גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"טורקיש צריכה להתחיל לדאוג, והיא לא היחידה": מנכ"ל פליי דובאי משיק את הקו בישראל

200 נוסעים הביאה עמה חברת הלואו קוסט פליי דובאי בטיסת הבכורה לת"א, אלא שהפוטנציאל בקו לא נעצר בנוסעים ● מנכ"ל החברה ריית' אל ריית' מסביר לגלובס כיצד יחבר את הישראלים ליעדים רבים בעולם, ולמה בקרוב מאוד המסחר בין המדינות יגדל משמעותית

מטוס של פליי דובאי. "הממשלה נותנת שקט" / צילום: דני שדה
מטוס של פליי דובאי. "הממשלה נותנת שקט" / צילום: דני שדה

לא בכל יום מגיע ראש הממשלה בנימין נתניהו בכבודו ובעצמו לרגל פתיחתו של קו תעופה. זה קרה כאשר מטוס של חברת הלואו קוסט פליי דובאי נחת בסוף השבוע בישראל, לראשונה כטיסה סדירה. בלונים קישטו את הטרמינל בנתב"ג, עוגה מפוארת נחתכה ומילים יפות נזרקו לחלל האוויר. היסטוריה, שלום, התרגשות וכד'. "הדני קושמרו" של הטלוויזיה בדובאי, מרואן אל-חר, שאל שאלות וזכה לסלפי עם ראש הממשלה. 

הקורונה תרמה לפוטנציאל

פליי דובאי היא חברת לואו קוסט שנמצאת בבעלות ממשלת דובאי. היא מונה צי של 51 מטוסי בואינג 737, היא טסה לעשרות יעדים ב-50 מדינות ומעסיקה כ-3,900 עובדים. החברה שקמה רק ב-2009 הזמינה עוד מאות מטוסים לאור הצהרתה לגדול ולהגיע לממדים דומים לזו של אחותה הגדולה, חברת התעופה אמירייטס, שנמצאת גם היא בבעלות ממשלתית. פליי דובאי מיוצגת בישראל על ידי אופן סקיי.

לקו של פליי דובאי יצטרפו בימים הקרובים ישראייר, ארקיע ואל על. ביחד עם החברות הישראליות מתוכננות כ-60 טיסות בשבוע. יש מי שיגיד שמדובר במספר לא ריאלי ויש מי שיטען שהפוטנציאל הוא אפילו ליותר טיסות. מנכ"ל פליי דובאי ריית' אל ריית' (Ghaith Al Ghaith) סבור שבקו הזה צריכות לפעות 100 טיסות שבועיות. ולראייה, ימים ספורים אחרי שהכריזה על השקת שתי טיסות יומיות בקו היא הוסיפה טיסה שלישית, לאור הביקוש. האם זו רק התלהבות של התחלה?

"דובאי היא יעד שמצדיק את תדירות הטיסות הזו לא רק בשבוע הראשון או השני אלא ליותר מזה", אומר אל ריית' לגלובס. "נוצר מצב מיוחד לאור משבר הקורונה. המדינה שלנו בטוחה וירוקה ובגלל שאין הרבה יעדים שאפשר לטוס אליהם בלי בידוד, יש הזדמנות שאנחנו לוקחים בשתי ידיים. אנחנו מזהים את הפוטנציאל מהשטח, גם דרך סוכני נסיעות וסיטונאי תיירות והביקוש הדדי".

מבחינת פליי דובאי, הפוטנציאל גדול יותר. לחברה יש נקודת חוזק ושמה אמירייטס, חברת התעופה הגדולה באיחוד האמירויות ובאזור כולו שפרוסה עם רשת של טיסות מדובאי ליעדים בכל העולם. "כשזה יתחיל", אומר אל ריית', "נחבר את הישראלים ליעדים רבים בעולם. אם בחודש מרץ יהיה חיסון זה יכול להיות השינוי שהענף מחכה לו. אני מעריך שהביקוש לקו יתייצב כשנראה גם את הפוטנציאל של הנוסעים העסקיים ממומש.

"אנחנו מצפים לא רק לתיירי הפנאי אלא גם לטיולי תמריץ של גופים עסקיים, להרבה כנסים מתחומי האמנות ועד הבנקאות, ואנחנו מצפים לראות את כל שכבות האוכלוסיה בעיקר בחודשים ספטמבר-מאי לאור מזג האוויר. 60 הטיסות השבועיות יוכלו בקלות לגדול ל-100. את צריכה לקחת כמודל את הקו שמחבר בין פריז ללונדון או בין דובאי לכוויית. בימים סטנדרטיים יש 10-12 טיסות בקו. נדרשת תדירות גבוהה כדי שאנשים יוכלו לבחור בשעה הנכונה להם גם לטובת טיסות קונקשן. הקו תל-אביב-דובאי הוא טיסה קצרה והוא צריך להיות חלק בלתי נפרד משוק תעופה בשל".

מאסה של תיירים תגיע לאל-אקצה

בהיבט מחירי החופשה, מדגיש אל ריית' כי "דובאי מציעה מוצרי תיירות בדרגות של 2-3 כוכבים עד 7 כוכבים במלונות, במסעדות ובכלל הפעילות. הקורונה פגעה בתיירות והמחירים ירדו בהתאם. לישראלים זה יעד מצוין וחלק בלתי נפרד מזה הוא של האוכלוסיה הערבית בישראל, שאני מחובר אליה מטבע הדברים. אחרי שנושא הוויזות ייפתר אנחנו מצפים למאסה של תיירים מהאמירויות שירצו לבקר באל-אקצה וביעדים ההיסטוריים.

"80% מתושבי האמירויות הם זרים, וגם זה חלק גדול מהתיירות משום שעד עכשיו הם לא יכלו לטוס לתל אביב מדובאי. ההפרדה הממושכת הגבירה את הסקרנות והביקוש. לפני הטיסה לפה, צלצלו אליי חברים וביקשו שאסדר להם לבוא לישראל בטיסה הראשונה. הם בטח כבר לא ממש חברים שלי".

ריית' אל ריית', מנכ"ל פליי דובאי / צילום: סיון פרג'

אל ריית' עוסק בענף התעופה מזה 34 שנים. לפני פליי דובאי, שבראשה הוא עומד מזה יותר מעשור ומאז הקמתה, הוא עסק בתפקידים בכירים באמירייטס. הוא מדורג כאחד מהמנהלים הבכירים המשפיעים ביותר במדינות ערב בעיתונות הכלכלית באמירויות.

פליי דובאי היא חריגה בנוף הלואו קוסט מפני שיש לה מחלקת עסקים. מה הצורך במחלקה שגורעת ממספר המושבים במחלקת תיירים?
"הסתכלנו על המוצרים שיש מסביבנו באמירויות. לנוסע האמירתי יש פרופילים שונים. אלו התושבים מ-200 אזרחויות שונות וזה הביקוש ליעדים שונים ולרמות שונות של טיסה. מחלקת העסקים שלנו תואמת לשותפות שלנו ובראשן אמירייטס, לטובת הנוסעים שממשיכים בטיסות המשך. החברות מתנהלות בנפרד אבל שתיהן בבעלות הממשלה וזה מקל עלינו לייצר חיבור לרשת אינסופית של יעדים מטרמינל 3 בנמל התעופה של דובאי שהוא ההאב של אמירייטס".

האם אתם מתחילים לראות סימני התאוששות ממשבר הקורונה?
"התחלנו את ההתאוששות ובשלושת החודשים האחרונים אנחנו מפעילים 50% מהלו"ז של לפני המשבר. את הקרדיט אני נותן לממשלה שלנו שצריכה לקבל אוסקר על ההתמודדות שלה עם המגפה, וזה מתחיל בכמות גדולה מאוד של בדיקות ביחס למספר התושבים (כ-10 מיליון, מר"ח), אנחנו עומדים על 120 אלף בדיקות ביום. זה נותן לנו שקט להתניע את העסק".

200 נוסעים הביאה עמה פליי דובאי בטיסת הבכורה לתל אביב, אלא שהפוטנציאל בקו לא נעצר בנוסעים והוא זולג גם להטסות מטען. "אנחנו מביאים 2-3 טון מטען בטיסות, זה לא הרבה, אבל אני משוכנע שבעתיד הקרוב נשמע גם על הטסות המטען. בשוק בדובאי כבר מוכרים ירקות ופירות מישראל והמסחר עוד יגדל משמעותית".

יש להניח שאם היו אומרים לך לפני כמה חודשים שתפעיל טיסות לתל אביב לא היית מאמין.
"אין לי איך לתאר לך עד כמה ההסכם משמח אותנו. השינוי קרה מהר משום שאנחנו סומכים על המנהיגים שלנו ובזה זה מסתכם. מעבר לזה אנחנו עוסקים במסחר ורגילים לארח אזרחים מכל מיני מדינות. חלקם כבר אוהבים את האמירויות יותר מאשר את המדינה שלהם וזה משום שהממשלה שלנו דואגת להם".

טורקיש איירליינס או אירופלוט שמפעילות טיסות קונקשן לישראלים צריכות להתחיל לדאוג?
"בהחלט, ולא רק הן. אנחנו מסתכלים על הבחירות שייפתחו לנוסעים הישראלים, על טיסות לאוסטרליה בשלוש שעות פחות ועל מחירים טובים שנוכל להציע. אנחנו חברה שמתאימה לסקרנות של אנשים לבקר במקומות חדשים, בעיקר בכאלה שהם לא שמעו עליהם קודם".

פליי דובאי

חברת הלואו קוסט מונה צי של 51 מטוסי בואינג 737 ● טסה ליעדים ב-50 מדינות ומעסיקה כ-3,900 עובדים ● כ-60 טיסות בקו ת"א-דובאי סה"כ מתוכננות בשבוע (ביחד עם החברות הישראליות)

ריית' אל ריית'

בן 57 וגר בדובאי ● משמש כמנכ"ל פליי דובאי מאז הקמתה ב-2009 ● בעבר שימש בתפקידים שונים עד לדרגת סגן נשיא בכיר בחברת התעופה אמירייטס אליה הצטרף ב-1986 ● ועוד משהו: הוגדר באתר arabianbusiness.com כאחד המנהלים המשפיעים ביותר בכלכלה של מדינות ערב

עוד כתבות

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות