גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדוע מנסור עבאס מוציא את השמאל הישראלי מדעתו?

ההחלטה של ח"כ מנסור עבאס לנהל מו"מ עם רה"מ בנימין נתניהו מייצרת לא רק דרמה פוליטית, אלא גם דרמה משפטית ● היא מחזירה את הציבור הערבי לדרוש את זכויותיו מהכנסת ולא מהעליון, ועל הדרך גורמת להתמתנות של הציבור הערבי ● אז למה יש מי שמתנגד למהלך?

מנסור עבאס / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"
מנסור עבאס / צילום: אלכס קולומויסקי, "ידיעות אחרונות"

היה משהו מכמיר לב בצפייה במראיינים הרבים שקרסו השבוע מנטלית למול חבר הכנסת מנסור עבאס. מסיבה לא ברורה הוא התעקש לענות להם את התשובות הלא נכונות. שוב ושוב ניסו להבין כיצד הוא מאפשר לנתניהו "לקנות אותו" באמצעות העברת תקציבים לציבור הערבי, ושוב ושוב נותרו המומים כשעבאס הסביר להם בנחת שהתקציבים האלה לציבור שלו הם בדיוק הסיבה לכך שהוא בכנסת. לא משנה כמה התאמצו להחזיר אותו לתלם, עבאס לא שיתף פעולה. הוא סירב בעקביות לדקלם את השורות שיועדו לו.

המראיינים, שנטייתם הפוליטית לא אפשרה להם לקבל את התשובות הפשוטות האלה, ניסו להקשות על עבאס. חלקם הסתפק בלהציק לו. חלקם השתדל גם לבזות. השאלות נוסחו בצורה עוקצנית במטרה להביך. אבל עבאס הסביר שהמשימה שעומדת בראש סדר העדיפויות, מבחינתו, היא מיגור תופעת האלימות במגזר הערבי. והמשימה הזו עולה כסף. הוא המשיך והסביר שהוא רוצה לפתור את מצוקת הדיור במגזר. וגם זה, מוזר ככל שזה עשוי להישמע, עולה כסף. והדרך היחידה להשיג את הכסף הזה היא לעבוד בשיתוף פעולה עם הממשלה. אבל הפרגמטיזם הזה החריד את המראיינים. יותר מזה, הוא תסכל אותם.

כי השמאל, ככה מסתבר, מאוד אוהב נציגים ערבים בכנסת. אבל רק כשהם באים בצורת הגשה מאוד מסוימת. לאומניים. עם כאפיה. נואמים בשבחם של השאהידים. כשהם פועלים באופן שלא מאפשר לממשלה לשתף איתם פעולה בנושאים אזרחיים, ומודיעים מראש שאין מה לפנות אליהם כל זמן שהסוגיה הפלסטינית טרם נפתרה. השמאל אוהב אותם כשהם שמשחקים עם הימין משחק סכום אפס.

התנאי שהשמאל מציג לאהבתו לערבים בכנסת הוא אחד. שהם יצטרפו אליו ללא תנאי. בכל מאבק אופוזיציוני. ושההצטרפות הזו תיעשה בלי לחשוב. וגם בלי לחשב. לא את הרווח ולא את ההפסד שהצעד הזה מסב לציבור שאותו הנציגים הערבים מייצגים. השמאל אוהב את הערבים בכנסת. אבל רק כשהם שם כדי להעלות מעט את המחיר של מפלגות השמאל היהודיות בתחילת כל קדנציה. רגע לפני שהן חותמות לנתניהו על עוד הסכם קואליציוני. כל פעם מחדש הוא אוהב אותם. עד לרגע הקבוע שבו הוא נוטש אותם. עבאס שינה השבוע את המשוואה הזו. הוא סירב להיות זנבו של מחנה השמאל. זה שמכשכש לפי הוראה המגיעה ממועצת השבט העליונה.

כשנתניהו פותח את הארנק

אבל הדרמה השבוע לא הייתה רק פוליטית. היא גם הייתה דרמה משפטית. מנסור עבאס ריסק השבוע תיאוריה שמשפטנים רבים מבקשים לקדם אצלנו בשנים האחרונות, ולפיה יש לראות במיעוט הערבי בישראל מקרה מובהק של מה שמכונה על ידי תיאורטיקנים כמו ג'רמי וולדרון וג'ון הארט אילי - "מיעוט כרוני". כזה שלעולם לא יהיה לו סיכוי ליהנות משיתוף פעולה עם הרוב הפוליטי, וממילא לעולם לא יוכל להשפיע על עיצוב מדיניותה של הממשלה.

הטענה היא שאיש לא מוכן לשאת ולתת איתם. לא על חלוקת התקציב ולא על החקיקה. וזו בדיוק הסיבה, לטענת רבים בקהילה המשפטית בישראל, שיש הצדקה להתערבות בית המשפט לטובת המגזר הערבי. ככה ניתן להצדיק למשל את התערבותו הבוטה של העליון בעיצוב מפת הטבות המס ביישובי עדיפות והכנסת ישובים ערבים לתוכה. ככה גם ניתן להצדיק את ביטול פסילתה של חנין זועבי מלרוץ לכנסת.

