מכה למושל ניו יורק: ביהמ"ש העליון אוסר אליו להגביל את מספר המתפללים בכנסיות ובבתי כנסת

לאחר ששתי עתירות דומות מקליפורניה ונבאדה נפלו השנה, העתירה הנוכחית עברה ברוב של 5 שופטים מול 4, כאשר קולה של השופטת השמרנית הטרייה, איימי קוני בארט, הביא לשינוי המגמה

איימי קוני בארט, שופטת בית המשפט העליון בארה"ב / צילום: Matt Cashore/Notre Dame University, רויטרס
איימי קוני בארט, שופטת בית המשפט העליון בארה"ב / צילום: Matt Cashore/Notre Dame University, רויטרס

בית המשפט העליון של ארה"ב אוסר על מדינת ניו יורק להגביל את מספר המתפללים בכנסיות, בבתי כנסת ובמסגדים באזורים עם תחלואה גבוהה בקורונה. זאת לאחר שבחודש שעבר החליט מושל ניו יורק, אנדרו קוואמו, להטיל סגר על אזורים שלמים במדינה, כאשר באזורים שהוגדרו "אדומים" ו"כתומים", נאסר על התקהלויות של יותר מ־10־25 מתפללים, בהתאמה. ההחלטה בעליון עברה ברוב של 5 מול 4.

את העתירה בנושא הגישו שני ארגונים יהודיים אורתודוקסים והכנסייה הקתולית של ברוקלין. הארגונים טענו כי המדינה מפלה בתי תפילה לעומת "עסקים חיוניים" אחרים ומטילה על מתפללים מגבלות התקהלות מחמירות יותר. עוד טענו העותרים כי המגבלות מפרות זכויות חופש דת כפי שהן מוגדרות בתיקון הראשון לחוקה.

העתירה שנידונה אתמול (ד') הייתה ההצבעה הראשונה של השופטת השמרנית הטרייה, איימי קוני בארט, שהושבעה בסוף אוקטובר. בארט הצביעה עם ארבעת השופטים השמרנים האחרים, בעוד שהנשיא השמרני ג'ון רוברטס התייצב שוב לצד שלושת השופטים הליברלים בדעת המיעוט.

בשתי הצבעות קודמות השנה בעתירות שהוגשו על-ידי כנסיות בנבאדה וקליפורניה, פסק בית המשפט העליון הפוך - גם אז התקבלו ההחלטות ברוב של חמישה שופטים מול ארבעה. בהצבעות ההן הצביעו הליברלים, ובהם גם השופטת רות בדר־גינסבורג, שנפטרה מאז, לצד נשיא בית המשפט ג'ון רוברטס.

על אף שהעתירות נידונו בנוהל חירום הממוקד בטיפול בעתירות על נושאים הקשורים למגבלות הקורונה, הפסיקה של בית המשפט אינה חתומה. בכל זאת, ייתכן כי היא תגרום למדינת ניו יורק לבחינה מחדש של המגבלות.