גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אתגר השיווק והמיסוי: למה יונדאי סונטה הייבריד תעלה יותר ב-2021

מתחת לעיצוב המוחצן של יונדאי סונטה הייבריד החדשה מסתתרת מכונית מתקדמת שמרגישה, נוסעת ומאובזרת כמו מכוניות פרמיום, שעולות 50% יותר ● עדכון המס בינואר עשוי לשנות את התמונה

אם הוועדה הציבורית שמעניקה את "פרסי ישראל" הייתה עוסקת גם בתחום המיסוי, קרוב לוודאי שבפרס "חתן פרס ישראל למסים" היה זוכה מי שהמציא את "המיסוי הירוק" על רכב. מאז כינונו לפני עשור הגדיל המיסוי הזה את הכנסות המדינה ממסי רכב במיליארדי שקלים בשנה והפך לכלי חיוני ומדויק מאוד בארגז הכלים של רשות המסים; פעם בשנתיים בוחנים קברניטי המס אילו קטגוריות דגמים נמכרות במיוחד בישראל, ומחמירים את נוסחת המס הירוק (המעורפלת) כדי לחסל/להקטין את הטבות המס עליהם.

הקטגוריה שסובלת יותר מכל מנחת הזרוע של אותו מיסוי היא קטגוריית רכבי המנהלים ההיברידיים. כמעט כל עדכון שעבר המס הירוק בשנים האחרונות, "העיף" את המכוניות הללו מקבוצת הזיהום שמזכה אותם בהטבת מס על רכב היברידי וחיבל ביסודיות בתחרותיות שלהם. התוצאה היא "שיווק בזיגזג": המותגים הרלוונטיים מייבאים דגמי מנהלים היברידיים במחיר אטרקטיבי, נהנים מביקוש ער, מוכרים את הרכב במשך כמה חודשים ואז נוחת שוב גרזן המיסוי. הדגמים מאבד את ההטבה "ההיברידית", המחיר קופץ אל-על והייבוא מופסק, לפחות עד שהיצרן והיבואן מצליחים למצוא דרך להתאים את הרכב לנוסחת המיסוי המעודכנת. וחוזר חלילה.

דוגמה אקטואלית יונדאי סונטה הייבריד החדשה, שחוזרת אלינו בימים אלה לאחר הפסקה ממושכת ושיווק שזיגזג במהלך השנים עקב עדכוני המס הירוק. הדור החדש נהנה כרגע מהטבת המס ונמכר במחיר אטרקטיבי, אבל העדכון הקרוב של המס הירוק, בינואר 2021, שוב יגרום לו לאבד את ההטבה ההיברידית (מס קניה מופחת ושווי שימוש נמוך) וספק אם יבוא הרכב לארץ יימשך אחרי תום המלאי הנוכחי.

לעומת זאת, בארצות הברית, השוק העיקרי של הסונטה ההיברידית, זוכה המכונית לביקוש יציב, נרחב ונטול גחמות-מס, ויונדאי מתייחסת אליה כאל דגם אסטרטגי וייצוגי. הגישה הזו בולטת בעיצוב הדור החדש שלה הרכב, שהוא אולי הנועז והבולט ביותר בתולדות המותג.

את קווי המתאר של סדאן קלאסית מחליף כעת מרכב זורם וספורטיבי עם מכסה מנוע מעוטר בפס כרום צידיים, שמשתפל בתלילות לעבר גריל עם פסי רוחב נוצצי וממונעים ופנסים צרים ומלוכסנים. הגג זורם לאחור בקו חלק ו"מהיר" ואלגנטי, נוסח אינפיניטי, שמודגש על ידי חלונות צד בתצורת טיפה ומסתיים בזנב קצר ועתיר זוויות, שבקצהו העליון מעין "ספוילר" ספורטיבי.

הוסיפו לעסק גם חישוקים ייחודיים ותוספות אווירודינמיות בשחור מבריק בתחתית המרכב, וקיבלתם מראה שמשלב אלמנטים מתוצרת גרמניה, יפן, ארה"ב ומאדים. המכונית מושכת תשומת לב גם ביום, אבל בלילה היא כבר הופכת למיצג אורות נייד נוסח "מפגשים מהסוג השלישי" של ספילברג, עם פסי LED מוארים מצידי מכסה המנוע ופנסי אחורי רוחבי, שמזכיר ספינת חלל.

תא נוסעים גרמני אמיתי 

העיצוב החיצוני הוא אולי חוץ-פלנטרי, אבל תא הנוסעים הוא כולו גרמניה. ליתר דיוק, מותגי הפרימיום הגרמנים. תא מוקף במשטחי הדיפון רכים, מוצקים והדוקים עם צבעים שממזגים בין שחור-תכליתי ונירוסטה עכשווית לחום חם וקלאסי. המושבים מעוצבים לתלפיות, ריפוד העור עשיר למראה ולמגע, בידוד הרעשים טוטאלי והכל עטוף באיכות גימור וייצור, שצריכה להדאיג מאוד את הקולגות ממינכן ושטוטגארט. במיוחד כשהיא באה במכונית עם מותג ותמחור ללא יומרות פרימיום.

מערך הפיקוד מזכיר מאוד את אאודי עם לוח מחוונים דיגיטלי רב-תכליתי, ברמת הגימור הגבוהה, שמשלב כמה אלמנטים מקוריים דוגמת שעוני תצוגה, שהופכים למסך הוידאו של המצלמות האחוריות בעת הפעלת האיתות, ומסך מולטימדיה שנראה כמו טלוויזה ביתית אופנתית.

הנדסת האנוש מתוכננת היטב, אם כי החלפת הילוכים באמצעות מתגים אינה ההעדפה האישית שלנו. מה רע במוט הקלאסי? רמת האבזור בגרסה המפוארת כוללת כמעט את כל האופציות הקיימות, כולל רבות שעבור רובן הגרמנים גובים אקסטרה. כל הדגמים מגיעים עם מערכת בטיחות אקטיבית מרשימה, כולל מערך היקפי של מצלמות ונהיגה סמי-אוטונומית.

המרחב הפנימי מצוין, תודות לממדים המוגדלים ולבסיס גלגלים נדיב, אם כי מרחב הראש מאחור אינו ידידותי במיוחד לגבוהי קומה בשל מבנה הגג המשתפל לאחור. לעומת זאת תא המטען מסיבי.

לא מתרגשת בכבישים מפותלים

מערכת ההנעה היא בתצורה המוכרת של הסונטה היוצאת עם מנוע 2 ליטר בנזין בשילוב עם מנוע חשמלי וסוללת ליתיום, שמייצרים הספק כולל של 194 כ"ס ומומנט משולב של כ-32 קג"מ. המנוע משודך כעת לתיבה אוטומטית משודרגת עם העברה לינארית וזמני תגובה מהירים והתוצאה היא יחידת כוח חלקה ומעודנת מאוד.

נסיעה עם רגל קלה כאשר הסוללה טעונה במלואה, בעיר או על הכביש המהיר, מכניסה לפעולה את המנוע החשמלי בלבד, אך כשעולה הצורך שני המנועים מספקים מיידית תאוצות מיידיות. העברת הכוח בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין חלקה מאד למעט עלייה קלה ברמת הרעש. לא הצלחנו לאמת את טענת היצרן לגבי צריכת דלק ממוצעת של 20 ק"מ לליטר ­(בארה"ב), הממוצע בפועל קרוב יותר ל-15 קילומטר לליטר. אבל מחשב המנוע שדיווח על טווח של כמעט 900 קילומטר עם מיכל מלא.

האגף הדינמי החזיר אותנו שוב לטריטוריה הגרמנית. תשכחו ממתלים "אמריקאים" רכרוכיים: על כבישים מתפתלים המכונית מרגישה מוצקה, הדוקה ומדויקת, עם תזוזות גוף מזעריות ושינויי כיוון זורמים ונעימים. תחושת ההיגוי אמנם לא ניצבת בקצה העליון של הפלח, אך היא השתפרה משמעותית לעומת הדורות הקודמים של הסונטה.

אנחנו עדיין לא אוהבים את תחושת ההתנגדות של הבלמים, שאופיינית למכוניות היברידיות עם מערכת למיחזור אנרגיית הבלימה, וגם ההתערבות האקטיבית בהיגוי היא מטרד, שחייבים למצוא דרך לעקוף אותו. אבל בסך הכול זו מכונית נעימה לנהיגה נמרצת, שגם סופגת בצורה בוגרת את רוב המהמורות העירוניות.

המחיר של סונטה הייבריד מתחיל ב-182 אלף שקל ומטפס עד לכ-196 אלף שקל לגרסה המאובזרת, שמעניקה חווית פרימיום לכל דבר. המחירים הללו מגלמים כמובן את הטבת המס הירוק וכאשר משקללים את האבזור הם מציבים את הסונטה החדשה בדרגה אובייקטיבית של תמורת לכסף, שעולה משמעותית על זו מכוניות מקבילות מבית מותגי עילית, שעולות 50-100 אלף שקל יותר. אבל, כפי שאמרנו בפתיחה, באוצר לא אוהבים "לחלק כסף". לפיכך המכונית המצוינת הזו חיה כאן על זמן שאול. 

חלק מהמתחרות

סקודה סופרב

180 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של סקודה סופרב 2 ליטר טורבו, שמייצרת 190 כ"ס ומאיצה את הרכב מאפס ל-100 קמ"ש ב-7.7 שניות. המכונית מרווחת מאוד ומצוידת בתא מטען ענק. מעבר לפינה נמצאת גרסת פלאג-אין הייבריד עם הספק כולל של 218 כ"ס, טווח חשמלי של 55 ק"מ וצריכה של מעל 60 קילומטר לליטר

טויוטה קאמרי הייבריד

המתחרה הישירה של יונדאי מארה"ב מציעה ממדים רציניים, עיצוב חוץ ופנים יוקרתי והנעה היברידית שמשלבת מנוע 2.5 ליטר ומנוע חשמלי עם הספק כולל של 218 כ"ס. איכות הייצור גבוהה מאד, צריכת הדלק מזערית ורמת האבזור בגרסה הבכירה מקיפה מאוד. המחירים נעים בין 185 ל-205 אלף

פיז'ו 508

פיג'ו 508 החדשה הייתה אחת הראשונות בפלח שאימצו מראה ספורטיבי דמוי קופה. זוהי מכונית בגודל מכובד, עם בסיס גלגלים של 2.79 מ' ושלדה הדוקה ונמרצת. ב-200 אלף שקל מקבלים מנוע טורבו-בנזין עם 180 כ"ס ותא נוסעים עמוס טכנולוגיות. גרסת פלאג-אין הייבריד נמצאת מעבר לפינה

עוד כתבות

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע