גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מחירי הדיור, המטרו וההייטק הם רק ההתחלה: אלה 10 הרפורמות שישלמו את מחיר היציאה לבחירות

ההכרזה על פיזור הכנסת תוביל לא רק לשיתוק פעילות משרדי הממשלה אלא תקפיא את יציאתן לדרך או השלמתן של כמה רפורמות משמעותיות שנועדו להיטיב עם הציבור

בני גנץ ובנימין נתניהו בהצבעה על פיזור הכנסת / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת
בני גנץ ובנימין נתניהו בהצבעה על פיזור הכנסת / צילום: דני שם טוב - דוברות הכנסת

הסדקים המתרחבים בקואליציה והחלטת כחול לבן לתמוך בחוק לפיזור הכנסת אם לא תימצא הפשרה להעברת תקציב 2021, מגלגלים את מדינת ישראל למערכת הבחירות הרביעית בשנתיים האחרונות. לצד המגפה והפגיעה הכלכלית המתמשכת, המאבקים הפוליטיים בין הליכוד לכחול לבן וחוסר המוכנות של ראש הממשלה נתניהו לעמוד בהסכם שחתם מול גנץ רק לפני חודשים ספורים - צפויים לתקוע על הנייר לא מעט רפורמות שהיו צפויות להיכנס לתוקף בקרוב.

לאחר ששילמו את המחיר הכלכלי של המגפה, אזרחי ישראל כולם צפויים לשלם גם את מחיר אי המשילות הישראלית. מלכתחילה היציאה לבחירות ללא תקציבים 2020 ו-2021 תוביל לשיתוק בפועל של משרדי הממשלה כולם. ואבל גם הרפורמות והתוכניות שכבר נכתבו והוכנו צפויות להישאר על הנייר לפחות חצי שנה קדימה עד להקמת ממשלה חדשה. הנה הרפורמות שייקברו לאחר שייקבע מועד לבחירות לכנסת ה-24.

1. דיור במחיר מופחת

התוכנית שהגה שר השיכון יעקב ליצמן ואמורה להחליף את תוכנית "מחיר למשתכן" של כחלון, עלולה שלא לצאת אל הפועל מרגע שהבחירות יוקדמו. מדובר בתוכנית לדיור מוזל שמתבססת אמנם על נוסחאות כלכליות שונות במקצת לעומת "מחיר למשתכן", אך מעוכבת כשלושה חודשים על ידי שר האוצר ישראל כ"ץ, שסירב לחתום על החלטת מועצת מקרקעי ישראל לשווק את הקרקעות בנוסחה החדשה. התוצאה: התוכנית לא תצא אל הפועל, לפחות לא בזמן הקרוב.

2. סיוע לרוכשי דירות יד שנייה

תוכנית נוספת מבית היוצר של ליצמן, שנועדה לתמרץ רוכשי דירות זולות בפריפריה באמצעות מענק של 100 אלף שקל. התוכנית מגבילה את שווי הדירות הנרכשות ל250- עד 700 אלף שקל, לדירות בבינוי רווי ולמקומות שבהם הדירות נרכשות השתתפו ב"מחיר למשתכן", החל מ-2018. נכון לעכשיו יש תקציב ייעודי לא גדול לנושא - 17 מיליון שקל, אולם ספק כבד אם ניתן יהיה להתחיל את התוכנית בתקופת ממשלת מעבר.

3. התחליפים לתמ"א 38

התוכנית הלאומית לחיזוק מבנים מפני רעידות אדמה עומדת לסיים את חייה באוקטובר 2022. במקומה הגו במינהל התכנון של משרד הפנים תוכנית שלפיה הסמכויות להתחדשות עירונית וציפוף הבינוי במרכזי הערים יועברו מהמדינה לרשויות המקומיות. תוכנית זו מחייבת לעבור שינוי חקיקתי רחב היקף בחוק התכנון והבנייה, ושר הפנים אריה דרעי החל בימים האחרונים בקידום השינוי. ואולם כל זה עלול להיעצר ולהתעכב בתקופת ממשלת המעבר.

4. המטרו

פרויקט התחבורה הגדול בתולדות המדינה, שההשקעה בו מוערכת ב-150 מיליארד שקל, מצוי אמנם בהליכי תכנון, אך ההתקדמות המשמעותית שלו תלויה בהעברת חוק ההסדרים, שיידחה עד לכינון ממשלה חדשה.

5. התוכנית הרב-שנתית של צה"ל

לדידו של צה"ל ומשרד הביטחון ככלל, הליכה לבחירות ודחיית אישור תקציב משמעם אסונית כמעט. צה"ל עמל על הכנתה של התכנית הרב-שנתית (תר"ש) תנופה, שהותוותה על ידי הרמטכ"ל אביב כוכבי. התוכנית מתמקדת בהגדלת יכולות התקיפה הצבאיות בכל סוגי שדות הקרב, משמע הצטיידות בכלי נשק ותחמושת מדויקים הן יבשתיים הן ימיים והן אוויריים. בהיבט של הכסף הגדול, רכישת המטוסים והמסוקים החדשים מארה"ב על הפרק ואף שהמימון הוא מהסיוע האמריקאי - הוא נכלל בתר"ש שטרם אושרה בממשלה. יש לעיכוב אינספור משמעויות, מדחיית תוכניות להשארתם של אנשי קבע איכותיים בצבא ועד שינויים מבניים כמו סגירת חטיבות וטייסות, והקמת אחרות במקומן. התר"ש היא תוכנית חומש שבפועל כבר החלה לצאת לדרך ככל שניתן במגבלות התקציביות הקיימות, ללא אישור מלא היא פשוט תעצור וצה"ל יאלץ להשתמש במסגרות התקציב מ-2019.

6. תוכנית החומש לחברה הדרוזית והצ'רקסית

דחייתן של רפורמות ותוכניות חומש אזרחיות, משמעה כניסה לבורות שיהיה קשה מאוד לצאת מהם בהמשך ובמחיר כבד. אחת מהן היא תוכנית החומש לחברה הדרוזית והצ'רקסית שהסתיימה כבר לפני שנה, ובשל הבחירות המתמשכות לא אושרה תוכנית ההמשך. הוסיפו לכך את משבר הקורונה ועשרות היישובים הדרוזים והצ'רקסים שנכנסו למשבר קשה, הרשויות כמעט ולא מתפקדות, וחלק גדול באוכלוסייה שנדחק מטה אל מתחת לקו העוני.

7. העלאת גיל הפרישה לנשים

במשרד האוצר מנסים לקדם כבר למעלה מעשור את התוכנית להעלאת גיל הפרישה לנשים. בחודשים האחרונים ניסו באוצר להתניע מחדש את התהליך בוועדת הכספים מאחר שבינואר 2021 כזכור אמור להתבצע קיצוץ של 1.3% בקצבאות שבקרנות הפנסיה הוותיקות כדי לטפל בגירעון האקטוארי שנוצר בהן. גם הפעם התנגדויות חברי הכנסת תקעו מקלות בגלגלי קידום החוק, כפי שקרה פעם אחר פעם בשנים האחרונות. עכשיו לרשימת התירוצים לדחייה תתווסף שוב מערכת בחירות.

8. חיזוק ההייטק הישראל

בטיוטת חוק ההסדרים האחרון שולב פרק שלם שעוסק בהייטק הישראלי, המעניק הטבות והקלות מס נרחבות לענף. בין היתר כוללות הטבות אלה מתן אפשרות לחברות ישראליות לנכות לצורכי מס את עלות הרכישה של חברה ישראלית או זרה בתנאים; דחיית תשלום המס על כספי האקזיט תמורת החזרת הכסף להייטק וביטול המס שחל על גוף פיננסי זר בגין הריבית שהוא גובה מהגוף הלווה (החברה הישראלית).

9. פרסום הליך "גילוי מרצון" חדש

בכנס שנערך בנובמבר השנה חשף רו"ח (משפטן) רולנד עם-שלם, סמנכ"ל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים, כי ברשות שוקלים לחדש את נוהל הגילוי מרצון או לגבש הסדר חדש, שיאפשר למי שרוצה לדווח על הון לא מדווח להכניס אותו למעגל הכספים החשופים בפני הרשויות ולשלם את המס הנדרש. כפי שנחשף ב"גלובס", בחודשים האחרונים היו גישושים בין הממשלה, האוצר ורשות המסים על פרטי אותו נוהל, ובין היתר עלו רעיונות שיאפשרו להכניס מזומנים שלא נמצאים בבנקים או במערכת פיננסית מדווחת אל תוך המערכת. נוהל כזה יכול לסייע להכניס לקופת המדינה עשרות עד מאות מיליוני שקלים.

10. מיסוי חברות בינלאומיות

באוקטובר פרסמה רשות המסים תזכיר חוק חדש המטיל חובות דיווח נרחבות על חברות רב לאומיות. על פי התזכיר, חברות ישראליות, השייכות לקבוצה רב-לאומית שמחזור עסקאותיה עולה על 3 מיליארד שקלים, יחויבו לדווח על הפעילות הבינלאומית שלהן גם לרשות המסים בישראל. בעקבות חובות הדיווח וחילופי המידע הללו, ישראל תקבל ממדינות אחרות מידע גם בנוגע להכנסותיהן של חברות ענק בינלאומיות כמו גוגל ופייסבוק, אשר פועלות בישראל אך אינן כפופות לחובות דיווח לרשות המסים הישראלית וקיימות מחלוקות בנוגע לחבות המס שלהן בארץ.

