גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סקרים אחרונים בהחלט: המגמה ברורה - נתניהו בדרך למעלה

מדינת ישראל הולכת לבחירות בפעם הרביעית בתוך שנתיים ● גלובס מביא את הסקרים העדכניים ביותר מכל כלי התקשורת ובודק מי מתחזק, מי נחלש ומי מתנדנד סביב אחוז החסימה ● העמוד מתעדכן באופן שוטף עם כל סקר חדש שמתפרסם

הליכוד ממשיכה להתחזק על חשבון ימינה ותקווה חדשה, ואילו יש עתיד דורכת במקום אחרי היחלשות קלה בשבוע האחרון - כך עולה מהסקרים האחרונים לפני הבחירות, שפורסמו הערב במהדורות של חדשות 12 ו-13. התוצאות בחדשות 12 היו דרמטיות יותר, עם 32 מנדטים לליכוד - הנתון הכי גבוה שקיבלה בסקר כלשהו מאז תחילת פברואר. 

 

בהמשך הטבלה של חדשות 12 - יש עתיד עם 18, תקווה חדשה וימינה עם 9 כל אחת, ש"ס והמשותפת עם 8, ישראל ביתנו ויהדות התורה עם 7, העבודה מתייצבת מעט עם 6, וכל מפלגות התחתית עם 4 - כחול לבן, מרצ, הציונות הדתית ורע"ם. 

בחדשות 13 הציגו תמונה שמרנית יותר, לפיה הליכוד עם 30 מנדטים, יש עתיד עם 18, תקווה חדשה וימינה עם 10 כל אחת, המשותפת וש"ס עם 8, יהדות התורה עם 7, העבודה וישראל ביתנו עם 6, הציונות הדתית עם 5 והאחרונות עם 4 - כחול לבן, מרצ ורע"ם. 

הסוקרים ממשיכים לחזות שכל מפלגות התחתית יצליחו לעבור את אחוז החסימה, מלבד הכלכלית של ירון זליכה, שלא עברה אותו בשום שלב ולאף אחד אין אשליות שיש לה סיכוי - סביר שגם לא לזליכה עצמו. בפועל, הסיכוי שלפחות אחת מהן לא תיכנס אינו נמוך, ויכול לשנות את המפה ביום שאחרי. 

מדור סקר הסקרים סוגר כעת את מערכת הבחירות הרביעית בתוך שנתיים, ניפגש בלילה שבין שלישי לרביעי עם מדגם המדגמים - ואולי גם בבחירות הבאות. 

מספר המנדטים בגרף הממוצע לא בהכרח מסתכם ב-120, משום שישנן מפלגות שבחלק מהסקרים נמצאות מעל אחוז החסימה ובחלק מתחתיו, ולעתים נדרש עיגול תוצאות. 

פירוט הסקרים:

 

עדכון 19.3 - ערב

הסקרים האחרונים של עיתוני סוף השבוע פורסמו הבוקר, ומציגים מגמה דומה לזו שנצפתה בימים האחרונים - הליכוד שומרת על ההתחזקות שהציגה השבוע, ומנגד תקווה חדשה, ימינה, יש עתיד וגם מפלגת העבודה וכחול לבן במגמת היחלשות. סביב אחוז החסימה ממשיך להתחולל הקרב האמיתי, ובשלב זה הסוקרים עדיין צופים שגם המפלגות הקטנות יצליחו להיכנס. 

לפי סקר מעריב הליכוד עם 30 מנדטים, יש עתיד 18, ימינה 10 ותקווה חדשה 8, כמו גם המשותפת, ש"ס וישראל ביתנו. יהדות התורה עם 6, העבודה, הציונות הדתית וכחול לבן עם 5 ומרצ ורע"ם עם 4 כל אחת. 

לפי סקר ישראל היום ו-i24 News הליכוד עם 29, יש עתיד 18, ימינה, תקווה חדשה והרשימה המשותפת 10, ש"ס 9, ישראל ביתנו 8, יהדות התורה 7, העבודה, עוצמה יהודית ומרצ 5, כחול לבן 4 - ורע"ם בחוץ. 

עדכון 18.3

5 ימים בלבד לבחירות, ומשני סקרים בעלי תוצאות זהות שפורסמו הערב - באתר מאקו ובכאן 11 - עולה כי הליכוד ממשיכה במגמת ההתחזקות על חשבונן של תקווה חדשה וימינה, המועמדות הטבעיות לשתיית קולות מצביעי הימין. העבודה נחלשת גם היא ל-5 מנדטים בממוצע, ייתכן שבין היתר בהשפעת קמפיין הגוועלד שמנהלת בשבוע האחרון מרצ, ומצליח להחזיר אליה חלק ממצביעי השמאל. 

הסקרים שפורסמו כאמור מציגים תוצאות זהות - הליכוד 31, יש עתיד 19, ימינה ותקווה חדשה 9 כל אחת, המשותפת וש"ס 8 כל אחת, ישראל ביתנו ויהדות התורה 7 כל אחת, העבודה והציונות הדתית 5 ומרצ, כחול לבן ורע"ם 4. 

ההתחזקות של הליכוד בשלב זה לא מובילה את נתניהו להקמת ממשלת ימין של 61 ח"כים, אבל מספיק שבתוצאות האמת אחת ממפלגות התחתית תישאר בחוץ - והמפה תשתנה לחלוטין. בתרחיש שאינו בלתי סביר, שבו נתניהו מתחזק בעוד מנדט או שניים בימים הקרובים, ובתוצאות האמת זוכה ל-3 יותר משצפו לו הסקרים (כפי שקרה לא פעם במערכות בחירות קודמות), הוא כבר יהיה באזור ה-35 - וזה כבר מצב שונה לגמרי מ-29-30. אם בתרחיש הזה מרצ, כחול לבן או רעם נשארות בחוץ, בהחלט ייתכן שיהיה לו קל יותר לבנות את הקואליציה הבאה.

ואחרי שאמרנו את כל זה, עדיין סביר שמי שיחזיק במפתחות יהיה בנט - שינסה לסחוט את נתניהו עד תום. גם השותפים הטבעיים האחרים צפויים ינצלו את ההזדמנות, וכך, גם אם תוקם ממשלה בסופו של דבר - כל אחד מחבריה יוכל לאיים ואף לפרק אותה בכל רגע נתון. 

עדכון 16.3 - ערב

שבוע לבחירות, הליכוד מתחזקת על חשבון לפיד, סער ובנט - ונראה שמשתה הקולות המסורתי של ראש הממשלה נתניהו יוצא לדרך. כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 12. הדרמה הגדולה ממשיכה להתרחש דווקא בתחתית הטבלה, שם 4 מפלגות שנמצאות בסכנת מחיקה עוברות את אחוז החסימה ועומדות על 4 מנדטים בלבד. 

בסקר הערב הליכוד עם 30, יש עתיד עם 18, ימינה ותקווה חדשה עם 10 כל אחת, המשותפת וש"ס עם 8, ישראל ביתנו ויהדות התורה 7, העבודה 6 וארבע מפלגות התחתית - הציונות הדתית, מרצ, כחול לבן ורע"ם - עם 4 כל אחת. 

שני המנדטים שאבדו ללפיד ביחס לסקרי השבוע האחרון עשויים למצוא את ביתם במרצ, שמצויים בעיצומו של קמפיין גוועלד כפי שלא ניהלו בכמעט 30 שנות קיום המפלגה; בכחול לבן המנומנמת; וגם בעבודה ששומרת על כוחה כבר כמה שבועות.

מנגד, המנדטים שנוספו לליכוד זרמו ככל הנראה ממפלגותיהם של סער ובנט - המועמדים הטבעיים ביותר לשתיית הקולות בישורת האחרונה, שכל כך התרגלנו לראות בשנתיים האחרונות. 

ביום שישי יפורסמו הסקרים האחרונים למערכת הבחירות הנוכחית, ואז יישארו למועמדים עוד 4 ימים לנסות להתמקם בלבבות הבוחרים באופן כזה, שכשיגיעו לקלפי יחליטו לבחור דווקא בהם. הסיכוי שארבע מפלגות שניצבות על 4-5 מנדטים בממוצע אכן ייכנסו לכנסת הוא די נמוך, כך שמסתמן שאנחנו הולכים לקראת תוצאות אמת שונות משמעותית מממוצע הסקרים האחרונים. 

עדכון 16.3 - בוקר     

שבוע לבחירות, ואף גוש לא מצליח לשבור את הססטוס קוו שנקבע כבר לפני חודשים - לאף גוש אין אפשרות ריאלית להקים ממשלה, ועתידנו ייקבע במידה רבה לפי זהות המפלגות שיעברו את אחוז החסימה. בשלב זה ממוצע הסקרים מראה כי לגוש החלפת נתניהו 58 מנדטים, לגוש תומכי נתניהו (כולל ימינה) 58 מנדטים, ולרע"ם - שאין לדעת לאיזה כיוון תפנה, יש 4. 

מסקר שפורסם הבוקר ב-103FM, עולה כי הליכוד זוכה ל-28 מנדטים, יש עתיד אחריה עם 20, ימינה עם 11 ותקווה חדשה עם 10. הרשימה המשותפת עם 8, ש"ס, יהדות התורה וישראל ביתנו עם 7 כל אחת, העבודה והציונות הדתית עם 5 ובתחתית מרצ, כחול לבן ורע"ם עם 4 כל אחת. 

כל אחת מהמפלגות שעומדת על 4-5 מנדטים נמצאת בסכנת מחיקה, שכן הסנטימנט הציבורי נזיל מאוד במערכת הבחירות הנוכחית וייתכן שבוחרים רבים יקבלו החלטה סופית רק כשיעמדו מאחורי הפרגוד, מול מגש הפתקים הכל כך מוכר. 

עדכון 12.3 

הליכוד מגדילה את הפער על פני יש עתיד, וימינה מתבססת כמפלגה השלישית בגודלה - כך עולה מסקרי סוף השבוע ומממוצע 5 הסקרים האחרונים. עוד עולה כי לפחות 4 מפלגות מתנדנדות סביב אחוז החסימה ונמצאות בסכנת מחיקה. המשמעות היא שכל תזוזה לכאן או לכאן בתוצאות האמת יכולה לשנות את המפה הפוליטית ביום שאחרי הבחירות.

לפי סקר כאן 11 שפורסם אמש, הליכוד עומדת על 29 מנדטים, יש עתיד על 19, ימינה על 12 ותקווה חדשה על 11. בהמשך הרשימה המשותפת וש"ס עם 8, ישראל ביתנו ויהדות התורה עם 7, העבודה 6, כחול לבן 5, הציונות הדתית-עוצמה יהודית ורע"ם 4 כל אחת - ומרצ נותרת בחוץ. 

