גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מרכבים משומשים לשוק ההלוואות: היזם אלי וורטמן חוזר עם סטארט-אפ חדש

אלי וורטמן ייסד והשקיע באפליקציית הרכבים המשומשים Vroom, שנסחרת כיום בשווי של 4.8 מיליארד דולר ● הסטארט-אפ החדש שלו פיוז, שמנסה לתקן את עולם הלוואות הרכב בארה"ב, עדיין קטן, אבל הוא בטוח שהפוטנציאל עצום ● הפעם הוא מקווה שהחברה תישאר בארץ

אלי וורטמן / צילום: יח"צ  קרן פיקו
אלי וורטמן / צילום: יח"צ קרן פיקו

בנובמבר 2018 הזמין היזם והמשקיע אלי וורטמן את אנדרו וולצר, מנכ"ל רשת סוכנויות הרכב וולצר (Walser) ממיניאפוליס, מיניסוטה, לביקור בירושלים. וולצר היא לקוחה של אחת מחברות הפורטפוליו של קרן ההשקעות של וורטמן, פיקו ונצ'ר פרטנרס, וביקור בארץ אמור היה לתרום לשיפור היחסים והעסקים. "מדובר במנכ"ל שמנהל ביזנס של מיליארד וחצי דולר בשנה ובהתחלה הוא רצה לקפוץ ללילה אחד בלבד בירושלים. רק אחרי שהוא הבין שזה קצר מדי, הוא הסכים לבוא לשניים", אומר וורטמן.

במהלך הביקור וורטמן התיידד עם וולצר, והאחרון סיפר לו על תוכנה שרשת סוכנויות הרכב שלו פיתחה מבית ומשתמשת בה ב-27 סניפיה. התוכנה מאפשרת לסוכנויות לאתר מבין ההלוואות הזמינות בשוק את אפשרות המימון הטובה ביותר לרוכש הרכב. "בארה"ב 90% מרכישות הרכבים נעשות עם הלוואה, ושוק ההלוואות לרכבים הוא תחום האשראי הקמעונאי השלישי בגודלו, אחרי משכנתאות והלוואות סטודנטים", מסביר וורטמן. "זה שוק שמגלגל הלוואות ב-900 מיליארד דולר בשנה וכולו מתנהל בצורה מאוד מיושנת".

כשוורטמן שמע על התוכנה הוא נדלק מיד. לו עצמו היה רעיון דומה שהוא התחיל לחשוב עליו כבר לפני שנים כשהקים את ורום (Vroom), פלטפורמה למכירת רכבים משומשים אונליין שהונפקה השנה בנאסד"ק. וורטמן הציע לוולצר להיכנס לשותפות ולהקים יחד סטארט-אפ שיפתח מערכת דומה וימכור אותה לסוכנויות רכב ברחבי ארצות הברית.

"חשבתי שבמקום שזה יישאר כלי פנימי אצלם או רעיון בראש אצלי, אז אנחנו נבנה את זה יחד. למזלי וולצר חשב שאני מבין את הרעיון שלו עד הסוף, אפילו שאני לא מגיע מתעשיית הרכב. זה כבוד גדול כי בדרך כלל אנשים מתעשיית הרכב חושבים שאם לא גדלת בתוכה אתה לא מבין כלום בנושאים כאלה. הוא גם היה משוכנע שהמתכנתים הכי טובים נמצאים כאן בארץ", אומר וורטמן.

אחרי עיכובים בעקבות התפרצות מגפת הקורונה, הקמת הסטארט-אפ המשותף פיוז אוטוטק (FUSE Autotech) החלה לקרום עור וגידים באוגוסט, כאשר הקרן של וורטמן הזרימה 5 מיליון דולר לחברה החדשה תמורת 20% במיזם המשותף. וורטמן יחד עם וולצר מכהנים שניהם כיושבי ראש פעילים בחברה, כאשר הסטארט-אפ מנוהל על ידי קולטון ריי האמריקאי. "הוא מוכר מכוניות 20 שנה ואני עושה לו מנטורינג כדי שיהפוך לסטארט-אפיסט שמוכר תוכנה", צוחק וורטמן.

פיוז מעסיקה כרגע כבר 20 עובדים. מרכז הפיתוח בתל אביב מעסיק ארבעה עובדים אך צפוי לגדול ב-20 עובדים השנה. "הייתי רוצה לגדול ל-200, אבל בוא נתחיל ב-20", יורה וורטמן.

אנשי המימון הם העובדים הכי יקרים

הרומן של וורטמן עם עולם קמעונאות הרכב האמריקאי החל אחרי שנקלע במקרה לסוכנות רכב מקומית, וגילה את תהליכי העבודה המיושנים במקום. ב-2013 הוא היה אחד ממייסדי ורום, שנסחרת כיום על פי שווי של כ־4.8 מיליארד דולר. ורום היא אפליקציה למכירת רכבים משומשים שחוסכת את הביקור בסוכנות פיזית. החברה אוספת מהלקוחות רכבים, קונה ומתקנת אותם ואחר כך מספקת רכבים לרוכשים עד הבית. וורטמן כיהן בדירקטוריון של ורום אך עזב לפני ההנפקה ביוני.

"אני זוכר שתחקרתי חבר בארה"ב מה זה אומר לרכוש רכב. הוא אמר לי שזה עניין של יום שלם. אתה מגיע לסוכנות עם אוכל בצידנית מהבית ומרגיש כמו מי שיוצא למלחמה. בהתחלה צריך לנהל משא ומתן על המחיר ואחר כך עם איש הפיננסים על המימון", אומר וורטמן. "בוורום טיפלנו בנושא של השקיפות במחיר, כשהבטחנו שהמחיר שישולם על הרכב יהיה שקוף, בלי המסחרה של משא ומתן. עכשיו אנחנו מטפלים בחלק השני של הלוואות".

לדברי וורטמן, כיום סוכנויות רכב בארה"ב עובדות לרוב עם מלווה מועדף ומציעות את תנאי המימון שלו. "לעומת זאת אנחנו הולכים ומחפשים את ההלוואה הכי טובה מול העיניים של הלקוח ולא עובדים על סמך איזה בנק נתן לסוכן כרטיסים למשחק בסוף שבוע".

יש הרבה כלים להשוואת מכירים, מה הייחוד שלכם?
"זה לא רק השוואת מחירים. אנחנו ממש נכנסים לתוך המערכות של הסוכנות, בודקים איזה רכב הלקוח רכש, מה השווי שלו ומיהו הלקוח, ומשלימים את העסקה עד לקופה. זה לא כמו לחפש טיסה, לא תהליך כזה פשוט, יותר דומה לנטילת משכנתה. אנחנו בודקים הצעות מבנקים, גופים פיננסים ולפעמים גם יצרני רכבים שמוכנים לתת הלוואה כתמריץ לרכישה".

מה האינטרס של הסוכנות לשלם על המערכת הזאת?
"קודם כל יש כאן חסכון תפעולי כי אנשי המימון הם העובדים הכי יקרים בסוכנות הרכב ועכשיו אנחנו מחליפים אותם בתהליך אוטומטי. חוץ מזה העולם הפך ליותר מפונק והדגש הוא על חווית לקוח. במקום שהלקוח יבלה שלוש שעות בסוכנות, ימלא טפסים שיוזנו למחשב, ויחכה לתשובה, הכול נעשה דיגיטלית ב-15 דקות. בסוכנויות שמשתמשות במערכות מיושנות, איש המכירות מוכר בממוצע עשרה רכבים בחודש, עם מערכת כמו שלנו הוא מוכר כבר 17 רכבים כי הוא מתפנה יותר מהר לעסקה הבאה".

רכבים חדשים. כ־17,000 סוכנויות רכב בארה"ב / צילום: Associated Press

"בשוק הזה גם הצלחה בינונית תהיה אדירה"

וורטמן היה בעבר יזם סדרתי שרשם מספר אקזיטים, וגם בהשקעות שלו הוא ממשיך לתפוס לעיתים תפקיד ביצועי בתוך החברה, כך קרה בוורום וכך קורה גם במקרה הנוכחי. פיוז עדיין נמצאת בשלב ראשוני, כאשר פיתוח המוצר הסופי טרם הסתיים. פתרון חלקי של החברה מיושם ב-67 סוכנויות רכב בארה"ב, 27 של וולצר ועוד 40 אחרות, עדיין טיפה בים של 17 אלף סוכנויות בארה"ב. למרות זאת, וורטמן משוכנע שיש לו עתיד גדול. "פעם בחמש שנים יש לי הרגשה בבטן שיש פה משהו גדול ובדרך כלל זה עובד די טוב. אתה יכול לבדוק את ההיסטוריה שלי".

