גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גרסת הפלאג-אין של וולבו לא מרשימה מבחוץ, אך מפתיעה מבפנים

גרסת הפלאג-אין של ה-XC40 לא מרשימה במיוחד מבחוץ, וגם לא מאוד מרווחת ביחס למתחרות ● היא מחפה על כך עם יחידת הנעה מתוחכמת וביצועים מהנים

המכוניות החשמליות זוכות למרבית יחסי הציבור, אבל כוכבי המכירות האמיתיים בשנה החולפת, לפחות באירופה, היו רכבי הפלאג-אין (PHEV). בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה זינק הביקוש לדגמי פלאג-אין באירופה ביותר מ-250% כאשר ברבעון השלישי בלבד המכירות כמעט שילשו את עצמן לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הפלח, שבעבר נחשב לנישה אקזוטית ויקרה, תופס כיום קרוב ל-10% מכלל המכירות במערב אירופה.

הזינוק נובע בעיקר מסובסידיות והטבות מס לכלי הרכב הללו ברחבי היבשת וממאמץ קדחתני של היצרנים להציג ליין מלא של דגמים כאלה כדי לעמוד בתקנות הפליטה החדשות. גם בישראל נחתו בחודשים האחרונים גדודים של דגמי פלאג-אין חדשים, רובם בפלח היוקרה ומקצתם בפלחים העממיים, ועוד רבים נמצאים בדרך. אבל בזמן שכל אורחות הכבוד מתקבצות למסיבה, נראה שמישהו מתכוון להוריד את השלטר ולכבות את האורות והמוזיקה.

השבוע חברו שני איגודים סביבתיים רבי השפעה באירופה בקריאה למדינות האיחוד לבלום את הסובסידיות והטבות המס לרכבי הפלאג-אין, שלטענתם הם "רכבים חשמליים מזויפים", שפולטים בפועל הרבה יותר פליטה מזיקה מאשר בבדיקות המעבדה. גם בלי קשר לנעשה באירופה בינואר הקרוב יטפס מס הקניה על כלי הרכב הללו בישראל ל-30%, לעומת 20% בלבד לפני שנתיים. זו עדיין הטבת מס מכובדת, שמגובה גם בהטבה של כ-1,000 שקלים בשווי השימוש, אבל חלון ההזדמנויות של הדגמים הללו הולך ונסגר בהדרגה.

אחד הדגמים שנכנסו בשבועות האחרונים דרך החלון הוא גרסת הפלאג-אין של וולבו XC40. וולבו היא חסידה גדולה של הטכנולוגיה הזו ובשנתיים האחרונות הפכה לאחת ממובילות המכירות בפלח עם דגמי פרמיום פלאג-אין בתצורת SUV. כעת מצטרף אליהם גם האח הקומפקטי עם מפרט ותמחור אגרסיבי, שנמוך משמעותית מרוב גרסאות הבנזין בעלות הביצועים המקבילים בפלח.

חיצונית, מעצבי וולבו לא טרחו ליצור בידול משמעותי לגרסה הזו. כמו כל הדגמים במשפחת ה-XC40, הפלאג-אין נראה קצר, רחב גבוה ומוצק. החרטום הטיפוסי של וולבו מציג גריל מאסיבי עם פנסי LED חצויים ונאים, הזנב שומר על פנסים בצורת L, שכבר הפכו לסימן ההיכר של המותג, וקשתות גלגלים מודגשות סוגרות על חישוקי 18 אינץ' ייחודיים לדגם. חדי עין יבחינו בפתח "תדלוק" שני, שמכסה על שקע ההטענה ובכיתוב "RECHARGE" אבל העיצוב הכולל הוא סקנדינבי מינימליסטי.

רכב

תא נוסעים איכותי ולא מאוד מרווח

גם תא הנוסעים כמעט זהה לשאר הסדרה אם כי ברמת פאר גבוהה יותר מהמוכר לנו. מול הנהג והנוסע שלצידו ממוקם המערך הדיגיטלי המוכר של וולבו, שכולל לוח מחוונים על בסיס מסך LCD רחב ומסך מגע גדול בפורמט אנכי מימין לנהג.

המערך קל לקריאה ועתיר במידע, אבל הגרפיקה שלו דהויה ומינימליסטית. איכות הבנייה גבוהה, כמקובל אצל וולבו, עם חומרים איכותיים ורכים ובידוד רעשים יעיל. רמת האבזור התקני בגרסת הבסיס (עור, גג, מושבים חשמליים ועוד) עשירה ומנצלת היטב את הטבת המס. מי שרוצה להפגין יותר עושר כול להזמין את גרסת ה R-DESIGN הבכירה.

סביבת המחייה מלפנים נעימה ומרווחת עם צמד מושבים מצוינים על פי המסורת השוודית. גם מאחור יש שפע מרחב לברכיים ולראש של שני נוסעים, אבל הנוסע השלישי יצטרך להתמודד עם מנהרת תמסורת גבוהה. חלונות הצד האחוריים צרים ופתיחתם מוגבלת. זה משרה אולי ביטחון כאשר מאחור ממוקמים ילדים פעלתנים אבל פחות יעיל כאשר רוצים לצפות בנוף או לאוורר את התא. מיקום הסוללה הנטענת לאורך השלדה מאפשר לרכב לשמור על הנפח המקורי של תא המטען, לא עניין של מה בכך.

כמו הוולבו טורבו "של פעם"

מתחת למרכב המצטנע ממוקמת אחת מיחידות ההנעה המרשימות ביותר, שמוצעות כיום ברכבי פלאג-אין ובפלח הזה בכלל. היא משלבת מנוע בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר ביחד עם מנוע חשמלי רב עוצמה וסוללה נטענת חיצונית של כ-11 קילוואט-שעה, שאמורה לספק טווח חשמלי "נטו" של עד 54 ק"מ. היצרן נוקב בנתונים "ירוקים" מרשימים כמו פליטת CO2 מזערית וצריכת דלק ממוצעת של כ-55 קילומטרים לליטר, ומי שיקפיד על טעינה מלאה ותכופה של הסוללה מהרשת (בארך 3 שעות ממטען קיר ייעודי) ועל רגל קלילה על המצעארת אכן יהנה מחוויה "כמעט חשמלית" שקטה ומרשימה ומביקורים נדירים מאוד בתחנת הדלק.

בפועל, אם וולבו הייתה רוצה שניסע ברוגע היא לא הייתה מציידת את הרכב ב-262 כ"ס ובמומנט 42 קג"מ ובתיבה כפולת מצמדים עם מצב ספורט. יחידת ההנעה הזו רוצה לייצר בעיטות כוח ולצבור מהירות בקצב מסחרר, והיא הזכירה לנו את מנועי החמישה צילנדרים טורבו הפרועים של וולבו מלפני שלושה עשורים.

אפשר לשייט עם הפלאג-אין הזו ברגיעה ובשקט מוחלטים בכל מהירות חוקית בעיר ומחוצה לה אבל די בהדיפה קלה של הדוושה כדי לתרגם את המומנט המאסיבי, שזמין ב-1500 סל"ד, לבעיטת כוח ולתאוצות ביניים רציניות אך נטולות מאמץ. מובן שנהיגה כזו תרחק אתכם מאד מנתוני צריכת הדלק והפליטה המוצהרים (ואולי גם מרשיון הנהיגה שלכם). אבל תוכלו לנקות אחר כך את המצפון עם מצב התכנות "הירוק", שמאפשר לרכב לנוע על חשמל בלבד למרחק ריאלי של כ-30-40 ק"מ בכפוף לתנאי הדרך.

כמו במכוניות הוולבו טורבו של "פעם", הביצועים לא באים בהכרח עם התנהגות ספורטיבית. זוהי מכונית "קרוזינג" משפחתית נעימה, שקטה ונוחה, שסופגת היטב מהמורות. אבל ההיגוי הוא לא מהמושחזים בפלח וכאשר מתחילים ללחוץ על השלדה המשקל העצמי הנכבד והמתלים הרכים יחסית באים לידי ביטוי בנטיית גוף די בולטת בפניות. צריך לזכור שזו עדיין מכונית הנעה קדמית בלבד עם הרבה מאוד מומנט, כך שכבישים חלקלקים דורשים ריסון. הפתעה נעימה הייתה לגלות מרווח גחון מכובד של כ-21 סנטימטר, שמאפשר לרדת מהכביש לשבילי עפר, או לטפס על מדרכות גבוהות, ללא נזק לתחתית השלדה.

באירופה הפלאג-אין היא אחת היקרות במשפחת ה-XC40, אך יתרון המיסוי בישראל (עדיין) מאפשר לשווק אותה ב-260 אלף שקל. מחיר שמציב אותה כיום כדגם שמציע את יחס הכוח-ביצועים-אבזור הטוב ביותר במשפחת ה-XC40 וביתרון מחיר לא קטן לעומת המתחרות בפלח הפלאג-אין פרמיום קרוסאובר. אבל, זה עדיין רק קדימון לגרסה החשמלית לגמרי והמרתקת של ה-XC40, החשמלית הראשונה של וולבו, שתגיע אלינו בשנה הבאה. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X1 25E

290 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין החדשה של ב.מ.וו. מערכת ההנעה כוללת מנוע 1.5 ליטר עם שלושה צילינדרים, מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 220 כ"ס ומומנט של 39 קג"מ. הרכב מזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות, עובר עד 57 ק"מ על חשמל וצורך בממוצע 58.8 ק"מ לליטר

מרצדס GLA 250E

למרצדס GLA שנחתה בארץ לאחרונה יש באירופה גרסת פלאג אין החל מפברואר. היא משלבת מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.3 ליטר, מנוע חשמלי חזק וסוללה עם הספק כולל של 330 כ"ס ומומנט 45 קג"מ. הטווח החשמלי 62 ק"מ, הצריכה הממוצעת 71 קילומטר לליטר, הביצועים חזקים ותא הנוסעים מרווח ומפואר. המחיר בארץ לא ידוע

DS7 קרוסבק E-TENSE 300 4x4

300 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של DS7, שמכונה E-TENSE. היא קרובה יותר בממדים ל-XC60 ומשלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו, שני מנועים חשמליים שיוצרים הנעה כפולה וסוללה נטענת שמספקת טווח חשמלי של עד 50 ק"מ. ההספק המשולב 300 כ"ס, התאוצה ל-100 אורכת 5.9 שניות וצריכת הדלק הממוצעת כ-45 ק"מ לליטר

עוד כתבות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"