גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

גרסת הפלאג-אין של וולבו לא מרשימה מבחוץ, אך מפתיעה מבפנים

גרסת הפלאג-אין של ה-XC40 לא מרשימה במיוחד מבחוץ, וגם לא מאוד מרווחת ביחס למתחרות ● היא מחפה על כך עם יחידת הנעה מתוחכמת וביצועים מהנים

וולבו XC40 פלאג-אין יח"צ
וולבו XC40 פלאג-אין יח"צ

המכוניות החשמליות זוכות למרבית יחסי הציבור, אבל כוכבי המכירות האמיתיים בשנה החולפת, לפחות באירופה, היו רכבי הפלאג-אין (PHEV). בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה זינק הביקוש לדגמי פלאג-אין באירופה ביותר מ-250% כאשר ברבעון השלישי בלבד המכירות כמעט שילשו את עצמן לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הפלח, שבעבר נחשב לנישה אקזוטית ויקרה, תופס כיום קרוב ל-10% מכלל המכירות במערב אירופה.

הזינוק נובע בעיקר מסובסידיות והטבות מס לכלי הרכב הללו ברחבי היבשת וממאמץ קדחתני של היצרנים להציג ליין מלא של דגמים כאלה כדי לעמוד בתקנות הפליטה החדשות. גם בישראל נחתו בחודשים האחרונים גדודים של דגמי פלאג-אין חדשים, רובם בפלח היוקרה ומקצתם בפלחים העממיים, ועוד רבים נמצאים בדרך. אבל בזמן שכל אורחות הכבוד מתקבצות למסיבה, נראה שמישהו מתכוון להוריד את השלטר ולכבות את האורות והמוזיקה.

השבוע חברו שני איגודים סביבתיים רבי השפעה באירופה בקריאה למדינות האיחוד לבלום את הסובסידיות והטבות המס לרכבי הפלאג-אין, שלטענתם הם "רכבים חשמליים מזויפים", שפולטים בפועל הרבה יותר פליטה מזיקה מאשר בבדיקות המעבדה. גם בלי קשר לנעשה באירופה בינואר הקרוב יטפס מס הקניה על כלי הרכב הללו בישראל ל-30%, לעומת 20% בלבד לפני שנתיים. זו עדיין הטבת מס מכובדת, שמגובה גם בהטבה של כ-1,000 שקלים בשווי השימוש, אבל חלון ההזדמנויות של הדגמים הללו הולך ונסגר בהדרגה.

אחד הדגמים שנכנסו בשבועות האחרונים דרך החלון הוא גרסת הפלאג-אין של וולבו XC40. וולבו היא חסידה גדולה של הטכנולוגיה הזו ובשנתיים האחרונות הפכה לאחת ממובילות המכירות בפלח עם דגמי פרמיום פלאג-אין בתצורת SUV. כעת מצטרף אליהם גם האח הקומפקטי עם מפרט ותמחור אגרסיבי, שנמוך משמעותית מרוב גרסאות הבנזין בעלות הביצועים המקבילים בפלח.

חיצונית, מעצבי וולבו לא טרחו ליצור בידול משמעותי לגרסה הזו. כמו כל הדגמים במשפחת ה-XC40, הפלאג-אין נראה קצר, רחב גבוה ומוצק. החרטום הטיפוסי של וולבו מציג גריל מאסיבי עם פנסי LED חצויים ונאים, הזנב שומר על פנסים בצורת L, שכבר הפכו לסימן ההיכר של המותג, וקשתות גלגלים מודגשות סוגרות על חישוקי 18 אינץ' ייחודיים לדגם. חדי עין יבחינו בפתח "תדלוק" שני, שמכסה על שקע ההטענה ובכיתוב "RECHARGE" אבל העיצוב הכולל הוא סקנדינבי מינימליסטי.

רכב

תא נוסעים איכותי ולא מאוד מרווח

גם תא הנוסעים כמעט זהה לשאר הסדרה אם כי ברמת פאר גבוהה יותר מהמוכר לנו. מול הנהג והנוסע שלצידו ממוקם המערך הדיגיטלי המוכר של וולבו, שכולל לוח מחוונים על בסיס מסך LCD רחב ומסך מגע גדול בפורמט אנכי מימין לנהג.