לפי סקר ישראל היום ו-i24News שפורסם הבוקר, הליכוד עומדת על 30 מנדטים, יש עתיד על 18 בלבד, ימינה על 11 ותקווה חדשה על 10. בהמשך הרשימה המשותפת עם 9, ש"ס עם 8, ישראל ביתנו ויהדות התורה עם 7, העבודה 6, כחול לבן והציונות הדתית 5 כל אחת, מרצ 4 והפעם רע"ם היא זאת שנשארת בחוץ. 

לפי סקר מעריב שפורסם גם הוא הבוקר, הליכוד מקבלת 27 מנדטים, יש עתיד 20, ימינה 11 ותקווה חדשה 10. הרשימה המשותפת, ש"ס וישראל ביתנו כולן עם 8, יהדות התורה עם 7, העבודה עם 5 וכל היתר - כחול לבן, הציונות הדתית, מרצ ורע"ם - עם 4. המפלגה הכלכלית של ירון זליכה בחוץ בכל הסקרים, כפי שהיה עד כה. 

עדכון 10.3 

ימינה של נפתלי בנט עוקפת את תקווה חדשה של גדעון סער גם בממוצע 5 הסקרים האחרונים, לראשונה במערכת הבחירות, והופכת רשמית למפלגה השלישית בגודלה - זאת בעקבות תוצאות הסקר שפורסם הערב בחדשות 12. בנוסף, הקרב סביב אחוז החסימה הולך ומתלהט. 

הליכוד בראש הטבלה עם 28 מנדטים, אחריה יש עתיד עם 19, ימינה עם 13 ותקווה חדשה עם 11. בהמשך הרשימה המשותפת עם 9, ש"ס עם 8 ויהדות התורה וישראל ביתנו עם 7 כל אחת. העבודה עם 6 מנדטים ואחריה שלוש מפלגות התחתית מרצ, כחול לבן והציונות הדתית-עוצמה יהודית עם 4 כל אחת, ולפי הדיווח כולן קרובות מאוד לאחוז החסימה. 

מי שעוד קרובה לאחוז החסימה, אבל מלמטה, היא רע"ם של מנסור עבאס, עם 3.1% מהקולות, כאשר דרושים לה 3.25% כדי להיכנס. הסוקרים בדקו גם כמה ממצביעי הימין תומכים בהקמת ממשלה שנשענת על תמיכת רע"ם - שכן כרגע לראש הממשלה נתניהו אין היתכנות להקמת קואליציה בלי תמיכה כזאת - ומצאו שרק 28% תומכים באפשרות, לעומת 55% שמתנגדים לה. 

מצד שני, בדקו כמה ממצביעי המרכז-שמאל תומכים בהקמת ממשלה בתמיכת ובהשתתפות הרשימה המשותפת, ומצאו כי 49% תומכים, ואילו 43% מתנגדים. בעולם המוזר שבו מפלגות כמו תקווה חדשה מוגדרות כחלק מגוש המרכז-שמאל רק משום שהן מתנגדות לנתניהו, אולי אפשר לדמיין גם ממשלה שתכלול את שני הקצוות האלה. בעולם האמיתי, מדובר בתסריט קצת פחות סביר. 

עדכון 9.3 - ערב

תקווה חדשה של גדעון סער מתרסקת לראשונה לנתון חד-ספרתי - 9 מנדטים בלבד - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 13. התרסקות נוספת מגיעה מכיוונה של ש"ס, שעומדת על 6 מנדטים בלבד בסקר זה - אם כי במקרה של המפלגה החרדית ייתכן ואף סביר שמדובר במעידה חד פעמית, בעוד אצל סער אפשר בהחלט להצביע על מגמה. 

הליכוד מובילה את הטבלה עם 29 מנדטים, יש עתיד שומרת על הישג הסקרים האחרונים עם 20, ימינה של נפתלי בנט יציבה גם היא על 11. אחרי ה-9 של סער מגיעים 8 מנדטים של הרשימה המשותפת, 7 של יהדות התורה וישראל ביתנו, 6 של העבודה, 5 של הציונות הדתית-עוצמה יהודית, ו-4 למפלגות התחתית כחול לבן, מרצ ורע"ם. 

גוש החלפת נתניהו עומד על 58 מנדטים ללא בנט ורע"ם ועם המשותפת, ואילו גוש תומכי נתניהו עומד על 47. בתוספת בנט הוא כבר מגיע ל-58 - ואז הסיכוי היחיד שלו לכאורה הוא תמיכה של רע"ם בקונסטלציה כלשהי. מנגד, אם הגוש הנגדי יצליח לצרף אליו את בנט ויקים קואליציה ללא המשותפת, היא תעמוד על 61 מנדטים בלבד ותצטרך לכלול את כל הקשת שבין ימינה למרצ. 

עוד נבדק בסקר עד כמה בטוחים המצביעים בבחירתם, ומתברר ש-53% מהמצביעים בלבד מצהירים שאין סיכוי שיחליפו את המפלגה לה יצביעו בעוד שבועיים, ואילו 47% האחוזים הנותרים אומרים שיש סיכוי כזה. 

עדכון 9.3 - בוקר 

ימינה של נפתלי בנט עוקפת לראשונה את תקווה חדשה של גדעון סער - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר ב-103FM, ובו בנט מקבל 12 מנדטים וסער 11 בלבד. גם ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן מתחזקת ל-8 מנדטים - ואחרי שסקר מעריב ביום שישי צפה לה 9 - היא מטפסת ל-8 לראשונה גם בממוצע הסקרים. 

הליכוד שומרת על ההובלה אך קפואה על 28 מנדטים, ואילו יש עתיד של יאיר לפיד מצליחה לשמור על ההישג החדש וזוכה ל-20. בהמשך הטבלה הרשימה המשותפת עם 8 מנדטים - אולי התוצאה הנמוכה ביותר לסקר שבו גם רע"ם מתחת לאחוז החסימה - וגם ש"ס על 8. יהדות התורה נחלשת מעט ל-6 מנדטים, ותוצאה זהה מקבלת מפלגת העבודה. 

כחול לבן של בני גנץ ממשיכה לשמור על יציבות עם 5 מנדטים, ומתחתיה הציונות הדתית-עוצמה יהודית ומרצ עם 4 כל אחת. רע"ם והמפלגה הכלכלית של ירון זליכה כאמור נותרות בחוץ. 

עד יום הבחירות נותרו עוד שבועיים, והסיכוי שמי מן המפלגות תפרוש עד אז הולך וקטן. הקיפאון במספרי המנדטים מרמז על אפשרות בלתי מופרכת לבחירות חמישיות, אך מצד שני נשמעים קולות על תומכי מפלגות שונות שהחליטו באופן מאורגן לשקר לסוקרים כדי להטות את התמונה ולגרום לבזבוז קולות אצל מפלגות יריבות.

תופעות אלה מן הסתם התרחשו גם במערכות בחירות קודמות, אבל השאלה העיקרית היא באיזה היקף. אם אכן כעת ההיקף גדול משמעותית, באופן כזה שאכן יוביל לתוצאה הרצויה על ידי המתחזים - ייתכן שעד הבחירות הבאות כבר לא נוכל להשתמש בסקרים באופן שבו הורגלנו עד כה. 

עדכון 7.3

יש עתיד ממשיכה במגמת ההתחזקות ושוב זוכה ל-20 מנדטים בסקר שפורסם הבוקר בוועידת המשפיעים של קשת ו-N12. הפער מול הליכוד, עם זאת, נשמר, ומפלגת השלטון זוכה ל-29 מנדטים. בקצה השני של הטבלה - מרצ שוב לא עוברת את אחוז החסימה, וכך גם רע"ם - אך יש לומר ששתיהן לא רחוקות ממנו, עם כ-3% מהקולות (אחוז החסימה עומד על 3.25%).

יתר התוצאות דומות לאלה שהתרגלנו לראות בשבועות האחרונים - תקווה חדשה וימינה עם 12 מנדטים כל אחת, הרשימה המשותפת עם 9, ש"ס עם 8, ישראל ביתנו, העבודה ויהדות התורה עם 7 כל אחת, כחול לבן יציבה עם 5 והציונות הדתית-עוצמה יהודית עם 4. 

כעת, משנראה שכחול לבן התבססה על 5 מנדטים ולא מאיימת עוד לבזבז את קולות גוש השמאל-מרכז, גוברים הקולות שטוענים שדווקא מרצ היא שצריכה לפרוש מהמירוץ - שכן בשלב זה פוטנציאל הבזבוז שלה עצום. הסיכוי שזה יקרה נמוך מאוד, אבל אם כן - מדובר יהיה במהלך שבעיקר ייטיב עם מפלגת העבודה, יש עתיד וכחול לבן (בהערכה גסה, עוד מנדט לכל אחת), ולא בהכרח ישנה משהו עבור הגוש ויכולתו להעמיד אלטרנטיבה לנתניהו. מצד שני, אם מרצ תרוץ ולא תעבור, הפגיעה תהיה משמעותית. 

עדכון 5.3

מגמות סותרות בסקרי סוף השבוע, שפורסמו אמש בכאן 11 והבוקר בישראל היום ובמעריב. בשניים מהסקרים יש עתיד מזנקת ל-20 מנדטים ומצמצמת משמעותית את הפער מהליכוד, ואילו בשלישי היא דווקא יורדת ל-17. שניים מהסקרים מעניקים לישראל ביתנו את 7 המנדטים הקבועים שלה, ואילו שלישי חוזה לה קפיצה ל-9.

ממוצע הסקרים משאיר לראשונה את מרצ מחוץ לכנסת, וכמוה גם את רע"ם. כחול לבן מתייצבת על ממוצע של 5, לאחר שלא נשארה בחוץ באף סקר מתוך ה-5 האחרונים, ואילו מפלגת העבודה שומרת על כוחה רק בסקר אחד, ובשניים האחרים מידרדרת ל-5 ו-4 מנדטים. 

בסקר כאן 11 הליכוד זוכה ל-29 מנדטים, יש עתיד ל-20, תקווה חדשה ל-12 וימינה ל-11. המשותפת עם 8, ש"ס, יהדות התורה וישראל ביתנו עם 7, העבודה 6, כחול לבן 5, הציונות הדתית ורע"ם 4 ומרצ בחוץ.

בסקר ישראל היום ו-i24 News שפורסם הבוקר, הליכוד עם 29, יש עתיד עם 17, תקווה חדשה עם 11 וימינה עם 10 בלבד, כמו המשותפת. ש"ס עם 8, יהדות התורה וישראל ביתנו 7, כחול לבן 5 וכל היתר - העבודה, מרצ, הציונות הדתית ורע"ם - עם 4 כל אחת. 

בסקר מעריב שפורסם גם הוא הבוקר, הליכוד עם 27, יש עתיד עם 20 ותקווה חדשה וימינה עם 12 כל אחת. ישראל ביתנו מפתיעה עם 9, המשותפת וש"ס עם 8 כל אחת, יהדות התורה 7, העבודה 5 וכחול לבן, הציונות הדתית ומרצ עם 4. רע"ם בחוץ.

ההבדלים נראים קטנים, אבל הם משקפים תמונות פוליטיות שונות לגמרי ליום שאחרי הבחירות, ובעיקר לסיכוי של נתניהו להקים ממשלה. כמו במערכות הבחירות הקודמות וכפי שכתבנו כאן כבר לא פעם, הדרמה האמיתית תתרחש סביב אחוז החסימה - שמסתמן כאכזרי במיוחד במערכת הנוכחית. 

עדכון 2.3

בפעם השנייה מתחילת מערכת הבחירות - מרצ נופלת אל מתחת לאחוז החסימה - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 12. בסקר נוסף שפורסם בחדשות 13 עומדת מפלגת השמאל על 4 מנדטים. יש עתיד של יאיר לפיד, לעומתה, מתחזקת במנדט ומקבלת 19 בשני הסקרים - התוצאה הגבוהה ביותר למפלגה בסיבוב הנוכחי, שנראתה לאחרונה לפני כחודש.

בהמשך הטבלה הסקרים מספרים הערב שני סיפורים שונים, ואפילו מנוגדים. לפי חדשות 12, הליכוד עם 28 מנדטים, תקווה חדשה עם 14 וימינה עם 12. הרשימה המשותפת עם 9, ש"ס עם 8, ישראל ביתנו וגם העבודה עם 7, יהדות התורה עם 6, ובסוף הציונות הדתית וכחול לבן עם 5 כל אחת. רע"ם במקרה זה נשארת בחוץ. 

לפי חדשות 13, מנגד, הליכוד נחלש מעט ל-27 מנדטים, ותקווה חדשה וימינה עומדות על 11 בלבד כל אחת - כלומר גדעון סער מאבד את היתרון הקבוע שהיה לו על בנט. בהמשך הרשימה המשותפת עם 8 בלבד, ש"ס, יהדות התורה וישראל ביתנו עם 7 כל אחת, העבודה עם 6, הציונות הדתית עם 5 ובתחתית - כחול לבן, מרצ ורע"ם עם 4 כל אחת. 

כפי שכתבנו כאן לא פעם, זהות המפלגות שיישארו מחוץ לכנסת עשויה להכריע את הבחירות. בתרחיש שהוצג בחדשות 12 גוש תומכי נתניהו מונה 59 ח"כים בהנחה שבנט מצטרף, ואילו לפי חדשות 13 אותו גוש מונה 57 ח"כים - אבל אם רע"ם של מנסור עבאס תצטרף או תתמוך באיזשהו אופן - כבר יש לנו קואליציה של 61.

מדובר על תרחיש שנשמע דמיוני, הממשלה הימנית ביותר בתולדות מדינת ישראל, שתקום דווקא בתמיכת התנועה האסלאמית, אבל נראה שבשנתיים האחרונות ישראל הפכה לארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות - לפחות בכל מה שקשור למהלכים פוליטיים מונעי אינטרסים. 

עדכון 26.2

מגמות סותרות לגבי הליכוד בשני הסקרים האחרונים שפורסמו - אתמול בערב בחדשות 13 והבוקר במעריב. לפי סקר חדשות 13, הליכוד נחלשת ל-27 מנדטים, הנתון הנמוך ביותר מאז סגירת הרשימות, ואילו לפי מעריב היא זוכה דווקא ל-29 מנדטים, אחרי כמה סקרים רצופים שבהם קיבלה 28. 

יתר התוצאות דומות לאלה שנראו בשבועות האחרונים. לפי סקר 13 יש עתיד עם 18, תקווה חדשה 13, ימינה 11 והרשימה המשותפת עם 8 בלבד. ש"ס ויהדות התורה עם 7 כל אחת, ישראל ביתנו והעבודה עם 6 כל אחת, מרצ עם 5 והציונות הדתית, כחול לבן ורע"ם עם 4 כל אחת. 

לפי סקר מעריב יש עתיד נחלשת מעט ל-17 מנדטים, תקווה חדשה עם 14, ימינה עם 11 והרשימה המשותפת עם 9. ש"ס עם 8, יהדות התורה וישראל ביתנו עם 7, העבודה וכחול לבן עם 5 והציונות הדתית ומרצ עם 4 כל אחת. לפי סקר זה, רע"ם בחוץ. 

אף אחד מהסקרים לא צופה קואליציה עתידית יציבה למי מהצדדים, ואלא אם כן יהיו הבדלים דרמטיים בין התוצאות כעת לבין תוצאות האמת - נראה שלא יהיה מנוס מבחירות נוספות בעוד כמה חודשים. 

עדכון 24.2

לאף אחד מהצדדים אין אפשרות להרכיב קואליציה, עם ימינה או בלי ימינה - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר ב-103FM. הליכוד מובילה את הטבלה עם 28 מנדטים, אחריה יש עתיד עם 18, תקווה חדשה עם 13 וימינה עם 12. בהמשך הרשימה המשותפת עם 9, ש"ס עם 8, יהדות התורה וישראל ביתנו עם 7, העבודה עם 6 ובתחתית מרצ, כחול לבן והציונות הדתית עם 4 כל אחת. 

לזהות המפלגות שיעברו את אחוז החסימה תהיה כמובן השפעה דרמטית על תוצאות האמת ועל יכולתם של הצדדים להרכיב ממשלה. לפי התוצאות הנוכחיות, לגוש תומכי נתניהו אין ממשלה גם עם בנט, ואילו למתנגדים אולי יש רוב - אבל אין באמת סיכוי לשיתוף פעולה. כעת, אחרי שבנט הכריז שלא יישב בממשלה תחת יאיר לפיד, הסיכוי שיצטרף לגוש המתנגדים הולך וקטן. 

בשלב זה לא נראה שאף אחת מהמפלגות מתכוונת לפרוש מהמירוץ, לא מאלה שמתנדנדות סביב אחוז החסימה ולא מאלה שברוב המכריע של הסקרים לא עוברות אותו - הכלכלית החדשה ורע"ם. המשמעות כמובן תהיה הפניה של עשרות או מאות אלפי קולות למפלגות שכן יעברו, ובעיקר לגדולות שבהן.

סביר שבשבועות שנותרו נראה עוד ועוד קריאות לפרישה של המפלגות המתנדנדות, אך לפחות בשלב זה לא נראה שהיו"רים מתכוונים להיענות להן.

עדכון 23.2

חודש לפני הבחירות, כחול לבן מתרחקת מעט מאחוז החסימה, ואילו הציונות הדתית ומרצ מתקרבות אליו - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 12. עוד עולה כי הליכוד זוכה ל-28 מנדטים, יש עתיד ל-18, תקווה חדשה ל-13 וימינה ל-11. בהמשך הטבלה, הרשימה המשותפת עם 9 מנדטים, ש"ס עם 8, יהדות התורה וישראל ביתנו 7, העבודה 6, כחול לבן 5 והציונות הדתית ומרצ עם 4 בלבד.

משמעות התוצאות הללו מבחינת הגושים היא שלראש הממשלה בנימין נתניהו אין קואליציה, אפילו בתמיכת ימינה של בנט - תומכיו הבטוחים מונים 47 מנדטים וימינה 11 בלבד. הערב פורסם גם כי יו"ר הציונות הדתית בצלאל סמוטריץ' מסרב לחתום על מסמך הצהרת הנאמנות לנתניהו, אם כי קשה לדמיין מצב שבו לא יצטרף לממשלתו. 

גוש מתנגדי נתניהו מונה 62 מנדטים, כולל מרצ והרשימה המשותפת. במקרה המאוד בלתי סביר שבו בנט יצטרף לגוש, במקום המשותפת, ומרצ עדיין תישאר בפנים - תוכל לקום בישראל ממשלה שלא כוללת את הליכוד ואת המפלגות החרדיות. 

עדכון 21.2 - בשיתוף המשרוקית

30 יום לבחירות - מה אפשר ללמוד מהסקרים שנערכים כעת על תוצאות האמת? סקר הסקרים מארח שוב את המשרוקית של גלובס, שעיבדה את מאגר הנתונים שהמדור אסף וערך לאורך שלוש מערכות הבחירות האחרונות. הממצא המרכזי: חודש לבחירות, הסקרים עדיין רחוקים מלשקף את תוצאות האמת.

אם נביט בשיעור הפספוס של הסקרים שפורסמו חודש לפני סבבי הבחירות הקודמים, נגלה שבשלב הזה הם דייקו בעקביות רק לגבי מפלגה אחת: יהדות התורה. בסבב א' הסקרים העריכו את כוחה בחסר של מנדט בודד, ובסבבים ב' וג' קלעו בול. ישראל ביתנו הוערכה בחסר של שלושה מנדטים בסבב א', אבל בסבבים הבאים הסקרים היו קרובים מאוד לתוצאות בקלפי.

בשאר המפלגות הסקרים היו רחוקים במנדט או שניים, ולעתים בחמישה או בשישה, מתוצאות האמת. לפי הסקרים שפורסמו חודש לפני הבחירות בסבב א', מפלגת זהות הייתה אמורה להיות בכנסת. לכן, גם את הסקרים המתפרסמים היום אנחנו ממליצים לקחת עם גרגר של מלח (ורצוי אפילו שניים או שלושה).

הניתוח מתבסס על הממוצעים שהוצגו ב״סקר הסקרים" לאורך כל סבבי הבחירות הקודמים. כדי לבדוק את מידת הפספוס של הסקרים מיפינו את ממוצע המנדטים שקיבלה כל מפלגה (או מרכיביה כאשר התמודדו בנפרד) בסקרים שנערכו 30 ימים לבחירות בכל שלושת הסבבים, והשווינו לתוצאה הסופית באותו סבב.

עדכון 19.2

תקווה חדשה וישראל ביתנו מתחזקות, כחול לבן שוב מתחת לאחוז החסימה - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר במעריב. הליכוד מובילה את הטבלה עם 28 מנדטים, אחריה יש עתיד עם 18 ותקווה חדשה עם 15. ימינה של נפתלי בנט עם 12, הרשימה המשותפת עם 9 וישראל ביתנו עם 8. 

בהמשך 8 מנדטים גם לש"ס, 7 ליהדות התורה ו-5 מנדטים לעבודה, לציונות הדתית-עוצמה יהודית ולמרצ. כחול לבן של בני גנץ, כאמור, נשארת בחוץ לפי סקר זה. 

בשלב זה אף אחת מהמפלגות הקטנות לא שוקלת לפרוש מהתמודדות, אף שיש סיכוי לא מבוטל שחלקן לא יעברו את אחוז החסימה וכך יבזבזו עשרות ומאות אלפי קולות יקרים מפז עבור הגוש שבו הן תומכות. הדברים נכונים גם למפלגה הכלכלית החדשה של ירון זליכה, שעד כה רק סקר אחד צפה שתיכנס לכנסת. 

הסקרים הנוכחיים אולי מצדיקים את החלטת המפלגות הקטנות לרוץ בנפרד - אבל רבות מהתקוות הללו נוטות להתבדות עם ההגעה לקלפי. וניסיון בפער שבין הסקרים לבין תוצאות האמת יש לנו בשפע מהשנתיים האחרונות. מה אפשר ללמוד מהאיחודים והפיצולים של הסבבים הקודמים על מה שצפוי למפלגות הסקטוריאליות ב-23 במרץ? כל הנתונים כאן, בניתוח שמפרסמת בסוף השבוע נעה ברק מהמשרוקית של גלובס.

מספר המנדטים בגרף הממוצע לא בהכרח מסתכם ב-120, משום שישנן מפלגות שבחלק מהסקרים נמצאות מעל אחוז החסימה ובחלק מתחתיו, ולעתים נדרש עיגול תוצאות. 

עדכון 16.2

חמישה שבועות בדיוק לבחירות, מסקר שפורסם הערב בחדשות 12 עולה כי הראיון של ראש הממשלה נתניהו באותו ערוץ אמש לא גרר תזוזות משמעותיות במפת המנדטים. הליכוד מקבלת הערב 29 מנדטים, אחריה יש עתיד עם 18, תקווה חדשה עם 13 וימינה עם 10. 

בהמשך הטבלה התוצאות דומות לאלה שנראו בשבועות האחרונים: הרשימה המשותפת עם 9, ש"ס 8, יהדות התורה וישראל ביתנו 7 כל אחת, העבודה 6, הציונות הדתית-עוצמה יהודית 5, ומרצ וכחול לבן 4 כל אחת. 

לפי התוצאות האלה, בעיקר לאור ההיחלשות של בנט, גוש תומכי נתניהו מגיע רק ל-59 מנדטים - גם בצירוף ימינה. מצד שני, גוש מתנגדי נתניהו מונה 61 חברי כנסת - אבל הפיזור שלהם על פני המפה מעלה ספק רב באשר ליכולתם להתגבר על המחלוקות ולשתף פעולה.

עדכון 15.2 - ערב

הקרב האמיתי של מערכת הבחירות מתרחש סביב אחוז החסימה: מסקר שפורסם הערב בחדשות 13 עולה כי המפלגה הכלכלית של ירון זליכה היא היחידה שנותרת בחוץ, ואילו כל שברי המפלגות שמתנדנדות דווקא מצליחות להיכנס לכנסת - כחול לבן ורע"ם עם 4 כל אחת, מרצ והציונות הדתית-עוצמה יהודית עם 5 כל אחת.

בצמרת הטבלה הליכוד נחלשת מעט ועומדת כעת גם בסקר וגם בממוצע הסקרים על 28 מנדטים, יש עתיד עם 17, תקווה חדשה 13, ימינה 11, הרשימה המשותפת עם 8 בלבד (לאור הצלחת רע"ם לעבור את אחוז החסימה), ש"ס ויהדות התורה עם 7 כל אחת, העבודה עם 6 וישראל ביתנו נחלשת גם היא ומקבלת 5 בלבד. 

תמונת הגושים לא מספקת נחת לאף אחד מהצדדים, ומוכיחה שוב כמה שבריריים הסקרים בשלב זה של מערכת הבחירות. רק הבוקר פורסם סקר שצופה לנתניהו ממשלת ימין חלומית מבחינתו, ואילו בסקר הערב גוש התומכים הבטוחים שלו עומד על 47 מנדטים בלבד, וימינה המתנדנדת על 11 - מה שלא מאפשר לו הקמת ממשלה - אלא אם יסתמך על תמיכת רע"ם. 

עדכון 15.2 - בוקר

ראש הממשלה בנימין נתניהו יוכל להקים ממשלת ימין-חרדים של 62 ח"כים - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר ב-103FM. ממשלה כזאת תהיה מורכבת מהליכוד (29), ימינה (13), ש"ס (8), יהדות התורה (7) והציונות הדתית-עוצמה יהודית (5). היחיד שאינו בכיסו של נתניהו, לפחות לכאורה, הוא יו"ר ימינה נפתלי בנט, שעלול להקשות עליו בבניית הקואליציה - אבל מעבר לכך מדובר בממשלת חלומות עבורו.

יש עתיד מקבלת בסקר 18 מנדטים, תקווה חדשה 14, הרשימה המשותפת 9, ישראל ביתנו 7, העבודה 6, מרצ 4 ומתחת לאחוז החסימה כחול לבן, הכלכלית ורע"ם. בסופו של דבר, זהות המפלגות שיעברו את אחוז החסימה תקבע את דמותה של הממשלה הבאה, שכן כל אחת שעוברת או נשארת בחוץ תשפיע דרמטית על היכולת של מי מהצדדים להקים קואליציה.

אנחנו נמצאים כעת 5 שבועות לפני הבחירות, והקמפיינים של רוב המפלגות עודם מנומנמים, נדמה שעוד לא ממש התחילו. סביר שהחל משבוע הבא נראה יותר תנועה באזורים האלה, אך כלל לא בטוח שתהיה לכך השפעה דרמטית על התוצאות. 

עדכון 12.2

סקרי סוף השבוע מציגים מגמות סותרות, עם שורה של מפלגות שמתחזקות באחד ונחלשות בשני. יש עתיד למשל, לפי סקר מעריב, פורצת את תקרת ה-18 מנדטים ומתייצבת על 19, בעוד שלפי סקר ישראל היום ו-i24 News היא נחלשת ל-16 בלבד. ימינה מקבלת 12 במעריב ו-10 בישראל היום, והמשותפת נחלשת ל-8 בלבד במעריב, וחוזרת ל-10 בישראל היום. 

הליכוד מקבלת 28 במעריב ו-19 בישראל היום, תקווה חדשה עם 13 בשניהם, שס עם 9 ו-8, יהדות התורה 7 בשניהם, ישראל ביתנו 7 ו-6, העבודה 6 ו-5, ואילו שלוש המפלגות שסוגרות את הטבלה - מרצ, הציונות הדתית-עוצמה יהודית וכחול לבן, מקבלות כולן 4 מנדטים במעריב, ו-5 מנדטים בישראל היום. 

התזוזות לכאן ולכאן הן בכל מקרה מינוריות, ולא מבשרות על יתרון מובהק לאחד מהצדדים. אם הסקרים ימשיכו להציג תמונה דומה ככל שמועד הבחירות יילך ויתקרב, ואכן כך תיראה התוצאה הסופית - הסיכוי להגיע לבחירות מס' 5 מעולם לא היה גבוה יותר. 

עדכון 10.2

הליכוד נחלשת קלות ועומדת על 28 מנדטים - פער של 10 בלבד מיש עתיד שמקבלת 18 בסקר שפורסם הערב בחדשות 12. מדובר בפער הנמוך ביותר שנרשם בין שתי המפלגות במערכת הבחירות הנוכחית. תקווה חדשה של גדעון סער זוכה הערב ל-13 מנדטים וימינה של בנט ל-11.

בהמשך הטבלה, הרשימה המשותפת עם 9 מנדטים, ש"ס עם 8, יהדות התורה 7, ישראל ביתנו עם 7 גם היא, העבודה 6, הציונות הדתית-עוצמה יהודית 5, ובסוף כחול לבן ומרצ עם 4 כל אחת. המפלגה הכלכלית של ירון זליכה ורע"ם של מנסור עבאס לא קרובות לאחוז החסימה בשלב זה. 

לפיד מצמצם את הפער גם בשאלת ההתאמה לראשות הממשלה, שם נתניהו עדיין בראש עם 30%, לפיד אחריו עם 23% והרחק מאחור גדעון סער עם 12% ונפתלי בנט עם 10% בלבד. 

גוש מתנגדי נתניהו מונה לפי סקר זה 62 מנדטים - נתון שלא יאפשר לו להקים ממשלה (בהנחה שאף מפלגה לא תערוק לשורותיו, תרחיש שאינו בלתי סביר). מצד שני, מדובר באוסף מפלגות שהסיכוי שיישבו כולן יחד נמוך עד לא קיים - מה שעלול לשלוח את המדינה לסבב בחירות מספר 5. 

עדכון 9.2

מרצ לראשונה מתחת לאחוז החסימה - כך עולה מסקר שפורסם הערב בכאן 11. מפלגת השמאל בראשות ניצן הורוביץ הגיעה ל-2.8% בלבד מהקולות, בעוד ש-3.5% דרושים כדי להיכנס לכנסת. הקולות שנטשו אותה הלכו ככל הנראה לכיוון מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי, שמקבלת הערב 7 מנדטים, וייתכן גם שאל יש עתיד של יאיר לפיד, שעומדת על 18.

עוד בסקר הערב - הליכוד עם 29 מנדטים, תקווה חדשה עם 14, ימינה עם 13, הרשימה המשותפת עם 9, ש"ס עם 8, העבודה ויהדות התורה 7 כל אחת, ישראל ביתנו 6, הציונות הדתית-עוצמה יהודית 5, כחול לבן עם 4 ומרצ כאמור בחוץ, לצד הכלכלית של ירון זליכה ורע"ם של מנסור עבאס. 

אם מרצ אכן תישאר מחוץ לכנסת, תהיה זו הפעם הראשונה מאז הקמתה ב-1992. משמעות התוצאות היא שלגוש תומכי נתניהו, כלומר הליכוד והמפלגות החרדיות, יש יחד 49 מנדטים, ובצירוף 13 המנדטים של ימינה ובנט - יוכלו להקים ממשלה ברוב של 62 חברים. 

הנסקרים נשאלו גם את מי היו מעדיפים כראש ממשלה, בשני תרחישים שונים - נתניהו מול לפיד ונתניהו מול סער. בתרחיש הראשון נתניהו זוכה ל-45% התאמה ולפיד ל-28% בלבד, ואילו בתרחיש השני נתניהו זוכה ל-38% וסער ל-33% - מהפערים הקטנים שנצפו בסקרים במערכות הבחירות האחרונות. עם זאת, מפלגתו של סער לא מתקרבת למספרים של מפלגת שלטון.

עדכון 8.2 

סגירת הרשימות, חידוש משפט נתניהו ואפילו הסגר המתמשך וחוסר הוודאות לגבי מערכת החינוך לא מצליחים לגרום לשינוי של ממש במפת המנדטים בשלב זה. מסקר שפורסם הבוקר ב-103FM עולה כי רוב המפלגות נותרות יציבות במקומן, למעט היחלשות קלה של העבודה אחרי הזינוק של השבוע שעבר, היחלשות של הרשימה המשותפת במקרה שרע"ם נותרת בחוץ והתחזקות קלה של יש עתיד. 

הליכוד בסקר הבוקר עם 30 מנדטים, יש עתיד עם 18, תקווה חדשה עם 14 וימינה עם 11. בהמשך הרשימה המשותפת וש"ס עם 8 כל אחת, יהדות התורה וישראל ביתנו עם 7, העבודה עם 5 ובתחתית כחול לבן, הציונות הדתית-עוצמה יהודית ומרצ עם 4 בלבד. בחוץ כרגע רע"ם והמפלגה הכלכלית של ירון זליכה. 

