גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אלבום התמונות של כהונת טראמפ: האם נזכור את המפגש בצפון קוריאה או את המהומות בקפיטול?

מנאום ההשבעה הלוחמני, דרך צעדות המחאה של מיליוני נשים נגדו, הדחת ראש האף.בי.איי, מפגש הפסגה עם הרודן קים ג'ונג און, הקמת חומה במקסיקו, חיסול מנהיג דאע"ש ש"מת כמו פחדן", מותו של ג'ורג' פלויד ועד נסיון ההשתלטות על הקפיטול ● אלו האירועים שנזכור במיוחד מארבע השנים הסוערות של טראמפ בית הלבן

דונלד טראמפ זורק את כובעו לתומכיו באחד הקמפיינים שלו בפנסילבניה / איור: Alex Brandon, Associated Press
דונלד טראמפ זורק את כובעו לתומכיו באחד הקמפיינים שלו בפנסילבניה / איור: Alex Brandon, Associated Press

20 בינואר 2017

טקס ההשבעה של דונלד טראמפ לנשיאות / צילום: בריאן סניידר, רויטרס

טראמפ מגיע לטקס ההשבעה לנשיא ארה"ב חודשיים לאחר שניצח את הבחירות על אף רוב התחזיות של הסוקרים והפרשנים הפוליטיים והוותיקים. המהפך הושלם. במקום נאום מאחד ומרגיע, כפי שרבים ציפו מטראמפ לשאת בטקס, הוא נשא נאום תוקפני שנראה היה כהמשך ישיר לקמפיין שלו כשהוא תוקף את הממשל הקודם, "הפוליטיקאים הישנים", "הממסד הישן" וכך הלאה.

21 בינואר 2017

צעדת הנשים בוושינגטון  / צילום: בריאן וולסטון, רויטרס

יום למחרת השבעתו של טראמפ, צעדו מיליוני נשים בוושינגטון ברחבי ארה"ב במחאה על יחסו המזלזל והתבטאויותיו הפוגעניות כלפי נשים במהלך הקמפיין נגד הילארי קלינטון ובכלל. רבות מהן חבשו כובעי צמר ורודים שנסרגו במיוחד לאירוע שנקראו "pussy hats" במחאה. ההערכה היא שכ-500 אלף נשים הפגינו בוושינגטון, 750 אלף בלוס אנג'לס, 400 אלף בניו יורק ועוד מיליונים ברחבי המדינה.

20 במאי 2017 

חניכת "המרכז הבינלאומי למאבק באידאולוגיות קיצוניות", ערב הסעודית / צילום: Associated Press

בעת חניכת "המרכז הבינלאומי למאבק באידאולוגיות קיצוניות" בערב הסעודית, נלקחה התמונה הזו שבה נראים טראמפ, נשיא מצרים עבד אל פתח א-סיסי והמלך סלמאן מלטפים גלובוס מואר שהזכיר לרבים כדור בדולח, דבר שזכה באופן מיידי להרבה ממים ברשת (משר הטבעות ועד מלחמת הכוכבים).

22 במאי 2017

ביקור טראמפ בישראל / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

לא עברה חצי שנה מרגע כניסתו לבית הלבן וטראמפ כבר קפץ לביקור נשיאותי ראשון בירושלים. בין הכותל המערבי, יד ושם, משכן הנשיא ומעון ראש הממשלה בבלפור, טראמפ הספיק גם להתחייב לסייע בהבאת הסכם שלום של ישראל עם הפלסטינים. כחצי שנה לאחר מכן בדצמבר, טראמפ הכיר רשמית בירושלים כבירתה של ישראל והורה על תכנון מעבר של השגרירות האמריקאית מתל אביב לבירה. ב-25 במאי 2019, טראמפ חתם על הצהרה שמכירה בריבונות הישראלית על רמת הגולן. ב-28 בינואר השנה, טראמפ הציג את "עסקת המאה" שכוללת הכרה מחודשת בירושלים כבירת ישראל, חזון שתי מדינות לשני עמים וחילופי שטחים בנגב.

8 ביוני 2017

עדותו של ראש האפ.בי.אי לשעבר, ג’יימס קומי / צילום: Jonathan Ernst, רויטרס

ראש האפ.בי.אי לשעבר, ג'יימס קומי, מעיד בפני ועדת המודיעין של הסנאט על חקירת הקשר בין רוסיה לבין מטה הבחירות של טראמפ וההשפעה הכללית של הרוסים על מערכת הבחירות של 2016. ״הנשיא פיטר אותי בגלל חקירת רוסיה״, אמר קומי שפוטר בחודש מאי. הוא הוסיף עוד כי בגלל שהיה מודאג מכך שהנשיא ישקר בעתיד לגבי הדברים שנאמרו בפגישות ביניהם, הוא תיעד אותן. "ידעתי שעלול לבוא היום בו אהיה זקוק לתיעוד של מה שהיה לא רק בשביל להגן על עצמי אלא גם על האפ.בי.אי".

11 באוגוסט 2017

מפגן השנאה בשארלוטסוויל בווירג’ינה  / צילום: Stephanie Keith, רויטרס

מפגן השנאה בשארלוטסוויל בווירג'ינה נמשך יומיים שבהם הפגינו ארגוני "עליונות לבנה" במחאה על הכוונה להסיר פסל של מפקד צבא הדרום, הגנרל רוברט לי. המפגינים נשאו לפידים ושרו סיסמאות כגון "היהודים לא יחליפו אותנו" ו"חיי לבנים חשובים" והנואמים שיבחו את היטלר ואת טראמפ. במהרה האירוע הפך לאלים כאשר מפגינים הגיעו למחות מול מפגן השנאה. בעוד שפוליטיקאים רבים גינו את האלימות, טראמפ לא הצליח להוציא הודעת גינוי חד משמעית לגזענים ואמר כי "הוא מגנה את תצוגת השנאה, הקנאות והאלימות מכל הצדדים בווירג'יניה" - מלים שהדהימו את אמריקה

16 ביולי 2018

הפגישה של טראמפ ופוטין בהלסינקי, פינלנד / צילום: Pablo Martinez Monsivai, Associated Press

חקירת המעורבות של רוסיה בבחירות של 2016 עדיין הייתה בעיצומה בארה"ב כשטראמפ החליט בכל זאת להיפגש אחד על אחד עם פוטין בהלסינקי, פינלנד. טראמפ לא ביטל את הפסגה למרות ששלושה ימים לפני כן, התובע המיוחד רוברט מולר האשים תריסר קציני מודיעין צבאיים רוסים בפריצה והדלפת דוא"ל של המפלגה הדמוקרטית במהלך בחירות. 2016. הוא גם לא ביקש לדחות את הפגישה לאחר שמנהל הביון הלאומי, הזהיר כי "רוסיה ממשיכה במאמציה לערער את הדמוקרטיה שלנו".

22 בדצמבר 2018 - 25 בינואר 2019

 השבתת הממשל הארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקאית / צילום: Andrew Harnik, Associated Press

ב-22 בדצמבר החלה השבתת הממשל הארוכה ביותר בהיסטוריה האמריקאית, שארכה 35 ימים. השבתת הממשל מוכרזת אחרי שהקונגרס נכשל באישרור התקציב לפעולות הממשלה. מאחר שחלק ניכר מהתקציב אינו מעוגן בחוק, מתרחש מצב של "פער מימון" שמביא לכך שהממשל הפדרלי מתחיל להשבית פעילויות. הפעם זה קרה כשהרפובליקאים לא השיגו רוב להעברת התקציב שכלל מימון לבניית החומה בגבול עם מקסיקו. 800 אלף עובדי ממשלה הוצאו לחופשה כפויה ומשרדי ממשלה וסוכנויות פדרליות נסגרו.

30 ביוני 2019

מפגש הפסגה בין קים ג’ונג און לדונלד טראמפ / צילום: KEVIN LAMARQUE, רויטרס

מפגש הפסגה בין הרודן קים ג'ונג און למנהיג העולם החופשי, דונלד טראמפ, שהפך בכך לנשיא האמריקאי המכהן הראשון, שמבקר בצפון קוריאה. מאז נראה שסיפור החברות בין השניים שהספיקו לכנות אחד את השני בכינויי גנאי (Rocket Man לדוגמה). כך או כך המפגש בין השניים הצית את דמיון העולם לאפשרות שצפון קוריאה תחדול מלאיים על העולם באמצעות הנשק הגרעיני שלה. כשנה וחצי חלפו מאז הפסגה, הערוצים הדיפלומטיים די נותקו ופיוניאנג אף איימה לבטל את כל ההסכמים שהושגו בין המדינות מאז.

26 ביולי 2019

טראמפ מבקר בחומה שנבנית על גבול מקסיקו / צילום: Carlos Barria, רויטרס

בית המשפט העליון פסק כי הממשל האמריקאי יוכל לנצל את תקציב משרד הביטחון לצורך בניית חומה באורך 150 ק"מ בעלות של 2.5 מיליארד דולר לאורך הגבול עם מקסיקו. טראמפ חגג את ההחלטה בציוץ בטוויטר ובמסיבות עיתונאים שבהן כינה את החלטת העליון (5:4) כ"ניצחון גדול" וכמימוש הבטחת הבחירות שלו. זאת למורת רוחם של הדמוקרטים וממשלת מקסיקו שהתנגדו לבנייה. במהלך הקמפיין הנוכחי לקדנצייה שנייה, ביקר טראמפ בחומה שטרם הושלמה.

26 באוקטובר 2019

מנהיג דע"ש, אבו בכר אל־בגדאדי / צילום: Associated Press

"אבו בכר אל-בגדאדי מת.... הוא מת כמו כלב. הוא מת כמו פחדן מוג לב. הוא מת כשהוא מייבב, מתייפח וצורח... העולם הרבה יותר בטוח עכשיו". במלים אלה פתח תיאר טראמפ את מותו של מנהיג דאעש במהלך מבצע של הכוחות המיוחדים של ארה"ב. מספר ימים לאחר מכן, טראמפ פירסם תמונה בחשבון הטוויטר שלו שבו הוא נראה מעניק אות גבורה לכלב שנפצע במבצע.. במהרה התגלה כי התמונה מזויפת וכי ראשו וגופו של ג'יימס מק'קלהון, גיבור מלחמת וייטנאם, הוחלף בכלב הפצוע, קונאן.

25 במאי 2020

הפגנות ברחבי ארה"ב בעקבות רציחתו של ג'ורג' פלויד ע"י המשטרה / צילום: Julio Cortez, Associated Press

מותו של ג'ורג' פלויד מתחת לברכו של שוטר לבן שחנק אותו במשך 8 דקות ו-46 שניות הסיט את אמריקה ממסלולה הטבעי במשך שבועות וחודשים שלמים. לא עבר הרבה זמן מרגע הפצת הסרטון שבו הוא נראה מחרחר למוות ועד שהזעם יצא לרחובות והכאוס השתלט על ערים רבות ברחבי ארה"ב. הנשיא טראמפ הביע את רתיעתו מהאלימות ובכך פספס "רגע נשיאותי" שבו הוא יכול היה להיות המאחד הלאומי. תנועת Black Lives Matters שגשגה מאז ולפחות לפי סטטיסטיקות עכשוויות, נראה כי היא השפיעה על שחורים רבים להצביע בבחירות הנוכחיות.

6 בינואר 2021

מפגינים תומכי טראמפ שועטים על גבעת הקפיטול / צילום: Reuters, Shannon Stapleton

בשעה שבסנאט ובבית הנבחרים התכנסו כדי לאשר את ספירת הקולות של חבר האלקטורים ולהכריז סופית על נצחונו של ביידן בבחירות, מאות תומכי טראמפ ואנשי ימין קיצוני הסתערו על בניין הקפיטול כדי למחות על תוצאות הבחירות בארה"ב ולתבוע את ניצחונו של טראמפ. האירוע הביטחוני החריג הסתיים עם חמישה הרוגים.

20 בינואר 2021

חיילי המשמר הלאומי נפרשים לקראת ההשבעה של ביידן / צילום: Associated Press, J. Scott Applewhite

וושינגטון מתכוננת לטקס השבעת ג'ו ביידן לנשיאות תחת אבטחה כבדה וחששות מאירוע ביטחוני חמור בעקבות ההסתערות על הקפיטול בתחילת החודש.

עוד כתבות

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 צלל ב-1.7%

ת"א 35 ירד ב-1% ● ישראייר חזרה לגודל צי מטוסים שהיה זמין לפני המלחמה ●  קרן המטבע חתכה את תחזית הצמיחה של ישראל ● בעקבות האג"ח האמריקאי, תשואת האג"ח הממשלתית הארוכה בישראל בשיא של 12 שנים ● ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" ● יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה, זה לוקח יותר זמן משחשבנו"

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

עסקים ברמת גן / צילום: טלי בוגדנובסקי

תביעה ייצוגית נגד מילואימניק העלתה מחלוקת ישנה. האם נמצא לה פתרון?

תובעים ייצוגים מתנגדים זה שנים לרצון לחייב אותם להתריע בפני עסקים טרם הגשת תביעה נגדם ● אולם כעת, סיפורו של בעל עסק שחזר מעזה וגילה שהוא נתבע ב־2.5 מיליון שקל, עשוי לגרום לזה לקרות ● מומחים חלוקים לגבי ההשלכות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

יצחק קרויזר, עוצמה יהודית / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם שיעורי הגיוס באוכלוסייה הכללית נמצאים במגמת ירידה?

האם שיעורי הגיוס יורדים בחברה הכללית כפי שטוען ח"כ יצחק קרויזר? פירקנו לגורמים ● המשרוקית של גלובס

הטרנד שמרוויח מהריבית / אילוסטרציה: Shutterstock

הקאמבק של הקרנות הכספיות: המשקיעים חוזרים לטרנד שמרוויח מהריבית

בסוף 2023 נראה היה שהקרנות הכספיות דועכות. אבל מאז, האפיק הסולידי הציג התאוששות מסחררת שהגיעה לשיא החודש עם גיוסי עתק של 3 מיליארד שקל בשבועיים - פי שניים מבכל פברואר ● מומחה: "המשקיעים הבינו שהריבית הגבוהה תישאר"

רצפת המסחר בבורסות וול סטריט בניו יורק. זו לא בועה, אבל יש סיבה לדאגה / צילום: ap, Seth Wenig

תגובת השוק למתקפה באיראן מוכיחה שהמניות אינן בבועה

העליות והמורדות בימי שישי ושני בוול סטריט הקלו זמנית על החששות לגבי היווצרות בועה אפשרית ● המשקיעים אולי נותנים הערכות שווי גבוהות על מניות, אבל הם עדיין מסוגלים לקבל החלטות מנומקות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

תזכורת מאל על: המניות שנכנסו בסערה למדדים המובילים בת"א, ואז בעיקר צנחו

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת הלב של רשות ניירות ערך?

בנייה חדשה. האם ההצעה תשפיע על המחסור בפועלי בניין? / צילום: טלי בוגדנובסקי

הממשלה מתכננת: הבאת עובדים זרים לישראל ישירות ולא דרך חברות כוח אדם. לא כולם מרוצים

הממשלה דנה באופן מפתיע בסעיף שלא היה על סדר יומה שיכול להקל על הבאת פועלי בניין מחו"ל לארץ ● לפי ההצעה, קבלנים יוכלו להביא עובדים מחו"ל באופן זמני בהעסקה ישירה על ידם, בכפוף להבאת מינימום של 50 עובדים על ידי אותו מעסיק ● שר הבינוי והשיכון: "מייתרת את המשרד מכלל הליכי קבלת החלטות"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

במערב מתכננים סנקציות על תוכנית הכטב"מים האיראנית. איך זה יקרה בפועל?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן, ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

עלות היירוט של ישראל של כמחצית מהמטח האיראני בסוף השבוע נאמדת ב-2.1 מיליארד שקל / צילום: Reuters, IMAGO/Bashar Taleb\ apaimages

הטקטיקה של רוסיה נגד אוקראינה ובעיית המיירטים שיכולה להגיע גם לישראל

המתקפה של איראן על ישראל מצביעה על הביקוש הגובר למיירטים ואת ההמתנה הארוכה עד להשגתם ● "אין ספק שהעומס על מלאי התחמושת עומד להיות בעיה, עבור כולם", אומר טום קראקו, מנהל צוות חשיבה אמריקאי בפרויקט הגנה מפני טילים במרכז למחקרים אסטרטגיים ובינלאומיים

מארק קיובן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

המיליארדר שהתחיל כמוכר שקיות אשפה חושף כמה מסים שילם ואומר: "אני שמח"

"אני משלם את מה שאני צריך. ארה"ב עשתה הרבה בשבילי, ואני גאה להחזיר לה במסים כל שנה", אומר המיליארדר מארק קיובן, שצפוי שלם מס של 275.9 מיליון דולר על הרווחים שלו ב-2023