כך טוען כתב האישום.

קטן עד גיחוך הסיכוי שארה"ב תניח אי פעם את ידיה על הסוכנים. אבל הסמליות של כתבי האישום אינה מוטלת בספק. היא מחזירה אל מרכז תשומת הלב את ההאשמות שהביון הצבאי הרוסי עזר לדונלד טראמפ לנצח בבחירות של 2016.

טראמפ מכנה את ההאשמות האלה "בדיה", ומאשים את מי שמשמיע אותן ב"פשע הגדול ביותר בתולדות ארצנו". מותר להניח שהוא חרק שיניים למשמע כתבי האישום החדשים. הם מאשרים אל נכון את תחושתו רבת הימים שהבירוקרטיה של "דיפ סטייט" חותרת תחתיו.

משרד המשפטים בעקבות ענקיות הרשת

אתמול הודיע משרד המשפטים, כי הוא תובע לדין את גוגל על יצירת מונופול־רשת לא חוקי של חיפוש ופרסום.

כתב האישום מכיל 57 עמוד, והוא הראשון מסוגו מאז שממשל קלינטון תבע לדין את מייקרוסופט, לפני 20 שנה. יש צדדי דמיון בין התביעות, כולל זה שהממשל המגיש אותן לא יהיה בהכרח הממשל שיגן עליהן בבית המשפט.

התביעה של אז הוגשה ערב סיום נשיאותו של ביל קלינטון. משרד המשפטים של ג'ורג' בוש הבן לא האמין בה, והיא הסתיימה בפשרה הרבה פחות מרחיקת לכת ממה שהתכוונו מגישיה.

הגשת התביעה נגד גוגל בסמיכות זמנים כזאת לבחירות כמובן אינה חופשית מפוליטיקה. הימין האמריקאי מאשים את ענקיות הרשת של עמק הסיליקון במשוא פנים לדמוקרטים, ורוצה להחליש את יכולתם של הענקים לקבוע את סדר היום הציבורי. אבל גם הדמוקרטים מבקרים את ריכוז הכוח הזה. ספק אם ממשל דמוקרטי יעניק פטור לגוגל.

36 מיליון כבר הצביעו

שבועיים לפני סוף עונת ההצבעה, 36 מיליון כבר הצביעו, בקלפיות מקדימות ובאמצעות הדואר, או 25% מסך כל מצביעי 2016. כל השיאים נשברים. הערכה אומרת, כי רוב המצביעים המקדימים הם דמוקרטים, אבל לא ברור אם יש לזה חשיבות מיוחדת.

הסקרים אתמול היו טיפה יותר נוחים לנשיא, במובן הזה שהיתרון הדו־ספרתי של ג'ו ביידן מצטמק. אבל 9% פיגור בסקר החשוב של ה'ניו יורק טיימס' אינם יכולים לנחם את טראמפ. לעומת זאת 2% פיגור בסקר של TIPP, שחזרנו וציטטנו כאן בימים האחרונים, הם עניין אחר. אם יש ממש בנתון הזה פירושו של דבר מירוץ צמוד עם תוצאות לא חזויות.

כך או כך, טראמפ מוסיף להיות סר וזעף. יום אחד לאחר שתקף בפומבי את מדעני הממשלה "האידיוטים" ואת "הממזרים מסי.אן.אן", הוא הסתלק בטריקת דלת מראיון עם לזלי סטול, הכתבת הוותיקה והמוערכת של התכנית "60 דקות" ברשת סי.בי.אס.

הוא הכריז שהראיון היה "מזויף" ו"מוטה". דקות אחדות אחרי כן, הבית הלבן הפיץ סרטון, המראה את סטול בבית הלבן ללא מסיכת קורונה, כשהיא משוחחת עם שני גברים לובשי מסיכות.

בשביל מה זה טוב? זה בעיקר מועיל לנשיא לפרוק את תסכולו. התקפה יומית על "פייק ניוז" היא חלק מן הרפרטואר. באיזו מידה היא עוזרת לו, זה עניין אחר. מומחה בחירות רפובליקאי ותיק, פרנק לאנץ, שעזר פעם לבנימין נתניהו, אמר אתמול, כי "מסע הבחירות של טראמפ הוא הגרוע והלא-ממוקד ביותר שראיתי אי פעם".

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes
ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא התרסקה ב-15% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, הכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות, הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב, אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

מדפי סופר. פתיחת שוק המזון ליבוא התקדמה חלקית / צילום: טלי בוגדנובסקי

פתיחת שוק המזון ליבוא: ההחלטה קודמה, אך הצלחתה חלקית בלבד

מדור "המוניטור", של גלובס והמרכז להעצמת האזרח, עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות, תוך בחינה מפורטת של יישום או היעדר יישום של סעיפי ההחלטה ● הפעם, בשיתוף המכון הישראלי לתכנון כלכלי: הגברת התחרות והסרת חסמי יבוא מזון

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?