גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בויאבז, מלך המרקים, מצטרף למשלוחים ויש גם קיט להכנה ביתית

עונת המרקים נפתחה בקול תרועה, ואל שלל המרקים הביתיים מצטרף גם בויאבז ממיטב המסעדות, שהרי רק מעטים יאתגרו את עצמם בהכנה של מרק הדגים הצרפתי המהולל ● אבל השנה יש גם חידוש: ערכת בויאבז להכנה ביתית, כמעט כמו במסעדה

בויאבס של מנטה ריי / צילום: אבי גנור
בויאבס של מנטה ריי / צילום: אבי גנור

הווה: הטייק אווי עולה כיתה

הסערה שהתרגשה לאחרונה סימנה את פתיחת העונה בים התיכון. לא לרוחצים, חלילה. לגולשים ולפירות הים ולדגים (המסכנים), שמשקלם מגיע לשיא עם התקררות המים ובוא החורף. זוהי שעתם היפה. שלהם - ושל משלוחי האוכל עד הבית. השיפור המשמעותי באיכות ובהיצע הטייק אווי יוצא דופן, אולי מתוך הבנה שמדובר בקטגוריה שתשמור על מקומה גם אחרי שייפתחו המסעדות מחדש.

כך מצטרפות גם מנות שף לנחשול השליחים. השף המוערך הלל תוואקולי יוצר מנות ביתיות בשוק אוכל שמתקיים בסופי שבוע במסעדתו אנימאר (מומלץ כריך הקבב המעולה); רז רהב מביא את OCD הביתה בארוחה רבת-מנות - ותומר טל, נער הפלא של המטבח המקומי, מגיש תפריט טעימות במשלוח ובהתאמה אישית, הישר ממטבח "ג'ורג' וג'ון".

אליהם מצטרפת כעת עופרה גנור, הדיווה הבלתי מעורערת של מסעדות העיר - ומסעדתה מאנטה ריי. לראשונה מאז שנפתחה, מוצעים המזטים הנפלאים של המקום במשלוחי וולט ואיתם גם מנות פירות ים, יינות וקוקטיילים שזיכו את המסעדה במקום מכובד ברשימת 1000 המסעדות הטובות בעולם.

לקיים הוסיף השף רונן סקינזיס גם מנות חדשות: שרימפס ברוטב וודקה ועגבניות, פסטה פירות ים וריזוטו. החל מסוף השבוע הקרוב יתווסף למבחר גם קיט של מרק הבּוּיָאבֶּז (Bouillabaisse) המיתולוגי - מרק סמיך בבישול כפול, אליו משתדכים מולים, קלמארי, שרימפס, סרטן כחול ופילה דג לברק. את כל אלה מלווה לחם שחור קלוי עם ממרח רוי (Rouille, ממרח איולי ופפריקה) ושוט פסטיס לתיבול המרק והנשמה.

"סיפור אהבה מהרגע שהתוודעתי אליו בטיול הראשון שלי לפריז. שיא של תאווה, ארוחה שלמה שקצת אוכלים ביד וקצת בכף. הוא הגיע לשולחן מבלי שהצלחתי לגלות מי הוא ומה הוא, לצד אויסטרים ויין לבן, ונשביתי. מאז הוא מלווה אותי בכל המסעדות שלי", אומרת גנור.

חשבת אי פעם שתשלחי אוכל בקופסאות הביתה?, אני שואל אותה. "לא. וגם אם כן - אז לא בויאבז, אחת המנות המורכבות ביותר בתפריט. רק אחרי שפתאום ירדו המעלות, נכנענו לגעגועים", היא אומרת.

שירות משלוחי האוכל של מאנטה ריי הוא מהמדוברים בעיר מרגע השקתו. בצדק: המחירים משתלמים, המנות נדיבות והאוכל מדויק וקולע כתמיד. "כיף לחזור ולחדש את הקשר עם הלקוחות, שבאים גם לטייק אווי, לוקחים מהדלפק מזט-שניים ויושבים עם מרגריטה בים. החיים אחר כך נראים קצת יותר סבבה".

ארוחה של בויאבז / צילום: Shutterstock

עבר: המרק של ונוס

מרק הבויאבז - שאת שמו היה צריך להגות בס' ולא בז', למען הדיוק והאמת - מגיע ממארסיי, בירת פרובנס שבדרום צרפת. פירושו "רותח" בדיאלקט המקומי, כמו המילה "בוילס" באנגלית. הוא מתבסס על מסורת בת אלפי שנים של הכנת מרקים מהדגים הזולים, שופעי העצמות והסחוסים. את אלה אף אחד לא רצה לקנות מהדייגים, והם מצדם היו שומרים אותם לעצמם או מוכרים לדלת העם שהתגוררה בסמוך לנמל.