עוד כתבות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בירידות; מטא צללה ב-10%, אנבידיה ירדה ב-4%

נאסד"ק ירד בכ-1% ● הערב יפרסמו אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל את דוחות הרבעון הראשון, מה צפוי? ● מיזוג ענק בשוק כריית הנחושת ● מניות השבבים עולות ● IBM ירדה ב-9%, רוכשת את האשי קורפ ● המניה המועדפת על ביל אקמן זינקה לאחר הדוחות ● הצמיחה בארה"ב ירדה במפתיע, מחר יתפרסם מדד מחירי ההוצאה הפרטית, מדד האינפלציה המועדף על ידי הפררל ריזרב

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

השופט איתן אורנשטיין / צילום: דוברות בתי המשפט

פסק הבורר של אורנשטיין בתיק גרטנר נגד גרטלר נחשף. כל הפרטים

מאבק משפטי בן 14 שנה בין האחים משה ומנדי גרטנר למיליארדר דן גרטלר הוכרע בפסק בוררות של השופט בדימוס איתן אורנשטיין ● לגלובס נודע כי 95% מהתביעה של האחים גרטנר נדחתה • ערב החג ביקש גרטלר לפסול את אורנשטיין מתפקידו כבורר בתיק, אך נדחה ● הטענות לתרמית ומצגי השווא שטענו האחים נדחו

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

סאטיה נאדלה, מנכ''ל ויו''ר מיקרוסופט / צילום: Associated Press, Mark Lennihan

מיקרוסופט עקפה את הציפיות; המניה מזנקת במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו 61.9, ב-19% לעומת הרבעון המקביל אשתקד ● הרווח למניה 2.94 דולר למניה, מעל הצפי ● המניה עולה ב-5% במסחר המאוחר

סונדאר פיצ'אי, מנכ''ל גוגל / צילום: Associated Press, Tsering Topgyal

גוגל את היכתה את הציפיות ותחלק לראשונה דיבידנד; המניה מזנקת ב-13% במסחר המאוחר

הכנסות החברה היו הרבה מעל הציפיות, 80 מיליארד דולר לעומת צפי של 78.6 מיליארד ● הרווח היה 1.89 דולר למניה, ב-20% מעל הצפי ● החברה תחלק לראשונה בתולדותיה דיבידנד ותבצע רכישה חוזרת של מניות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

הכתבה הזו הייתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס, ועל כן, אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

אסדת הקידוח איתקה. בעיגול: יצחק תשובה / צילום: אתר החברה, שלומי יוסף

האם העסקה הזו תשנה את מומנטום המניה של יצחק תשובה?

החברה הבת של קבוצת דלק סיכמה על רכישת פעילות נפט וגז בים הצפוני, לפי שווי של קרוב למיליארד דולר, בדרך של מיזוג ● איתקה צופה כי בעקבות הרכישה תחלק דיבידנדים שמנים לבעלי המניות שלה בשנתיים הקרובות ● אז למה מניית החברה נופלת בבורסת לונדון?

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

הפגישה באתונה, החשש מטורקיה ומערכות ההגנה שיוון רוצה מישראל

מערכת ההגנה האווירית "ספיידר" של רפאל מספקת פתרונות הגנה אווירית בטווחים שונים, לרבות מל"טים וטילים בליסטיים לטווחים קצרים ● ההתעניינות מצידה של יוון במערכת הגיעה לאחר שארה"ב הודיעה לאתונה כי אושרה להם מכירת 40 מטוסי קרב מדגם F-35

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

מנכ''ל מקורות עמית לנג ומנכ''ל איגודן דודו מחלב / צילום: מקורות

מקורות ואיגודן יקימו מרכז מחקר וחדשנות לאומי לתחומי המים

המרכז יוקם בחממה הטכנולוגית של איגודן שתוקם באזור ראשון לציון על פני שטח של כ-2 דונם ותכלול מעבדות, חדרי הדרכה וחממת מחקר לחוקרים מהאקדמיה ומהשוק הפרטי

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Daniel Cole, Toby Melville)

״הטיסות יוצאות״, מכריז סונאק, ומוכן לגרש את המהגרים

מנהיג השמאל הקיצוני בצרפת "יודע את ההבדל בין יהודי לבין צלף של צה"ל" ● טראמפ מרשה לקונגרס לסייע לאוקראינה ● "הטיסות יוצאות", מכריז ראש ממשלת בריטניה, ומוכן לגרש מהגרים ● טסלה מאבדת את הדמוקרטים ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

מניית סולאראדג' הידרדרה לשפל של 5 שנים בעקבות תוצאות פושרות של המתחרה

דוחות אנפייז האמריקאית לימדו על התאוששות איטית מהצפוי בשוק הסולארי שבו פועלת החברה מישראל ● מניית סולאראדג' צנחה ב-41% מתחילת השנה

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

ההצעה החדשה: 20 חטופים תמורת חזרה לצפון

גורם בכיר בממשל ביידן: יש עסקה על השולחן, בקרוב נדע יותר ● בכיר בזרוע המדינית של חמאס ל-AP: נניח את נשקנו אם תקום מדינה פלסטינית בגבולות 67' • צה"ל תקף הלילה מטרות חיזבאללה במרחב מרון א-ראס • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • עדכונים שוטפים

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

המיליארדר דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בסכסוך עם האחים גרטנר, בנימוק שאורנשטיין סבור כי גרטלר הוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות שלו עם יו"ר לשכת עוה"ד לשעבר אפי נוה, מהן עולה חשש ליחסי "תן וקח" בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה