גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אתגר הליסינג הגדול: מכוניות ב-14 מיליארד שקל מחפשות רוכשים

ציי רכב בישראל אמורים לחדש בחודשים הקרובים את חוזי הליסינג של יותר מ-100 אלף כלי רכב, אבל לא בטוח שכל חברות הליסינג יוכלו לממן את רכישת כלי הרכב החדשים • החברות מנסות לשדר עסקים כרגיל, אבל בשוק מעריכים כי 2021 תהיה שנה מאתגרת

חניון רכבים מיובאים בנמל אילת. היבואנים והצרכנים נהנים מהשקל החזק / צילום: איל יצהר, גלובס
חניון רכבים מיובאים בנמל אילת. היבואנים והצרכנים נהנים מהשקל החזק / צילום: איל יצהר, גלובס

היקף צי הרכב התפעולי בישראל עומד על כ-240 אלף כלי רכב ובשנים רגילות כשליש מכלי הרכב האלה מוחלפים כאשר החוזה נגמר.

משבר הקורונה לא הביא להתכווצות משמעותית בהיקף הכולל של צי הליסינג, אולם גרם להאטה משמעותית בקצב רכישות הרכב החדש של חברות הליסינג ב-2020 בשל הקיפאון בגיוסי ההון, שהביא להתייבשות המקורות הכספיים של לא מעט שחקניות בענף.
הפיתרון הנפוץ בו נקטו שחקנים רבים היה הארכת חוזי ליסינג, שעמדו לפקוע. אבל זה פתרון לטווח קצר בלבד מכיוון, ששיטת מס "שווי השימוש" בישראל, שנגזרת ממחיר הרכב כחדש לאורך כל תקופת הליסינג, יוצרת בקרב מקבלי הרכב הצמוד מוטיבציה שלילית חזקה להארכת החוזים. במילים אחרות אף אחד לא שמח לשלם למדינה מס על רכב חבוט בן ארבע שנים כאילו היה רכב חדיש, מאובזר ובטוח יותר.

כתוצאה מכך לקראת 2021 קיים בצנרת של ענף הרכב "פקק" של כ-100 אלף רכבי ליסינג, שיצטרכו החלפה בחודשים הקרובים. מכיוון שמשבר הקורונה בעיצומו, והאופק הכלכלי לא נראה חיובי, השאלה הגדולה היא האם - ומי - יוכל לממן את רכישת כלי הרכב הללו, שעלותם המצרפית נאמדת ב-12-14 מיליארד שקל, ומה יהיו המשמעויות לגבי חלוקת הכוח בשוק הרכב הישראלי.

אופטימיות, לכאורה

מכיוון, ששקיפות מעולם לא הייתה הצד החזק של ענף הליסינג הישראלי, התשובה אינה ברורה. לכאורה, קיים מקור מידע זמין על הפעילות בענף והוא הדיווחים התקופתיים לבורסה של קומץ החברות הציבוריות, שפעילות בענף הליסינג במישרין או בעקיפין.
מהמקור הזה עולה לכאורה מיצג מרשים של חוסן ועמידות. רוב חברות הליסינג הציבוריות הציגו בשני "רבעוני הקורונה" הראשונים נתונים חיוביים בזכות תרגילים פיננסיים כאלה ואחרים (בעיקר רכישה עצמית של אג"ח) וחלקן הציגו עלייה ברווח הנקי לעומת התקופה המקבילה אשתקד והגדילו את יחס ההון העצמי למאזן. הביטחון העצמי משתקף גם במספר מצגות לשוק ההון, שפרסמו חברות ליסינג לאחר הסגר הראשון.

אלא, שהמצגות הללו עומדות בסתירה לנתוני המכירות והדיווחים שמגיעים מיבואנים בשטח, שמצביעים כאמור, על ירידה מוחשית בהיקף רכישות הרכב החדש של חברות הליסינג ב-2020. חלקה אמנם נובע ממחיקת שוק ההשכרה לתיירות אך חלק מהותי נובע מהקטנת רכישות לליסינג.

ברקע עדיין לא רואים את הסוף לבצורת בגיוסי האג"ח ונראה כי רוב הפתרונות שבהן נוקטות חברות הליסינג לשיפור הנזילות הם אפקטיביים לזמן קצר. במצגות לשוק ההון ראינו בין השאר התייחסות ל"קבלת הלוואות בערבות מדינה", "טיוב לקוחות" (כלומר פרידה מלקוחות עם מוסר תשלומים בעייתי) ו"המרת אשראי מיבואני הרכב למימון לטווח ארוך". כמובן שכל זה לא קלקל את המסר הרשמי "הכול דבש".

האופטימיות שונה מהמסרים, שמשדרים בכירים בענף הליסינג במדינות שבהן השקיפות היא לחם חוק. באירופה, למשל, הותיר אחריו משבר הקורונה נתיב של הרס בענף הליסינג והנה מה שאמר לאחרונה, לפני הגל השני, אחד ממנהלי חברות הליסינג הגדולות בבריטניה, ועד לאחרונה יו"ר איגוד חברות הליסינג במדינה.

לדבריו, "תעשיית הליסינג וההשכרה הושפעה בצורה קיצונית מהמגפה והסגרים. ההשפעה הראשונית פגעה גם בלקוחות קיימים וגם בלקוחות חדשים. היעדר ביטחון צרכני בשוק כתוצאה מחששות לגבי מצב הכלכלה ולגבי הביטחון התעסוקתי האישי הביא לירידה מיידית במספר הפניות לחתימה על עסקאות ליסינג חדשות וגרם ללקוחות קיימים לבחון אופציות חדשות ביחס לתשלומים וסיום מוקדם של חוזי ליסינג. ככל שהכלכלה החלה להתאושש גם הפעילות בענף הליסינג התאוששה, אבל אנחנו עדיין רואים השפעות ארוכות טווח". נדגיש, ששוק הליסינג הבריטי דומה לישראלי מבחינת המבנה העסקי.

יחסי הכוחות משתנים

ההשפעה המשמעותית ביותר של המשבר על ענף הליסינג, שמתרחשת כיום מאחורי הקלעים, היא שינוי במאזן הכוחות השיווקי בין יבואני הרכב לחברות הליסינג. ענף הליסינג הישראלי אינו הומוגני ויש בו שני סוגי שחקנים, ששונים זה מזה מהותית במשאבים שעומדים לרשותם: חברות הליסינג העצמאיות וחברות הליסינג שנמצאות בשליטה של יבואני הרכב.

חלקן של חברות הליסינג העצמאיות בצי הליסינג נע בשנים האחרונות סביב ה-60%, על פי הערכות, והוא ירד כנראה לפחות מ-50% או פחות לאחר רכישת חברת "קל אוטו" על ידי קבוצת קרסו, יבואנית רנו ניסאן. כמחצית מהצי של של "העצמאיות" נמצא בידי קבוצת שלמה, השחקנית העצמאית הגדולה בשוק.

עד השנה היה קיים בשוק שיווי משקל זהיר ומורכב בין חברות הליסינג העצמאיות לבין אלה של היבואנים ובינן לבין היבואנים בכלל. "העצמאיות" רכשו בעבר כלי רכב גם מיבואנים, שהם שחקני ליסינג מתחרים, הן כדי לספק את דרישת הלקוחות שלהם והן עבור מכירה חוזרת בשוק ה"אפס קילומטר". גם היבואנים, שחברות הליסינג שבבעלותם משמשות עבורם צינור שיווקי חשוב, הקפידו לספק תנאי רכישה דומים לחברות ליסינג "עצמאיות" ואף להעניק להן מימון ואשראי.

משבר הקורונה הוביל את שחקני הליסינג העצמאיים, או את חלקם לפחות, לבקש/לדרוש מהיבואנים אשראי בתנאים מפליגים, פריסת חובות ואף הלוואות הוניות. במקביל דעכו בעקבות המשבר גם רכישות הרכב שלהם לצורך מכירה מחדש במסלול "אפס קילומטר".
כתוצאה יש כיום יבואנים, שרואים בכך הזדמנות פז לנצל את משאביהם כדי להרחיב את חדירתם ולקחת חוזי ליסינג אסטרטגיים של ציים איכותיים, ש"העצמאיים" לא יכולים לחדש. זאת במקום לממן את החברות העצמאיות ו"להעביר כסף מכיס לכיס". אחרים שומרים עדיין נאמנות לשחקנים העצמאיים מטעמי קשרים אישיים ו/או השקעה לעתיד.

באמצע נמצאים יבואני רכב, שאין להם פעילות מהותית של ליסינג תפעולי בבעלותם, דוגמת יוניון מוטורס (טויוטה), כלמוביל (ונדאי), טלקאר (קיה), דלק רכב (מאזדה) ועוד. המותג של היבואנים האלה חזק דיו אך הם נאלצים להזרים כיום אשראי מוגדל למימון הרכישות (הפוחתות) של ענף הליסינג במחיר של העמסת התחייבויות על המאזנים שלהם עצמם. התופעה הזו תלך ותתעצם ככל שיתקרב מועד החידוש של אותם 100 אלף כלי רכב שהזכרנו בפתיחה.

שיטת ההתמודדות העיקרית שלהם עם המשבר היא הרחבה משמעותית של מעגל הלקוחות הפרטיים על ידי העברת "הנחות הליסינג" ללקוחות פרטיים, דרך מבצעי מכירת רכב ו/או הצעות "ליסינג פרטי" בהיקף משמעותי. למותר לציין, שכאשר חברות הליסינג היו שליטות השוק, הנחות כאלה נחשבו לטאבו.

מבט ל-2021

שינוי מאזן הכוחות בין היבואנים לחברות הליסינג בעקבות משבר הקורונה יעצב את פני שוק הרכב כולו בשנה הבאה. מי שיוכל לממן את הביקוש "השבוי" לכלי רכב בהיקף של מיליארדי שקלים ישלוט בשוק. במקביל אפשר לצפות שענף הליסינג יתחיל "להמציא את עצמו מחדש", כמו שקורה בעצם הימים הללו באירופה, שם מושקות תוכניות שמותאמות למציאות החדשה.

מדובר למשל חוזי בהשכרה תפעולית עם נקודת יציאה גמישה ואפשרות להחליף כלי רכב, ליסינג תפעולי לכלי רכב משומשים, הגדלת האטרקטיביות של חוזי ליסינג ללקוחות פרטיים ועוד. לא נופתע גם, אם הביקוש למימון יכניס לזירה המקומית גם שחקני ליסינג ומימון בינלאומיים גדולים, שעדיין שומרים על נזילות, אולי אפילו באמצעות רכישת שחקנים קיימים. 

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק