גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האתגר הישראלי בוושינגטון: איך לצאת ברווח מבלי לצאת בהפסד

הדמוקרטים מאמינים שדונלד טראמפ מכין טריקת דלת רועמת ליורשו ● שוררת ביניהם הסכמה כמעט כללית שחיסול המדען האיראני נועד לטמון מלכודת לביידן ● 50 הימים האחרונים של טראמפ מחייבים את ישראל להכין תוכנית קצרת טווח לטובת הטווח הארוך

בנימין נתניהו / צילום: Associated Press, Debbie Hill/Pool
בנימין נתניהו / צילום: Associated Press, Debbie Hill/Pool

היה הרבה יותר פשוט להכחיש מיד כל קשר. למשל, להגיד, רשמית או לא רשמית, שהכול היה אחיזת עיניים; שהמשטר האיראני ביים התנקשות, איש לא ירה, ואיש לא נהרג; ולישראל אין כל קשר למאורע שכלל לא התרחש. מה יש, איש אינו מניח את ידו על התנ"ך.

תחת זאת, ישראל התעטפה בשתיקה של קריצות, וראש הממשלה נמנע מלהימנע מלהגיד שהוא אינו רוצה להגיד הכול; ונשיא ארה"ב, בין תלונה אחת על זיוף הבחירות לתלונה שניה על זיוף הבחירות, הואיל לרטווט את הפרשן של "הארץ" יוסי מלמן, ברמז עבה של שביעות רצון (עברית הגיעה סוף סוף אל חשבון הטוויטר הפופולרי ביותר בעולם).

איברהים ראיסי ראש מערכת המשפט באיראן מול גופת "אבי תוכנית הגרעין", שבת / צילום: Associated Press

זה לא שמישהו היה מאמין להכחשה. אבל זה היה יכול לשנות במקצת את הקונטקסט. והקונטקסט, צריך לומר, אינו מועיל לעניינה של ישראל חודשיים ופחות לפני חילופי השלטון בארה"ב. הסכמה רחבה מאוד השתררה בוושינגטון, במהירות גדולה מדי, לא רק על זהות מחסליו של מיילד הפצצה הגרעינית האיראנית, אלא על מניעיהם.

ההסכמה על הזהות היא אלמנטרית. ישראל עשתה במרוצת השנים כמיטב יכולתה כדי לרמוז. אבל ההסכמה על המניעים מבשרת רעות, מפני שהיא בוקעת מגרונות שתהיה להם השפעה לא מבוטלת, אולי ניכרת, על גיבוש מדיניות ארה"ב במזרח התיכון לאחר ה-20 בינואר.

על פי ההסכמה הזו, הישראלים הוציאו להורג את המדען האיראני לא מפני שהוא התורם העיקרי לפרויקט המאיים על קיומה של ישראל, אלא מפני שהם החליטו לעשות יד אחת עם דונלד טראמפ, כדי לשבש את הדיפלומטיה של ג׳ו ביידן ולסגור לו את האופציות.

"מעשה של טרור בחסות מדינה"

היה מדהים למדי לפגוש את ציוציו של ג׳ון ברנאן (Brennan), ראש הסי.איי.אי בתקופת כהונתו השנייה של ברק אובמה (2013-2017). "זה היה אקט נפשע ונמהר במידה קיצונית", כתב ברנאן שעות אחדות לאחר שנודע דבר ההתנקשות. הוא אמנם אינו יודע מי שלחו את המתנקשים, אך זה "מעשה של טרור בחסות המדינה... הפרה בוטה של החוק הבין לאומי". אם הוא אינו יודע מי שלחו, מנין לו האיפיון "טרור בחסות המדינה?" אבל הוא כמובן רק מעמיד פנים.

סנאטור רפובליקאי ימני מטקסס, טד קרוז, הגיב על ברנאן: "מוזר לצפות במנהל לשעבר של הסי.איי.אי המתייצב פעם אחר פעם לצד קנאים איראניים, הקוראים ׳מוות לאמריקה׳, ומגנה באופן רפלקסיבי את ישראל".

ברנאן אולי שכח שהוא מדבר מעמדת עובד מדינה לשעבר, והשיב לקרוז, שגישתו ה"פשטנית" לענייני בטחון לאומי "מוכיחה בעליל שאתה אינך ראוי לייצג את האנשים הטובים של טקסס".

ככל הידוע, ברנאן אינו מועמד לכהונה בממשל ביידן, אבל די לציין שהממונה המיועדת על תיאום קהילת המודיעין של ארה"ב, אבריל היינס, היתה סגניתו בסי.איי.אי; והוא היה אחד היועצים הקרובים ביותר לנשיא אובמה. השפעתו על אנשים בממשל החדש אינה צריכה הוכחה.

"המטרה הצינית של ההריגה"

אחד אחר שהגיב מהר להתנקשות היה הסנאטור הדמוקרטי כריס מרפי ממדינת קונטיקט, חבר בוועדת החוץ של הסנאט. הוא הסביר שאומנם לא קיבל כל תדרוך, אבל "אם המטרה העיקרית של הריגת מר פחריזאדה הייתה להקשות על חידוש ההסכם הגרעיני עם איראן, או אז ההתקפה אינה מבטיחה את שלום אמריקה, או שלום ישראל, או שלום העולם".

ציר הקונגרס הדמוקרטי חואקין קסטרו מטקסס, העשוי להיות יושב ראש ועדת החוץ של בית הנבחרים מחודש ינואר, לא התלבט. "אם המטרה הצינית של ההריגה היא לסכל חזרה אל העסקה האיראנית, אמריקאים ובעלי בריתנו בטוחים פחות ממה שהיו", הוא צייץ. "הדרך המוכחת לרסן את תוכניתה הגרעינית של איראן היא באמצעות דיפלומטיה נמרצת".

ציר קונגרס דמוקרטי אחר, גרגורי מיקס, אף הוא מועמד אפשרי להיות יושב ראש ועדת החוץ של בית הנבחרים, צייץ: "ההתנקשות היא הסלמה נמהרת, אשר תפגע ביכולתו של ביידן לחזור ולכונן הסכם עם איראן. אני חושש שזו הייתה הכוונה".

ביקורתם של שני צירי הקונגרס האלה מעניינת. יושב ראש ועדת החוץ, שאותו הם עומדים אולי לרשת, הוא אחד היהודים הוותיקים ביותר בוושינגטון, אליוט אנגל, שהפסיד את מושבו לפעיל מן האגף השמאלי הרדיקלי של המפלגה. העובדה שהשניים האלה אינם חוששים לבקר את ישראל, אם גם מבלי לנקוב בשמה, ערב ההצבעה בסיעת מפלגתם על חלוקת כהונות, היא סימן של שינוי ערכים ואולי של שינוי מאזני כוח. פעם אנשים היו נוהגים לצאת מגדרם להישמע פרו-ישראלים.

מתמעטים יתרונות הזיהוי עם טראמפ

בימים האלה, דמוקרט אינו מוכרח להיות רדיקל שמאלי, או סוציאליסט מיליטנטי, כדי לבקר את ישראל. הסיבה היא הזיהוי הקרוב של ישראל עם דונלד טראמפ. הזיהוי הזה העניק בשעתה לישראל שורה של יתרונות, אבל היתרונות האלה נעלמים והולכים 50 יום לפני השבעת הנשיא ביידן.

התיזה המתהלכת עכשיו בכלי התקשורת של ארה"ב, מפי כתבים, פרשנים ומרואיינים, היא שישראל קשרה קשר עם טראמפ בימי נשיאותו האחרונים. ממילא ישראל משרתת את מטרותיו. מטרתו העיקרית היא להכשיל את מי שהוא חושב למנצח הלא-כשר של בחירות שנגנבו ממנו. הוא מוסיף להכריז ולצייץ, יום אחר יום, פעמים אחדות ביום, שהוא ניצח בבחירות "בהפרש עצום".

ביום שישי הוא כינה את הרפובליקאי, הממונה על הבחירות במדינת ג׳ורג׳יה, "אויב העם" בגלל סירובו לפסול את הבחירות. שלושה בתי משפט בפנסילבניה דחו את ערעוריו על הבחירות בשבוע האחרון, אבל הוא אומר שזה בדיוק מה שרצה, כי עכשיו נשאר לו ערוץ אחד בלבד, בית המשפט העליון של ארה"ב. הוא מינה שלושה מתשעת שופטיו, והוא חושב שיש לו סיכוי לזכות בערעור. אין יותר מקומץ משפטנים המאמינים בזה, לאחר שבית משפט פדרלי לערעורים נזף בחומרה בעורכי הדין של הנשיא, וקבע כי ערעורם מחוסר כל תוקף.

לעומת זאת, אי אפשר להגיד על דאגותיה של ישראל מפני איראן שהן מחוסרות כל תוקף. אבל הנכונות להודות בתוקפן התמעטה במידה הצריכה להדאיג את ישראל.

לא אינטרס לאומי אלא אינטרס עצמי

החשש שטראמפ מנסה להניח מלכודת לביידן מלווה את הדמוקרטים זה חודשים רבים. ההנחה שטראמפ לא ירשה העברה מסודרת של השלטון מתאמתת, אם גם לא במהדורתה הקיצונית ביותר. הנשיא היוצא חותם על צווים, מפטר אנשים, משנה כללי העסקה בשירות המדינה, מוציא כספים מידי הבנק המרכזי ומאיים על זרים בזמן שבו נשיאים-יוצאים נוהגים להנמיך פרופיל, ולהתייעץ עם יורשיהם על מהלכים בעייתיים.

לא טראמפ. הוא מסרב להודות בתבוסתו, הוא מסרב לדבר עם ביידן, והוא מסרב אפילו להגיד אם ישתתף במעמד השבעתו של הנשיא הבא, ב-20 בינואר. בימים האחרונים נשמעו רינונים שהוא יודיע ב-20 בינואר עצמו, כי יחזור ויתמודד על הנשיאות בנובמבר 2024. דמוקרטים סבורים, כי כל מה שהנשיא הזה עושה עכשיו בכל עניין שהוא נועד לשרת לא אינטרס לאומי אלא אינטרס עצמי. ממילא, כל שותף ברדיפת האינטרס העצמי יוצא נפסד.

לישראל יש סיבה סבירה לחשוש מפני גישתו של הממשל הנכנס אל איראן. צוות מדיניות החוץ של הנשיא המיועד מלא בוותיקי ממשל אובמה, שמילאו תפקיד בולט בתהליך המשא-ומתן על הסכם הגרעין עם איראן. אובמה עצמו גילה במרוצת השנים הבנה מוגבלת לחרדותיה של ישראל. מורשת מדיניותו במזרח התיכון הייתה הרת אסון, כמעט בכל מובן שהוא.

הלחץ על ביידן לחזור אל מסגרת ההסכם עם איראן יהיה ניכר, גם מבית וגם מחוץ. מוטב להבין שביידן אומנם ינסה לחדש את ההבנה עם איראן, אם כי אולי יתבע ממנה ויתורים נוספים. ישראל תחרוק שיניים, אבל מוטב שהחריקה הזו תהיה דיסקרטית יותר ממה שהייתה במרץ 2015, כאשר ראש הממשלה נשא נאום כמעט חתרני בקונגרס נגד הנשיא אובמה.

בכל תולדות התוכניות לטווח קצר כנראה לא הייתה משימה מורכבת יותר ממציאת האיזון העדין לימי טראמפ האחרונים. חשבון הנזק והתועלת של הימים האלה אינו מובן מאליו. זאת אומרת, לא כל מה שמצטייר כמועיל הוא בהכרח מועיל; לא כל טובת הנאה שאפשר לחלץ מטראמפ השוקע תשרת את צורכי ישראל בארבע השנים הבאות. זה הזמן לזהירות מופלגת.

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/yoavkarny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, והרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ● מדור חדש

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

אחרי שהפסידה 1.6 מיליארד שקל בשלוש שנים - פתאל חזרה לרווח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם