גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף התעופה הגלובלי עושה היסטוריה, ולא בקטע טוב

מגפת הקורונה מאתגרת את ענף התעופה יותר מכל המשברים האחרים שהלמו בו בעבר ● עשרה חודשים לאחר תחילת המשבר, ההתאוששות החלקית שנרשמה בענף נעצרה, ועל חזרה לתדירות הטיסות של 2019 אף אחד לא מעז לדבר

מטוס נוסעים עובר חיטוי / צילום: Nathan Ellgren, Associated Press
מטוס נוסעים עובר חיטוי / צילום: Nathan Ellgren, Associated Press

לאורך ההיסטוריה היו מקרים מועטים מאוד שבהם ענף התעופה נעצר, וגם זה היה לזמן קצר יחסית. הבולטים שבהם הם אסון התאומים בארה"ב ב-2001, והתפרצות הר הגעש באיסלנד ב-2010. כלומר, ענף התעופה מעולם לא נאלץ להתמודד עם אתגרים רציניים כמו משבר הקורונה בשנת 2020.

ענף התעופה מחבר את העולם בצורה ייחודית, ומוסיף ערך עצום לכלכלה העולמית, דרך תרומתו הרבה לתיירות בעולם. ישנן מדינות שבהן קיימת חשיבות גדולה מאוד לענף, מפני ששיעור גדול מהתוצר שלהו מבוסס על תיירות, כמו למשל מקסיקו (15.5%), ספרד (14.3%), איטליה (13%) ועוד מדינות רבות. על פי הערכות, ענף התעופה תורם באופן ישיר ועקיף יחד כ-3 טריליון דולר לפעילות הכלכלית העולמית, ומהווה כ-4% מהתוצר העולמי - נתח גדול יותר מתעשיית הרכב ומייצור התרופות בעולם.

למעשה, אם היינו מקבילים את ענף התעופה למדינה, רמת התוצר הייתה מדורגת במקום ה-20 בעולם, פחות או יותר, בדומה לתוצר של שווייץ או ארגנטינה. הערך שמספק ענף התעופה לכלכלה העולמית מגיע הן מהעסקה ישירה של צוותים שונים בטיסות, אנשי קרקע, מנווטים וספקים, והן מתעסוקה ניכרת בצורה עקיפה, כמו דלק תעופתי, חברות בנייה, ספקי רכיבי משנה למטוסים, יצרני סחורות הנמכרות בשדרות התעופה ועוד.

שירותים אלה יוצרים כ-11.3 מיליון משרות ישירות, והתרומה הישירה מוערכת בכ-961.3 מיליארד דולר לתוצר העולמי, ואילו הפעילויות העקיפות מוערכות בכ-816.4 מיליארד דולר בתרומתן לתוצר העולמי. אז היכן עוד טריליון דולר מהתוצר העולמי? החלק הגדול של הפאזל נמצא בתיירות (תעשיית הכנסים, מלונות, הסעות ועוד) שהופכת במהירות לאחת מהתעשיות הגדולות בעולם.

בקו הירי הראשון של המשבר

בעוד שנגיף הקורונה ממשיך לזעזע ולטלטל את הכלכלה העולמית, ענף התעופה מוצא את עצמו בקו הירי הראשון של המשבר, מכיוון שההתפשטות המהירה של הנגיף הביאה למגבלות שאילצו את הענף לעצור את הפעילות כמעט לחלוטין, וכפועל יוצא, ענף התיירות נפגע בהתאם.

נגיף הקורונה החל להשפיע לראשונה על ענף התעופה במהלך חודש ינואר 2020, ובפברואר ממשלות רבות ברחבי העולם כבר הציעו שלא לטוס לסין. באמצע חודש מרץ כבר הגיעו מגבלות הנסיעה העולמיות הרחבות, שנועדו להתמודד עם התפשטות הנגיף. חברות התעופה הרגישו מיד את המגבלות הללו, ועל פי הערכות, אובדן ההכנסות המשוער של חברות התעופה בעולם לשנת 2020 בעקבות משבר הקורונה יגיע לכ-315 מיליארד דולר. בתרחיש הנוכחי, של הגל השני שמכה ברחבי העולם, אובדן ההכנסות עוד צפוי להתעדכן כלפי מעלה.

התחזית להתאוששות לטווח הקרוב בענף התעופה נותרה לא ברורה בהתחשב במספר המקרים בכל יום בעולם, ובפרט ביעדי תיירות כמו ארה"ב, איטליה, ספרד, צרפת וגרמניה, שם הנגיף מכה בעוצמה, והסיכוי לחידוש הגבלות נוספות מיום ליום רק הולך ועולה.

לעומת זאת סין, שהצליחה להשתלט על נגיף הקורונה (כפי שמספרים לנו לפחות), מציגה התאוששות כלכלית יוצאת דופן, ולאחרונה פרסמה את נתוני הצמיחה לרבעון השלישי, וחזרה לקצב צמיחה חיובי של 4.9%. מובן שהדבר משתקף גם בענף התעופה בסין, שחזר לפעול בקצב דומה בהשוואה לטרום-המשבר (בעיקר על רקע קצב הגידול של טיסות פנים).

כפי שניתן לראות בתרשים, ההתאוששות של ענף התעופה בארה"ב נעצרה, ותדירות הטיסות רחוקה מאוד מהתדירות הרגילה של טרום-המשבר, ואילו באירופה ההתאוששות שינתה לאחרונה כיוון, שוב, על רקע הגידול בתחלואה. בעקבות כך, ארגון התעופה העולמי (IATA) עדכן את התחזית להתאוששות בתעופה כלפי מטה, והוא צופה כעת ירידה של 66% בתדירות הטיסות בשנת 2020 בהשוואה ל-2019 (עודכן מטה מ-63%).

מכה קשה לענף התעופה תדירות הטיסות השבועיות של חברות תעופה גלובליות

נקודה אופטימית: הדבקה נמוכה על מטוסים

ובכל זאת, במבט קדימה, ארגון התעופה העולמי מציין נקודה אופטימית, לאחר שבירך לאחרונה על שחרור תוצאות הבדיקה של פיקוד התחבורה של ארה"ב (Transcom US), שמאשר את הסיכון הנמוך להדבקה בנגיף הקורונה על גבי מטוסים. אך כדי שנראה התאוששות בענף התעופה, נדרשות הקלות רבות יותר במגבלות שיעזרו להניע את הטיסות הבינלאומיות מחדש. בשורה התחתונה, לענף התעופה יש עוד דרך ארוכה, גם בשל ההגבלות וגם לפני שרבים מהנוסעים ירגישו בטוחים לעלות שוב על מטוס.

עד שזה יקרה, יתפרסמו ככל הנראה עוד מחקרים רבים, ויוצעו פיתוחים ופתרונות חדשים, שינסו להחזיר אט אט את הענף לעמוד על הרגליים. עם זאת, ציר הזמן אינו ברור, וענף התעופה מתמודד כיום עם שריפת מזומנים ועם הפסדים כבדים, שעשויים ללוות אותו לתוך 2021 ומעבר לכך. מצב זה מתקיים כאשר חברות תעופה רבות בעולם נכנסו למשבר הזה גם כך במצב עגום, על רקע התחרות האגרסיבית מצד חברות ה-Low Cost, כשהן נושאות על כתפיהן משקל כבד של חוב שנוצר מהצורך ההולך וגובר להצטיידות במטוסים.

כל אלו, לצד העצירה המלאה והפתאומית בפעילות, מובילים, כפי שציינו, את חברות התעופה לשרוף מזומנים בקצב גבוה, וככל שהמצב יימשך צפויה יציאה של חברות רבות יותר מהענף; חלקן פשוט יפשטו את הרגל וחלקן יירכשו ויתמזגו לתוך חברות אחרות, גדולות יותר וחסינות יותר פיננסית. מובן שמצב זה בא לידי ביטוי בתמחור של מניות חברות התעופה הציבוריות, שסבלו מחיתוך דרמטי בשוויין לאחר התפרצות המגפה.

הדרך להוציא לפחות את חלקן מהמשבר היא באמצעות עידוד הציבור לחזור ולצרוך שירותי טיסה. זה כשלעצמו מאתגר מאוד בהיבט הכלכלי ובהיבט הפסיכולוגי.

המשבר הכלכלי פוגע בלא מעט צרכנים. לעומק המשבר השפעה על יכולת הציבור כולו לחזור ולצרוך תיירות בשנים הקרובות. אך מלבד המשבר הכלכלי, ישנו גם הפן הפסיכולוגי, שמשפיע עלינו הצרכנים. מחד, הרצון שלנו לחזור לשגרת חיים נורמלית, שכוללת מן הסתם גם חופשות וטיולים בעולם, ומנגד, החשש מחשיפה לנגיף כתוצאה משהות ארוכה במקום סגור וקטן כמו מטוס.

בהיבט הפסיכולוגי, לתוצאות המחקר שפורסם בסוף השבוע האחרון על-ידי ה-US Transcom יש ערך רב עבור חברות התעופה. כפי שציינו, המחקר קובע כי קיים סיכון נמוך מאוד בהידבקות במחלות דוגמת הקורונה במטוסים, במיוחד בהשוואה לחללים סגורים אחרים.

הסיבה המרכזית, ככל הנראה, לפוטנציאל ההדבקה הנמוך, הוא שיעור התחלופה הגבוה של האוויר במטוסים, שגורם למעשה לדילול של הווירוס בחלל (או נכון יותר לזמן הימצאותו בחלל). שיעור התחלופה הוא פי 15 ממערכת סירקולציה ביתית או פי 5-6 ממערכות הקיימות בחדרי ניתוח או בחדרי בידוד בבתי חולים. תוצאות המחקר מתווספות לנתון שפרסם IATA בשבוע שעבר, שלפיו מתחילת 2020 דווחו 44 מקרים בלבד של אפשרות להידבקות בקורונה במטוסים (לא הוכח כי המקרים נבעו מהידבקות במטוס, אך קיימת ככל הנראה היתכנות גבוהה לכך) מתוך 1.2 מיליארד נוסעים.

לנתונים אלו, ולעלייה בהיקף הבדיקות, יש להערכתנו השפעה חיובית וחשובה מאוד על הצד הפסיכולוגי, והם יכולים כבר היום לעודד יותר ויותר אנשים לעלות לטיסות, במיוחד אלו שנמנעו מלעשות זאת על רקע חשש בריאותי. מדובר בשלב הראשון בתוך היבשות - שכן הצרכנים מרגישים בטוחים יותר בסביבה הקרובה אליהם (צפון אמריקה, אירופה וכו').

בינתיים, הדוחות הכספיים מצביעים על ירידה של יותר מ-70% בפעילות, לצד הפסדים כבדים, וההערכות והתחזיות בשוק אינן אופטימיות, ומצביעות על חזרה להיקף פעילות שדומה ל-2019 תוך 2-5 שנים. מדובר בחוסר ודאות גבוה מאוד, ולכן לא היינו ממליצים לכם לעצור את הנשימה. מי שבכל זאת בוחר להיחשף לענף על רקע הירידות החדות, חשוב שייצמד לחברות היציבות יותר פיננסית, ולצפות למסחר תנודתי עוד תקופה ארוכה. 

הכותבים הם כלכלן מחלקת מאקרו ומנהלת מחלקת מחקר בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם, או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, והוא אינו הצעה לרכישת ניירות ערך.

עוד כתבות

בדיקות קורונה בדרייב אין, תל אביב / צילום: Sebastian Scheiner, Associated Press

170 איש חזרו לישראל מדנמרק. כמה הסכימו להיבדק לקורונה?

מערכי החקירות האפדימיולוגיות עובדים כמו שצריך, אך נתוני התחלואה שוב בעלייה ● איך זה? סיפור החוזרים מדנמרק הוא דוגמה לבעיה הרחבה – הישראלים הפסיקו לשתף פעולה ● בצה"ל מעריכים כי שליש מהנדבקים משקרים בחקירותיהם, ומתכוונים להתחיל מערכי בדיקות במקומות עבודה גדולים

תחנת אוטובוס ברמלה. ממתינים / צילום: שלומי יוסף, גלובס

בקרדיט סוויס פסימיים: המשק יחזור לפעילות מלאה רק בקיץ 2021

התחזית העולמית של הבנק השווייצי ל-2021 מציינת "הדרדרות משמעותית במצבה הפיסקלי של ממשלת ישראל" מתחילת משבר הקורונה אך מוסיפה כי "בשלב זה" נמנעות חברות דירוג האשראי מהורדת דירוג

בנימין נתניהו / צילום: שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

שלב ההוכחות במשפט רה"מ בנימין נתניהו נדחה לתחילת פברואר 2021

לפי החלטת השופטים ב-6 בדצמבר 2020 תשמענה כל הטענות המקדמיות לרבות טענות לפגמים בכתב האישום שהעלו הנאשמים ● התביעה תגיש תגובה בכתב לטענות המקדמיות עד ה-3 בדצמבר

עבודה מהבית. צוברת תאוצה / צילום: Shutterstock/א.ס.א.פ קרייטיב

4 סיבות לכך שכלכלת-העבודה-מהבית לא הולכת לשום מקום

גם אם הקורונה תיעלם בגלל החיסונים, השינויים בהרגלי הצריכה ובאופן שבו אנו סועדים, מתעמלים ומבדרים את עצמנו, צפויים להישאר איתנו כאן לעוד הרבה זמן

 

ג'נט ילן צילום: רויטרס,
JONATHAN ERNS

הכירו את ג'נט ילן, שרת האוצר הראשונה של ארה"ב

ילן שזוכה להערכה משני צדי המפה הפוליטית, צפויה לקבל את אישור הסנאט ובכך להפוך לאישה הראשונה בתפקיד זה ● זאת אחרי שכבר שברה תקרת זכוכית אחרת - הנגידה הראשונה של הפד ● ילן יורשת את אחד התפקידים התובעניים ביותר בממשל ביידן, ותעמוד מול אתגרים ייחודים בשל הקורונה

אוהד גולדברג  צילום: יחצ

משריינים חיסונים: מנכ"ל אסטרהזנקה בישראל מגלה מה עמד מאחורי ההסכם עם המדינה

ישראל הייתה אמורה לקבל הקצאה של מנות חיסון דרך מנגנון חלוקה של ארגון הבריאות העולמי וקואליציית החיסונים ● מה גרם לה לבסוף לנהל מו"מ ישירות עם אסטרהזנקה העולמית?

נשיא ומנכ"ל החברה, בצלאל (בוצי) מכליס + מיקי פדרמן / צילום: תמר מצפי

"הקורונה מאחורינו": מניית אלביט איבדה 30% בשנה, אז למה המנכ"ל כל כך אופטימי?

חברת הציוד הביטחוני מסכמת את הרבעון השלישי עם גידול בהכנסות והמנכ"ל בצלאל מכליס מכריז: "למדנו להתמודד היטב עם השלכות הקורונה" ומעריך כי חילופי הנשיא בארה"ב לא יקטינו את השוק הביטחוני ● מי שיכול להיות קצת פחות מרוצה הוא בעל השליטה מיקי פדרמן, ששווי אחזקותיו נחתך במיליארד דולר בשנה

רכישת דירה על הנייר /צילום:  Shutterstock א.ס.א.פ קרייטיב

בעשרת החודשים הראשונים של השנה היקף המשכנתאות עלה ב-14% בהשוואה ל-2019

למרות הסגר, היקף המשכנתאות בחודש אוקטובר הגיע לשיא של עשור ועמד על 6.2 מיליארד שקל ● דחיית המשכנתאות נותרה ברמה יציבה של כ-12% מכלל יתרת החוב על משכנתאות

מודעת הדרושים של moosh / צילום: moosh

דרוש מנהל למשרת אב: מודעת הדרושים המפתיעה של moosh

וגם: המינוי החדש של עמר בר-לב וקצת חדשות טובות בצל הקורונה

עירן טאוס, מנכ"ל נובולוג / צילום: סיון פרג'

הקורונה והקאנביס: נובולוג הרוויחה 9.7 מיליון שקל ברבעון השלישי

השפעת הקורונה ואיחוד פעילויות שנרכשו הגדילו את הכנסות חברת שירותי הבריאות והלוגיסטיקה הרפואית נובולוג ב-9% ברבעון השלישי והן הסתכמו ב-290 מיליון שקל ● נובולוג עשויה להיות חוליה בשרשרת הפצת החיסון לקורונה, אם כי עדיין לא הגיעה להסכמה עם משרד הבריאות או אחת החברות

הצפה בחיפה בסוף השבוע האחרון. “לכל עיר בישראל צריכה להיות תוכנית חירום להצפות” / צילום: ערן ויצמן, כבאות והצלה

כל הסיבות לכך שההצפה הבאה מעבר לכביש

החורף שוב הגיע, ובישראל עדיין אין רגולטור אחד שאמון על מניעת הצפות וזיהומים ● כולם מסכימים שלאגירת מי הגשמים ישנה חשיבות כלכלית, סביבתית ובריאותית מכרעת, אבל קשה למצוא מישהו שייקח אחריות לטיפול בנושא ● הפוליטיקה של הגשם

לשכת ההוצאה לפועל / צילום: יח"צ

עלייה של עשרות אחוזים במספר האיומים בהתאבדות של חייבים מאז פרוץ המשבר

מתחילת השנה ועד אוקטובר נרשמו 168 מקרי איום בהתאבדות, לעומת 136 בכל 2019 ● מנכ"ל רשות האכיפה והגבייה תומר מוסקוביץ אמר בדיון לציון היום למניעת אובדנות: "ביקשנו להעביר הדרכות לכל העובדים שבאים במגע עם החייבים"

קו הרקיע של דובאי / צילום: שאטרסטוק

בדצמבר יהיו מעל ל-60 טיסות שבועיות לדובאי. האם יש לכך הצדקה?

חברת לואו קוסט מדובאי, לצד ישראייר, ארקיע ואל על יפעילו טיסות ישירות בין תל אביב ודובאי ● האם יהיו מספיק תיירים כדי למלא את כל הטיסות האלו? ●  סמנכ"ל המכירות בישראייר: "מדובר במדינה שעד עכשיו הייתה סגורה לישראלים ויש פה צירוף של הרבה מרכיבים שישקפו ביקוש גבוה"

חמאה  / צילום: שלומי יוסף

פתרון למחסור? מחיר החמאה עשוי לצאת מפיקוח ממשלתי

שר החקלאות אלון שוסטר מציע לתת פטור ממכס ליבוא מוגבל בלבד של חמאה לישראל ● פרוטוקול מדיון ועדת המחירים המשותפת למשרדי האוצר והחקלאות מציג המלצה של גורמי המקצוע להוציא את החמאה מפיקוח מחירים, ככל שתוארך תקופת היבוא הפטור ממכס

סיבים אופטיים / אילוסטרציה: שאטרסטוק

גוגל מתכננת להניח רשת סיב אופטי שתחבר לראשונה בין סעודיה וישראל

הרשת החדשה תחבר בין המדינות שעדיין מוגדרות כאויבות, ותעקוף את המסלול המצרי לתעבורה אינטרנטית

מטוס ישראייר / צילום: יחצ

מתקרבת לישראייר? קרן פורטיסימו חושפת את ההצעה לרכישת החברה

קרן פורטיסימו מציעה לרכוש 90% ממניות ישראייר בתמורה ל-75 מיליון שקל במזומן כן להשקיע עוד 25 מיליון שקל בחברה מיד עם סגירת העסקה וזאת מבלי לדלל את שיעור ההחזקה של אי.די.בי , שיישאר 10%

שלט רחוב בוול סטריט, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס

לראשונה: הדאו ננעל מעל 30 אלף נקודות; הנפט זינק והזהב נחלש

הדאו עלה ב-1.5%, נאסד"ק הוסיף 1.3% ומדד S&P 500 התקדם ב-1.6% ● הנפט ברמתו הגבוה ביותר מאז מרץ ● טסלה זינקה לשווי של יותר מחצי טריליון דולר ● הביטקוין משלים זינוק של כ-50% בחודש האחרון ● מדד דאקס עלה ב-1.3%, פוטסי 100 קפץ ב-1.5% וקאק 40 טיפס ב-1.2%

חיים כצמן, בקניון פרומנדה של אטריום בוורשה 
 / צילום: יח"צ

גזית גלוב: מחיקות נוספות בשווי הנכסים צמקו את הרווח הנקי ל-23 מיליון שקל ברבעון השלישי

זאת לאחר שהציגה גזית גלוב רווח נקי של 474 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ● כצמן אופטימי: "אין ספק שההתפתחויות האחרונות באשר להשגת חיסון לקורונה הן 'משנה משחק'" ● ווליו בייס: "התוצאות ברמה הרבעונית לא מייצגות, מאחר שנכסי החברה היו סגורים ותחת מגבלות בחלק מהרבעון"

אדם עם מסכה הולך ליד קניוני עזריאלי בתל אביב / צילום: Corinna Kern, רויטרס

נאחזים ב-R: המדד שהאירופאים הפסיקו להסתמך עליו, אבל בישראל עלול להוביל לסגר שלישי

ה-R הוא המלך? באנגליה ובגרמניה כבר הבינו שמקדם ההדבקה הוא כלי שאין להסתמך עליו בבלעדיות בקביעת מצב התחלואה, וגם מומחים בישראל מזהירים מפני מדד שאינו משקף נאמנה את התפשטות הנגיף ● אז מדוע מקבלי ההחלטות בישראל בכל זאת נאחזים ב-R

דניאל מלכה, מנכ"ל IBM ישראל / צילום: מירי דוידוביץ'

יבמ מפטרת עשרות עובדים במערך המכירות בישראל

הפיטורים הם חלק מהמלך גלובלי, שצפוי להסתיים בפיצול החברה לשתיים והקמת חברה חדשה שתתמקד במחשוב ענן ובינה מלאכותית