איפה בכל זאת אתה רואה את הסכנות במיזם הזה?
"השוק קיים ומוכח ואנחנו כבר מתחילים עם לקוח ראשון. הסיכון פה הוא עולם התוכנה. אנחנו הראשונים בשוק, אבל יכול להיות שיבואו אחרים שיהיו חכמים יותר. בכל זאת אפילו הצלחה בינונית בממדי השוק הזה, כלומר אם ניקח 1.5% מהשוק ונטפל ב-10 מיליארד הדולר הלוואות, זאת כבר תהיה הצלחה אדירה. ורום לא הגיעה אפילו לאחוז מהשוק".

ברמה הישראלית ההצלחה של ורום לוותה גם בטעם מר, כאשר ב-2016, לאחר שאלון בלוך הוחלף במנכ"ל אמריקאי, החברה העבירה את מרכז הפיתוח מהארץ לארה"ב. כ-30 עובדי ורום בארץ פוטרו וכיום אין לחברה נוכחות מקומית. הפעם מקווה וורטמן שהתוצאה תהיה אחרת. "החלטתי לעשות את זה בארץ ולא בארה"ב כי אני רוצה שהדבר הבא יהיה פה ושתהיה לי מעורבות אישית בו. המטרה שלא כמו ורום הוא יישאר כאן". 

אלי וורטמן

שותף מנהל בקרן פיקו ונצ’ר פרטנרס שייסד, המתמחה בהשקעות מוקדמות ● בן 51, גרוש ואב לשלושה, מתגורר בירושלים ● למד תואר משולב במדעי המדינה באוניברסיטת קולומביה יחד עם לימודי תלמוד בסמינר קונסרבטיבי בניו יורק ● הקים שורת חברות, ביניהן דלתא-3, שהציעה שירותי טלפון באינטרנט, הונפקה בנאסד"ק והפכה לחד-קרן הראשון של ירושלים ● הקים את יקב הבוטיק בת שלמה

עוד כתבות

אתר בנייה במרכז / צילום: Shutterstock

לא רשום בטאבו: למה חשוב לטפל במאות אלפי יחידות הדיור הלא רשומות במדינה

400 אלף יחידות דיור בכל רחבי הארץ אינן רשומות בטאבו מסיבות שונות • משרד המשפטים גיבש המלצות לרישום, אבל לדירות ישנות הפתרון בעייתי, וחלק מהדברים יצטרכו לחכות לחקיקה ראשית • מה תקוע ומה אפשר לעשות כבר עכשיו

מלון דן פנורמה ירושלים, מלונית קורונה / צילום: רפי קוץ

המלוניות חוזרות בשילוב אזיק אלקטרוני

פיילוט שצפוי להתחיל ביום ראשון הקרוב עם 100 צמידים קובע שמי שיפונה לבידוד במלונית ויקבל תשובה שלילית לבדיקת קורונה יוכל לקבל צמיד למעקב ולהשתחרר לבידוד ביתי ● חובת הבידוד במלניות נכנסת לתוקף מחדש היום

יובל דגים, מנכ"ל אבן קיסר / צילום: יוסי מסה

אבן קיסר מסכמת את 2020 עם ירידה בהכנסות וברווח; צופה צמיחה ב-2021

אבן קיסר, המייצרת משטחי קוורץ המשמשים לאמבטיות ומטבחים, רשמה בשנת 2020 הכנסות של כ-486 מיליון דולר, ירידה של 10.9% בהשוואה ל-2019, זאת על אף שההכנסות ברבעון האחרון היו גבוהות ב-2.3% לעומת הרבעון המקביל, והסתכמו בכ-137 מיליון דולר

תור למילוי מכלי גז פרופאן בשבוע שעבר ביוסטון, טקסס. המתינוו בגשם מקפיא / צילום: Associated Press, David J. Phillip

האם ארה"ב הפכה לארץ המחדלים הבלתי-מוגבלים

בצל חצי מיליון מתי הקוביד, בסימן חקירת חוסר האונים במניעת ההתקפה על הקפיטול, תחת הרושם של משבר אנרגיה קטלני בטקסס, משבר האמון במערכת האמריקאית מעמיק והולך ● האם האמריקאים הם רשלנים במיוחד?

דג מת שנפלט לחוף בהרצליה במהלך אסון הזפת / צילום: עומר סלע

הפארסה שלא נגמרת: משרדי הבריאות והחקלאות נזכרו לעצור שיווק דגים למאכל בעקבות אירוע הזפת

גלובס פנה כבר ביום ראשון למשרדי הבריאות והחקלאות בניסיון לברר האם האסון האקולוגי משליך גם על מאכל דגים והאם ניתנו הוראות מיוחדות לדייגים ● כעת, נזכרו לעדכן את ההנחיות

צעירים נשארים לגור עם הוריהם / צילום: Shutterstock

עוד לפני הקורונה: מחצית מבני ה-35-18 בישראל עדיין גרים עם ההורים

צעירים רוצים עצמאות? לא ככל שזה נוגע למגורים ● לפי סקר חדש של הלמ"ס לשנת 2018, כמחצית מגילאי 18-34 גרים אצל ההורים ● המצב נכון עוד טרם משבר הקורונה, שהחזיר צעירים רבים לבתי הוריהם ● לפי הסקר התופעה מאפיינת הן את הציבור היהודי והן את הערבי

אלהאם כמלאת, מנחת קבוצות ומדריכת סיורים בעיר רהט / צילום: תמונה פרטית

"המשפחה שלי חששה שאיחשף ליותר מדי אנשים, אז עצרתי את הסיורים שנשארו. נקלעתי לבלבול"

אלהאם כמלאת בת 46, אם לארבעה מבאר שבע ● מנחת קבוצות ומדריכת סיורים בעיר רהט ● "אנשים ביטלו סיורים כשרהט הפכה לעיר אדומה" ● גלובס שם את הסיוע לעסקים קטנים ולעצמאים במרכז 

ספרייה ציבורית / אילוסטרציה: Shutterstock

תביעות שונות, טענות זהות: המקרה המוזר של התובע הייצוגי הסדרתי

אדם לקוי ראייה רצה לארגן מפגש לאנשים עם מוגבלויות בספרייה ציבורית, אך לא יכול לעשות זאת בשל היעדר מידע על התאמות הנגישות במקום • טענה זו נשלחה לעשרות רשויות ע"י עו"ד מוחמד ספורי, כהתראה לפני תביעה • זכרון יעקב החליטה להשיב מלחמה: "סיפור מומצא"

נחום ביתן / צילום: רמי זרנגר

נחום ביתן נגד שלמה רודב: "ניסיון לבצע השתלטות במחטף"

המלחמה בתוך יינות ביתן נמשכת ומהצעד הנוכחי משתמע כי נחום ביתן, בעל השליטה ביינות ביתן, בוחן אפשרות לנקוט נגד יו"ר החברה, שלמה רודב, הליכים משפטיים

רפאל פרנקו / צילום: איל יצהר

רפאל פרנקו: "אנו צפויים להרחבת שת"פ בינלאומי בהגנת הסייבר בין מדינות"

פרנקו, לשעבר סגן ראש מערך הסייבר הלאומי לעמידות המשק, ניהל בשלושת מערכות הבחירות האחרונות את ההגנה הדיגיטלית ● פרנקו אמר בכנס הסייבר השני של גלובס כי ההגנה היא, בין היתר, נגד הפצת פייק ניוז באמצעות הודעות דיגיטליות או סלולריות: "רואים את זה כעת באופן מובהק אצל מתנגדי החיסונים שמשתמשים בדרך הזו"

חיסון לקורונה של חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: Reuters, Dado Ruvic

הנתונים המלאים מאששים: חיסון המנה האחת של ג'ונסון אנד ג'ונסון יעיל במניעת תחלואה

מהממצאים שפרסמה, החיסון של ג'ונסון אנד ג'ונסון מנע 76.7% מהתחלואה הקשה, ואילו בהשוואת המקרים שהתרחשו 28 ימים אחרי החיסון, נמצא כי הוא מנע 85.4% מהמקרים ● הנתונים מציגים חיסון יעיל, בעיקר במניעת התחלואה הקשה ביותר, אולם הם לא משתווים לתוצאות של חיסונים קודמים

קמפיין בחירות של מפלגת יש עתיד בשלטים של חוצות להב / צילום: חוצות זהב

חברות השילוט דורשות מיש עתיד להסיר שילוט זמני מגשרים ומתקני ציבור

חברת חוצות זהב עתרה לוועדת הבחירות נגד מפלגת יש עתיד, בבקשה לחייב אותה להסיר שלטים זמניים מעל גבי גשרים ומתקנים ציבוריים ברחבי הארץ ● טוענת כי הצבת השלטים מהווה הפרה של חוק הבחירות ודרכי תעמולה ● יש עתיד: "דרישה דרקונית היכולה לאפיין משטרים חשוכים"

בני גנץ / צילום: אורן בן חקון

חודש לבחירות: הדילמה של נתניהו, האתגר של לפיד, ולמה כולם מתמקדים בבני גנץ?