מקורו ההיסטורי של המתכון הוא בטכניקת הכנה שהביאו עמם ממכורתם המתיישבים היוונים מהפוליס פוקאיה, שהקימו את מארסיי באלף הראשון לפני הספירה. שמו המקורי ביוונית הוא קאקאביה, שמוזכר גם במיתולוגיה הרומאית. שם הייתה מכינה אותו אלת האהבה היפהפייה ונוס לבעלה, אל האש הפיסח הצולע וולקן. הוא גמע והתענג על המרק העשיר בלילות, ואחר כך נרדם שמח וטוב לב - והיא חמקה מביתם, ללילות תשוקה וניאופים עם אל המלחמה המצודד מארס (היא תשלם על הלילות האלו אחר כך ביוקר, אגב. אבל זה כבר סיפור אחר).

הבויאבז נודע ברחבי העולם החל מסוף המאה ה-19, אחרי שהריביירה הצרפתית הפכה ליעד תיירות נחשב. בתקופה זו החלו להגיש את המרק במסעדות ובמלונות של העיר מארסיי והסביבה, ואז גם נוספו העגבניות והזעפרן המהודר למתכון. הפופולריות שלו בקרב התיירים הביאה להפצת המתכון בצרפת ובאנגליה במחצית הראשונה של המאה ה-20. קהל עולמי רחב התוודע אליו דרך ספריה של ג'וליה צ'יילד האמריקאית.

מרק קאקביה מוגש עד היום ביוון, בשמות ובווריאציות שונות. גרסה שלו מוגשת במסעדת גרקו התל אביבית - וגם היא מגיעה כעת עד הבית. "מרק עשיר עם ראשי דגים, שם נמצא כל הטעם, ועם נתחי דגים בשרניים שחיים במים עמוקים כמו 'שד הים'. להם מוסיפים ירקות שורש, כורכום ואוזו, וטוחנים חלקית כדי להעניק לו מרקם חלק יותר", מספר צביקי עשת, הבעלים.

בויאבז. מרק סמיך ועשיר ובו משתכשכים יחדיו מולים, קלמארי, שרימפס, סרטן כחול ופילה דג לברק / צילום: Shutterstock

עתיד: כוכבי מישלן במשלוחים

רחובות פריז מוארים בתאורה המרהיבה שהעניקה לעיר את כינויה. אף על פי כן העיר ריקה מתמיד. העוצר הבריח את נחילי התיירים וגם הביא לסגירת מלונות ומסעדות. "פריז מאוד עצובה. יש מרידות קטנות, למשל אנשים שמוכרים סחורות מתוך משאיות כדי לעקוף את חוקי הסגר - אבל בגדול הכללים נשמרים והרחובות ריקים", מספרת עיתונאית האוכל יפה עירון-קוץ, מביתה שבגדה השמאלית בעיר האורות.

"המצב הביא לשינוי במסעדות. שפים משנים סגנון בישול ומתאימים אותו למנות בשילוח. מסעדת שני כוכבי מישלן השיקה תפריט אוכל ביתי - ואפילו השף האגדי גי סבואה מציע משלוחים. כולם מנסים לשרוד, כל אחד בדרכו". גם בקופנהגן המסוגרת מציעים טובי השפים בעיר מנות טייק אווי - אפילו מסעדת מרשאל המכוכבת, שמשנעת אויסטרים וקוויאר עד הבית.

"כולם במסע חיפושים עכשיו", מספר השף יחי זינו מאשדוד, שמגיש החל מהשבוע מנות דגים מחלון מסעדתו פסקדו ולסועדי הטיילת. בתפריט: טונה שכובשים במקום, דגים מטוגנים ועל הגריל, פיש אנד צ'יפס, וגם מרק דגים בהשראה מקומית וכספיישל. "מיזם שהוא אנחנו, רק בגרסה קומפקטית, בלחמים ובפיתה שלוקחים לים הסמוך. התפריט מצומצם בשבוע ההרצה, אבל כמו שאנחנו מכירים את עצמנו, אני מאמין שנתפתח ממנו לעוד דברים, כי בינתיים הים מביא דברים יפים ומעניינים". 

מתכון

בויאבס - מרק דגים פרובנסאלי

במקום חמין: המתכון המלא של מאנטה ריי. מניסיון, הוא עובד מעולה ומצדיק את המאמץ למי שמוכן לקחת על עצמו את האתגר

מרכיבים לסיר גדול (ל־4-8 מנות):
3 ליטר ציר דגים - מתכון בהמשך
3 עגבניות קלופות ומגולענות חתוכות לקוביות
1 כפית זרעי שומר
3 שיני שום
1 גזר בינוני,
1 כרישה
2 בצל לבן בינוני
חצי שורש סלרי
1 כף רסק עגבניות
6 כפות שמן זית
חצי קליפת תפוז - פרוסה לפסים עבים
חצי קליפת לימון - פרוסה לפסים עבים
20 שערות זעפרן
2 כוכבי אניס
2 עלי דפנה
מלח ים
פלפל שחור גרוס טרי
1 כוס יין לבן

להגשה:
1.5-2 ק"ג פילטים של דג ים לבן: דניס, לוקוס או מוסר
20-24 יחידות שרימפס קלופים ומנוקים
חצי ק"ג קלמרי חתוך ומנוקה
10-8 סרטנים
600 גרם מולים
6-8 עלי מנגולד מנוקים
פסטיס או פרנו - 1/2 שוט על כל קערת מרק
מלח ופלפל לפי הטעם
4 תפוחי אדמה בינוניים
חתוכים לקוביות ומבושלים במים עד לריכוך

הכנה:
שוטפים וחותכים את הירקות לקוביות גדולות. מטגנים בסיר גדול ובאיטיות בצל, זרעי שומר ושום עד לריכוך.

מוסיפים רסק וקוביות עגבניות. מערבבים ושומעים כיצד סופגות העגבניות את טעמי הבצל. מוסיפים את שאר הירקות והתבלינים ויוצקים את היין. מערבבים ומגרדים את תחתית הסיר בעזרת מרית עץ כדי לשחרר טעמים מהמשקעים שהצטברו שם.

נותנים ליין להצטמצם מעט. מוסיפים את ציר הדגים ומביאים לרתיחה. מנמיכים אש ומבשלים על במשך כ-20 דקות. טוחנים בבלנד מוט עד לקבלת מרק במרקם חלק.

הגשה:
מסדרים את הסרטנים על נייר אפייה ומתבלים במלח ופלפל. אופים 5 דקות בתנור שחומם מראש ל-220 מעלות או עד שמשנים את צבעם לכתמתם.

מטגנים קלות את פילה הדג - בתחילה כשהעור כלפי מטה. כשקצוות הדג הופכים ללבנים יש להפוך את הדג לחצי דקה נוספת.

מחממים את המרק ומביאים לרתיחה. מוסיפים אליו את פירות הים ואת עלי המנגולד. טועמים, מתקנים תיבול ומוסיפים את קוביות תפוחי האדמה.

כשצבע השרימפס הופך לוורוד והמולים נפתחים - הכול מוכן להגשה. מחלקים למנות אישיות ולכל מנה מוסיפים חצי פקק של פרנו או פסטיס. מטפטפים כמה טיפות של שמן זית וטיפה של מיץ לימון ומגישים עם פרוסות בגט קלויות וממרח רוי או איולי עם פפריקה.

ציר דגים:
מרכיבים:
2.5 ק"ג אדרות וראשי דגים לבנים - מוסר, דניס, לוקוס ודומיהם
1 גזר בינוני
2 בצל לבן בינוני
1 כרישה קטנה (רק החלק הלבן)
חצי שורש סלרי וקצת עלים ירוקים
3 שיני שום
6 גבעולי פטרוזיליה
2 עלי דפנה
2 פלפל אנגלי
2 ענפי טימין
1 ראש שומר קטן

הכנה:
יוצקים 3.5 ליטר מים לסיר גדול ומוסיפים את אדרות הדגים. חותכים את הירקות לקוביות גדולות ומצרפים פנימה. מביאים לרתיחה, מקפים מקצף ומוסיפים תבלינים.

מנמיכים אש ומבשלים חצי שעה ללא מכסה. שומרים את הנוזל ונפטרים ממשקעים. מזל טוב, יש לכם ציר.

עוד כתבות

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה מעורבת בוול סטריט; S&P 500 ירד זה היום החמישי ברציפות

נאסד"ק ירד ב-0.5% ● סולאראדג' בשפל של 5 שנים ● מחיר הקקאו זינק לשיא כל הזמנים ● למה טראמפ מדיה זינקה ב-22% ● ליתיום אמריקס צללה ב-25% ● טסלה בשפל של שנה, מתחת ל-150 דולר, בדויטשה בנק צופים לה ירידה נוספת של 30% ● נטפליקס ניפצה את התחזיות, אבל תחזית מאכזבת מפילה את המניה במסחר המאוחר

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן