גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לראשונה: הדאו ננעל מעל 30 אלף נקודות; הנפט זינק והזהב נחלש

הדאו עלה ב-1.5%, נאסד"ק הוסיף 1.3% ומדד S&P 500 התקדם ב-1.6% ● הנפט ברמתו הגבוה ביותר מאז מרץ ● טסלה זינקה לשווי של יותר מחצי טריליון דולר ● הביטקוין משלים זינוק של כ-50% בחודש האחרון ● מדד דאקס עלה ב-1.3%, פוטסי 100 קפץ ב-1.5% וקאק 40 טיפס ב-1.2%

שלט רחוב בוול סטריט, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס
שלט רחוב בוול סטריט, ניו יורק / צילום: Mike Segar, רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

פייזר ומודרנה לא לבד: מי עוד במירוץ לחיסון ומה הוא עושה לשווקים? רון אייכל הכלכלן הראשי של קולמקס וסטיבן טפר אנליסט הפארמה של אייביאיי בשיחה עם גיא בן סימון .

23:00

הדאו ננעל לראשונה מעל 30 אלף נקודות, רף אותו הוא חצה במהלך יום המסחר. מדד דאו ג'ונס עלה ב-1.5%, נאסד"ק הוסיף 1.3% ומדד S&P 500 התקדם ב-1.6%.

22:30

חוזה נפט מסוג ברנט למסירה בינואר ננעל בעלייה של 3.9%, 1.8 דולרים, במחיר של 47.9 דולר לחבית.

21:50

נפט מסוג WTI ננעל ברמתו הגבוה ביותר מאז מרץ. חוזה למסירה בינואר עלה ב-4.3%, 1.85 דולר, וננעל במחיר של 44.9 דולר לחבית.

20:40

הזהב ברמתו הנמוכה מאז אמצע יולי. חוזה זהב למסירה בדצמבר ירד ב-1.8%, 33.2 דולר, וננעל במחיר של 1,804.6 דולר לאונקיה. ביומיים האחרונים השלימה המתכת היקרה ירידה של 3.6%.

19:40

המסחר בוול סטריט ממשיך להתנהל באופטימיות. מדד דאו ג'ונס עולה ב-1.6% ועומד בשעה זו על 30,069 נקודות. הנאסד"ק מוסיף 1.1% ומדד S&P 500 מתקדם ב-1.5%.

18:55

בורסות אירופה ננעלו בטריטוריה ירוקה: בפרנקפורט מדד דאקס עלה ב-1.3%, בלונדון פוטסי 100 קפץ ב-1.5% ובפריז מדד קאק 40 טיפס ב-1.2%. מדדי מילאנו 40 ומדריד 35 קפצו ב-2%. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי התקדם ב-0.8%.

לפי נתונים רשמיים שפורסמו היום, כלכלת גרמניה צמחה ב-8.5% ברבעון השלישי, תיקון מעלה מהערכה ראשונית של צמיחה של 8.2% בתמ"ג - לאחר צניחה של 9.8% ברבעון השני בשל מגבלות הקורונה.

התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב לעשר שנים מטפסת מעט לרמה של 0.88%. הדולר נחלש מול סל המטבעות ב-0.2%. הליש"ט מתחזקת ב-0.2% לשער של 1.33 דולר לליש"ט והאירו מטפס ב-0.3% לשער של 1.19 דולר לאירו.

הנפט קופץ - נפט מסוג WTI עולה ב-4.5% למחיר 45 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט מתקדם ב-3.6% למחיר 47.7 דולר לחבית.

הזהב ממשיך להיחלש ונופל ב-1.9% למחיר 1,801.2 דולר לאונקיה.

18:34

מדד דאו ג'ונס פרץ את רף 30,000 הנקודות, נקודת ציון בעלת חשיבות פסיכולוגית רבה. זוהי הפעם הראשונה מאז אמצע ינואר שהמדד שובר שיא של מספר עגול. ב-15 בינואר חצה המדד את רף 29,000 הנקודות, אך מאז ניסיונות ההתקדמות שלו נבלמו בידי תהפוכות הקורונה. המשך החדשות אודות התקדמות בחזית החיסונים והטיפולים לקורונה, יחד עם תזוזה בממשל טראמפ לקראת העברת השלטון לחנשיא הנבחר ג'ו ביידן דחפו את המדד קדימה.

17:40

שעה לתוך המסחר, מדד דאו ג'ונס עולה ב-1.2%, נאסד"ק מוסיף 0.4% ומדד S&P 500 מתקדם ב-0.9%.

טסלה  קופצת ביותר מ-4% לשווי של יותר מ-500 מיליארד דולר.

מניית הקמעונאית המוזלת דולר טרי  נוסקת 10% לאחר שעקפה את התחזיות ברבעון השלישי.

על רקע האופטימיות בנוגע לחיסונים לקורונה, המניות הצפויות להרוויח מחזרה לשגרה רושמות עליות: קרניבל  מזנקת 9%, אמריקן איירליינס  ורויאל קריביאן  קופצות 8%, בואינג  עולה ביותר מ-4% ומניית רשת המלונאות מריוט  עולה ב-3.7%.

16:30

יום המסחר בוול סטריט נפתח בעליות שערים, על רקע היערכות ממשל טראמפ לחילופי שלטון בארה"ב. מדד דאו ג'ונס מתקדם ב-1%, מדד נאסד"ק מוסיף 0.5% ומדד S&P 500 עולה ב-0.8%.

16:15

דריו הלת'  הודיעה כי חתמה על הסכם לאספקת פתרון הבריאות הדיגיטלי שלה לעובדיה של חברת טכנולוגיה מארה"ב, הנמנית עם רשימת Fortune 500, הזכאים להטבה זאת ממעסיקם. דריו מסייעת לנהל ולשפר את בריאותם של אנשים המתמודדים עם מחלות כרוניות, כדוגמת סוכרת ויתר לחץ דם.

15:45

האופטימיות לגבי חיסון לקורונה והיערכות ממשל טראמפ לחילופי שלטון בארה"ב תומכות בבורסות אירופה ובוול סטריט. החוזים העתידיים על המדדים העיקריים בניו יורק נסחרים בעליות של 0.4%-1%. באירופה עולים המדדים המובילים ב-1%-1.4%.

בין המניות שמרכזות עניין בטרום מסחר בוול סטריט, ענקית ניהול הנכסים בלאקרוק  רוכשת את אפריו (Aperio), המתמחה בבניית תיקים אישיים לעשירים, תמורת 1.05 מיליארד דולר; אורבן אאוטפיטרס  דיווחה על רווח של 78 סנט למניה ברבעון השלישי, הרבה מעבר לתחזיות שעמדו על 45 סנט; חברת התבלינים מקורמיק  רוכשת את יצרנית הרוטב החריף Cholula תמורת 800 מיליון דולר; וקמעונאית האלקטרוניקה בסט ביי  דיווחה על רווח למניה של 2.06 דולרים ברבעון השלישי, לעומת תחזיות של 1.7 דולרים.

13:59

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בוול סטריט מצביעים על המשך העליות ביום המסחר השני לשבוע זה, וזאת על רקע האופטימיות לחיסון וברקע להודעת ממשל טראמפ על העברת המושכות לאנשיו של ביידן הנשיא הנבחר. בכך נפתרה אי הוודאות שסבבה לקראת העברת השלטון באופן רשמי בינואר הקרוב.

לראשונה מאז סוף שנת 2017 הביטקוין נסחר מעל רמה של 19,000 דולר. המטבע הדיגיטלי זינק בכ-20% בשבוע האחרון, ורחוק בכ-4% משיא כל הזמנים ברמה של 19,783 דולר.

12:45

עליות של 0.8%-1.2% בבורסות אירופה. במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט נרשמות עליות של 0.3%-1% . 

ראלי הביטקוין נמשך: מחיר הביטקוין (BTC) הגיע ביום שלישי בצהריים לרמה של יותר מ-19 אלף דולר, לראשונה מאז אמצע דצמבר 2017. במחיר ממוצע של 19,030 דולר, שבו נסחר הביטקוין בסביבות השעה 12:00 בצהריים (שעון ישראל), רחוק הביטקוין רק בכ-1,060 דולר ממחיר שיא כל הזמנים, 20,089 דולר, שאליו טיפס לזמן קצר לפני כשלוש שנים, ב-17 בדצמבר 2017.

ביממה האחרונה טיפס מחיר הביטקוין בכ-3%, לפי נתוני אתר CoinMarketCap, לרמה שמשקפת לו שווי שוק של כ-353 מיליארד דולר - שווי השוק הגבוה ביותר של ביטקוין בכל הזמנים. חציית רף ה-19 אלף דולר נרשמה לאחר ששער הביטקוין זינק בכ-40% מתחילת נובמבר והשלים עלייה של כ-165% מתחילת השנה.

10:25

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה חיובית. מדדי המניות המובילים מטפסים בשיעורים של 0.8%-1.1%. 

החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים כעת בעליות של 0.4%-0.7%.

08:20

מרבית בורסות אסיה נסחרות היום במגמה חיובית, לאחר עליות בוול סטריט אתמול, בהובלת בורסת טוקיו שם קופץ מדד הניקיי בכ-2.6%. החוזים על מדדי וול סטריט נסחרים כעת בעליות של 0.6%-0.9%.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן בחר אתמול ביו"ר הפדרל ריזרב לשעבר, ג'נט ילן לכהונת שרת האוצר. מדובר בהחלטה היסטורית בארה"ב שבה אישה מעולם לא שימשה בתפקיד זה בעבר. אם אכן תאושר, ילן תירש ללא ספק את אחד התפקידים התובעניים ביותר בממשל הנכנס, ותעמוד מול מכשולים כלכליים ייחודיים רבים בשל מגפת הקורונה. יילן, בת ה־,74 המשמשת כיום כלכלנית במכון ברוקינגס, נתפסת במסדרונות של וושינגטון כבחירה פוליטית "בטוחה" שכן היא צפויה לזכות גם בתמיכתם של חברי הסנאט הרפובליקאים.

המשקיעים בעולם מעודדים מהחדשות הטובות בנוגע להצלחת החיסונים לקורונה. רונן מנחם, הכלכלן הראשי של מזרחי טפחות, מציין הבוקר כי "שוקי המניות של ארצות-הברית ובמקומות נוספים מגלמים כיום אופטימיות של ממש, לאור הדיווחים האחרונים של חברות על חיסונים יעילים, הערוכים לקבלת היתרי חירום ולהפצה בזמן קצר ובהיקפים גדולים. העליות בולטות במיוחד לנוכח השיאים שמדדי ארה"ב לפחות שוברים שוב ושוב.
כמו כן, מסתמן כי ממשל טראמפ מפנים את התוצאות ואמש דווח על כך שלצוות של ביידן נשלח מסר כי ניתן להתחיל את הליך העברת המושכות. בין השאר יש דיווח שהנגיד לשעבר ילן תמונה לשרת האוצר - מינוי ראוי מאוד, אשת מקצוע מוערכת, שיתקבל בברכה ע"י השווקים".

נכון, אומר מנחם, "השווקים (ולא רק הם) המתינו לחיסונים הללו זמן רב, לאחר הנזקים הגדולים שמגפת הקורונה הסבה מבחינה בריאותית, חברתית, כלכלית ותעסוקתית. לכן הם עולים על סמך שטף החדשות הטובות. כמו כן יורד החשש מעימות משפטי ממושך שימנע העברה מסודרת של הממשל. אולם, אין להתעלם מהנתונים התברואתיים בשטח: אנו עדים ממש כיום להמשך טיפוס של מספרי הנדבקים והמתים בתוך גל תחלואה שני בארה"ב, ביבשת אירופה ובחלקים אחרים של העולם. בכל מצב עולם אחר, גל כזה היה גורם לירידות של ממש, אם להסיק מהתגובה הראשונית לגל הראשון.
כמו כן, במבט לשנת 2021, עדיין צריכים להתברר נתונים רבים - כמו משך התקפות של החיסונים השונים, השפעות לוואי אפשריות ועוד. בנוסף תהייה חשיבות רבה למועד הגעת החיסונים, עלותם, היענות הציבור להתחסן ופעילות הסברתית רבה שתצטרך להיעשות בנושא".

לכן, "בד בבד עם העליות האחרונות, חשוב מאוד לגלות זהירות. זו תקופת מבחן לשווקים במבט לתחילת 2021. הרגישות של השווקים לדיווחים וההתפתחויות במישור הרפואי קריטית. כך גם הצורך בהמשך סימנים להעברת השלטון בארה"ב ובעקבותיהם איתותים של ביידן לגבי התוכנית העיקרית של הפרק מבחינת השווקים - החבילה השנייה של התמריצים הפיסקאליים. לפנינו עוד שלבים חשובים בשרשרת - השלמות לפיתוח, קבלת כל ההיתרים, שינוע, מתן החיסונים (שתי מנות ברוב המקרים) והשפעותיו בהמשך. כל אלו ידווחו ויתוקשרו ובהתאם לטיבם תהיינה להן השפעות חזקות על התנהגות השווקים.
במצב דברים זה, ניתן לצפות לרמה גבוהה מהרגיל של תנודתיות, שתחליף את גל רצף העליות האחרון", כותב מנחם.

בתחום המאקרו, בגרמניה יפורסמו היום מדד IFO לחודש נובמבר ונתוני תמ"ג לרבעון השלישי. בארצות+הברית - מדד ביטחון הצרכנים לחודש נובמבר (צפי ל-97.7 נק').

בזירת המסחר בסחורות רושם היום הנפט מסוג ברנט עלייה של כ-1% לרמה של 46.5 דולר לחבית (חוזה לדצמבר), והזהב מנגד ממשיך לאבד גובה ונסחר בירידה של 0.85% לרמה של 1,822 דולר לאונקיה.

עוד כתבות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

הנתונים מגלים שהמסר ברור: התותחים לא עוצרים את המרוץ לדירה

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; נטפליס יורדת בכ-7%

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● ירידות בבורסות אירופה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

בלינקן מבהיר: "ארה"ב לא הייתה מעורבת בתקיפה באיראן"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות