טיולים | פיצ'ר

פריחת הצהובונים. טיול סתווי אל ריכוזי החלמוניות

החלמונית הגדולה, פרח אמצע הסתיו היפהפה, הוא המקבילה של הטבע להזזת המחוגים לשעון חורף • למרבה השמחה, אפשר לראות ריכוזי פריחה בלא מעט מקומות

חלמוניות בהר תבור / צילום: תומר יעקובסון
חלמוניות בהר תבור / צילום: תומר יעקובסון

הסתיו בהחלט כבר כאן, גם אם הטמפרטורות הגבוהות מתעתעות. שעות האור מתקצרות, ואפילו מחוגי השעון כבר הוזזו לאחור. גם פרחי אמצע הסתיו יודעים שהגיע הרגע לנצל את חומרי המזון שנאגרו בבצלים מאז החורף הקודם, ברוך המשקעים. כעת הם יוצאים מהסגר של הקיץ ומצמיחים פרחים לתפארת.

אחד מפרחי הסתיו המרגשים והבולטים ביותר הוא החלמונית הגדולה, שמאחרת בדרך כלל לפרוח ובוקעת מהאדמה בנובמבר, ומקשטת את הארץ בעונה הזו כמעט לכל אורכה - ממרומי הגולן ועד עומק הנגב. אפשר למצוא חלמוניות בהרבה מקומות ולשלבן במגוון מסלולי טיול.

צפון: ממירון ועד תבור

ממרומי מצוקי האון (עם רקע מחמיא של כינרת תכולה), למרגלות מצפה השלום, נקודת התצפית היפה ליד כפר חרוב שנבנתה במקום שממנו הפגיז הצבא הסורי את יישובי הצפון לפני מלחמת ששת הימים - וגם בחלקו העליון של נחל מיצר. עוד מצבור פריחה יש ברכז חזקה, אבל הוא כבר לקראת סיום.

נחל מיצר הוא היחיד מבין נחלי רמת הגולן הישראלית הזורם דרומה ולא מערבה. בסופו של דבר הוא נשפך אל הירמוך בממלכת ירדן. בחלקו העליון של הנחל, לא רחוק מקיבוץ מיצר, ישנם כמה מצבורי פריחה יפים שבולטים מתוך הקרקע הקשה וסלעי הבזלת. אחת הנקודות הטובות לראות חלמוניות היא באזור מוצא הנחל, ממש מעל המפל הגדול, מדרום לצומת הכניסה לקיבוץ מיצר (מפת סימון שבילים מס’ 1 "הגולן, החרמון ואצבע הגליל").

מצבור חלמוניות נאה, שנראה כאילו הוא גולש במדרון, נמצא בחלקו המזרחי של שביל הפסגה בהר מירון (שם גם פורח הכרכום הנאה). חלמוניות פורחות גם בנחל דישון, הר פועה, ביער ביריה (מעל חצור הגלילית) ובשיפוליו המערביים של הר אדמון, בסמוך לכרם בן זמרה.

חלמוניות  / צילום: תומר יעקובסון
 חלמוניות / צילום: תומר יעקובסון

הר אדמון לא נראה כמי שמצדיק את שמו. אפרוריות חיוורת שולטת בו חלק ניכר מהשנה, וככזה הוא אינו אתר טיולים נחשק. מדובר בגבעה תלולה, עשויה סלע קירטון שעליה צמחייה דלה (שלפני כארבע שנים גם ידעה שריפה גדולה). בקיץ השמש קופחת ובחורף רוחות מקפיאות מנשבות כאן בעוז. אבל בין לבין, בסתיו, עולות ופורחות במדרונות המערביים שלו מאות חלמוניות מבהיקות בצהוב.

מנקודת החניה ממשיכה דרך עפר במורד הוואדי. מעט לפני המוצא של הוואדיון הקטן אל הערוץ הגדול ממנו, היובל הראשי של נחל חצור שבו כרמי ענבים, אי אפשר שלא להבחין בחלמוניות המעטרות את המדרון ממזרח (שמאל). לצד שביל אחד, יחסית מתון, שמעפיל במעלה המדרון אין כאן שבילים ברורים.

חלמוניות על רקע הכרמים בהר אדמון / צילום: תומר יעקובסון
 חלמוניות על רקע הכרמים בהר אדמון / צילום: תומר יעקובסון

זה המקום לציין שלא אחת מטיילים, בשם אהבתם לפריחה או בשל תאווה בלתי מרוסנת להשיג צילום מוצלח, רומסים חלמוניות רבות בדרכם. אנא - שימו לב והקפידו לדרוך במקומות שבהם אין פרחים - לטובת החלמוניות ולטובת המבקרים הבאים והשנים הבאות. מראה החלמוניות על רקע המטעים בצבעי שלכת הוא יפה במיוחד.

מי שיש לו כוח יכול להעפיל אל פסגת הר אדמון, שממנה נשקף נוף על יער ביריה וצפת, הר מירון, עמק החולה, צפון הגולן, החרמון, ריחניה, אצבע הגליל ודרום הלבנון. ממרומי הגבעה אין צורך לשוב ולרדת בחזרה בשביל התלול. ישנה דרך עפר שיורדת מהגבעה צפונה, לעבר הכביש וממנה המרחק אל נקודת החניה קצרצר.

ניצנים ביער ביריה / צילום: תומר יעקובסון
 ניצנים ביער ביריה / צילום: תומר יעקובסון

הגעה: נוסעים בכביש מס’ 886 לכיוון קריית שמונה. קילומטר לאחר הפניה שמאלה לכרם בן-זמרה הכביש מתעקל ימינה. מיד אחריו יש ירידה לרחבת עפר שבה חונים ואליה חוזרים.

חלמוניות אפשר למצוא גם במורדות הדרומיים של הר תבור. בעקבות מפעל משולב של הקק"ל עם ילדי בית הספר של דבוריה, הוכשר במקום שביל נוח המאפשר הליכה נינוחה יחסית במדרון התלול. באמצע העלייה המפותלת להר תבור מגיעים לפנייה ימינה אל דרך היערנים. הנסיעה בה אסורה ולכן יש לחנות בשוליים וללכת ברגל עד הנקודה שבה נמצאים בדיוק מעל מגרש כדורגל גדול. שם קל למצוא שביל הולכי רגל יורד למטה, אל אתר הפריחה של החלמוניות.

דרום: להב, יתיר

כמה אתרי פריחה מרשימים ביותר של חלמוניות נמצאים גם בדרום הארץ: ביער להב וגם בסמוך לכניסה המזרחית למושב להבים. במקום להיכנס למושב יש לפנות שמאלה, לעבר החורשה הסמוכה. כשממשיכים מהחניון מזרחה, גולשים אל ואדיון קטן שכולו זרוע חלמוניות, למרגלות בריכת המים הגדולה בראש הגבעה.

חלמוניות פורחות גם ביער יתיר ובסמוך לירוחם (כאן ניתן לצאת למסלול הליכה בן 4 קילומטרים, לבקר באגם ירוחם וליהנות משאר אטרקציות מקומיות. לפרטים נוספים: אבישי אפרת, טל’ 054-6255239 או בפייסבוק: "תיירות ירוחם").

ריכוזי חלמוניות נאים ישנם גם ברכס בוקר. כדי להגיע אל אחד מאתרי הפריחה ברכס בוקר יש לנסוע דרומה בכביש מס’ 40 אל חוות הבודדים "זית המדבר" ו"נחל בוקר". חולפים על פניהן ופונים ימינה, בדרך ששוליה תחומים באבנים. ניתן להגיע ברכב עד סמוך לעץ השיטה המרשים, הצומח בדד למרגלות רכס בוקר.

החלמוניות נמצאות כ-200 מטר במעלה הערוץ מהעץ. המשותף לשני ריכוזי הפריחה של החלמוניות ברכס בוקר, שבכל אחד מהם צומחים מאות פרטים, הוא ששניהם נמצאים למרגלות משטחי סלע גדולים. משטחי הסלע מונעים חלחול וגורמים לכך שמי הגשמים שיורדים עליהם ינוקזו אל חלקת האדמה שמתחתם. רק בחלקות אלו, שבהן כמות המשקעים מועצמת, פורחות החלמוניות.

סתוונית היורה / צילום: תומר יעקובסון
 סתוונית היורה / צילום: תומר יעקובסון

ניתן להסתפק במסלול הקצר המוביל אל החלמוניות ובחזרה, אבל אפשר וכדאי גם לצעוד במעלה השביל המסומן במעלה הרכס. השביל מעפיל במעלה השלוחה שתוחמת את הערוץ מדרום וחובק את יובליו הקטנים בדרך לשיא הגובה. לאורך הדרך ישנן כמה תצפיות נאות על מרחבי המדבר. בסמוך לשיא הגובה ישנו שביל המתעקל ושב על עקבותיו, הפעם במורד הערוץ.