המערך קל לקריאה ועתיר במידע, אבל הגרפיקה שלו דהויה ומינימליסטית. איכות הבנייה גבוהה, כמקובל אצל וולבו, עם חומרים איכותיים ורכים ובידוד רעשים יעיל. רמת האבזור התקני בגרסת הבסיס (עור, גג, מושבים חשמליים ועוד) עשירה ומנצלת היטב את הטבת המס. מי שרוצה להפגין יותר עושר כול להזמין את גרסת ה R-DESIGN הבכירה.

סביבת המחייה מלפנים נעימה ומרווחת עם צמד מושבים מצוינים על פי המסורת השוודית. גם מאחור יש שפע מרחב לברכיים ולראש של שני נוסעים, אבל הנוסע השלישי יצטרך להתמודד עם מנהרת תמסורת גבוהה. חלונות הצד האחוריים צרים ופתיחתם מוגבלת. זה משרה אולי ביטחון כאשר מאחור ממוקמים ילדים פעלתנים אבל פחות יעיל כאשר רוצים לצפות בנוף או לאוורר את התא. מיקום הסוללה הנטענת לאורך השלדה מאפשר לרכב לשמור על הנפח המקורי של תא המטען, לא עניין של מה בכך.

כמו הוולבו טורבו "של פעם"

מתחת למרכב המצטנע ממוקמת אחת מיחידות ההנעה המרשימות ביותר, שמוצעות כיום ברכבי פלאג-אין ובפלח הזה בכלל. היא משלבת מנוע בנזין עם שלושה צילינדרים בנפח 1.5 ליטר ביחד עם מנוע חשמלי רב עוצמה וסוללה נטענת חיצונית של כ-11 קילוואט-שעה, שאמורה לספק טווח חשמלי "נטו" של עד 54 ק"מ. היצרן נוקב בנתונים "ירוקים" מרשימים כמו פליטת CO2 מזערית וצריכת דלק ממוצעת של כ-55 קילומטרים לליטר, ומי שיקפיד על טעינה מלאה ותכופה של הסוללה מהרשת (בארך 3 שעות ממטען קיר ייעודי) ועל רגל קלילה על המצעארת אכן יהנה מחוויה "כמעט חשמלית" שקטה ומרשימה ומביקורים נדירים מאוד בתחנת הדלק.

בפועל, אם וולבו הייתה רוצה שניסע ברוגע היא לא הייתה מציידת את הרכב ב-262 כ"ס ובמומנט 42 קג"מ ובתיבה כפולת מצמדים עם מצב ספורט. יחידת ההנעה הזו רוצה לייצר בעיטות כוח ולצבור מהירות בקצב מסחרר, והיא הזכירה לנו את מנועי החמישה צילנדרים טורבו הפרועים של וולבו מלפני שלושה עשורים.

אפשר לשייט עם הפלאג-אין הזו ברגיעה ובשקט מוחלטים בכל מהירות חוקית בעיר ומחוצה לה אבל די בהדיפה קלה של הדוושה כדי לתרגם את המומנט המאסיבי, שזמין ב-1500 סל"ד, לבעיטת כוח ולתאוצות ביניים רציניות אך נטולות מאמץ. מובן שנהיגה כזו תרחק אתכם מאד מנתוני צריכת הדלק והפליטה המוצהרים (ואולי גם מרשיון הנהיגה שלכם). אבל תוכלו לנקות אחר כך את המצפון עם מצב התכנות "הירוק", שמאפשר לרכב לנוע על חשמל בלבד למרחק ריאלי של כ-30-40 ק"מ בכפוף לתנאי הדרך.

כמו במכוניות הוולבו טורבו של "פעם", הביצועים לא באים בהכרח עם התנהגות ספורטיבית. זוהי מכונית "קרוזינג" משפחתית נעימה, שקטה ונוחה, שסופגת היטב מהמורות. אבל ההיגוי הוא לא מהמושחזים בפלח וכאשר מתחילים ללחוץ על השלדה המשקל העצמי הנכבד והמתלים הרכים יחסית באים לידי ביטוי בנטיית גוף די בולטת בפניות. צריך לזכור שזו עדיין מכונית הנעה קדמית בלבד עם הרבה מאוד מומנט, כך שכבישים חלקלקים דורשים ריסון. הפתעה נעימה הייתה לגלות מרווח גחון מכובד של כ-21 סנטימטר, שמאפשר לרדת מהכביש לשבילי עפר, או לטפס על מדרכות גבוהות, ללא נזק לתחתית השלדה.

באירופה הפלאג-אין היא אחת היקרות במשפחת ה-XC40, אך יתרון המיסוי בישראל (עדיין) מאפשר לשווק אותה ב-260 אלף שקל. מחיר שמציב אותה כיום כדגם שמציע את יחס הכוח-ביצועים-אבזור הטוב ביותר במשפחת ה-XC40 וביתרון מחיר לא קטן לעומת המתחרות בפלח הפלאג-אין פרמיום קרוסאובר. אבל, זה עדיין רק קדימון לגרסה החשמלית לגמרי והמרתקת של ה-XC40, החשמלית הראשונה של וולבו, שתגיע אלינו בשנה הבאה. 

חלק מהמתחרות

ב.מ.וו X1 25E

290 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין החדשה של ב.מ.וו. מערכת ההנעה כוללת מנוע 1.5 ליטר עם שלושה צילינדרים, מנוע חשמלי וסוללה בהספק משולב של 220 כ"ס ומומנט של 39 קג"מ. הרכב מזנק מאפס ל-100 קמ"ש ב-6.9 שניות, עובר עד 57 ק"מ על חשמל וצורך בממוצע 58.8 ק"מ לליטר

ב.מ.וו X1 25E / צילום: יח"צ

מרצדס GLA 250E

למרצדס GLA שנחתה בארץ לאחרונה יש באירופה גרסת פלאג אין החל מפברואר. היא משלבת מנוע טורבו-בנזין בנפח 1.3 ליטר, מנוע חשמלי חזק וסוללה עם הספק כולל של 330 כ"ס ומומנט 45 קג"מ. הטווח החשמלי 62 ק"מ, הצריכה הממוצעת 71 קילומטר לליטר, הביצועים חזקים ותא הנוסעים מרווח ומפואר. המחיר בארץ לא ידוע

מרצדס GLA 250E / צילום: יח"צ

DS7 קרוסבק E-TENSE 300 4x4

300 אלף שקל עולה גרסת הפלאג-אין של DS7, שמכונה E-TENSE. היא קרובה יותר בממדים ל-XC60 ומשלבת מנוע 1.6 ליטר טורבו, שני מנועים חשמליים שיוצרים הנעה כפולה וסוללה נטענת שמספקת טווח חשמלי של עד 50 ק"מ. ההספק המשולב 300 כ"ס, התאוצה ל-100 אורכת 5.9 שניות וצריכת הדלק הממוצעת כ-45 ק"מ לליטר

DS7 קרוסבק E-TENSE 300 4x4 / צילום: יח"צ

עוד כתבות

גרמניה - ברלין / צילום: שרון בק

במקום לצאת מהסגר כמתוכנן: באירופה מחמירים את ההגבלות

ברוב מדינות היבשת, הסגרים ההדוקים יחסית שהוטלו בחודשים האחרונים לא הצליחו להפחית את התחלואה כמו סגרי האביב בתחילת המגפה ● כעת, מול האיום במוטציות חדשות, ממשלות היבשת בוחנות צעדים נוספים

העיתונאי בן כספית. לא מתחרט / צילום: רמי זרנגר

גרסטל הוקלטה ללא ידיעתה: בן כספית כמשל ליחסי עיתונאים ומשטרה

חשיפת גלובס על הפיכתו של העיתונאי בן כספית למקור סדרתי של המשטרה מעלה שאלות בנוגע לחיסיון העיתונאי, ליחסי עיתונות ומשטרה ולהשפעה העתידית של המידע שנחשף על ההכרעה בכתבי האישום נגד ראש הממשלה

השופטת דפנה ברק-ארז / צילום: תמר מצפי

השופטת דפנה ברק-ארז: "אנחנו כאן כדי להבטיח שכל אסיר שמעוניין יקבל חיסון"

שופטי בג"ץ דנו היום בעתירה נגד החלטת השר לביטחון הפנים אוחנה שלא לחסן אסירים נגד קורונה בשלב הראשון ● שב"ס החל אתמול לחסן אסירים, כך שהסעד האופרטיבי שהתבקש בעתירה התייתר, אך היועמ"ש מנדלבליט ביקש לקבל החלטה עקרונית כי אוחנה פעל בהיעדר סמכות

אחיות מחסנות בבית אבות בבלגיה בחיסון של פייזר / צילום: Associated Press, Francisco Seco

בינתיים באירופה: פייזר מפחיתה משלוחי חיסוני קורונה בגלל "מחסור זמני"

שותפות "ביונטק-פייזר"נימקה את הצעד בכך שהוא יסייע לה להגביר את יכולת הייצור בחודשים הקרובים ● "ביונטק" נמצאת גם כך תחת לחץ של הרשויות הגרמניות להגביר משמעותית את הייצור, בין השאר לאור העובדה שהממשלה הגרמנית השקיעה כ-200 מיליון אירו בפיתוח החיסון לקורונה

מייסדי סטאקפולס. מימין: אלדד לבני CPO, עופר סמדרי CEO, ליאוניד בלקינד CTO / צילום: גיא חמוי

אחרי האקזיט המהיר של לומינייט, המייסדים חושפים סטארט-אפ חדש

עופר סמדרי, ליאוניד בלקינד ואלדד לבני, מכרו את החברה הקודמת שלהם ב-2019 לסימנטק תמורת כ-200 מיליון דולר ● הסטארט-אפ החדש שלהם סטאקפולס, שכבר גייס 28 מיליון דולר, מנסה לפתור תקלות בשירותי תוכנה בענן

אמיר גל–אור  / צילום: איל יצהר, גלובס

אינפיניטי מדיקל חתמה על הסכם שת"פ עם חברת השקעות סינית מקבוצת סינופארם

סינופארם הסינית שייכת לקבוצת החברות ממנה יצא החיסון הסיני המוביל לקורונה ● אינפיניטי מדיקל הונפקה בבורסה לפני כשבועיים ● "החברה תקים משרד לאיתור שיתופי-פעולה ישראלים בתוך המשרדים של אינפיניטי מדיקל בת"א ותחפש השקעות ישראליות"

פאנלים סולאריים בישראל/ צילום: Shutterstock

עוד אנרגיה ירוקה לבורסה: סולאיר הגישה תשקיף לגיוס של כ-150 מיליון שקל

חברת האנרגיה הסולארית המפסידה של בני הזוג אלון ופאולה שגב פועלת בישראל ובאירופה ● מכוונת לשווי של עד 600 מיליון שקל בהנפקה

אילוסטרציה - בורסה ת"א / צילום: שלומי יוסף

המסחר בתל אביב ננעל בעליות: מדד ת"א 35 עלה ב-0.6%

מדד ת"א 90 התחזק ב-0.2% ומדד ת"א 125 הוסיף 0.5% ● בונוס ביוגרופ הודיעה על תחילת ניסוי קליני בחולי קורונה ● ביג רוכשת את השליטה באפי נכסים ● סלקום תמחק את מניותיה מהמסחר בניו יורק

סקר הסקרים: הליכוד מוביל בפער, חולדאי על סף אחוז החסימה

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם הרביעית בתוך שנתיים ● גלובס מביא את הסקרים העדכניים ביותר מכל כלי התקשורת ובודק מי מתחזק, מי נחלש ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● העמוד מתעדכן באופן שוטף עם כל סקר חדש שמתפרסם

אביר קארה, מייסד "אני שולמן" בהפגנה של העצמאיים / צילום: שלומי יוסף

מייסד תנועת העצמאים "אני שולמן" אביר קארה הצטרף למפלגת ימינה

אביר קארה הודיע כי שוריינו ל"שולמנים" חמישה נציגים ברשימה של ימינה ● "נדאג שהממשלה תיתן את המענה הנכון. הגיע הזמן לרסק את הרגולציה" ● נפתלי בנט: "אנחנו הבית של חצי מיליון העצמאיים ובעלי העסקים בישראל"

עו"ד זאב פרל  / צילום: תומר יעקובסון

בפירמת "פרל כהן" מתרחבים: צירפה 8 שותפים חדשים

השותפים החדשים הם עו"ד אורי נשר, ד"ר דרור שיפטן, עו"ד אפרים הייליקסר, ד"ר חווה ארצגוביץ', עו"ד ז'קלין ציון, עו"ד לי ארדון, עו"ד אודליה דביר ועו"ד יניב שמש

פרופ' איתן פרידמן, יו"ר "ועדת הלסינקי העליונה" / צילום: צילום מסך

והרי חדשות האמת: החיסון לקורונה הוא לא ניסוי בבני אדם

בניגוד לכותרות, ועדת הלסינקי – הוועדה שאחראית על אישור ניסויים בבני אדם – לא העלתה בשום שלב טענה שהחיסונים הם ניסוי בבני אדם ● מה באמת דרשו חברי הוועדה והאם הם בכלל מוסמכים לפסול את החיסון? ● המשרוקית של גלובס

חולה קורונה מטופל בבית החולים שיבא / צילום: רובי קסטרו - וואלה חדשות

"כרופא, מעולם לא ראיתי מצב כזה": בתי החולים קורסים תחת העומס

פרופ' דרור מבורך, מנהל מחלקות הקורונה בבית החולים הדסה עין כרם, מנהל "ברומטר" משלו לתחלואה הגוברת, ואומר: "הצוותים בבתי החולים גם מתייאשים מהניהול של המדינה" ● פרופ' צבי שמעוני, המנהל הרפואי של בית החולים לניאדו בנתניה: "יש אירוע דרמטי מתגלגל שאתה לא רואה את סופו"

משרדים בת"א. מ־110 ל־85 שקל למ"ר / צילום: Shutterstock

עם הכנסות זעומות והפסד: הילה משרדים גייסה כ-60 מיליון שקל באג"ח

בהנפקת החברה שבשליטת רפי אלאלוף לקחו חלק אלטשולר שחם, פעילים ניהול השקעות, קסם, אפסילון ועוד

תל אביב / צילום: שאטרסטוק

מחירי השכירות ברעננה ירדו, בתל אביב עוד יותר: סיכום שנה בנדל"ן המניב

בדיקה שערכה חברת ניהול הנכסים הבינלאומית CBRE מצאה כי תל אביב ספגה את הפגיעה המשמעותית ביותר במחירים ● "עיקר הנטישה היה במשרדים קטנים"

תור לסופר בדיסלדורף, גרמניה / צילום: Shutterstock

הנדל"ן המבוקש ביותר בימי הקורונה נמצא במחסור

משקיעי נדל"ן רוצים לקנות חנויות מזון וסופרמרקטים, אך עשויים להתקשות לשכנע את רשתות המזון למכור את הנכסים

איציק שמולי / צילום: שלומי יוסף

איציק שמולי: "לא אציג בבחירות הקרובות את מועמדותי לראשות העבודה"

שר העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים כתב כי החליט לא להתמודד על ראשות המפלגה לאחר שיוזמה לאיחוד מפלגות בשמאל נכשלה ● "הדבר החשוב ביותר בבחירות האלו הוא יצירת כוח משותף של מפלגות"

אלון בלוך, חברת K Health / צילום: תמונה פרטית

יוניקורן בבריאות הדיגיטלית: K Health גייסה 132 מיליון ד' לפי שווי של 1.4 מיליארד ד'

K Health פיתחה טכנולוגיה המאפשרת ליצור צ'אט מותאם אישית לאדם המעוניין בטיפול רפואי, במסגרתו הוא מקבל שירות רפואי ראשוני ואבחון עצמי ● החברה מספקת היום גם שירותי רפואה מרחוק ● אלון בלוך: "המערכת נועדה לעזור לאנשים להבין מה יש להם ולפתור את הבעיה, כשהאמביציה היא ללמד את המכונה את שפת הרפואה"

הדפסות תלת־ממד של מאסיבית / צילום: אתר החברה

הנפקה מאסיבית בדרך לבורסה: חברת מדפסות התלת-ממד מכוונת לשווי 200 מיליון דולר

הטכנולוגיה של MASSIVit3D מבוססת על ג'ל צמיגי והיא חלוצה בתחום פתרונות הדפסת תלת-ממד בתחומי הנדסה, בידור, עיצוב וארכיטקטורה ● בעלי המניות בחברה שמוביל גרשון מילר כוללים את צורי דבוש, צבי נטע והמתחרה סטרטסיס

חנויות סגורות בעקבות הסגר / צילום: כדיה לוי, גלובס

מחיר הסגר השלישי: 138,386 מובטלים חדשים

112,912 מבין הנרשמים החדשים הוצאו לחל"ת, ושיעורם מכלל דורשי העבודה החדשים עומד על כ-81.6%, בעוד 25,474 מהם פוטרו או התפטרו ● יותר מ-36 אלף עובדי הוראה, חינוך והדרכה נרשמו כדורשי עבודה מאז החל הסגר השלישי