גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ענף התעופה הגלובלי עושה היסטוריה, ולא בקטע טוב

מגפת הקורונה מאתגרת את ענף התעופה יותר מכל המשברים האחרים שהלמו בו בעבר ● עשרה חודשים לאחר תחילת המשבר, ההתאוששות החלקית שנרשמה בענף נעצרה, ועל חזרה לתדירות הטיסות של 2019 אף אחד לא מעז לדבר

מטוס נוסעים עובר חיטוי / צילום: Nathan Ellgren, Associated Press
מטוס נוסעים עובר חיטוי / צילום: Nathan Ellgren, Associated Press

לאורך ההיסטוריה היו מקרים מועטים מאוד שבהם ענף התעופה נעצר, וגם זה היה לזמן קצר יחסית. הבולטים שבהם הם אסון התאומים בארה"ב ב-2001, והתפרצות הר הגעש באיסלנד ב-2010. כלומר, ענף התעופה מעולם לא נאלץ להתמודד עם אתגרים רציניים כמו משבר הקורונה בשנת 2020.

ענף התעופה מחבר את העולם בצורה ייחודית, ומוסיף ערך עצום לכלכלה העולמית, דרך תרומתו הרבה לתיירות בעולם. ישנן מדינות שבהן קיימת חשיבות גדולה מאוד לענף, מפני ששיעור גדול מהתוצר שלהו מבוסס על תיירות, כמו למשל מקסיקו (15.5%), ספרד (14.3%), איטליה (13%) ועוד מדינות רבות. על פי הערכות, ענף התעופה תורם באופן ישיר ועקיף יחד כ-3 טריליון דולר לפעילות הכלכלית העולמית, ומהווה כ-4% מהתוצר העולמי - נתח גדול יותר מתעשיית הרכב ומייצור התרופות בעולם.

למעשה, אם היינו מקבילים את ענף התעופה למדינה, רמת התוצר הייתה מדורגת במקום ה-20 בעולם, פחות או יותר, בדומה לתוצר של שווייץ או ארגנטינה. הערך שמספק ענף התעופה לכלכלה העולמית מגיע הן מהעסקה ישירה של צוותים שונים בטיסות, אנשי קרקע, מנווטים וספקים, והן מתעסוקה ניכרת בצורה עקיפה, כמו דלק תעופתי, חברות בנייה, ספקי רכיבי משנה למטוסים, יצרני סחורות הנמכרות בשדרות התעופה ועוד.

שירותים אלה יוצרים כ-11.3 מיליון משרות ישירות, והתרומה הישירה מוערכת בכ-961.3 מיליארד דולר לתוצר העולמי, ואילו הפעילויות העקיפות מוערכות בכ-816.4 מיליארד דולר בתרומתן לתוצר העולמי. אז היכן עוד טריליון דולר מהתוצר העולמי? החלק הגדול של הפאזל נמצא בתיירות (תעשיית הכנסים, מלונות, הסעות ועוד) שהופכת במהירות לאחת מהתעשיות הגדולות בעולם.

בקו הירי הראשון של המשבר

בעוד שנגיף הקורונה ממשיך לזעזע ולטלטל את הכלכלה העולמית, ענף התעופה מוצא את עצמו בקו הירי הראשון של המשבר, מכיוון שההתפשטות המהירה של הנגיף הביאה למגבלות שאילצו את הענף לעצור את הפעילות כמעט לחלוטין, וכפועל יוצא, ענף התיירות נפגע בהתאם.

נגיף הקורונה החל להשפיע לראשונה על ענף התעופה במהלך חודש ינואר 2020, ובפברואר ממשלות רבות ברחבי העולם כבר הציעו שלא לטוס לסין. באמצע חודש מרץ כבר הגיעו מגבלות הנסיעה העולמיות הרחבות, שנועדו להתמודד עם התפשטות הנגיף. חברות התעופה הרגישו מיד את המגבלות הללו, ועל פי הערכות, אובדן ההכנסות המשוער של חברות התעופה בעולם לשנת 2020 בעקבות משבר הקורונה יגיע לכ-315 מיליארד דולר. בתרחיש הנוכחי, של הגל השני שמכה ברחבי העולם, אובדן ההכנסות עוד צפוי להתעדכן כלפי מעלה.

התחזית להתאוששות לטווח הקרוב בענף התעופה נותרה לא ברורה בהתחשב במספר המקרים בכל יום בעולם, ובפרט ביעדי תיירות כמו ארה"ב, איטליה, ספרד, צרפת וגרמניה, שם הנגיף מכה בעוצמה, והסיכוי לחידוש הגבלות נוספות מיום ליום רק הולך ועולה.

