המשרוקית יוצאת מתוכנית בדיקת העובדות של פייסבוק

למרות ההקפדה על הפרדה מוחלטת בין שיתוף הפעולה עם פייסבוק לפעילות השוטפת של המשרוקית בגלובס, הבנו שלפחות למראית עין עיסוק בהגבלת תכנים של מפרסמים אחרים ברשת החברתית עלול להעמיד את העיתון בניגוד עניינים

המשרוקית של גלובס
המשרוקית של גלובס

לפני קצת יותר משנה וחצי הצטרפה המשרוקית לתוכנית בדיקת העובדות של פייסבוק, זמן קצר אחרי שהפכנו לחלק מעיתון גלובס. חברנו לעשרות ארגוני בדיקת עובדות בעולם שמסייעים לפייסבוק לנטר, לבדוק ולסמן תוכן כוזב שהמשתמשים מפיצים. התנאי להשתתפות בתוכנית היה חברות ברשת הבינלאומית של בודקי העובדות (IFCN) שמחייבת עמידה בעקרונות מנחים וכללים אתיים מחמירים לבדיקת עובדות, והמשרוקית הייתה ונשארה הארגון היחיד בישראל שהתקבל לרשת.

מראשית הדרך הקפדנו על הפרדה מוחלטת בין שיתוף הפעולה עם פייסבוק ובין הפעילות השוטפת של המשרוקית בפלטפורמות העיתונאיות. הבנו שעיסוק בהגבלת תכנים של מפרסמים אחרים בפייסבוק עלול להעמיד את גלובס בניגוד עניינים, לפחות למראית עין. לכן קביעת נושאי הבדיקה והמסקנות הייתה כפופה רק לשיקול הדעת המקצועי של צוות המשרוקית. השתדלנו לצמצם את הזיהוי של התוכנית עם המותג גלובס, ומערכת העיתון מעולם לא התערבה בהחלטותינו ונותנת בנו אמון מלא.

אף על פי כן, ככל שהציבור התרגל לראות במשרוקית חלק בלתי נפרד מגלובס, התחזק גם הזיהוי בין בדיקת העובדות בפייסבוק לבין העיתון. לאחרונה התעורר חשש כי העיסוק בהגבלת תכנים של מפרסמים אחרים בפייסבוק עלול להעמיד את גלובס בפני ניגוד עניינים ומעניק לו יתרון תחרותי לא הוגן. קיומו של פוטציאל ניגוד עניינים כזה עלול לפגוע באמון ובמידה רבה נוגד את הערכים שגלובס הגדיר לעצמו ושואף לקיים. לפיכך, החליטה הנהלת גלובס להפסיק את השתתפות המשרוקית בתוכנית של פייסבוק.

ההחלטה התקבלה על דעת יחידת המשרוקית, ולמרות הצער, אנו מגבים אותה. אמנם, כגוף שקם במטרה להיאבק בהפצה של מידע כוזב, הדחף שלנו הוא להשתתף במאמץ של קהילת בודקי העובדות בעולם, לרבות שיתוף פעולה עם חברות הטכנולוגיה הגדולות. אבל כחלק מארגון תחרותי גדול הכפוף לאילוצים נוספים ומחוייב לערכים רחבים יותר, ברור לנו שצורכי העיתון קודמים. מובן שפעילות בדיקת העובדות של המשרוקית בעיתון תימשך כרגיל.

אנחנו מודים לפייסבוק ולצוות תוכנית בדיקת העובדות שלה על שיתוף הפעולה ומאחלים לכולנו הצלחה גדולה במשימה החשובה של הפחתת דיסאינפורמציה בשיח הציבורי בישראל ובכלל.