גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טוויטר: יומן מסע של טל שניידר בתעלת ביוב עם השפעה

כבר 12 שנים שאני מצייצת בטוויטר והפכתי לאחת העיתונאיות הישראליות המוכפשות והשנואות ביותר ברשת הזו • אבל אם טוויטר היא מקום כה רעיל ומדכא, למה אני נשארת שם? • עיתונאית גלובס טל שניידר על יחסי האהבה-שנאה עם הרשת הכי אלימה

טל שניידר וטוויטר / איור: גיל ג'יבלי, גלובס
טל שניידר וטוויטר / איור: גיל ג'יבלי, גלובס

היום המדכא ביותר בטוויטר באנגלית, היה 31 במאי 2020. אנשים היו על הרצפה, כלומר על המקלדת, ועל הרצפה המנטלית מבחינת מחשבות, רגשות ותחושות שקיבלו ביטוי בציוצים מדכאים. המילים: עצוב, קשה, מדכא, טרור, אלימות, גזענות, רצח, ומוות מילאו את החלל הווירטואלי. זה לא מקרי.

פחות משבוע קודם לכן, ב-25 במאי התרחש הרצח המחריד של ג'ורג' פלויד. האירוע טלטל את ארה"ב וקטע הווידאו, בו שוטר חונק למוות את פלויד באמצעות לחיצת ברך על צווארו כשהוא מחרחר וממלמל: ‘איני יכול לנשום’, הציף את כלי התקשורת ועורר זעם רב.

אגב, אם תהיתם, זה גם היה היום המדכא ביותר בטוויטר באופן רשמי. זו לא עמדה שלי: קבוצת חוקרים אמריקאים מאוניברסיטת וורמונט פיתחו כלי ניתוחי ממוחשב הקרוי Hedonometer, המודד את האושר או העצב לפי ביטויים בטוויטר.

מאז 2009, אז נכנס הכלי לשימוש, ה-31 במאי היה יום פסגת העצב. השיא הקודם היה ב-12 במרץ 2020 כאשר הקורונה הפכה למגיפה כלל עולמית. באותו היום השחקן טום הנקס ואשתו ריטה הודיעו שהם נדבקו בקורונה באוסטרליה, בניו יורק תיאטרות ברודווי הכריזו על סגירה וכך גם ליגת ה-NBA. האור כבה על הטוויטר באותו היום ויגון נפל בכל ציוץ וציוץ. העולם השתגע, והרגשות באו לידי ביטוי באופן מיידי.

עוד נחזור אל כלי ניטור הדיכאון בטוויטר באנגלית, אבל גם בלעדיו אני יודעת לספר לכם שטוויטר היא אינה ביצה מאושרת גם בשפה העברית: מי שנמצא שם לא יכול לפספס זאת.

כותבת טור זה, מחזיקה חשבון טוויטר פעיל מזה 12 שנים רצוף עם כ-136 אלף עוקבים. במשך שנים אני כלולה ברשימות העיתונאים המוכפשים ביותר בטוויטר, אם כי אני לא בצמרת הרשימה. מבין העיתונאיות הנשים הכותבות בטוויטר, אני בהחלט "נישאת על כפיים", כאחת השנואות ביותר.

אף פעם לא חשבתי שזה אישי כלפי, אלא ייחסתי את הדירוג הגבוה שלי למספר העוקבים העצום, וכמות הציוצים הגבוהה שלי. בחישוב מהיר: ב-12 שנים צייצתי קרוב ל 126 אלף ציוצים. זה כ-10,500 לשנה או 875 לחודש או כ-30 ציוצים בממוצע ליום.

לתחושתי, כלי הטוויטר הוא מגפון רב עוצמה. כל ציוץ מייצר הד ואם הוא מנוסח באופן נוקב, הוא מחזיר עמו גם גלים של תגובות ואיתן מגיעה גם השנאה. אפשר לומר שלאורך השנים למדתי לקבל את השנאה באהבה. לכל הפחות, אדישות. פעמים רבות תהיתי: אז מה, אז מה, אז מה. ודפדפתי הלאה.

אז למה להישאר בביוב?

הכינויים התכופים של הרשת החברתית הזו הם Hell-Site (אתר גיהנום) או הביוב (The Sewer) ויש לזה סיבה: הקבצים הקטנים, מיקוד המחשבה לתוך 280 תווים, ומיעוט הווידאו - כל אלה מחייבים תגובתיות מהירה. ועם המהירות, מגיעות בעסקת חבילה גם שיפוטיות, טעויות ואגרסיות.

טוויטר היא מקום עם אווירה קשה, חדשות המקפצות אל מול העיניים, ציוצים פרשניים מיידיים וקצב מהיר. לעיתים התודעה האנושית לא מסוגלת לעכל את מה שקרה, אבל בטוויטר יש כבר צייצנים שיודעים הכל לפני כולם ומשחקים אותה חכמים, מהירים וחדים.
בוודאי תתהו: אם בעיני טוויטר היא מקום כה רעיל ומדכא, מה אני עושה שם? מדוע להמשיך לשהות בתוך הביוב הזה, אם האווירה בו כה אלימה?

כדי להשיב על השאלה המצוינת הזו, אני רוצה לחזור את כלי המדידה שאיתו פתחתי את הטור: ניתוחי המומחים מוורמונט הם טרנד גלובלי גובר של ניסיון פיצוח המצב המנטלי של האנושות דרך הפריזמה של השיח בטוויטר. לפעמים חוקרים בוחרים רשתות אחרות, אך טוויטר הפכה לחזית הוורבלית של בני האנוש. בפייסבוק מטיפים, באינסטגרם מצטלמים, ובטוויטר מכסחים.

אגב, אם תהיתם, כך זה עובד: קבוצת חוקרי ה־Hedonometer בחרה ומיינה כ-5,000 מילים ונתנה להן ציונים, החל מ-1 (עצוב) ועד 9 (מאושר). התאבדות זה 1.3 וסרטן הוא 1.5, בעוד צחוק זה 6 וסופשבוע הוא 8, וכולי. באמצעות תוסף API הכלי שפיתחו זורק את כל המילים שהופיעו באותו היום לתוך סל וירטואלי ענק, ומשקלל ציון כולל לאווירה. כך, היום המאושר ביותר בטוויטר, מדי שנה, הוא 25 בדצמבר - חג המולד.

שנת 2020: מכה בסדר גודל תנ"כי

בכל מדינה מצב השיח שונה לפי ניואנסים מקומיים, אך יש מוסכמה גלובלית אחת והיא ששנת 2020 היא אחת מאותן מכות בסדר גודל תנ"כי. נפלה עלינו המגפה והיא חובטת בערים, מדינות ויבשות. היא עולה על מטוסים, מדלגת מכפר לעיר, מגיחה בתוך מבנים סגורים ומענישה באופן חסר הבחנה בנופשים בערי סקי אירופיות, כמו גם בליינים בחופים.

ולמגפה הזו נותרה הרבה אנרגיה והיא יוצרת כאוס וכעס בתוך חברות משוסעות, ובמקביל כל הרוע הזה עולה וצף ברשת הטוויטר. בחודשים הראשונים של המגפה, חברת טוויטר דיווחה על עלייה של 34% בשימוש היומי. כמו כל כלי תקשורת בעולם הזינוק מעלה במשתתפים, צייצנים ומרטווטים, לא בא לידי ביטוי בהכנסות מפרסום. החברות המפרסמות בכל הפלטפורמות נכנסו לשוק, ותקציבי הפרסום צנחו. גם בטוויטר.

אבל מדוע שטוויטר תייצג את מצב הרוח העולמי? לפי מכון המחקר pew ל-22% מהאמריקאים יש חשבון טוויטר. קבוצת המשתמשים נוטה לגילים צעירים, לגברים, ולדמוקרטים. 34% הן משתמשות נשים ו-66% משתמשים גברים. 79% מחשבונות הטוויטר הם מן העולם והיתר, 21%, אמריקאים. לפי המידע, רוב האנשים בטוויטר שתקנים. כ-80% מכל התוכן של טוויטר בארה"ב מגיע ממקלדותיהם של 10% צייצנים.

71% מהמשתמשים מציינים כי רשת הטוויטר היא המקום שבו הם מתעדכנים בחדשות. עבור רבים אלו לא רק חדשות, אלא גם פרשנות מיידית של ההתרחשויות ומעבר לכך: איוורור תחושות. זו לא רשת של צריכת וידאו ישיר, כלומר יש את האופציה, אבל אנשים לא באים לשם בשביל לצפות באירועים גדולים. זו גם לא רשת לעיצוב תמונות יפות וקידום עצמי אל מול המראה. הרי לשם כך יש לנו את אינסטגרם ואת פינטרסט. אבל זה בוודאי המקום הראשון להיות בו באירועים מתפרצים, גדולים כקטנים, וכך הייתה הרשת הזו מהיום שבו היא קמה.

טוויטר, אם כן, היא גם מצב הרוח הלאומי. מאושרים או מדוכאים, מדברים על המצב. זה חוג הבית של פעם. מפגשי הסלון. כאשר ההורים שלנו היו יושבים בערב שישי סביב שולחן עץ, פיצוחים ובירה ויחד עם חבריהם צועקים בקול על הממשלה, על האינפלציה, על החלטות שגויות של צה"ל בלבנון, וגם מטיחים דברים זה בזה - אנחנו צועקים אחד על השני בסלון הצייצני. כמובן, שהאנשים בסלון של טוויטר אינם חברים אישיים, אבל אולי גם חלק מהחברים של ההורים שבאו הביתה, לא היו בסופו של דבר כאלה חברים טובים, אלא רק חבר'ה לטובת שיחות וצעקות פוליטיות?

שיח רעיל הוא מנת חלקה של כל חברה. השאלה היא להיכן הוא מנוקז. טוויטר היא הפורום הנוכחי, בעשור הזה. פעם היו צועקים בסלון או מתרגזים על הטלוויזיה. אם הסנטימנטים השליליים של הטוויטר ימשיכו, יבוא היום והפורום הזה יעלם, והוויכוחים ידלגו הלאה, למתחם הבא.

למדתי לעצום עיניים  מול הרפש

ואיך בכל זאת חיים עם נאצות וגידופים? בשנים האחרונות, כך נדמה לי, טוויטר עשתה סוג של מאמץ להסתיר ממני את הגועל. בבחינת - לא רואה, לא קיים. יתכן שזה קרה רק בדמיון שלי והרעל חי וקיים. מדי פעם אחרי ציוץ עם תהודה רבה, אני גוללת את העמוד מטה לתחתית התגובות ולוחצת על לשונית תגובות נוספות ומוצאת שם את "הזהב הטהור", כלומר שיאי הרפש. אם אני לא טורחת לאתר את הפינה האפלה הזו, טוויטר לא מאירה אותה עבורי.

אופציה נוספת, היא שהרעל מאוד נוכח ואני למדתי לעצום עיניים, כמו סוסה ההולכת בדרכה עם סכי עיניים. דבר לא מסיח את הסוסה מדרכה.

גם השימוש באופציית "השתק" (Mute) עשתה פלאים לעור הפנים. זו דרך אלגנטית בה אני בוחרת להסתיר מעצמי את המקללים, המכפישים, מי שמתייחסים למבנה הגוף או מגבלות אובייקטיביות. מדוע הם צריכים לעניין אותי אם אפשר לנטרל את נוכחותם?
לפני כמה שנים, אחרי מספר אירועים מלאי שנאה שהטרידו את מוחי לעייפה, בחרתי בסופו של דבר באופציית "השתק" (Mute) כדי לאפשר לי להמשיך לעבוד ולשוחח בטוויטר בלי שאני חוסמת איש או פוגעת לו בחופש הדיבור. פתרון נהדר.

מפעם לפעם אני צופה במשתמשים חדשים בטוויטר שנדהמים מהמתרחש. "שימו מיוט, שימו מיוט", אני רוצה ללחוש להם. חלקם משוכנעים שמדובר באירוע חסר תקדים, הסובב סביב הציר המודרני, כלומר סביב עצמם. הם חושבים שרעל שכזה טרם נצפה ברשתות ומה שעובר עליהם לא עבר מעולם על אף אחד. זה קצת מצחיק וגם אגוצנטרי. בבחינת We have seen it all.

גם את ההתרגשות של אותם משפיענים חדשים, הנרעשים לראשונה מהמתקפות האישיות, אני מדפדפת הלאה. עוד כמה שנים, הם יתבגרו ויהיו לסוסים עם סכי עיניים, בדיוק כמוני. בינתיים הרעל זורם ואני סותמת את האף, אך לא חדלה לנשום. פשוט, לא לוקחת לריאות. גם זו התמודדות.

טוויטר חייבת לגלות עוד אחריות

ההתנהגות של חברת טוויטר אינה כפי שמתואר לעיל (כלפי) כשזה מגיע לאחרים. התמזל מזלי, ואת הזרם העכור סביבי הם דחקו. ואולי אני עיוורת, אבל אין זה כך אצל אחרים.

העיתונאית לינוי בר-גפן ביקשה מהחברה להסיר ציוצים פוגעניים במיוחד כלפיה, ונענתה בשלילה. צייצן אנונימי שפעל תחת הכינוי BT, כתב דברים בוטים במיוחד נגד בר-גפן ובן זוגה ולמרות פניות שלה ודרישות להסיר את הדברים, טוויטר סירבה. בר-גפן הייתה צריכה לעשות מאמץ גדול, לשכור עו"ד, לדרוש את ההסרה ולבסוף גם לתבוע את החברה, כולל השגת היתר המצאה אל מחוץ לתחומי המדינה, הליך משפטי מורכב בפני עצמו.

אם כל זה לא הספיק, טוויטר הגישה לבית המשפט בישראל בקשה לבטל את היתר ההמצאה, ובבקשה זו כללו הכפשות אישיות נגד בר-גפן, והפניה לכך שהיא עצמה "טובלת ושרץ בידיה" כלומר, לכך שהיא הרשתה לעצמה לכתוב באופן חופשי בטוויטר ולכן מותר למשתמשים אחרים להטרידה מינית. בית המשפט בהרצליה דחה את בקשת טוויטר וחייב אותם בהוצאות חריגות של 20 אלף שקל וכל זה עוד לפני שהתבררה התביעה.

זו היא דוגמה שהגיעה לתשומת-לב ציבורית בזכות מאבקה של בר-גפן. אך בניגוד אליה, אחרים לא עומדים בכך. אין להם רצון, כסף או זמן לתבוע. טוויטר, כמו גם רשתות חברתיות אחרות, ממשיכה לפעול כאזור קרבות.

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

חצי שעה של השראה. ערן גפן בשיחה עם ינון קוסטיקה / צילום: עומר הכהן, מנחם רייס

המייסד של החברה בעלת הצמיחה המהירה בעולם מגלה את הסוד

הסטארט-אפ הראשון שהקימו נמכר למיקרוסופט, חברת אבטחת הענן שלהם מכניסה 350 מיליון דולר בשנה, ורק החודש הם עשו עסקת ענק נוספת ● ינון קוסטיקה, שותף-מייסד ב-Wiz, בשיחה עם ערן גפן על הדרך שלו ושל שותפיו, שהתחילה על האוטובוס בדרך לבקו"ם, הרגע שבו הבינו איך הם הופכים את השוק והטריק שמאפשר להם לעבוד בצוות ● חצי שעה שלה השראה

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

פעילות יחידת מגלן במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

לוחם אגוז נהרג ו-16 נפצעו בדרגות שונות בדרום רצועת עזה

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם