גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

להימלט אל הלגונות השקטות: אילת לאט לאט מנערת את האבק

עם פתיחת בתי המלון והמסעדות באילת תחת מתווה "האיים הירוקים", נראה כי העיר מתחילה לנער את האבק, גם אם לאט. מאוד לאט ● "אני לוקח בחשבון חודש של למידה מצד העיר והתושבים והתיירים", אומר בעל מסעדה בעיר ● העיר בתמונות

נופשים באילת/ צילום: שלומי יוסף
נופשים באילת/ צילום: שלומי יוסף

פעמיים בשנה, הצלם שלומי יוסף ושישה מחבריו נופשים באילת. זו מסורת ארוכת שנים שכבר זכתה לקבוצת וואטסאפ בשם "מתי עוד פעם לאילת". המטרה: לבקר את אייל, נציג החבורה שמתגורר בעיר. כששמענו שיוסף, המצלם בשגרה עבור גלובס, נוסע, ביקשנו ממנו שיתעד עבורנו את המתרחש בעיר התיירות הדרומית.

הפעם התכנון נעשה עוד לפני שחוק איי התיירות עבר ועמו החובה להציג בדיקות קורונה עדכניות מכל המבקרים. הבדיקות לא הרתיעו את החבורה, שמבחינתה המסורת החברית חזקה ממטוש.

 ערב הנסיעה, הספיק יוסף לתפוס את התור האחרון בקופת החולים. בשלוש לפנות בוקר, רגע לפני היציאה, כבר חיכתה לו תשובה שלילית בנייד. התכנון היה לנסוע בכל מקרה ומקסימום לחכות לתוצאות ליד מחסום הכניסה. "הגענו למחסום די לבד, היו שם חבר'ה חמודים מסבירי פנים שביקשו לראות את ממצאי הבדיקה", הוא מספר.

אילת ירוקה - נופשים בים, בדיקות קורונה, עסקים פתוחים / צילום: שלומי יוסף

בזמן שהוא היה עסוק בצילומים, הוא פגש אופנוען מראשון לציון שהגיע למחסום ללא בדיקה וביקש להיכנס, "רק כדי לראות את הים". האופנוען נשלח חזרה על עקבותיו ויצטרך להסתפק בים התיכון. התחנונים לא הועילו. והוא לא היה לבד: 250 כלי רכב עם נופשים נדרשו ביום הראשון לפתיחת אילת לבצע סיבוב פרסה כי הגיעו ללא בדיקות. שלושה נופשים אף "הגדילו" לעשות והגיעו עם טופס מזויף (שכפלו בדיקה של חבר). יום אחד בלבד הספיק כדי שתעשיית הזיופים תתעורר. בעיריית אילת מבטיחים לטפל בנושא ופרטי הזייפנים הועברו למשטרה.

עמדת בדיקה לקורונה בכניסה לאילת / צילום: שלומי יוסף

"מישהו כיבה את העיר"

"נכנסים וכמעט הכול סגור. מישהו כיבה את העיר. מצאנו אילת שוממת. זה מחזה עצוב", משתף יוסף. "ערכנו קניות בסופר, הגענו לדירת הנופש ששכרנו, פרקנו את הציוד וירדנו לחוף בן הרוש".

בחוף הוא פגש בצוללים ובכמה נופשים בהם משפחה שסיפרה שכבר הספיקה להתראיין לטלוויזיה, וכי הם "נופשים רק באילת". שי בן הרוש, בעלי המקום, סיפר כי "הכול זה מבורא עולם. לא באסה שלא הייתה עבודה, כי הספקתי לנוח. חשבנו שבסוף השבוע תהיה שיירה של נופשים מהמרכז אבל למעשה די רגוע. הכול בסדר", הוא מרגיע.

שי בן הרוש / צילום: שלומי יוסף

את האווירה הקודרת משהו חווה יוסף גם בכניסה לאחד מבתי המלון. השומרים עם הפנים לרצפה והכניסה למתחם שאמור להיות שמור לאורחים בלבד, הייתה חופשית. את האנשים בבריכה הוא מתאר ככאלו שנראים משועממים. גם הברמנים משוועים לעבודה.

אילת ירוקה - נופשים בים, בדיקות קורונה, עסקים פתוחים / צילום: שלומי יוסף

ובכלל, תנועת המכוניות בעיר דלה. במידה מסוימת נדמה שאילת הפכה לסיני, הכול שקט ורגוע. באזורים המיועדים להקמת אוהלים על החוף הייתה תנועה ערה יחסית של משפחות ויחידים שהקימו לעצמם את מתחם החופשה. השמש מלטפת ומזג האוויר נפלא. "היו אנשים אבל לא בהיקפים שאנחנו מכירים מהביקורים הקודמים, והאווירה - משהו אחר לגמרי", הוא מסכם.

מזה 26 שנים שהזמר מוטיס מתגורר באילת. "הפרנסה שלי תלויה בתיירות ובכל מה שתומך בה - מועדונים, פאבים ומה שמסביב. מאז מרץ אני באפס פעילות. התחדשות התיירות לא משפיעה עליי כי עדיין אסורה התקהלות. אסור לרקוד. תחום הבידור עוד לא נפתח ואנחנו מקווים שזה יקרה כמה שיותר בקרוב". בשגרה מתמודד מוטיס ("ככה בלי שם משפחה") מהופעות לקבוצות ולוועדי עובדים ל"ערבי גיבוש והופעות טברנה".

אילת ירוקה - נופשים בים, בדיקות קורונה, עסקים פתוחים / צילום: שלומי יוסף

לדבריו, "מגיעים נופשים אבל עבורי לא השתנה דבר. רואים אנשים בחופי הים ובחנויות שפתוחות אבל זו לא אילת השמחה והתוססת שאנחנו מכירים. אילת בלי אנשים היא כמו גן סגור. הגן אמנם קיים אבל הוא בלי ילדים ובלי חיים. בתקופות הסגר אזור בתי המלון נראה כמו סצנה מהמערב הפרוע, הכול היה נטוש וריק, ורק הבניינים של המלונות ניצבו  עצובים. יש לי אופטימיות אבל זהירה, אם ישמרו על אילת כעל אי ירוק ויקפידו על ההנחיות נוכל לראות פתיחה של יותר בתי מלון. לי אין בעיה להיבדק כל יום העיקר שאוכל לחזור למעגל ההופעות".

הנופשים באילת מכירים את ולדה שמעניקה עיסויים בחוף כבר שש שנים. היא גרה בעיר ועובדת כעצמאית. בעבר עבדה בספא של רשתות בתי מלון. ולדה מרגישה את התיירות המתעוררת: "עבדתי מבוקר עד אחר הצהריים בימים האלה. מאז הסגר היינו בלי עבודה. עכשיו יש התעוררות, מגיעים אנשים מאוד נחמדים. אילת לא מפוצצת, אין עומס אבל האווירה טובה. אנשים שפגשתי סיפרו שכל נושא הבדיקות לא הכביד עליהם בכלל לעומת הרצון לנפוש. יש כאלה שקיבלו את התשובות רק כשהגיעו למחסומים. פגשתי בעיקר זוגות ופחות במשפחות עם ילדים לכן האווירה הייתה רגועה. שמעתי מהנופשים שגם בתי המלון לא הפגיזו במחירים, זה נושא שבדרך כלל מתלוננים עליו".

מעט אנשים בבתי המלון / צילום: שלומי יוסף

הבדיקות פוגעות בספונטניות

"אילת עצובה? מזל שהוא לא ביקר פה לפני שבוע היה רואה עיר רפאים", אומר לי ליאור מוצ'ניק, מנכ"ל מלונות דן בעיר ויו"ר התאחדות המלונות באילת כששמע על החוויה של יוסף. מוצ'ניק מעריך כי 7,000 חדרים מתוך ה-10,000 שפועלים בעיר נפתחו עד כה וזכו לתפוסה של 50% בסוף השבוע הראשון לאיי התיירות. "עד יום ראשון הבא ייפתחו שאר בתי המלון. מתחו אותנו עד לרגע האחרון ונדרשת התארגנות אז יש כאלה שעוד לא הספיקו לפתוח. הבדיקות שנדרשות מהנופשים מורידות את הספונטניות אבל בסוף השבוע הקרוב כבר נגיע לתפוסה ממוצעת של 80%".

ואז תעלו את המחירים.
"לא. במלונות דן לקחנו את המחירים של השנה שעברה וחתכנו מהם 20% וככה זה יישאר עד לסוף פברואר".

אילת ירוקה - נופשים בים, בדיקות קורונה, עסקים פתוחים / צילום: שלומי יוסף

אילת חווה חודש נובמבר שונה - לרוב זהו חודש הכנסים בעיר, שבו גם ועדי העובדים מספקים מאות אורחים לבתי המלון. כעת זה לא קיים ונשענים על התיירות העצמאית שכוללת פחות משפחות עם החזרה ללימודים. "זה לא כמו בקיץ, באים בעיקר תיירים בודדים וזוגות", מאשר מוצ'ניק שמחמיא להתנהגות האורחים. "בניגוד ליציאה מהסגר הקודם, אנשים מאוד ממושמעים בתוך בית המלון מבלי שנצטרך להיאבק בזה. לא תראי אנשים בלי מסכות. כשאנחנו מבקשים לזוז כדי לשמור על מרחק, אנשים זזים בלי ויכוח, הכול רגוע אולי כי מבינים מה עומד על כף המאזניים ומה יקרה אם מצב התחלואה יעלה וניכנס כולנו שוב לסגר. בלתי אפשרי מבחינתנו לפתוח לחודשיים ולסגור מחדש כל פעם לשלושה. נלחמנו על האי הירוק לטובת המשכיות ולעתיד, לא לפתרון קצר מועד עד לסגר שלישי".

צוללנים בים של אילת / צילום: שלומי יוסף

אופימיות והסתגלות למצב 

חוק איי התיירות עבר, אבל לא בקלות. הדרישה לאפשר פתיחה של מסעדות ואתרי בילוי לא זכתה לתמיכה גורפת אולם בסוף היא התאפשרה. בשונה ממסעדות במרכז, המסעדנים באילת יכלו לנשום לרווחה, לפחות בינתיים. אור רוטמן הוא בעלי מסעדת טוי שממוקמת באזור המלונות. "זו מסעדה איטלקית ביום ובר בערב", מסביר רוטמן, אילתי מבטן ומלידה. את האישור לפתוח, קיבל, איך לא, ברגע האחרון. "בשעה ארבע וחצי אחה"צ ביום רביעי קיבלו הודעה שאפשר, ואחרי שעה פתחנו. יש לנו 50 מקומות ישיבה בפנים ועוד 80-90 בחוץ, אבל מותר לפתוח רק ל-50 איש ורק בחוץ. זה המזל שלנו. בחמישי הספקנו לעשות פרסום והיה לא רע בכלל. אבל מי שבאו היו אילתים. ה"צפונים" (מקו יטבתה וצפונה) לא הגיעו. עדיין לא ראיתי אנשים שהם לא מאילת", הוא אומר.

אילת ירוקה - נופשים בים, בדיקות קורונה, עסקים פתוחים / צילום: שלומי יוסף

תוך כדי שיחה רוטמן מתנצל ועוצר לענות לטלפון במסעדה שלא מפסיק לצלצל: "כן, הישיבה בחוץ", הוא עונה למטלפנת, "אנחנו פועלים לפי התו הסגול", מרגיע אחרת. לסוף השבוע הקרוב כבר יש הזמנות "גם לשולחן של 15 איש של לקוחות קבועים מהמרכז. יש אופטימיות באוויר כי מתחילים לגלגל כסף. אני לא עבדתי במשלוחים והפתיחה מחדש היא אוויר לנשימה. אני מבין שייקח זמן עד שיבואו בגלל הבדיקות ואני לוקח בחשבון חודש של למידה מצד העיר והתושבים והתיירים שיבואו. פקחים באים לאכוף את הפעלת המסעדה, אבל מה שאני לא מבין זה - אם אנחנו אי ירוק, וכל מי שנכנס לפה מציג בדיקה שלילית, למה בעצם יש מגבלות? אני נבדקתי וכך גם כל העובדים. יש לי עסק נוסף בקניון, וכשנקבל אישור לפתוח גם שם כל העובדים ייבדקו. הכנו הרבה הפתעות למי שיגיע, תכתבי שהאילתים בעלי האטרקציות, המסעדות והעסקים מזמינים את כל תושבי המדינה להתארח אצלנו וניתן את הנשמה כדי לפנק אותם".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

הטריוויה השבועית / צילום: Shutterstock

מה מקור המילה דרדלה ואיזו מערכת הגנה אווירית של ישראל העליונה ביותר?

באיזה שנה הוקם סניף מקדונלד'ס הכשר הראשון, לאיזו מדינה הגבול הארוך ביותר עם צרפת ולמה שחקן ה-NBA החטיא השבוע זריקת עונשין בכוונה? • הטריוויה השבועית

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב