קיצוני יותר מהתחזיות הפסימיות: שיעור האבטלה הרחב זינק ל-22.7%

לפי סקר כוח האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה למחצית הראשונה של אוקטובר, בה חל סגר משמעותי על המשק, 937.5 אלף איש בישראל מחוסרי עבודה - 170 אלף איש יותר מאשר במחצית השנייה של ספטמבר • האם ההקלות האחרונות השפיעו גם על המגמות בשוק העבודה?

חנויות סגורות לאורך הרחוב בעקבות הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס
חנויות סגורות לאורך הרחוב בעקבות הסגר השני / צילום: כדיה לוי, גלובס

בנק ישראל העריך לאחרונה כי עד לסוף השנה שיעור האבטלה בהגדרה הרחבה שלו יגיע ל-17%-20%, אך כעת, חודשיים לפני מועד זה, מתברר שהמצב חמור אף יותר. על פי סקר כוח האדם של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) למחצית הראשונה של אוקטובר 2020, שיעור האבטלה "הרחב" בישראל עומד על 22.7%, שהם 937.5 אלף איש מחוסרי עבודה, 170 אלף איש יותר מאשר במחצית השנייה של ספטמבר.

מהו שיעור האבטלה הרחב? נתון זה מאגד שלוש קבוצות של מחוסרי עבודה. מעין פירמידה עם שלוש שכבות.

הראשונה היא הבלתי מועסקים בהגדרה הקלאסית, זו ששיקפה את שיעור האבטלה במשק ערב המשבר. על פי הגדרות הלמ"ס, קבוצה זו כוללת מועסקים בני 15 ומעלה שלא עבדו כלל בשבוע שקדם לסקר והם מחפשים עבודה. בקבוצה זו חלה הרעה משמעותית, ומספר הבלתי מועסקים עלה מ-165 אלף איש (4.2%) במחצית השנייה של ספטמבר ל-205.1 אלף איש (5.1%) בשבועיים הראשונים של אוקטובר.

השכבה השנייה כוללת את העובדים בני ה-15 ומעלה שמצויים בחל"ת. על פי הגדרות הלמ"ס, מדובר ב"מועסקים שנעדרו זמנית מעבודתם כל השבוע בגלל סיבות הקשורות בנגיף קורונה". גם בקבוצה זו חלה הרעה משמעותית, והיא מונה כיום כ-627 אלף מחוסרי עבודה, כ-120 אלף יותר בהשוואה למחצית השנייה של ספטמבר.

לבסוף, בקבוצה השלישית והאחרונה נמנים האנשים שאיבדו את עבודתם מאז חודש מרץ אך לא חיפשו עבודה בארבעת השבועות שקדמו לסקר, בין אם בגלל ייאוש ובין אם מסיבות אחרות. גם בקטגוריה זו חל גידול לרעה. במחצית השנייה של ספטמבר מספר האנשים שנמנים עם קבוצה זו עמד על כ-95 אלף איש, וכעת הוא עומד על כמעט 105 אלף איש. בשורה התחתונה, בשלוש הקבוצות יחד נמנים כיום 937.5 אלף מחוסרי עבודה.

נציין כי בתקופה המדוברת, המחצית הראשונה של אוקטובר, חל סגר משמעותי על המשק. האם ההקלות של השבועות האחרונים השפיעו גם על המגמות בשוק העבודה? את התשובה לכך נקבל ככל הנראה בשבועות הקרובים.

סקר כוח האדם נערך באופן שוטף על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. במחצית הראשונה של חודש אוקטובר 2020 רואיינו באופן שוטף כ-8,900 בני 15 ומעלה. במחצית השנייה של חודש ספטמבר 2020 רואיינו באופן שוטף כ-7,100 בני 15 ומעלה. אוכלוסיית הסקר כוללת את התושבים הקבועים של מדינת ישראל, תיירים ותושבים ארעיים השוהים בישראל יותר משנה ברציפות. הסקר מאפשר מעקב אחר ההתפתחות בכוח העבודה, גודלו ותכונותיו, היקף האבטלה ועוד.