כפי שניתן לראות בניתוח המשרוקית שפורסם במדור זה אתמול, ועסק בקשר שבין הסקרים שמתפרסמים 45 יום לפני הבחירות לבין תוצאות האמת, צפויים לנו שינויים בהמשך - גם אם לא דרמטיים במיוחד. אם להסיק משלוש מערכות הבחירות הקודמות, שבהן הרכבי המפלגות היו דומים (אם כי בקונסטלציות משתנות), הרי שהליכוד צפויה להתחזק בכ-4 מנדטים בתוצאות האמת, על חשבון ימינה והציונות הדתית.

מצד שני, מפלגות השמאל העבודה ומרצ צפויות להתחזק מעט - אך בלא יותר ממנדט אחד או שניים. על פי ניתוח זה, גם מפלגות המרכז לא צפויות להפתיע, וסיכוי סביר שהגיעו לתקרת המנדטים שלהן. זאת בהנחה שלא תהיה התרחשות דרמטית כלשהי עד הבחירות, שבכוחה לשנות את המפה. הישראלים כבר הוכיחו שסגרים, משפטים ומגפות לא משנים להם כשזה מגיע לקלפי. 

עדכון 7.2 - בשיתוף המשרוקית של גלובס 

45 יום לבחירות - מה אפשר ללמוד מהסקרים שנערכים בנקודת הזמן הזאת, רגע אחרי סגירת הרשימות, על תוצאות האמת? סקר הסקרים מארח את המשרוקית של גלובס, שהשתלטה על מאגר הנתונים שהמדור אסף וערך לאורך שלוש מערכות הבחירות האחרונות, ועיבדה את התוצאות. הממצא המרכזי: הסקרים בשלב זה בעיקר מתעתעים, אבל עדיין אפשר ללמוד מהם לא מעט.

 

אם נשליך, למשל, את שיעור הפספוס של הסקרים בסבב א׳ על מצבן של מפלגות הימין המובהקות, נמצא ש-15 המנדטים שהן זוכות להם היום במצטבר (11 לימינה ו-4 לציונות הדתית ועוצמה יהודית), עשויים לצנוח בתוצאות האמת ל-6 מנדטים בלבד, במקרה שאחת המפלגות לא תעבור את אחוז החסימה (כפי שקרה לאיחוד הימין בסבב א׳).

גם מפלגות השמאל זכו בשלב זה להערכת יתר, אם כי במידה פחותה בהרבה - 2 מנדטים בממוצע בשלושת הסבבים. לעומת זאת, ניסיון העבר מלמד של-30 המנדטים שמנבאים הסקרים לליכוד יש להוסיף עוד 4 לפחות.

באשר להתארגנות הפוליטית החדשה במרכז - אם לשפוט לפי הערכת החסר הקלה בסבב א׳ של כחול-לבן, שהייתה אז מפלגת מרכז חדשה - נראה כי ״תקווה חדשה״ של גדעון סער לא צפויה להוליד הפתעות חדשות עד לתוצאות האמת. מאחר שלא מדובר במפלגת מרכז מובהקת, אלא בכזאת שחלק מהציבור יכול לתפוס גם כמפלגת ימין מובהקת, ייתכן שחלק מהמנדטים שיזרמו בסוף אל הליכוד יהיו גם על חשבונה.

 

הניתוח מתבסס על הממוצעים שהוצגו ב״סקר הסקרים" לאורך כל סבבי הבחירות הקודמים. כדי לבדוק את מידת הפספוס של הסקרים מיפינו את ממוצע המנדטים שקיבלה כל מפלגה (או מרכיביה כאשר התמודדו בנפרד) בסקרים שנערכו 45 ימים לבחירות בכל שלושת הסבבים, והשווינו לתוצאה הסופית באותו סבב.

עדכון 5.2 - ערב

תקווה חדשה של גדעון סער במגמת ירידה, וכך גם הרשימה המשותפת אחרי פרישת רע"ם - כך עולה מהסקרים הראשונים שנערכו אחרי סגירת הרשימות ופורסמו הערב במהדורות של ערוצים 12 ו-13. בנוסף, החיבור בין הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' ועוצמה יהודית של איתמר בן גביר מתייצב מעל אחוז החסימה גם בממוצע הסקרים האחרונים.

לפי סקר חדשות 13 הליכוד עומדת על 30 מנדטים, יש עתיד 17, תקווה חדשה יורדת ל-13 בלבד, ימינה 11, העבודה 7 וכך גם הרשימה המשותפת, שמציגה את הצניחה המשמעותית ביותר. בהמשך גם ש"ס עם 7 מנדטים, יהדות התורה נחלשת ל-6, ישראל ביתנו ל-5, הציונות הדתית ועוצמה יהודית עם 5 גם הן, ובסוף הרשימה כחול לבן, מרצ ורע"ם עם 4 כל אחת. 

התוצאות בחדשות 12 שונות. הליכוד מקבלת שם 29 מנדטים, יש עתיד 17, תקווה חדשה 14, ימינה 11, הרשימה המשותפת 9, ש"ס 8, יהדות התורה 7, ישראל ביתנו 7, העבודה 6, מרצ, כחול לבן והציונות הדתית-עוצמה יהודית עם 4 כל אחת. בסקר זה, רע"ם בחוץ. 

הדרמה, כמו בכמה ממערכות הבחירות האחרונות, מתרחשת בעיקר בתחתית הטבלה, שכן זהות המפלגות שיעברו את אחוז החסימה תקבע במידה רבה את יכולתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו להרכיב גם את הקואליציה הבאה.

אם מסתכלים על ממוצע הסקרים האחרונים, רואים שגוש רק-לא-נתניהו מגיע ל-58 מנדטים בלי ימינה, אך מורכב ממפלגות שהסיכוי שיישבו יחד הוא ככל הנראה מתחת לאפסי. מצד שני, גם גוש רק-נתניהו לא מתקרב לרוב בלי ימינה, כך שייתכן שנפתלי בנט ימצא את עצמו בסוף מרץ בתפקיד המושיע הפוטנציאלי של ראש הממשלה.  

עדכון 5.2 - בוקר

הרשימות לכנסת נסגרו אתמול בערב, ושני סקרים שנערכו במהלך היום - ופורסמו במעריב וב-103FM - צופים כי כחול לבן של בני גנץ לא עוברת את אחוז החסימה, ואילו האיחוד בין הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' לעוצמה יהודית של איתמר בן גביר דווקא נכנס לכנסת. 

שני הסקרים נערכו על ידי אותו מכון (פאנלס פוליטיקס), ונסגרו לפני הודעות הפרישה של רון חולדאי ועפר שלח, ולפני הודעת הפיצול הסופית של רע"ם מתוך הרשימה המשותפת. סביר להניח שבסקרי הימים הקרובים נראה את ההשפעה האמיתית של התזוזות האחרונות של לפני סגירת הרשימות.

תוצאות שני הסקרים דומות, אך לא זהות - הליכוד עם 29 מנדטים, יש עתיד ותקווה חדשה מקבלות 16 כל אחת בסקר מעריב ו-17 (יש עתיד) ו-14 (תקווה חדשה) בסקר 103. ימינה עם 11 בשניהם, המשותפת עם 10, ש"ס וישראל ביתנו עם 8 כל אחת, יהדות התורה עם 7, העבודה עם 6 ומרצ עם 5. הציונות הדתית-עוצמה יהודית בסקר 103 עם 5 מנדטים, ובסקר מעריב עם 4. 

עדכון 3.2 - צהריים

יום לסגירת הרשימות - כחול לבן של בני גנץ לא עוברת את אחוז החסימה לפי סקר וואלה! שפורסם היום, ולראשונה נותרת מחוץ לכנסת גם בממוצע הסקרים. עוד בסקר - הליכוד עם 31 מנדטים, יש עתיד עם 18, תקווה חדשה עם 15 וימינה עם 12.

בהמשך הטבלה הרשימה המשותפת, עוד לפני שהתברר אם רע"ם תהיה חלק ממנה, עם 10 מנדטים, ש"ס ויהדות התורה עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו עם 7, העבודה עם 6 ומרצ עם 5. 

כחול לבן הגישה היום את רשימתה לכנסת על אף המצב הבעייתי בסקרים, וכעת לא תוכל עוד להתאחד עם אף מפלגה אחרת. מצד שני, יו"ר מפלגת ותיקי ישראל דני יתום הודיע על פרישה וקרא לכל ראשי המפלגות במרכז-שמאל להתאחד תחת יאיר לפיד - פעולה שכרגע אינה אפשרית משום שיש עתיד כבר הגישה את רשימתה. 

ליתר המפלגות לכל רוחב הקשת הפוליטית נותרה מעט יותר מיממה להתאחד, לפרוש או להגיש ולרוץ לבד. בשלב זה טרם התברר מה יעשו ראשי המפלגות במרכז-שמאל רון חולדאי, עפר שלח וירון זליכה, ובצד הימני של המפה בצלאל סמוטריץ', חגית משה ואיתמר בן גביר. 

עדכון 3.2 - בוקר 

מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי מזנקת ל-8 מנדטים - כך עולה מסקר שפורסם אתמול בערב בחדשות 13. זו התוצאה הגבוהה ביותר שאליה הגיעה המפלגה בסיבוב הנוכחי, ומדובר בהישג משמעותי - גם אם בשלב זה הוא תיאורטי בלבד - שכן המפלגה החלה את מערכת הבחירות מתחת לאחוז החסימה. 

הליכוד מקבלת בסקר אתמול 29 מנדטים, אחריה יש עתיד ותקווה חדשה עם 16 כל אחת (הזינוק של מיכאלי מגיע בחלקו על חשבון לפיד), ימינה עם 10 מנדטים, הרשימה המשותפת גם עם 10, יהדות התורה עם 8, ש"ס 7, ישראל ביתנו עם 7, מרצ 5 וכחול לבן 4. יתר המפלגות נותרות מחוץ לכנסת. 

עוד נבדק בסקר תרחיש של חיבור במרכז-שמאל, שבמסגרתו רון חולדאי ועפר שלח חוברים למיכאלי - שותפות שמניבה 11 מנדטים. מי שיאבדו מנדטים במקרה הזה יהיו לפיד, מרצ, תקווה חדשה וישראל ביתנו. ימינה דווקא תרוויח אחד. 

בתרחיש שבו סמוטריץ' מתחבר לבית היהודי ולעוצמה יהודית, ובצד השני רע"ם מתפצלת מהרשימה המשותפת - האיחוד בציונות הדתית מגיע ל-6 מנדטים, המשותפת יורדת ל-8 ורע"ם מקבלת 4 לבדה. תרחיש כזה מחליש גם את הליכוד ל-27 מנדטים וגם את ימינה ל-8.

עדכון 2.2

נותרו יומיים בלבד עד לסגירת הרשימות לכנסת - ועדיין לא נרשמו תזוזות משמעותיות במערכת הפוליטית. מסקר שפורסם הבוקר ב-103FM עולה כי הליכוד ויש עתיד ממשיכות להתחזק ל-32 ו-19 מנדטים בהתאמה, ואילו כחול לבן נופלת אל מתחת לאחוז החסימה. 

אחריהן מגיעות תקווה חדשה עם 14, ימינה עם 13, הרשימה המשותפת עם 10, ש"ס ויהדות התורה עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו עם 7, העבודה עם 5 ומרצ עם 4. בימים האחרונים נרשמו בעיקר פרישות מהמירוץ - בין היתר יו"ר תל"ם משה (בוגי) יעלון והשרה עומר ינקלביץ' מכחול לבן. 

הזמן לחיבורים הולך ואוזל, ואפשר רק להניח שמשאים ומתנים מתקיימים בקדחתנות מאחורי הקלעים, בין כולם לכולם ולכל רוחב הקשת הפוליטית. 

עדכון 31.1

ארבעה ימים לסגירת הרשימות: הליכוד ויש עתיד מתחזקות קלות, תקווה חדשה ממשיכה להיחלש, העבודה מתייצבת, מרצ מתקרבת לאחוז החסימה והישראלים בלי ניסנקורן כבר הרחק מתחתיו - זו התמונה שעולה הערב מסקר שפורסם בחדשות 12. 

בהיעדר חיבורים משמעותיים, התזוזות במפת המנדטים מינוריות בשלב זה. הליכוד הערב עם 30 מנדטים, אחריה יש עתיד עם 17, תקווה חדשה עם 14 וימינה עם 13. הרשימה המשותפת לא מצליחה להתרומם מעבר ל-10 מנדטים, החרדיות עם 8 כל אחת וליברמן עם ה-7 הקבועים.

התנועה המעניינת יותר מתרחשת דווקא בתחתית, שם העבודה בראשות מרב מיכאלי מתייצבת על 5 מנדטים, אחד לפחות על חשבון מרצ שיורדת לראשונה במערכת הבחירות הנוכחית ל-4 מנדטים, ובקצה גם כחול לבן עם 4.

מבין המפלגות שנשארות בחוץ, הכלכלית החדשה של ירון זליכה היא הקרובה ביותר להיכנס עם 2.9%, אחריה שילוב של סמוטריץ' והבית היהודי עם 2.1% ואחריהן הישראלים של רון חולדאי עם 1.2% בלבד. התרסקות מהדהדת אחרי פתיחה שחזתה לו 8-9 מנדטים. 

בסקר נבדקה גם אפשרות שחולדאי יחבור למיכאלי, ובמקרה כזה האיחוד מביא 7 מנדטים - מעט יותר מהסה"כ של שתי המפלגות כרגע, אבל לא מספר שיש ביכולתו להשפיע משמעותית על תמונת הגושים. תרחיש נוסף שנבדק הוא פיצול של רע"ם מתוך הרשימה המשותפת - שמוביל למחיקת המפלגה ולאובדן מנדט ל-3 האחרות שירוצו יחד.

עדכון 29.1

שבוע לסגירת הרשימות - מרב מיכאלי מייצבת את העבודה מעל אחוז החסימה, הישראלים של רון חולדאי עושה את המסלול ההפוך ומתמקמת מתחתיו, המפלגה הכלכלית של ירון זליכה לראשונה נכנסת, יש עתיד ממשיכה להתחזק ותקווה חדשה ממשיכה להיחלש - כך לפי שני סקרים שפורסמו הבוקר במעריב ובישראל היום.

לפי סקר מעריב, הליכוד עם 30 מנדטים, יש עתיד 18, תקווה חדשה 14 וימינה של נפתלי בנט עם 12. בהמשך הרשימה המשותפת עם 10, ש"ס ויהדות התורה עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו עם 7, מרצ עם 5 וכחול לבן והעבודה עם 4 כל אחת. 

לפי ישראל היום, הליכוד מקבלת 28 מנדטים, יש עתיד 15, תקווה חדשה 13 וימינה 11. הרשימה המשותפת עם 11 גם היא, ש"ס מתחזקת ל-9, יהדות התורה עם 8 וישראל ביתנו יורדת מעט ל-6 מנדטים. מרצ מתייצבת גם היא על 6, העבודה תחת מיכאלי לראשונה עם 5, כחול לבן עם 5 גם היא - והכניסה המפתיעה - המפלגה הכלכלית של ירון זליכה כאמור לראשונה עוברת את אחוז החסימה עם 4 מנדטים.

רשימת המפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה לא מתקצרת בשלב זה, ונראה שהמנהיגים מחכים לראות מי ימצמץ ראשון ויקבלו החלטה בדקה ה-90. חיבורים שנראים טבעיים ומחויבי המציאות הם בתור התחלה העבודה והישראלים, אולי עם עוד כמה מפלגות שמגדירות עצמן שמאל-מרכז, וגם כמובן סמוטריץ' עם הבית היהודי ועוצמה יהודית, או אחת מהן. 

עדכון 26.1

10 ימים לפני סגירת הרשימות, והדרמה בתחתית הטבלה מתעצמת: לפי סקר חדשות 12 שפורסם הערב, מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 4 מנדטים, בעוד הישראלים של רון חולדאי נותרת מחוץ לכנסת. המשמעות היא, באופן שלא יפתיע איש, היא ששתי המפלגות מתחרות על קהל מצביעים דומה ברובו - ועל כן הן גם בעלות הפוטנציאל אולי הגדול ביותר להתאחד. 

בסקר נבדקה גם אפשרות של איחוד כזה, שצפוי להניב 7 מנדטים - בעיקר על חשבון מרצ ויש עתיד. עוד על פי הסקר הערב, הליכוד נחלשת מעט בהשוואה לתוצאות הימים האחרונים וניצבת על 29 מנדטים, לפיד ממשיך להוביל על סער עם 16 לעומת 15, ואילו ימינה של בנט מתחזקת מעט - אולי הודות לחיבור עם אביר קארה ממחאת השולמנים - ומקבלת 14 מנדטים. החרדיות עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו כרגיל עם 7, מרצ עם 5, כחול לבן והעבודה כאמור עם 4 - וכל היתר בחוץ. 

גוש רק-נתניהו מונה לפי הסקר 45 מנדטים, ובצירוף ימינה 59 - כלומר עדיין לא קואליציה. הגוש הנגדי עומד על 61 בלי ימינה אבל עם המשותפת, תרחיש בעל היתכנות נמוכה מאוד, אבל במקרה שהמשותפת תישאר בחוץ ודווקא בנט יצטרף - כבר מדובר ב-65 מנדטים. גם במקרה זה מדובר בתרחיש כמעט דמיוני. 

עוד נבדקה בסקר אפשרות של איחוד הציונות הדתית של סמוטריץ' עם הבית היהודי של חגית משה ועוצמה יהודית של איתמר בן גביר - במקרה זה הרשימה המאוחדת היתה מגיעה ל-5 מנדטים ומגדילה את גוש רק-נתניהו. אפשרות נוספת שנבחנה היא איחוד של לפיד וחולדאי, שהיתה זוכה ל-18 מנדטים ולא מגדילה דרמטית את גוש רק-לא-נתניהו. מעט אחרי פרסום הסקר פורסם כי לפיד הודיע למקורביו שיש עתיד תתמודד לבד, אך מובן שדבר לא סגור עד תאריך היעד ב-4 בפברואר.

עדכון 25.1

יש עתיד של יאיר לפיד ממשיכה להוביל על פני תקווה חדשה של גדעון סער - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר ב-103FM, לפיו הראשונה מקבלת 16 מנדטים והשנייה 14. לפיד עוקף את סער לראשונה גם בממוצע הסקרים האחרונים. עוד עולה מהסקר כי מפלגת הציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' עוברת את אחוז החסימה ומקבלת 4 מנדטים.

הליכוד עדיין מובילה בפער עצום עם 31 מנדטים לפי הסקר הבוקר, ואחרי לפיד וסער מגיעה ימינה של נפתלי בנט עם 11 מנדטים, המשותפת עם 10, החרדיות וישראל ביתנו עם 7 כל אחת, מרצ עם 5, הישראלים, כחול לבן וכאמור סמוטריץ' עם 4. מפלגת העבודה של מרב מיכאלי, שלפי סקר חדשות 13 אתמול עברה לראשונה את אחוז החסימה, נותרת בחוץ על פי סקר זה. 

בסקר נבדקה גם שאלת ההתאמה לראשות הממשלה, שם נתניהו מוביל בגדול עם 32% אחוזי תמיכה, אחריו סער עם 21% ולפיד בסוף עם 12% בלבד. 

נותר כשבוע וחצי עד למועד סגירת הרשימות, ועד אז צפויים חיבורים למיניהם בתוך גוש רק-לא-נתניהו, שעשויים לשנות מעט את תמונת המנדטים. 

עדכון 24.1

מפלגת העבודה בראשות מרב מיכאלי עוברת לראשונה את אחוז החסימה ומקבלת 4 מנדטים בסקר שפורסם הערב בחדשות 13. עוד עולה מהסקר כי יש עתיד מזנקת ל-18 מנדטים ומשאירה את תקווה חדשה מאחור עם 14 בלבד. מנגד, ימינה ממשיכה להיחלש עם 10 מנדטים וש"ס זוכה לתוצאה הנמוכה ביותר שלה במערכת הבחירות הנוכחית - 6 מנדטים. 

הליכוד ממשיכה לטפס ועומדת הערב על 32 מנדטים, ובהמשך הטבלה הרשימה המשותפת עם 10, יהדות התורה עם 7, ישראל ביתנו עם 6, מרצ עם 5 וכחול לבן, הישראלים וכאמור העבודה עם 4 כל אחת. 

במצב זה גוש תומכי רק-נתניהו עומד על 45 מנדטים בלבד, ובצירוף ימינה של נפתלי בנט על 55 - בכל מקרה רחוק מקואליציה יציבה. גוש רק-לא-נתניהו עומד על 65 מנדטים, אבל הסיכוי לממשלה שתכלול מצד אחד את גדעון סער ומצד שני את מרצ ואף תישען על הרשימה המשותפת - היא גם בגדר פנטזיה חסרת כל היתכנות. במקרה של חיבור גוש רק-לא-נתניהו עם בנט וללא מרצ והמשותפת, מדובר על 60 מנדטים שגם הם לא מרכיבים ממשלה של ממש. 

עוד נבדק בסקר איחוד של לפיד וחולדאי, שזוכה ל-24 מנדטים, בעוד הליכוד נשארת עם 32. עדיין מדובר בשלם שגדול מסכום חלקיו, שבנפרד שווים כעת 22 בלבד. ואילו במקרה שבו ציפי לבני חוברת ללפיד, ותחת חולדאי מתאחדים עפר שלח, מפלגת העבודה ותל"ם של משה (בוגי) יעלון, יש עתיד מטפסת ל-22 מנדטים לבדה, והאיחוד של חולדאי מקבל 9 מנדטים - גבוה רק במנדט אחד מחיבור התוצאות של הישראלים והעבודה היום, ומכניס לכנסת עוד שתי מפלגות ששוחות להן בבטחה מתחת לאחוז החסימה. 

עדכון 22.1

פחות משבועיים לסגירת הרשימות: יש עתיד של יאיר לפיד מתחזקת וסוגרת את הפער מול תקווה חדשה של גדעון סער - שתי המפלגות זוכות ל-16 מנדטים בסקר שפורסם הבוקר במעריב. לעומתן, ימינה של נפתלי בנט נחלשת ועומדת על 11 מנדטים בלבד. אלה ככל הנראה זורמים אל הליכוד - שעומדת השבוע על 31.

בנט קיווה שצירוף נציגי השולמנים אביר קארה, שיוצב במקום השביעי, ועוד שניים שיוצבו בתחילת העשירייה השנייה, יחזק אותו משמעותית, אך בשלב זה נראה שלא כך הדבר. 

בהמשך הטבלה אין תזוזות משמעותיות - הרשימה המשותפת עם 10 מנדטים, החרדיות עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו עם 7, מרצ עם 5 וכחול לבן והישראלים עם 4 כל אחת. הזמן לאיחודים וחיבורים הולך ואוזל.

עדכון 19.1

הסגר המתמשך והעלייה בתחלואה לא פוגעים בקמפיין הבחירות של הליכוד - שממשיכה להוביל בפער עצום עם 30 מנדטים, לעומת 15 בלבד לתקווה חדשה של גדעון סער - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 12. אחריה מופיעה יש עתיד של יאיר לפיד עם 14 מנדטים, וימינה של נפלי בנט עם 13. אם תהיה השפעה כלשהי להצטרפותו של מייסד "אני שולמן" אביר קארה לבנט, היא ודאי לא ניכרת בשלב זה. 

המספרים בהמשך הטבלה דומים למה שהתרגלנו לראות בשבועות האחרונים - המשותפת עם 10 מנדטים, ש"ס ויהדות התורה עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו עם 7, מרצ עם 6, כחול לבן עם 5 והישראלים עם 4. מתחת לאחוז החסימה עדיין צפוף, עם שורת מפלגות שלא עברו באף סקר, והציונות הדתית של בצלאל סמוטריץ' שעוברת רק בחלקם. 

עוד בדקו בסקר מה היה קורה אם מפלגות המזוהות בשלב זה כמרכז-שמאל היו מתאחדות ורצות יחד. מדובר על תרחיש כמעט דמיוני, לאור מספר המפלגות והמנהיגים שהרשימה הזאת כוללת - כחול לבן, יש עתיד, תל"ם, תופה של עפר שלח, הישראלים, העבודה והכלכלית של ירון זליכה - ומצאו שרשימה כזאת היתה זוכה ל-27 מנדטים. ממשלה כמובן לא יכולה לצאת מזה, אפילו לא בתרחיש עוד יותר דמיוני של שיתוף פעולה עם גדעון סער ומרצ. 

עדכון 15.1

הליכוד ממשיכה להתחזק ולהגדיל את הפער על פני המפלגות שבאות אחריה - כך עולה משני סקרים שפורסמו - בערוץ 20 אתמול בערב ובמעריב הבוקר. לפי מעריב מדובר בהתחזקות דרמטית - 32 מנדטים לליכוד, לעומת 17 לתקווה חדשה של גדעון סער. גם בממוצע הסקרים מפלגתו של נתניהו ניצבת לראשונה על 30 מנדטים.

בין אם מדובר בתגובה להצלחת מבצע החיסונים, או בחיזור אחרי קולות המצביעים הערבים, נראה שמשתה המנדטים המסורתי התחיל מוקדם השנה. בשלב זה, אף מפלגה אחרת לא מצליחה לייצר סדר יום או נוכחות תקשורתית שאפילו מגרדת את אלה של הליכוד והעומד בראשה. 

חלק מהקולות שזרמו לליכוד הגיעו ככל הנראה מימינה של נפתלי בנט, המועמדת הטבעית ביותר לתפקיד, שמקבלת בסקרים 10 ו-12 מנדטים בלבד. המפלגה התאומה מהצד השני של המפה הפוליטית, יש עתיד של יאיר לפיד, מצליחה להישאר מעט יציבה יותר עם 14 מנדטים בשני הסקרים. 

הישראלים של רון חולדאי ממשיכה להיחלש, ולפי סקר מעריב נותרת מתחת לאחוז החסימה - זאת בעוד שמרצ מקבלת 6 מנדטים באותו סקר. אולי עדות לכך ששתי המפלגות מתחרות לפחות על חלק מאותו קהל מצביעים ואולי איחוד שלהן יתרום לכוחן. 

עדכון 12.1

נתניהו מגדיל את הפער מסער - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 12, שלפיו הליכוד זוכה ל-29 מנדטים ואילו תקווה חדשה ל-16 בלבד. המפלגות הבאות אחריהן, ימינה ויש עתיד, עם 13 כל אחת. נראה שהפיצול של נפתלי בנט ובצלאל סמוטריץ' פוגע בראשון, וכל עוד האחרון נותר מתחת לאחוז החסימה - גם לא מועיל למחנה כולו. 

בהמשך הטבלה המצב דומה לסקרים קודמים - הרשימה המשותפת עם 10 מנדטים, המפלגות החרדיות עם 8 כל אחת, ישראל ביתנו עם 7, הישראלים עם 6, ומרצ וכחול לבן עם 5 כל אחת. כמעט חצי מהרשימות המתמודדות נמצאות באופן קבוע מתחת לאחוז החסימה, וסביר שבשבועות הספורים שנותרו עד לסגירת הרשימות נראה כמה איחודים שעשויים לשנות את המפה. 

בסקר שפורסם הערב נבדקה גם אפשרות של איחוד כולל בגוש המרכז-שמאל, ללא מרצ והמשותפת - כלומר בהשתתפות יש עתיד של יאיר לפיד, הישראלים של רון חולדאי, כחול לבן של בני גנץ, תל"ם של משה בוגי יעלון, תנופה של עפר שלח, העבודה והכלכלית החדשה של ירון זליכה. במקרה כזה הסקר צופה לרשימה המאוחדת 28 מנדטים - אחד פחות משמקבלות היום המפלגות ברשימה שכן עוברות את אחוז החסימה. הליכוד בתרחיש הזה זוכה ל-30 מנדטים, ונותרת המפלגה הגדולה ביותר. 

תוצאה זו מצביעה על כך שהסיכוי לממשלת מרכז-שמאל אפסי, וגם אם איחוד שכזה מצליח ליצור מפלגה גדולה - עדיין לא יהיה בכוחה לשנות את התמונה הפוליטית באופן דרמטי. 

עדכון 11.1

לראש הממשלה בנימין נתניהו יהיה קשה להקים ממשלה, גם אם ימינה של נפתלי בנט תצטרף אליו - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר ב-103FM. על פי הסקר הליכוד מובילה בפער גדול עם 27 מנדטים, שותפותיה הברורות ש"ס ויהדות התורה עם 8 ו-7 בהתאמה, מפלגתו של בצלאל סמוטריץ', שנסקרה בנפרד מימינה כי מסתמן שלא ירוצו יחד, עם 4 מנדטים. 

הצירוף הזה מביא את הגוש הבטוח של נתניהו ל-46 מנדטים, ובתוספת 14 של ימינה - שכן בנט הביע רצון להחליפו, אך סרב להתחייב שלא לשבת תחתיו - מגיע ל-60 מנדטים בלבד. המשמעות היא שאם תוצאות כאלה יתקבלו בבחיורת עצמן, וכל ראשי המפלגות שהצהירו שלא יישבו עם נתניהו אכן יסרבו לשבת עמו - לא תהיה לו אפשרות להקים ממשלה. 

הגוש הנגדי, של מתנגדי נתניהו מאזורי הימין-מרכז, עומד על 46 מנדטים שמתחלקים כך: 17 לסער, 13 ללפיד (ללא יעלון), 7 לליברמן, 5 לרון חולדאי ו-4 לגנץ. אם יחליט בנט להצטרף לגוש כזה עם 14 המנדטים שלו - יגיעו גם הם ל-60 ולא יצליחו להקים ממשלה בלי מרצ והרשימה המשותפת.

מובן שאין להסיק מהתוצאות הנוכחיות אלא לגבי נקודת הזמן הספציפית הזאת, גם משום שנותרו חודשיים וחצי עד הבחירות וגם משום שהרשימות טרם נסגרו, ואכן הבלאגן חוגג. המערכת הפוליטית ממשיכה לפצל את עצמה לדעת, וגם אם במקרים מסוימים סכום החלקים גדול מן השלם (פיצול של הציונות הדתית למשל, מסתמן שיגביר את כוחו של המגזר ויכניס לכנסת גם את בנט וגם את סמוטריץ'), לא סביר שהטבלה תישאר כפי שהיא עכשיו - עם 6 מפלגות שבאופן קבוע לא עוברות את אחוז החסימה. 

עדכון 8.1 - ערב 

הליכוד מזנקת ל-31 מנדטים, תקווה חדשה נחלשת ל-16 והישראלים מתקרבת לאחוז החסימה עם 5 מנדטים בלבד - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 13. יש עתיד-תל"ם מתחזקת גם היא ל-16 מנדטים, בעוד ימינה של נפתלי בנט מקבלת 13 בלבד. 

המנדטים הנוספים שזרמו לכיוונו של ראש הממשלה נתניהו מובילים לכך שעל פי הסקר הערב, גוש הימין-מרכז שבאפשרותו להקים קואליציה בלי הליכוד, בלי מרצ ובלי הרשימה המשותפת - עומד על 60 מנדטים בלבד. 

עם זאת, בסקר נבדקה גם שאלת ההתאמה לראשות הממשלה - שם מוביל נתניהו עם 42%, אך סער נושף בעורפו עם 36% - תוצאה נדירה באקלים הפוליטי של השנים האחרונות למועמד שאינו נתניהו.

מתחת לאחוז החסימה ממשיך להיות צפוף, כשאף מפלגה לא מצליחה להתרומם מעליו כרגע, ונראה שראשיהן יצטרכו למצוא דרכים להתחבר זה לזה או למפלגות אחרות כדי לשרוד את מערכת הבחירות. 

עדכון 8.1 - בוקר

הליכוד היא המפלגה הגדולה ביותר בפער משמעותי, אבל לגוש המפלגות השוללות בשלב זה ישיבה תחת ראש הממשלה בנימין נתניהו יש רוב, גם בלי שיתוף או תמיכה של מרצ או הרשימה המשותפת - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר במעריב, וכן מממוצע הסקרים האחרונים. 

שתי סוגיות עיקריות שעולות בהקשר זה הן ראשית, נכונות מנהיגי המפלגות הללו להתפשר ולהעניק את המקום הראשון לאחד מהם, ושנית - האם אחת המפלגות, למשל ימינה של נפתלי בנט, תחליט לבסוף כן להצטרף לקואליציה של ראש הממשלה הנוכחי. 

בסקר שפורסם הבוקר זוכה הליכוד ל-28 מנדטים, ואילו הבאה אחריה, תקווה חדשה של גדעון סער, ל-18. יש עתיד-תל"ם וימינה, שתי מפלגות הביניים הבאות בתור, ניצבות שתיהן על 13 מנדטים, ש"ס ויהדות התורה על 8 ו-7 בהתאמה, ואילו הישראלים של רון חולדאי על 6 בלבד - כלומר הצגת ארבע שחקניות החיזוק השבוע, ומנכ"ל משרד הביטחון לשעבר דן הראל, לא השאירו רושם על ציבור הבוחרים. 

ישראל ביתנו של אביגדור ליברמן עם 6 מנדטים, מרצ כרגיל עם 5 וכחול לבן של בני גנץ עם 4 - לאחר שבסקר המקביל בשבוע שעבר לא עברה את אחוז החסימה. 

עדכון 5.1

ערב הכניסה לסגר מלא שלישי, מסתמן כי גוש מפלגות הימין-מרכז-רק-לא-ביבי יוכל להקים ממשלה בלי הליכוד - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 12. הדבר תלוי כמובן בנכונות של ראשי המפלגות הללו להתפשר על ההובלה ולהתאגד סביב מועמד אחד - מהלך שלאף אחד מהם לא יהיה פשוט לבצע - אך תמונת המנדטים שעולה מהסקר הערב מספרת כי שיתוף פעולה בין תקווה חדשה, ימינה, יש עתיד-תל"ם, הישראלים, ישראל ביתנו וכחול לבן מניב 62 מנדטים.

הליכוד אמנם שומרת על הובלה ברורה עם 27 מנדטים, אבל ככל שראשי המפלגות שהוזכרו לעיל אכן יסרבו לשבת תחת נתניהו, כפי שהם מצהירים שוב ושוב, במקרה שתמונת המנדטים תיראה כמו זו שהוצגה הערב, לא תהיה לראש הממשלה אפשרות להקים את הקואליציה הבאה. 

מפלגת תקווה חדשה של גדעון סער קיבלה היום 18 מנדטים, ימינה של נפתלי בנט 14, יש עתיד-תל"ם 13 והרשימה המשותפת 10. ש"ס ויהדות התורה יציבות על 8 מנדטים כל אחת, מפלגת הישראלים של רון חולדאי, שהציגה פתיחה חזקה של 8-9 מנדטים בסקרי השבוע שעבר, עם 6 בלבד. ישראל ביתנו עם 6 גם היא, מרצ עם ה-5 הקבועים וכחול לבן סוגרת את הטבלה עם 4 מנדטים.

מתחת לאחוז החסימה ממשיך להיות צפוף עם מפלגת העבודה, הבית היהודי, גשר של אורלי לוי-אבקסיס, תנופה של עפר שלח וגם המפלגה הכלכלית של פרופ' ירון זליכה.

עדכון 1.1

כחול לבן של בני גנץ יורדת לראשונה אל מתחת לאחוז החסימה ונמחקת מהמפה הפוליטית - כך עולה מסקר שפורסם הבוקר במעריב. גל הנטישות של השבוע האחרון בהחלט נותן את אותותיו, ונראה שגנץ נותר כמעט לבדו במערכה. הליכוד מנגד ממשיכה להוביל את הטבלה בבטחה, ואחריה תקווה חדשה של גדעון סער עם 17 מנדטים בממוצע. 

מפלגתו החדשה של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, הישראלים, מקבלת גם בסקר הבוקר 8 מנדטים - כפי שצפו לה רוב סקרי הימים האחרונים. מפלגות הביניים האחרות - יש עתיד-תל"ם וימינה, מקבלות 14 ו-13 מנדטים בהתאמה. 

הרשימה המשותפת לא מצליחה בשלב זה לשחזר את הישג הבחירות הקודמות וניצבת על 11 מנדטים, ואילו המפלגות החרדיות, ישראל ביתנו ומרצ יציבות עם מספרים דומים לאלה שקיבלו מתחילת הקמפיין. 

האזור המעניין וגם הצפוף ביותר בטבלה הוא כרגע זה של המפלגות שלא עוברות את אחוז החסימה. מלבד מפלגתו של גנץ ניצבות שם כרגע גם העבודה, הבית היהודי, גשר, מפלגתו של עפר שלח וגם המפלגה החדשה בראשות פרופ' ירון זליכה, המפלגה הכלכלית. אין ספק שצפויים עוד חיבורים - ואולי גם ניתוקים - שיכווצו מעט את מספר המפלגות וישנו את המפה. 

בסקר מעריב בדקו גם את עמדות הציבור במקרה שבו ציפי לבני תצטרף ליש עתיד-תל"ם, וגילו שבתרחיש כזה המפלגה תזכה בשני מנדטים נוספים, על חשבון גדעון סער ורון חולדאי. אפשר אולי ללמוד מכך על תפיסת מפלגתם של יאיר לפיד ומשה בוגי יעלון, כמעין יצור כלאיים שאינו ימין ואינו שמאל, ויכול מצד אחד לקלוט אליו סוגים שונים לגמרי של בוחרים, ומצד שני - לאבד אותם ברגע. 

מספר המנדטים בגרף הממוצע לא בהכרח מסתכם ב-120, משום שישנן מפלגות שבחלק מהסקרים נמצאות מעל אחוז החסימה ובחלק מתחתיו, ולעתים נדרש עיגול תוצאות. 

עדכון 30.12

מפלגת הישראלים של ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שהוכרזה רק אתמול, גורפת 8-9 מנדטים - כך על פי שלושה סקרים שפורסמו הערב במהדורות כאן 11, חדשות 12 וחדשות 13. המפסידות הברורות הן יש עתיד-תל"ם וכחול לבן, שמתחרות על קהל יעד דומה של מצביעי שמאל-מרכז ציוני. גם ימינה מאבדת מכוחה.

הליכוד שומרת על מעמדה כמפלגה הגדולה ביותר, ואף מתחזקת בממוצע הסקרים, לעומת מפלגת תקווה חדשה של גדעון סער שמאבדת מנדט אחד בממוצע - ומתרחקת ממפלגת השלטון, שבשלב זה מעמדה בראש הטבלה בלתי מעורער.

שורת הנטישות שעוברת על כחול לבן וההתרסקות שחווה תדמיתו של בני גנץ מורידה את המפלגה קרוב לאחוז החסימה, אפילו מתחת למרצ - שאמנם מתנדנדת שם כבר שנים, אבל בזכות גרעין קשה ויציב של 5 מנדטים מצליחה לשמור את הראש מעל המים. 

בשלב זה המפה מפולגת מאוד, גם בימין וגם בשמאל-מרכז, מה שגורר גם לא מעט מפלגות שנשארות בחוץ - ויצטרכו ככל הנראה להתחבר ביניהן או בהרכבים אחרים כדי להיכנס. מפלגת העבודה, המפלגה החדשה של עפר שלח, הבית היהודי וגם גשר של אורלי לוי-אבקסיס - כולן כרגע על 0 מנדטים.

עדכון 27.12

תקווה חדשה של גדעון סער נחלשת מעט ועומדת על 19 מנדטים, ואילו הליכוד מתחזקת ל-28 מנדטים - כך עולה מסקר שפורסם הערב בחדשות 12. יש עתיד-תל"ם עם 16 מנדטים, וימינה עם 13. כחול לבן עדיין מדשדשת סביב אחוז החסימה עם 5 מנדטים בלבד.

מוקדם יותר היום דווח כי חברי הכנסת אסף זמיר ומיקי חיימוביץ', שהשתתפו בתרגיל "ליל החניה" שהוביל להפלת הממשלה ולהליכה לבחירות, לא יתמודדו ברשימת כחול לבן. בשלב זה לא נראה שיש לבני גנץ הרבה לאן לרדת, אך בכל מקרה לא סביר שתוצאות הסקר כבר משקפות את השלכות המהלך, אם יהיו לו כאלה. טרם התברר אם השניים ירוצו ברשימות אחרות, או שיפרשו מהחיים הפוליטיים. גם גורלו של ח"כ רם שפע, שהשתתף אף הוא בתרגיל, טרם הוכרע.

מפלגתו החדשה של עפר שלח, שפרש מיש עתיד, לא מתרוממת בשלב זה ונותרת רחוקה מאוד מאחוז החסימה. בסקר נבדק גם איזו תוצאה תניב רשימה שתכלול את שלח, ראש עיריית תל אביב רון חולדאי, שר המשפטים אבי ניסנקורן ושרידיה של מפלגת העבודה - והגיעו ל-7 מנדטים בלבד. במקרה כזה סער יאבד מנדט אחד בלבד, ולפיד שניים. המסקנה העיקרית היא שהחיבור הזה, עם כמה שהוא עשוי לקרוץ לחלק מבוחרי המרכז-שמאל, לא באמת עושה רושם על הציבור הכללי.

עדכון 25.12

בחירות 2021 יוצאות לדרך, וסקר הסקרים של "גלובס" חוזר, עם עדכונים שוטפים וסקרים מכל כלי התקשורת. מסקר שפורסם הבוקר ב"מעריב" עולה כי הגיוס של השר לשעבר זאב אלקין מהליכוד אל שורותיו של גדעון סער - מסייע למפלגתו של האחרון להתחזק וגובה מחיר ממפלגתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הסקר נערך אתמול, 24 בדצמבר, וכלל גם את מפלגתו החדשה של עפר שלח, שהודיע על פרישה מ"יש עתיד" לפני פחות מ-24 שעות. בשלב זה שלח נותר מתחת לאחוז החסימה, לצד לא מעט מפלגות נוספות - העבודה, הבית היהודי וגם גשר של אורלי לוי-אבקסיס. מוקדם לשפוט את המהלך של שלח, אך אפשר להניח שחיבורים עתידיים ומצטרפים נוספים למפלגה, אם יהיו כאלה, ישפרו את מצבו. 

יש עתיד-תל"ם של יאיר לפיד ומשה בוגי יעלון עם 15 מנדטים, מתחת לתוצאות שהשיגה לפני הקמת מפלגתו של סער. השפעה דומה ניכרת על התוצאות של ימינה של נפתלי בנט, שאמנם עומדת על 14 מנדטים - יותר משהשיגה בכל מערכות הבחירות הקודמות - אך עדיין פחות מהשיא שנרשם לפני פיזור הכנסת. 

עוד כתבות

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בהיעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● מוקדם יותר, ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פגרת הכנסת כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר