גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רוחות של שינוי: טויוטה יאריס החדשה נפרדת מהשמרנות של קודמותיה

היאריס החדשה נוטשת את השמרנות של קודמותיה ומציגה עיצוב חוץ ופנים צעיר ומוחצן לצד הנעה היברידית חסכונית ויעילה ● לכל אלו מצטרפת אפילו, מי היה מאמין, גם הנאה מנהיגה כהלכתה

טויוטה יאריס 2020
טויוטה יאריס 2020

שנת 2020 תיזכר בתעשיית הרכב כשנה שבה השתנו באופן יסודי חוקי המשחק העסקיים, ובמיוחד השתנתה מערכת היחסים בין יצרני הרכב לשוק ההון.

קחו, למשל, יצרנית הרכב סינית צעירה ששמה NIO, שהחלה לייצר כלי רכב רק לפני שנתיים. החברה, שנסחרת בבורסה בניו יורק מנובמבר 2018, משווקת כיום רק שלושה דגמי פרימיום חשמליים, ורק בסין. היא עדיין שורפת מזומנים בקצב גבוה משמעותית מהכנסותיה ולמרות שרשמה השנה זינוק מכובד במכירות, ברבעון השלישי של 2020 - שהיה הטוב בתולדותיה - היא מכרה כ-12,200 כלי רכב בלבד.

לעומתה טויוטה, יצרנית הרכב הגדולה בעולם, מכרה השנה קצת יותר מ-2 מיליון כלי רכב לכל רבעון ביותר מ-140 שווקים ברחבי עולם והרוויחה ברבעון האחרון בלבד כ-4.5 מיליארד דולר למרות משבר הקורונה.

אבל, וזה אבל גדול, מי שהשקיע בחודש מאי השנה במניית NIO, נאמר 100 אלף דולר, יכול לפרוש כיום לפנסיה מוקדמת על יאכטה פרטית בקריביים לאחר שקצר תשואה של קצת יותר מ-1,000 אחוז בפחות מחצי שנה. מנגד, מי שהיה משקיע במניית טויוטה באותה תקופה היה רואה החודש תשואה מצטברת של כ-5%.

השורה התחתונה: שוק ההון נשלט כיום על ידי מאות מיליוני "משקיעי כורסה" ואנליסטים מטעם עצמם, שמחוברים ביניהם ברשתות חברתיות חובקות עולם ומעניקים ערכים גבוהים יותר לטכנולוגיות חלום ולפוטנציאל עתידי מאשר לרווחיות, יציבות ומצוינות. זו גלולה קשה לבליעה עבור חברה כמו טויוטה, שהתרבות היפנית שבה צמחה מקדשת ערכים של מסורת וזהירות, ואחת התוצאות היא הפיגור האסטרטגי שלה בהשקת כלי רכב חשמליים שהם הסחורה החמה ביותר כיום בקרב משקיעי שוק ההון.

רכב

כבר לא שמרנית

אבל גם טויוטה מתחילה להסתגל, וראיה לכך היא יאריס הייבריד החדשה. עדיין לא חשמלית, אבל רחוקה מאוד מלהיות אותה סופר-מיני יפנית שמרנית, שבמשך דורות פנתה בעיקר עבור בני גיל הזהב. היאריס החדשה מותירה רושם צעיר ונמרץ עם יציבה רחבה ואגרסיבית על הכביש, במיוחד עם חישוקי ה-17 אינץ' האופציונליים; גריל ענק ומושחר שמעוטר בפנסי לד מעוצבים; שמשות צד שמתרוממות לעבר חלקו האחורי של הגג בקו מהיר; צביעה דו גוונית; קשתות גלגלים מנופחות בצורה תיאטרלית מאחור; וזנב עתיר אלמנטים שובי עין.

רכב ההדגמה שלנו, שמופיע בתמונה, היה בגרסת ההשקה "פרמייר" המוחצנת והמוגבלת. הגרסאות הרגילות והנפוצות, עם צביעה מונוטונית וחישוקים צנועים יותר, יאיימו פחות על תדמיתם הציבורית של הלקוחות הבוגרים.

אותה הסתייגות נכונה גם לתא הנוסעים. גרסת ההשקה מגיעה עם אבזור פנים מרשים, שכולל בין השאר לוח מחוונים דיגיטלי נאה ואופנתי, מושבי ספורט, ריפוד דמוי עור, מסך מולטימדיה גדול במיוחד, התנעה ללא מפתח ועוד. הגרסאות הסדרתיות הרגילות כוללות לוח אנלוגי מסורתי ואבזור תקני צנוע יותר למעט מערך מרשים של מערכות סיוע לנהיגה, שהוא תקני בכל הגרסאות.

כך או כך, תא הנוסעים עדיין מציע ליושבים בו סביבה צעירה תוססת עם טקסטורות מעניינות, שילוב צבעים "חי" וחומרי דיפון באיכות גבוהה יותר מהמכונית היוצאת. הנדסת האנוש ברורה וקלה להסתגלות והמרחב מלפנים נעים ואוורירי הן לנסיעות עירוניות והן לנסיעות ארוכות בזכות מושבים תומכים היטב ( בגרסת ההשקה), גג גבוה ושמשה קדמית פנורמית, שמעניקה תחושה של בועת זכוכית. המושב האחורי כבר מספק תזכורת לכך, שזו סופר-מיני, שממדיה לא השתנו משמעותית לעומת הדור היוצא. מרחב הרגליים מאחור רק ממוצע לקבוצה, מרחב הכתפיים מתאים בעיקר לשני מבוגרים, וקו החלונות הגבוה מגביל את הראות החוצה של נמוכי קומה.

גם תא המטען, בנפח 286 ליטר בלבד, רחוק מלהיות מוביל בפלח, אבל בהתחשב בכך שמדובר במכונית היברידית הוא עדיין סביר. איכות הייצור מרשימה, כרגיל אצל טויוטה, ובמיוחד בולט לטובה בידוד רעשים אפקטיבי מאוד, שאינו טיפוסי למכוניות בפלח הזה.

מערכת ההנעה ההיברידית העדכנית של טויטה משלבת מנוע בנזין נטול טורבו עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר, צמד מנועים חשמליים ולשם שינוי גם סוללת ליתיום-איון קלה ועתירת אנרגיה במקום סוללת המטאל הכבדה והמסורתית של טויוטה. כל העסק משודך לתיבה רציפה מתקדמת ולמרות הספק מוצהר צנוע של 116 כ"ס, על הכביש התחושה זריזה משמעותית מאשר במכונית היוצאת.

היציאה מעמידה ברמזור נמרצת, השיוט במהירויות גבוהות מתבצע בקלילות ואפשר לשמור על קצב סביר בעליות תלולות ומהירות גם עם תפוסת נוסעים מלאה. מטבע הדברים המערכת מעניקה עדיפות לנסיעה על חשמל ברוב המצבים וכאשר הסוללה מתרוקנת מנוע הבנזין משמש כמטען עצמי, אם כי במחיר של עלייה מוחשית ברמת הרעש.

התיבה הרציפה תואמת היטב למנוע ומעניקה תגובה זריזה אם כי רגל אגרסיבית על המצערת עדיין דוחפת את המנוע מהר מדי לתחום הסל"ד הגבוה והקולני. צריכת הדלק, כצפוי, מרשימה מאד ואפשר להגיע לצריכה ריאלית של כ-20 קילומטרים לליטר גם בנהיגה ישראלית טיפוסית.

הנאה במחיר 116 אלף ש'

הפרק הדינמי טומן בחובו הפתעה: היאריס החדשה היא אחת המכוניות המהנות ביותר לנהיגה כהלכתה שסיפקה לנו טויוטה בשנים האחרונות. אחרי ניתוק המערכת לסיוע בשמירה על הנתיב, מקבלים היגוי קליל אבל מדויק ומהיר, שמספק הרבה מידע על בניית העומס הדינמי. הצמיגים הרחבים מספקים אחיזה מצוינת וביטחון בפניות הדוקות, והמשקל העצמי המזערי מאפשר להשתעשע עם הרכב על כבישים צרים. שיכוך הזעזועים מעט נוקשה על כבישים עירוניים משובשים, אבל לא ברמה שפוגמת בשימושיות, ובסך הכל זו מכונית משעשעת לנהיגה למרות מערכת הנעה "צמחונית".

גם כאן ראוי לסייג, שגרסת ההשקה מצוידת בכיול מתלים יותר ספורטיבי וכמובן בצמיגים רחבים יותר. אבל אפשר להניח שהאיזון הדינמי המרשים והמהנה של השלדה לא ייעלם בגרסאות הבסיס.

116 אלף שקל עולה גרסת הבסיס של היאריס ההיברידית. גרסת ההשקעה "פרמייר" עולה עוד 5,000 שקל, ובהתחשב באבזור היא ללא ספק מציאה כל עוד היא נמצאת במלאי. יש בפלח מתחרות זולות וחזקות יותר, אבל יאריס החדשה מעידה שגם טויוטה השמרנית מתחילה להתכופף בפני רוחות השינוי של העשור החדש. זו לא עוד יאריס, ששמה בחזית רק חיסכון, מוניטין שמירת ערך וידידותיות לסביבה - אלא סופר-מיני שלא מהססת להחצין עיצוב מקורי ולספק ללקוחות את הערך ההולך ונשכח בימינו של הנאה מנהיגה במחיר סביר. ריספקט.

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים