גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

איך מארק צוקרברג למד לעשות פוליטיקה

מנהיג פייסבוק לא התעניין בעבר בפוליטיקה, אך בעידן טראמפ הפך להיות יותר מעורב • אחרי שהחברה שייסד הואשמה כמפיצת על של תכנים כוזבים ובעייתיים, הוא החליט לשנות את מדיניות אי ההתערבות, להגביל פרסומות פוליטיות ולחסום פוסטים פוגעניים

מארק צוקרברג בנאום באוני' ג'ורג'טאון. בניגוד לבחירות הקודמות, כעת הוא מעורב בהחלטות הנוגעות אליהן   / צילום: Nick Wass, Associated Press
מארק צוקרברג בנאום באוני' ג'ורג'טאון. בניגוד לבחירות הקודמות, כעת הוא מעורב בהחלטות הנוגעות אליהן / צילום: Nick Wass, Associated Press

 

במשך יותר מעשור שבו בנה את פייסבוק לכוח עולמי, מארק צוקרברג הבהיר שפוליטיקה לא מעניינת אותו. יועציו הראשונים התאמצו לקבל את תשומת ליבו בתדריכים על מחוקקים בוושינגטון, לפי יודעי דבר, והוא נהג לומר שהוא ישמח להשאיר את הפוליטיקה לאחרים.

זה השתנה. צוקרברג הוא כעת מפעיל פוליטי פעיל. הוא סועד עם הנשיא דונלד טראמפ, משוחח בקביעות עם היועץ הבכיר ג'ארד קושנר בבית הלבן, ולוחץ על מחוקקים ופקידים לבדוק יריבות כמו טיקטוק ואפל.

מהלכיו הפוליטיים החדשים של צוקרברג הם חלק מניסיון להגן על החברה שלו מלחצים שנעים מבדיקות הגבלים עסקיים משני צידי האוקיינוס האטלנטי, לביקורת על נוהלי הפרטיות ועל תפקידו בהפצת מידע כוזב ותיאוריות קונספירציה. פייסבוק ניצבת גם בפני איומי תחרות חדשים מצד טיקטוק של ענקית המדיה הסינית בייטדאנס. טיפוח יחסים עם מנהיגים פוליטיים, דמויות בתקשורת ופעילים הוא היום קריטי להמשך העליונות של פייסבוק במדיה החברתית.

צוקרברג, בן 36, משוחח עם שמרנים ואנשי זכויות אזרח. לקראת בחירות 2016 הוא השאיר לעוזריו את רוב התכנון, וכעת הוא ממלא תפקיד מרכזי בקביעת מדיניות פייסבוק לבחירות הנוכחיות. הרבה מהפוליטיקה הזו, בייחוד מה שנוגע לפרסומת פוליטית באתר ולפוסטים של משתמשים, הוא רגיש ומעורר מחלוקת וגורר ביקורת מרפובליקאים ודמוקרטים כאחד, כולל הנשיא טראמפ ויריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן, וגם מתוך פייסבוק.

מפיצת על של שקרים ותעמולת טרור

המחלוקות הפוליטיות לא פגעו בצמיחה המהירה של הכנסות החברה, ליותר מ-70 מיליארד דולר בשנה שעברה, מפחות מ-28 מיליארד דולר ב-2016.

ניק קלג, סגן ראש ממשלת בריטניה לשעבר, שצוקרברג שכר לפני שנתיים כממונה מדיניות עולמית ותקשורת, אמר שהמנכ"ל "מעורב בצורה אינטימית" בהחלטות לאסור פרסומת פוליטית חדשה בשבוע שלפני הבחירות. צוקרברג לא הגיב.

רק החודש, פייסבוק הודיעה שהיא תשעה את כל הפרסומת הפוליטית אחרי שהקלפיות ייסגרו ביום ההצבעה, ותגביל פוסטים על פעילות מעקב אחרי הקלפיות ש"ישתמשו בשפה צבאית או יאותתו שהמטרה היא להפחיד, להפעיל שליטה או להציג כוח". פייסבוק חסמה בשבוע האחרון פוסטים שמכחישים את השואה, ובכך הפכה מדיניות ותיקה של אי-התערבות והודיעה שהיא תחסום פרסומת נגד חיסונים.

פייסבוק וטוויטר הגבילו הפצה של כתבות ב"ניו יורק פוסט" שהכילו האשמות נגד ביידן ובנו האנטר, שמטה ביידן הכחיש. "ניו יורק פוסט" הוא בבעלות ניוז קורפ, שהיא גם הבעלים של דאו ג'ונס, המו"ל של "הוול סטריט ג'ורנל". הפוסט הגיב במאמר מערכת שמגנה את טוויטר ופייסבוק וטען ש"איש לא מערער על האמיתות של דיווחיו".

האבולוציה של צוקרברג מקבילה במובנים רבים להתפתחות של פייסבוק מרשת חברתית מבוססת-מכללות לאלמנט מרכזי במערכת הפוליטית האמריקאית - ושק חבטות של שתי המפלגות. הבדיקות האינטנסיביות של כל הצדדים לגבי ההשפעה של ענקית המדיה החברתית בארבע השנים האחרונות הפכו כישורים פוליטיים גבוהים לדרישת חובה מהמנכ"ל. הפריסה המאסיבית של פייסבוק והמיקוד שלה בחופש ביטוי הפכו אותה לעתים למפיצת-על של שקרים, ביטויי שנאה, תעמולת טרור ועוד תכנים שהיא מנסה כעת להגביל.

צוקרברג הרצה בפני עובדי פייסבוק, שנוטים ברובם לשמאל, על הצורך להבין שבסיס המשתמשים שלהם שמרני יותר, והגן על החלטות שלא להסיר פוסטים של טראמפ שלדעת כמה עובדים הפרו את כללי פייסבוק. העמדה שלו הרחיקה ממנו דמוקרטים בכירים ופעילי זכויות אזרח ותסכלה רבים בפייסבוק - ביניהם לעתים גם סמנכ"לית התפעול שריל סנדברג, לפי יודעי דבר.

שריל סנדברג. שמירה על חסרי הגנה או על הרווחים? / צילום: Dominic Lipinski, רויטרס

מנהל הקמפיין של ביידן שיגר בחודש שעבר לצוקרברג מכתב שכינה את פייסבוק "המפיצה הגדולה ביותר של מידע כוזב על תהליך ההצבעה". ביידן עצמו אמר שהוא "מעולם לא היה מעריץ גדול של צוקרברג".

"כל רמיזה שפייסבוק מעדיפה מפלגה פוליטית אחת על פני אחרת היא פשוט כוזבת", אמר דובר פייסבוק, והוסיף שצוקרברג היה "הכוח המניע" מאחורי "מאמצי יושרת הבחירות והמעורבות האזרחית" של החברה.

"מארק צוקרברג מאמין בכל הלב שלחברה צריכים להיות כללים להגנה על חופש ביטוי, ואנחנו ממשיכים ליישם אותם ללא חד צדדיות", הוסיף הדובר. "כמנכ"ל, חלק מתפקידו הוא לעבוד עם סוגיות פוליטיות ולהיות בקשר עם קובעי מדיניות דמוקרטים ורפובליקנים, ועם קולות נוספים מהקשת הפוליטית".

שני הקמפיינים, של ביידן וטראמפ, ממשיכים לפרסם הרבה בפייסבוק. מטה טראמפ רואה שצוקרברג אדם פרגמטי יותר ממנהלים בכירים בחברות טק גדולות אחרות, לפי מקור יודע דבר. אבל המטה גם ביקר בחריפות מדיניות של פייסבוק. "כמו יתר הפשע המאורגן בעמק הסיליקון, פייסבוק מאמינה בטעות שהיא בוררת של אמת ופוסקת בבחירות", אמרה סמנתה זייגר, דוברת של קמפיין טראמפ, שהוסיפה שחברות הטק מצנזרות יותר ויותר את טראמפ והשמרנים.

ממרכז שמאל לליברטריאניזם

צוקברג, ששוויו האישי עולה על 90 מיליארד דולר, תרם לקומץ קמפיינים ומועמדים דמוקרטים ורפובליקנים, לפי המרכז לפוליטיקה אחראית. כמה מקורבים שלו אומרים שהמפלגה היחידה שלו היא פייסבוק. הקבוע היחיד שלו לאורך השנים הוא אמונתו הכוללת שחופש הביטוי צריך להיות מעל הכול, ופייסבוק היא בסופו של דבר גורם טוב בעולם, כך לפי התבטאויות פומביות שלו ואנשים שמכירים אותו.

צוקרברג ורעייתו תרמו 400 מיליון דולר מכספם למלכ"רים שעוזרים לממן את הוצאות ניהול הקלפיות של רשויות מקומיות כמו שכירת עובדי קלפיות, חלוקת ציוד מיגון אישי מהקורונה והפצת מידע מדויק ביום הבחירות. הימין מנסה לחסום את הכספים הפרטיים הללו למטרות ציבוריות, וליברלים רבים תיארו את התרומה כצביעות בגלל מה שהם רואים כרקורד של פייסבוק, שמאפשרת למשתמשיה להעלות מידע כוזב על ההצבעה והבחירות.

אנשים שהכירות את צוקרברג בהרווארד, שבה הוא הקים במשותף את פייסבוק כסטודנט ב-2004, אומרים שהתיאור הטוב ביותר שלו הוא מרכז-שמאל. לפני הבחירות לנשיאות באותה שנה, הוא חשש שהנשיא ג'ורג' בוש ייבחר שוב ועקב מקרוב אחרי המרוץ בשבועות האחרונים שלו, לפי אחד מהם.

אבל הוא לא היה פוליטי במיוחד. כמה שנים אחרי הקמת פייסבוק, יועצים פוליטיים נפגשו איתו כדי להבין איך השקפותיו יעצבו את מדיניות החברה, לפי אדם יודע דבר. היועצים הסבירו את ההבדלים בין הקבוצות הפוליטיות בארה"ב, כולל הדמוקרטים והרפובליקנים, והפגישה הסתיימה כשצוקרברג הסכים שהוא ליברטריאני, יותר מאשר מקורב לאחת משתי המפלגות.

"הוא היה א-פוליטי לגמרי", אמר טים ספרפאני, עורך דין טכנולוגי שהיה מנהל המדיניות הציבורית הראשון של פייסבוק עד 2011 ומותח ביקורת על החברה. "צריך לחלץ ממנו עמדות פוליטיות".

צוות המדיניות של פייסבוק, בראשות סנדברג, שעבדה פעם בממשל קלינטון והצטרפה לפייסבוק ב-2008, טיפל ברוב הקשרים והיחסים עם מחוקקים בארה"ב ובעולם. צוקרברג התחיל להתמקד ברפורמת הגירה וב-2013 הקים במשותף מלכ"ר, Fwd.US, כדי לקדם את הרפורמה הזו.

הגישה הזו של להשאיר לאחרים את הפוליטיקה השתנתה אחרי ניצחונו של טראמפ ב-2016. צוקרברג הזדעזע מהביקורת שפייסבוק לא עצרה חדשות כוזבות לכאורה ומידע מסולף שלפי מבקריה חידד את השסעים בחברה האמריקאית והפך את הרטוריקה של המרוץ לארסית יותר בהשוואה לעבר.

"מה שקרה ב-2016 הטיל צל ארוך כעבור ארבע שנים", אמר קלג. "פייסבוק הואשמה שהיא נרדמה על ההגה". צוקרברג החליט שהגיע הזמן לשינוי.

הוא אמר בפומבי שהוא פתוח לחשבון נפש ולהוט להבין השקפות אחרות. ב-2017 הוא השלים "סיור הקשבה" ב-30 ממדינות ארה"ב, שהזכיר מסע בחירות. באפריל 2018 הוא העיד לראשונה בקונגרס והשיב על שאלות שנגעו לשמירת פרטיות הנתונים על ידי פייסבוק. ב-2019 הוא אירח סדרת דיונים עם אקדמאים ומנהלים אחרים על תפקיד הטכנולוגיה בחברה האנושית.

מאחורי הקלעים, צוקרברג חידד את מאמציו לוודא שפייסבוק לא תיתפס כחד צדדית, בין היתר על ידי הדגשת תמיכת החברה בחופש הביטוי. כמה גורמים דמוקרטים רשמיים שחששו שהמידע הכוזב מערער את השיח הפוליטי, תפסו אותו כנדיב מדי כלפי השמרנים, שטוענים בדרך כלל בעד חופש ביטוי במדיה החברתית.

הוא החל לשאול יותר שאלות בנוגע למדיניות החברה, והפך מעורב יותר בהחלטות על תכנים שנויים במחלוקת בפלטפורמה, כולל ההחלטה מ-2018 להסיר את נכסי מנחה תוכניות הימין הקיצוני אלכס ג'ונס מן האתר, אומרים יודעי דבר. צוקרברג נוטה להתערב במצבים שבהם המדיניות של פייסבוק אינה ברורה, אמר קלג, אך הוא מותיר את האכיפה לסגניו.

הוא גם טיפח לאחרונה יחסים עם שמרנים בולטים בעזרת חבר מועצת המנהלים הוותיק שלו, פיטר תיל, תומך בולט בטראמפ, ובמנהל המדיניות העולמית שלו ג'ואל קפלן, שכיהן כסגן ראש המטה של ג'ורג' בוש.

צוקרברג שומר על קו תקשורת פתוח עם ג'ראד קושנר, חתנו ויועצו הבכיר של טראמפ. שניהם דנים לעתים במדיניות פייסבוק בווטסאפ. צוקרברג שוחח השנה עם קושנר ובנפרד גם עם שר האוצר סטיבן מנוצ'ין על נוכחות טיקטוק בארה"ב, מסרו יודעי דבר.

ג'ארד קושנר/ צילום: רויטרס - Yuri Gripas, Mario Anzuoni

"כל רמיזה שצוקרברג עודד את הממשל לאסור את פעילות טיקטוק היא כוזבת", מסר דובר פייסבוק.

צוקרברג אמר גם לפקידי ממשל שאפל אינה מנוטרת כמו פייסבוק אף שהיא מחזיקה במערכת הפעלה ששיעור גבוה של אמריקאים משתמש בה, לפי יודעי דבר.

כאשר פלטפורמות טק הודיעו על מדיניות תוכן פוליטי חדשה בשנה שחולפה, קושנר טען באוזני צוקרברג שכמה מהמהלכים הללו עלולים לפגוע בקמפיינים, הרפובליקני והדמוקרטי כאחד.

הוא גם כונן יחסים עם מו"לים מהימין שפעילים בפייסבוק, כולל בן שפירו, ממייסדי Daily Wire ותומך טראמפ, לפי המקורות שלנו. אתר החדשות השמרן הזה סומן פעמים חוזרות ונשנות על ידי בודקי העובדות של פייסבוק בגלל הפצת שקרים ועיוותים. אבל הוא לעתים קרובות בין הפופולריים ביותר בפלטפורמה בהתבסס על אינטראקציות של משתמשים, לפי הכלי האנליטי שבבעלות פייסבוק, CrowdTangle.

צוקרברג הזמין את שפירו לארוחת ערב בביתו בשנה שעברה, לפי יודעי הדבר. שניים אמנם אינם חברים, אך הם דנים לעתים בנושאים פוליטיים ופילוסופיים רחבים, שעל רבים מהם הם מסכימים.

שפירו מסר בתגובה שהוא אינו מגיב על אנשים שהוא משוחח איתם מפני שרבים בתקשורת מנסים "להפוך לסטיגמה תקשורת פתוחה בין שמרנים וכל מי ששונה מהם מבחינה פוליטית".

בסוף 2017, כשפייסבוק שינתה את אלגוריתם הזנת החדשות שלה כדי למזער את הנוכחות של חדשות פוליטיות, מנהלי החברה חששו מן ההשפעה הלא מידתית שתהיה לכך על הימין, כולל Daily Wire, לפי יודעי דבר. מהנדסים עיצבו מחדש את השינויים כדי שאתרים שנוטים לשמאל כמו Mother Jones הושפעו יותר מכפי שתוכנן תחילה. צוקרברג אישר זאת. "לא עשינו שינויים עם כוונה להשפיע על מו"לים יחידים", אמר דובר פייסבוק.

"לא מצאתי יחסים כלשהם בפייסבוק שהיו חיוביים במיוחד לעסקים שלנו", אמר ג'רמי בורינג, ממייסדי דיילי ווייר ואחד ממנכ"ליה. הוא הוסיף שתוכנית בדיקת העובדות של פייסבוק, שהוכרזה בדצמבר 2016, גרמה "הפסדים רציניים" לדיילי ווייר, שתלוי בפייסבוק לקבלת תנועת קוראים והכנסות פרסומת. לדבריו, בדיקות העובדות בתכנים הן לעתים "לגמרי לא מדויקות".

יש בשמאל גורמים שמאמינים שצוקרברג פחות ידידותי לאתרי חדשות שמקדמים אג'נדה פרוגרסיבית.

אחרי ההשקה בשנה שעברה של Courier Newsroom, רשת של שמונה אתרי חדשות מקומיים פרוגרסיביים, בבעלות חלקית של מלכ"ר שנוטה לשמאל עם קשרים הדוקים לתורמים דמוקרטים, צוקרברג טען ש-Courier אינו אתר חדשות אמיתי בגלל קשריו הפוליטיים.

הדיון הזה הצית באוגוסט מדיניות חדשה בפייסבוק, שמגבילה הפצת אתרים בתמיכה מפלגתית על ידי חסימת דפיהם מחדשות בלומברג, הגבלת גישתם לפייסבוק מסנג'ר ווטסאפ והגבלת הפרסום בהם. המלכ"ר מאחורי Courier, שנקרא Acronym, מתח ביקורת על מדיניות זו וטען שהיא מעדיפה מקורות חדשות שמרנים.

צוקרברג החל להיפגש גם עם קבוצות פרוגרסיביות, שראשיהן טוענים שאם הוא מטפח קשרים אישיים עם שמרנים כמו דן שפירו, הוא צריך לשמוע גם את הצד השני. השיחות היו תמיד חלקות.