לקראת הבחירות, גלובס כינס פאנל של יועצות ויועצים אסטרטגיים שינתחו את התנהלות המועמדים בתקשורת • והפעם: למה ההתחזקות של בני גנץ מחזקת גם את נתניהו ואיך זה קשור ללפיד • המומחים מנתחים, מדור חדש  

גלעד יפת / צילום: MyHeritage

אקזיט ענק לחברה שעוסקת בחקר שורשים משפחתיים: מייהריטג' תימכר במאות מיליוני דולרים

על פי הערכות, קרן ההשקעות הבינלאומית פרנסיסקו פרטנרס תרכוש את החברה ב-600-700 מיליון דולר ● חלק מהמשקיעים הנוכחיים של מייהריטג' ישקיעו בה מחדש לצד פרנסיסקו פרטנרס

שלמה רודב, יו"ר יינות ביתן / צילום: איל יצהר

הבנקים מוציאים כרטיס אדום לנחום ביתן: חוסמים את ניסיון ההדחה של רודב

לפי לשון המכתב שנשלח לנחום ביתן, טוענים בנק הפועלים ומזרחי טפחות כי נודע להם שזימן וכינס אסיפה כללית של בעלי המניות "בה נכחת לבדך, ובה קיבלת החלטות חד צדדיות" וזאת בלא כל מתן הודעה מוקדמת לבנקים, מה שלטענתם מהווה "הפרה יסודית" של הסכם המימון אשר נחתם מולם

Tesla 3 Standad Range / צילום: Shutterstock

האם ניתן היה לחזות את הנפילה של טסלה אתמול? לפי ברקליס הכתובת הייתה על הקיר של רדיט

בבנק ההשקעות בחנו את הקשר בין ביצועי המניה וכמות תשומת הלב המקוונת שמקבלת יצרנית הרכב החשמלי בפלטפורמות מדיה חברתית ובפורומים של משקיעים ● כך, קפיצות גדולות במספר האזכורים של טסלה ב-WallStreetBets ניבאו בדיעבד עליות במניה כמה ימים לאחר מכן

ניק קלג, סגן ראש ממשלת בריטניה לשעבר / צילום: Reuters, Stefan Rousseau

סגן נשיא בפייסבוק העולמית בטור מיוחד: "כלי התקשורת בוחרים לשתף אצלנו סיפורים, אנחנו לא גונבים מהם לרווחתנו"

הטענות שחזרו על עצמן בימים האחרונים הן שפייסבוק גונבת או משתמשת בעיתונות המקורית למען הרווח של החברה – טענות שהיו ועודן שגויות ● ניק קלג, סגן נשיא בפייסבוק העולמית, מגיב לראשונה בטור מיוחד לגלובס על פרשת פייסבוק והתכנים החדשותיים באוסטרליה

מלונית קורונה בירושלים. “זה נראה רע בדיוק כפי שזה נשמע” / צילום: רפי קוץ

המודל נכשל, אז למה השבוע החיו אותו מחדש? פארסת מלוניות הקורונה כמשל

כ-30% מהנוחתים בנתב"ג הצליחו לחמוק מהחובה להיכנס למלונית, ואפילו במשרד הבריאות הודו בכישלון המודל • אלא שיומיים בלבד אחרי שהמודל בוטל והשוהים במלוניות שוחררו לבתיהם, החליטו בממשלה להחזיר את הגלגל לאחור • כרוניקה של ניהול בעייתי

מיכאל (מימין) ודניאל זלקינד, בעלי חברת אלקו  / צילום: ישראל הדרי

האחים זלקינד מצטרפים לנחמיאס ברכישת השליטה בדסק"ש

בעלי השליטה בחברת אלקו מציעים לרכוש 27%-29.8% ממניות דיסקונט השקעות תמורת כ-400 מיליון שקל

רובי ארונשוילי, מייסד ומנכ"ל CYE / צילום: איל יצהר

"רק סטארט-אפים בודדים בתחום הסייבר הפכו לחברות גדולות. זה צורם"

כך אמר מייסד ומנכ"ל חברת הסייבר CYE, רובי ארונשוילי, בפאנל בנושא "מה עשתה שנת קורונה לחברות הסייבר" במסגרת כנס הסייבר 2.0 של גלובס ● מנכ"ל אלרון השקעות, ירון אלעד היה דווקא חיובי יותר: "אני אופטימי כי יש גם המון חברות גדולות בתחום, כולל חברות יוניקורן"