לעומת זאת סין, שהצליחה להשתלט על נגיף הקורונה (כפי שמספרים לנו לפחות), מציגה התאוששות כלכלית יוצאת דופן, ולאחרונה פרסמה את נתוני הצמיחה לרבעון השלישי, וחזרה לקצב צמיחה חיובי של 4.9%. מובן שהדבר משתקף גם בענף התעופה בסין, שחזר לפעול בקצב דומה בהשוואה לטרום-המשבר (בעיקר על רקע קצב הגידול של טיסות פנים).

כפי שניתן לראות בתרשים, ההתאוששות של ענף התעופה בארה"ב נעצרה, ותדירות הטיסות רחוקה מאוד מהתדירות הרגילה של טרום-המשבר, ואילו באירופה ההתאוששות שינתה לאחרונה כיוון, שוב, על רקע הגידול בתחלואה. בעקבות כך, ארגון התעופה העולמי (IATA) עדכן את התחזית להתאוששות בתעופה כלפי מטה, והוא צופה כעת ירידה של 66% בתדירות הטיסות בשנת 2020 בהשוואה ל-2019 (עודכן מטה מ-63%).

מכה קשה לענף התעופה תדירות הטיסות השבועיות של חברות תעופה גלובליות

נקודה אופטימית: הדבקה נמוכה על מטוסים

ובכל זאת, במבט קדימה, ארגון התעופה העולמי מציין נקודה אופטימית, לאחר שבירך לאחרונה על שחרור תוצאות הבדיקה של פיקוד התחבורה של ארה"ב (Transcom US), שמאשר את הסיכון הנמוך להדבקה בנגיף הקורונה על גבי מטוסים. אך כדי שנראה התאוששות בענף התעופה, נדרשות הקלות רבות יותר במגבלות שיעזרו להניע את הטיסות הבינלאומיות מחדש. בשורה התחתונה, לענף התעופה יש עוד דרך ארוכה, גם בשל ההגבלות וגם לפני שרבים מהנוסעים ירגישו בטוחים לעלות שוב על מטוס.

עד שזה יקרה, יתפרסמו ככל הנראה עוד מחקרים רבים, ויוצעו פיתוחים ופתרונות חדשים, שינסו להחזיר אט אט את הענף לעמוד על הרגליים. עם זאת, ציר הזמן אינו ברור, וענף התעופה מתמודד כיום עם שריפת מזומנים ועם הפסדים כבדים, שעשויים ללוות אותו לתוך 2021 ומעבר לכך. מצב זה מתקיים כאשר חברות תעופה רבות בעולם נכנסו למשבר הזה גם כך במצב עגום, על רקע התחרות האגרסיבית מצד חברות ה-Low Cost, כשהן נושאות על כתפיהן משקל כבד של חוב שנוצר מהצורך ההולך וגובר להצטיידות במטוסים.

כל אלו, לצד העצירה המלאה והפתאומית בפעילות, מובילים, כפי שציינו, את חברות התעופה לשרוף מזומנים בקצב גבוה, וככל שהמצב יימשך צפויה יציאה של חברות רבות יותר מהענף; חלקן פשוט יפשטו את הרגל וחלקן יירכשו ויתמזגו לתוך חברות אחרות, גדולות יותר וחסינות יותר פיננסית. מובן שמצב זה בא לידי ביטוי בתמחור של מניות חברות התעופה הציבוריות, שסבלו מחיתוך דרמטי בשוויין לאחר התפרצות המגפה.

הדרך להוציא לפחות את חלקן מהמשבר היא באמצעות עידוד הציבור לחזור ולצרוך שירותי טיסה. זה כשלעצמו מאתגר מאוד בהיבט הכלכלי ובהיבט הפסיכולוגי.

המשבר הכלכלי פוגע בלא מעט צרכנים. לעומק המשבר השפעה על יכולת הציבור כולו לחזור ולצרוך תיירות בשנים הקרובות. אך מלבד המשבר הכלכלי, ישנו גם הפן הפסיכולוגי, שמשפיע עלינו הצרכנים. מחד, הרצון שלנו לחזור לשגרת חיים נורמלית, שכוללת מן הסתם גם חופשות וטיולים בעולם, ומנגד, החשש מחשיפה לנגיף כתוצאה משהות ארוכה במקום סגור וקטן כמו מטוס.

בהיבט הפסיכולוגי, לתוצאות המחקר שפורסם בסוף השבוע האחרון על-ידי ה-US Transcom יש ערך רב עבור חברות התעופה. כפי שציינו, המחקר קובע כי קיים סיכון נמוך מאוד בהידבקות במחלות דוגמת הקורונה במטוסים, במיוחד בהשוואה לחללים סגורים אחרים.

הסיבה המרכזית, ככל הנראה, לפוטנציאל ההדבקה הנמוך, הוא שיעור התחלופה הגבוה של האוויר במטוסים, שגורם למעשה לדילול של הווירוס בחלל (או נכון יותר לזמן הימצאותו בחלל). שיעור התחלופה הוא פי 15 ממערכת סירקולציה ביתית או פי 5-6 ממערכות הקיימות בחדרי ניתוח או בחדרי בידוד בבתי חולים. תוצאות המחקר מתווספות לנתון שפרסם IATA בשבוע שעבר, שלפיו מתחילת 2020 דווחו 44 מקרים בלבד של אפשרות להידבקות בקורונה במטוסים (לא הוכח כי המקרים נבעו מהידבקות במטוס, אך קיימת ככל הנראה היתכנות גבוהה לכך) מתוך 1.2 מיליארד נוסעים.

לנתונים אלו, ולעלייה בהיקף הבדיקות, יש להערכתנו השפעה חיובית וחשובה מאוד על הצד הפסיכולוגי, והם יכולים כבר היום לעודד יותר ויותר אנשים לעלות לטיסות, במיוחד אלו שנמנעו מלעשות זאת על רקע חשש בריאותי. מדובר בשלב הראשון בתוך היבשות - שכן הצרכנים מרגישים בטוחים יותר בסביבה הקרובה אליהם (צפון אמריקה, אירופה וכו').

בינתיים, הדוחות הכספיים מצביעים על ירידה של יותר מ-70% בפעילות, לצד הפסדים כבדים, וההערכות והתחזיות בשוק אינן אופטימיות, ומצביעות על חזרה להיקף פעילות שדומה ל-2019 תוך 2-5 שנים. מדובר בחוסר ודאות גבוה מאוד, ולכן לא היינו ממליצים לכם לעצור את הנשימה. מי שבכל זאת בוחר להיחשף לענף על רקע הירידות החדות, חשוב שייצמד לחברות היציבות יותר פיננסית, ולצפות למסחר תנודתי עוד תקופה ארוכה. 

הכותבים הם כלכלן מחלקת מאקרו ומנהלת מחלקת מחקר בפסגות. אין באמור ייעוץ/שיווק השקעות או תחליף לייעוץ/שיווק המתחשב בנתונים של כל אדם, או תחליף לשיקול דעתו של הקורא, והוא אינו הצעה לרכישת ניירות ערך.

עוד כתבות

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן / צילום: יוסי זמיר

דוח מבקר המדינה מכוון את הזרקור לחור השחור שבממשק בין הפרקליטות למשטרה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן מצביע על אי-הסדרת הסמכויות של הפרקליטים המלווים ● הדוח מציין כי פרקליט המדינה לא הגדיר כללים ברורים לממשק בין הפרקליטות למשטרה ● גם השיקולים הנדרשים לאישור תרגילי חקירה נשארו מעבר להרי החושך

נמל ליבורנו באיטליה / צילום: Reuters, Max Rossi

ועדי עובדים בנמלים באיטליה מוחים נגד העברת נשק בספינות לישראל

אונייה בבעלות "צים" מעוררת סערה באיטליה בימים האחרונים, אחרי שבמל בגנואה ובליבורנו טענו כי היא נושאת משלוח נשק לישראל וסירבו להשתתף בהטענתה ● האונייה נמצאת בדרכה לישראל וצפויה להגיע לנמל אשדוד מחר בערב

ערערה / צילום: שלומי יוסף

דוח המבקר: הפשיעה בחברה הערבית התעצמה, שיא באירועי ירי ורצח

לפי הדוח, נתוני הפשיעה והאלימות בחברה הערבית נמצאים בעלייה מתמדת וחריגה ביחס לשיעור האלימות והפשע בחברה הכללית, וטיפול המשטרה באלימות ובפשע בחברה הערבית רצוף כשלים רבים ● עוד מצביע הדוח על עלייה בגניבות נשק מצה"ל

תושבים באשקלון תופסים מחסה בזמן נפילת הרקטות / צילום: Associated Press, Ariel Schalit

חרדתך חשובה לנו, אנא המתן: דוח המבקר מצביע על כשלים בטיפול בנפגעי החרדה בשעת חירום

מעל 500 איש נפגשו במשך 22 מפגשים כדי לבנות את תוכנית החוסן הלאומית שהובילה להצעת החלטה, שמעולם לא נדונה בממשלה ● משרד ראש הממשלה: "מחלוקת על סמכויות, המציאות הפוליטית, ממשלת המעבר והיעדר תקציב לא אפשרו ליישם את הסיכום"

משרדי תאגיד השידור הציבורי כאן 11 / צילום: שלומי יוסף, גלובס

כתב אישום נגד תוקפי עיתונאי תאגיד השידור: "תקיפה אלימה ומכוונת"

יוסף פרץ וחובב מעטוף נאשמים בתקיפת עובדי תאגיד השידור "כאן 11", הכתב יואב זהבי-לונדון והצלם רולן נוביצקי ● השניים הואשמו בתקיפת עובדי ציבור בשל היותם של המותקפים עיתונאים עובדי גוף תקשורת המספק שירות לציבור

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

"אפס השפעה לאירוע הביטחוני": הנפקות מוצלחות להראל ויזל ושמעון אקהויז

בימים האחרונים הושלמו בהצלחה שתי הנפקות משמעותיות – של חברת מותגי הספורט ריטיילורס מקבוצת האופנה פוקס, שהבטיחה סכום של כ-570 מיליון שקל, וחברת סופווייב מדיקל של יזם חברות האסתטיקה הרפואית שמעון אקהיז, שגייסה 160 מיליון שקל

אגמון גיל / צילום: איל יצהר

מאזדה, מובילאיי ועכשיו ורידיס: כך שילש גיל אגמון את שווייה של דלק רכב

למרות שנים קשות שבהן רשם הפסדים "על הנייר" כתוצאה מרכישת יבואנית הרכב מידי יצחק תשובה ב-2010, הצליח אגמון להשביח אותה באופן ניכר ● בהנפקה הקרובה של החברה הבת ורידיס מתכננת דלק רכב למכור מניות בכחצי מיליארד שקל - מה שיכול להסביר תשואה של 250% במניית החברה בשנה האחרונה

קריסת הטריבונה בבית הכנסת בגבעת זאב / צילום: דובר זק"א

"תרבות הסמוך הישראלית פוגשת את תפיסת השם יעזור": על אסון קריסת הטריבונה בגבעת זאב

רצף התאונות הקשורות לתחום התכנון ממשיך לגבות קורבנות ● האסון בהר מירון וקריסת המרפסת בשכונת גאולה בחיפה לפני כשנה כנראה לא הותירו מספיק רושם, שכן ממשיכים לעגל פינות ולבנות באופן בלתי חוקי ● ד"ר חיים זיכרמן: "הציבור החרדי לא עבר את השיעורים שהציבור הכללי עבר"

חברת רויאל קריביאן / צילום: יח"צ

מה מציעה רויאל קריביאן לנופשים שהזמינו שייט שבוטל?

צרכנים שהזמינו חופשת שייט באחד מעשרות הקרוזים שתוכננו במסלולים מעגליים מחיפה לקפריסין או יוון, קיבלו הודעת ביטול ובה שתי הצעות: קבלת שובר מוגדל בשווי של 125% למימוש בקרוז עתידי של החברה - או קבלת החזר מלא על הסכום ששילמו

לוגו MGM / צילום: יוטיוב

אמזון בוחנת רכישה של אולפני MGM

כך על פי דיווח בניו יורק טיימס, פייננשל טיימס ו־CNN ● השווי המוערך של האולפנים הוותיקים עם סמל האריה השואג הוא בין 7 ל־10 טריליון דולר

המערכת של טוויין / צילום: יח"צ

טוויין גייסה 28 מיליון דולר לצביעת חוטים בשוק הטקסטיל הבינלאומי

את סבב ההשקעות בטוויין הובילו מנורה, מיטב-דש ואנליסט והא נוהל בליווי ברק קפיטל ● הטכנולוגיה שפיתחה החברה מאפשרת לצבוע חוט בכל אורך וצבע באופן מיידי

פגיעה ישירה על בניין בראשון לציון / צילום: דוברות זק״א

הערכות: נזקי הרכוש מהלחימה מגיעים עד ל-150 מיליון שקל ליום

אשקלון היא העיר שסופגת הכי הרבה נזקים מהלחימה, ובערים לוד, רמלה, חיפה ועכו ממשיכים אירועי ההתפרעויות לגרום למאות נזקים, כך לפי נתונים שפרסמה קרן הפיצויים לטיפול בנזקי רכוש ● 4,000 תביעות רכוש הוגשו לקרן הפיצויים עד כה

אילן ישועה על דוכן העדים / צילום: ניצן שפיר

אלוביץ' לישועה: כלכליסט אמרו לבזק - תנו לנו חסויות ב-400 אלף שקל בשנה, ולא נכתוב נגדכם

חקירתו הנגדית של מנכ"ל וואלה לשעבר אילן ישועה התחדשה היום ● ישועה: אלוביץ' השתמש בתקציבי בזק כמנוף לחץ נגד פרסומים ● הדיון הסתיים מוקדם בשל תהלוכה של מפגינים ערבים בשייח ג'ראח

איתמר דויטשר / צילום: לירון אלוני

2 מיליארד ש' הכנסות ועלייה ברווח הנקי: רבעון ראשון מוצלח לאלקטרה

הכנסות החברה ברבעון הראשון של 2021 עמדו על כ- 2 מיליארד שקל, סכום שמשקף עלייה של כ-6.7% לעומת הרבעון המקביל ב-2020. מנכ"ל אלקטרה, איתמר דויטשר: "נמשכת מגמת הצמיחה של צבר העבודות שלנו"

שדה נפט בבלארוס. הסוכנות מבהירה כי יש צורך להקטין באופן דרסטי את השימוש בדלקים המאובנים / צילום: Shutterstock, Maksim Safaniuk

אפס פליטות עד 2050? אנחנו מתרחקים משם יותר ויותר

סוכנות האנרגיה העולמית פירסמה את הדוח המקיף ביותר עד היום בנוגע ליעדי האקלים העולמיים ● מבין הממצאים עולה תמונה מדאיגה, לפיה חיפוש ופיתוח שדות נפט וגז חדשים חייב להיפסק כבר השנה ● גם ישראל רחוקה מאוד מהפסקת השימוש בדלקים מאובנים

תקיפה אווירית ישראלית על בניין בעזה / צילום: Reuters, MOHAMMED SALEM

בכירים חוסלו, משגרים הושמדו ותשתיות טרור נהרסו; חמאס נואש ובישראל מוכנים להמשך המערכה

למרות שחמאס שואב עידוד מכניסת קטאר לתמונה, הפגיעות הקשות שספג תפסו אותו לא מוכן ● בשיחה אמש עם המצרים הוטח בהניה "אתם לא רואים איך ישראל מתנהגת? הילדים ההרוגים בעזה על הראש שלכם? לא ישארו לכם בניינים להיכנס אליהם" ● גורם מדיני בכיר בישראל אומר כי המערכה תימשך ככל הנראה עוד ימים אחדים, בגיבוי מדיני בינלאומי, וישראל תדרוש תנאים נוקשים בהמשך

ענת גואטה / צילום: איל יצהר

בקרוב: הבנקים יחויבו להציג ללקוח את העמלות והתשואות על ניירות הערך שלו

הפיקוח על הבנקים יחד עם רשות ני"ע גיבשו טיוטת הוראות שנועדה לשפר את מתן המידע לציבור ● כמו כן פועלים שני הרגולטורים לקביעת נוסח אחידה לחישוב התשואה, כך שהלקוח יוכל להשוות בין מוצרים חלופיים

אולפן כאן בערבית / צילום: יח"צ

בלאגן בחטיבה הערבית בכאן: כתבה ששודרה חשודה בניגוד ענייינים חריף

במייל שהוציאו אתמול לעובדי חטיבה המדיה בערבית של התאגיד, אמרו האמונים על החטיבה כי כתבה ששודרה ואשר סיכמה את הישגי החטיבה "לוקה בחוסר עניין ציבורי ובניגוד עניינים" ● תגובת עאסר עטילה: "בשידורה של הכתבה לא נפל כל פגם או רבב"

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

נעילה ירוקה בתל אביב: ת"א 35 עלה ב-1.2%

מדד ת"א 90 התקדם %1.7 ומדד ת"א 125 התחזק ב-1.3% ● העליות הקיפו את כל המדדים הענפיים ● הדולר נחלש ב-0.3%

יוליה שמאלוב–ברקוביץ’, יו”רית הרשות השנייה  / צילום: כדיה לוי

מכתב שהוציאה יו"ר הרשות השנייה לגבי סיקור מוטה מכעיס את חברות החדשות

שמאלוב עומדת בראש הגוף המפקח על הערוצים המסחריים ולכן איש שם איננו ממהר להתנגח בה גלויות, אך גורם בכיר בחברה הביעה היום כעס ותסכול על האופן שבו שמאלוב בחרה להתבטא: "שעה שעיתונאים עושים לילות כימים בסיקור מאוזן, עוסקת הרשות השנייה בטענות משוללות יסוד להטייה בסיקור"