ריצ'רד רובינסון, נשיא קבוצת זכויות האזרח Color of Change, אמר שצוקרברג נראה כמי שאין לו הבנה איך פייסבוק עלולה לתרום להפחדת מצביעים.

"שוחחתי עם מישהו עם כוח אדיר כזה, אך הוא לא היה רציני או ידען בנושא הזה", אמר רובינסון, "והוא לא היה מצויד ומיומן למשימה זו".

צוקרברג מנסה גם למצוא מסלול בטוח מבחינה פוליטית ב"יוזמת צ'אן צוקרברג", מלכ"ר תרומות וארגון השקעות שהוא מנהל עם רעייתו, פריסילה צ'אן.

בשנים האחרונות עובדים בארגון הלא-מפלגתי הזה, ZCI, חששו ממיזמים שעלולים להיתפס כפוליטיים מדי, לפי יודעי דבר. "אנחנו מממנים הרבה קבוצות פרוגרסיביות באמת בשמאל, וגם קבוצות במרכז ובימין ובאמצע", מסר הארגון.

אחת הקורבנות הייתה התוכנית לקדם באגרסיביות את רפורמת ההגירה עם ממשל טראמפ, לפי מקור עם ידע ישיר על מה שקרה. ב-2018, במהלך משבר הפרדת ילדים מהוריהם, עובדים ב-CZI דנו במיזוג עם Fwd.US, מלכ"ר הרפורמות בהגירה ובמערכת המשפט שצוקרברג הקים במשותף ב-2013, ובאופציות אחרות לקידום רפורמה.

כעבור כמה חודשים אמר צוקרברג לעובדים שנושא הההגירה "חם מדי", אמר המקור. CZI החליטה לא לקלוט את Fwd.US, אם כי היא עדיין מממנת את הקבוצה הזו תוך התמקדות בעבודה שלה בנושאים דו-מפלגתיים יותר כמו דיור בר-השגה ורפורמה במערכת המשפט.

דייויד פלאוף, יועץ לשעבר לממשל אובמה שהיה בכיר ב-CZI עד 2019, אמר ש-CZI החליטה לא לקדם את רפורמת ההגירה כי Fwd.US כבר הקדישה משאבים ניכרים לנושא הזה. דוברת של CZI מסרה שתוכנית הרפורמה הרחבה יותר של מדיניות ההגירה מצויה בשלבים מוקדמים, והיא מממנת קבוצות שמתמקדות בהפרדת בני משפחה.

חילוקי דעות עם סנדברג

בפייסבוק, המעורבות המוגברת של צוקרברג בפוליטיקה שינתה את הדינמיקה בינו לבין סנדברג, סגניתו הוותיקה בפיקוד, שמכה במועמדת הילארי קלינטון ב-2016.

סנדברג אמרה לכמה עמיתים ומכרים שהיא לא הסכימה להחלטות מסוימות של פייסבוק על תכנים פוליטיים, כולל המהלך באביב שעבר לא להוריד וידיאו של יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי שעבר עיוות כדי לגרום לה להיראות שתויה.

סנדברג טענה שצריך להסיר את הווידיאו, אך צוקרברג האמין שהגבלת הווידיאו שיהיה פחות נצפה בפלטפורמה היא דרך טובה יותר, מסרו המקורות. באירוע בחסות פייסבוק בשנה שעברה, סנדברג אמרה שהיא וצוקרברג "לא מסכימים כל הזמן, אך אנחנו מדברים זה עם זה ותומכים זה בזה", לפי וידיאו של האירוע.

כמה מהקולגות של סנדברג שמעו אותה משתמשת בביטוי שמדגים את השינוי במאזן הכוחות בינה ובין צוקרברג, שנחשבו זמן רב מחוץ לחברה ובתוכה ככמעט שווים. כעת, לפי האנשים הללו, היא אומרת לעתים: "אני משרתת לשביעות הרצון של מארק ומועצת המנהלים". 

70 מיליארד דולר

הכנסות פייסבוק ב-2019 לעומת פחות מ-28 מיליארד דולר ב-2016

400 מיליון דולר

תרמו צוקרברג ורעייתו  למלכ"רים שעוזרים לממן את הוצאות הקלפיות של רשויות מקומיות 

עוד כתבות

ישראל תקפה בשדה התעופה בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

דיווח: לפחות 33 נהרגו בתקיפה ישראלית בחלב, בהם אנשי חיזבאללה ואזרחים

בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • מוקדם יותר נפצעו 2 בתקיפה שיוחסה לישראל באזור דמשק • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"