אלא שהשבוע התגלה שההצדקה הזו כלל אינה קיימת, שכן בידולם של נציגי הערבים בכנסת אינו גזירת גורל. הערבים של ישראל 2020 אינם השחורים של ארצות הברית במחצית המאה ה-19. הבידול הפוליטי של המיעוט הערבי הוא עניין שמתחיל ונגמר בבחירה מצדם. מסתבר שכשהם רוצים הם יודעים לשאת ולתת עם הרוב. והרוב הזה, מסתבר גם כן, מוכן לשלם היטב. אם על אי הצבעה בחוק לפיזור הכנסת עבאס יודע להוציא מנתניהו 2.5 מיליארד שקל (בחמש שנים), לטובת מאבק בפשיעה במגזר הערבי, כנראה שיכולת המשא-ומתן שלו די משוכללת. אבל יותר חשוב מכך, התגלה שכשהוא מוכן לקנות יש מי שמוכן למכור.

על חתימה סמלית שצירף עבאס לפני מספר שבועות להודעת יושב ראש הכנסת, יריב לוין, בדבר הטעות שנפלה בהצבעה במליאה על הקמת ועדת חקירה בעניין הצוללות, יושב ראש רע"ם כבר גבה תשלום. ראש הממשלה הגיע במיוחד לוועדה של עבאס לשמוע על מצוקות המגזר הערבי. מהלכים אחרים מול משרד המשפטים של אבי ניסנקורן הולידו רק לאחרונה הודעה על הקפאת חוק קמניץ המתמודד בצמידות עם חוק יסוד הלאום בקטגוריית "החוק השנוא ביותר על המגזר הערבי". קריאות שבר לא נשמעו בנושא מצד בכירי הליכוד, שבכל מצב אחר לא היו מפספסים את ההזדמנות לתקוף את כחול לבן והיועץ המשפטי לממשלה, ללמדך אולי על מי שהיה כאן בסוד העניינים.

הסיסמה הפרגמטית עליה חזר השבוע עבאס שוב ושוב, כשהכריז "מי שיבוא לקראתנו - אנחנו נבוא לקראתו", הזכירה מאוד סיסמה אחרת. זו שמנהיג הליכוד לימד את הקהל שלו, לפני שנים, לחזור עליה. הוא דיבר אל מצביעיו, אך למעשה פנה לצד הפלסטיני והודיע לו שאין יותר ארוחות חינם, ומעתה: יתנו-יקבלו-לא-יתנו-לא-יקבלו. הפעם זה היה הצד הערבי שלימד את נתניהו, לשלם. אירוע חריג. בכל כך הרבה מובנים.

לחזור לשדה הפוליטי

והאמת היא שכל תיאוריית המיעוט הכרוני כלל לא מתאימה ליחסי יהודים ערבים בישראל. הערבים הם כמובן מיעוט, ועל זה אין חולק, והם אכן לעולם לא יהפכו ליהודים. אך גם קבוצות אחרות הן מיעוט קשיח. כמו לדוגמה החרדים. גם הם לא יהפכו מחר לחילונים. אלא שהפרגמטיות יכולה לנצח את הנחיתות המספרית. לו היו החרדים הופכים את אי שיתוף הפעולה לדגל גם הם כמובן היו עשויים להיחשב למיעוט כרוני. ומיעוט אף קטן יותר מזה הערבי.

אלא שהחרדים, שגם הם החלו את דרכם מנקודת מוצא לא ציונית ידעו במהלך השנים לייצר הסדרים פרקטיים עם הרוב החילוני שלדרכו התנגדו מאוד. יצירת דין שונה לערבים והכתרתם כ"מיעוט כרוני" רק מתמרצת את בידולם. היא מגבשת אצלם תפיסה שגויה כאילו את החובות שלהם הם מקבלים מהמחוקק, ואת הזכויות שלהם יקבלו כבר מבית המשפט. היא גורמת להם להאמין שפרגמטיות היא סחורה פוליטית שאין לה קונים, ובכך מתמרצת באופן שלילי את יצירתה.

יחס שווה לערביי ישראל בבית המשפט, ואי החרגתם ביחס לקבוצות אחרות באוכלוסייה, יתמרץ אותם לחזור אל השדה הפוליטי כדי להשיג בו את מבוקשם בדרך של פשרות מתקבלות על הדעת. יחס מועדף כלפיהם יעודד אותם לבריחה מהשדה הפוליטי ולבדלנות המבקשת סעד מבית המשפט, מבלי להידרש למידה מינימלית של פרגמטיזם. התוצאה הזו תמיד הייתה רעה. השבוע למדנו ממנסור עבאס שהיא גם ממש לא הכרחית. 

הכותב לומד לתואר שלישי במשפטים באוניברסיטה העברית, מעניק ייעוץ לגופים שונים, לרבות בתחום הבנקאות, ושימש בעברו כיועץ לענייני חקיקה של שרת המשפטים לשעבר איילת שקד

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה