בזכות הקורונה וגמביט המלכה: נטפליקס חוצה לראשונה את 200 מיליון המנויים

ענקית הסטרימינג מדווחת שהיא הוסיפה מספר שיא של 37 מיליון מנויים ב–2020 • בסוף השנה סך כל מנוייה הגיע ל–203.7 מיליון - יותר מכפליים ממספר המנויים שהיו לה רק שלוש שנים קודם לכן • רוב הצמיחה התרחשה בשני הרבעונים הראשונים, עם השינוי בחיי היומיום

גמביט המלכה. אחת הסדרות המצליחות / צילום: NETFLIX PHIL BRAY
גמביט המלכה. אחת הסדרות המצליחות / צילום: NETFLIX PHIL BRAY

נטפליקס סיימה את השנה שעברה עם יותר מ־200 מיליון מנויים, אבן דרך שהגיעה אליה בכוחם של צרכנים שמגפת הקורונה השאירה בבתים, רעבים לבידור, בתוך שוק סטרימינג בינלאומי גדל בו לחברה יתרון, בגלל שנכנסה לתחום לפני הרבה מהמתחרות שלה.

כעת אומרת החברה, שהיא יכולה לייצר יותר מזומן ממה שהיא צריכה והיא אינה צופה שתצטרך ללוות כספים על מנת לממן את אסטרטגיית ההתרחבות שלה. מניות נטפליקס מזנקות ב­־15% בשעה זו.

העלייה המתמשכת בגידול במספר המנויים מגיעה בתוך כך שהחברה נתונה לתחרות קשה מצד משתתפות חדשות בשוק, כולל דיסני+, אפל טיוי, שירות HBOMax של AT&T ושירות Peacock של תאגיד קומקאסט (Comcast), שכולן נולדו בערך לפני שנה.

החברה קיבלה עידוד ממגפת הקורונה, אשר הכריחה צרכנים לקצץ במגוון פעילויות פנאי - מארוחות במסעדות ועד חופשות או ביקורים בתיאטרון או באולמות הקונצרטים - בעקבות סגרים שהוטלו ברחבי העולם. כשאנשים בילו זמן רב יותר בבית, הביקוש לסטרימינג זינק.

בעוד רוב רשתות הטלוויזיה ממשיכות לשדר בלי חלק ניכר מהתוכן המקורי שלהן בגלל שהקורונה סגרה הפקות, לנטפליקס יש ארסנל תוכן עשיר שהזניק אותה לשיאים חדשים. החברה החתימה על מספר שיא של 37 מנויים חדשים בשנת 2020 ובסוף השנה סך כל מנוייה הגיע ל־203.7 מיליון - יותר מכפליים מספר המנויים שהיו לה רק שלוש שנים קודם לכן.

בזמן שהקורונה ממשיכה לפגוע בהפקות טלוויזיה וסרטים, יש היום לנטפליקס  יותר מ־500 כותרים שנמצאים בפוסט פרודקשן או מוכנות להפצה, כך מסרו בחברה. בשבוע שעבר, חשפה נטפליקס רשימת סרטים חדשים שכוללת בכורה בכל שבוע במהלך השנה הקרובה.

סיפקה תוכן טרי עם פרוץ המגפה

נטפליקס יוצרת תוכן הרבה לפני שהוא משודר, לעומת ערוצי הכבלים והרשתות, וזה אפשר לחברה להיות יותר מוכנה להציע תוכן טרי כשהחלה המגפה - משהו ששירותי סטרימינג אחרים שעדיין היו בחיתוליהם לא יכלו לעשות.

בין המוצרים המצליחים של נטפליקס הייתה הדרמה ההיסטורית השובבה "ברידג'רטון", המיני סדרה "גמביט המלכה", עונה חדשה של "הכתר" והסרט של ג'ורג' קלוני "שמי חצות". לחברה כבר יש הצלחות עם עונה 3 של "קוברה קאי", סדרה שהצילה מיוטיוב, ועם דרמת הפשע הצרפתית "לופן", אשר הפכה מהר למדי לאחת התוכניות הפופולריות בפלטפורמה.

כיום צופים בחברה שתזרים המזומנים ב־2021 יהיה שווה להוצאות, שיפור מהתחזית הקודמת שעל פיה ההכנסות היו מגיעות למיליארד דולר פחות לפני שיהיו שוות להוצאות. נטפליקס מסרה שהיא חושבת להחזיר לכמה בעלי מניות חלק מהכסף על ידי רכישה חזרה של מניותיה.

החברה מלוס גאטוס, קליפורניה, הודיעה שייצרה הכנסות של 6.64 מיליארד דולר ברבעון האחרון של השנה, עלייה מ־5.45 מיליארד דולר ברבעון האחרון של 2019. בכך עברה את תחזיות האנליסטים. אבל רווחי החברה ירדו ל־542 מיליון, או 1.19 דולר למניה, מ־587 מיליון, או 1.30 דולר למניה, בשנה שלפני כן. אנליסטים חזו רווח של 1.36 דולר למניה לתקופה האחרונה ביותר, כך לפי נתונים מחברת FactSet. לרבעון שנגמר ב־31 לדצמבר, הוסיפה נטפליקס נטו של יותר מ־8.5 מיליון מנויים, עלייה שעברה את תחזיתה לתקופה זו.

רוב הצמיחה של החברה ב־2020 קרתה בשני הרבעונים הראשונים, כשהקורונה והמאמץ לבלום את התפשטותה שינו ללא הכר את חיי היומיום ברחבי העולם. כמות המנויים החדשים ירדה, בינתיים, משנה לשנה עבור התקופה המקבילה, ירידה שהחברה אומרת שצפתה אותה. נטפליקס שלחה לעובדים קונפטי ובקבוק שמפניה לחגיגת 200 מיליון המנויים, כך אמר אדם המכיר את הנושא.

באוקטובר, העלתה נטפליקס את מחיר המנוי החודשי בתוכנית הפופולרית ביותר שלה, בדולר אחד ל־13.99 דולר לחודש. עדיין יש לחברה תוכניות בסיסיות יותר, כמו גם שירות פרמיום שכיום עולה 17.99 דולר לחודש.


גם דיסני+ צמחה בחסות הקורונה

נטפליקס אינה שירות הסטרימינג היחיד שהרוויח מהמגפה. דיסני+ כבר מתקרבת ל־90 מיליון מנויים מאז שהחל השירות בנובמבר 2019. החברה חזתה לאחרונה שתגיע ל־240 מיליון מנויים בכל העולם עד 2024. כמו נטפליקס, גם דיסני+ העלתה את מחיר המנוי החודש בדולר אחד, למחיר של 7.99 דולר לחודש החל ממרץ 2021.

פלטפורמת הסטרימינג החדשה HBO Max, של וורנר מדיה, הוצגה לראשונה במאי ולא צמחה בקצב דומה. עם זאת, החברה חשפה לאחרונה תוכניות להציג סרטי קולנוע של האחים וורנר בבכורה סימולטנית על גבי השירות בתקווה למשוך עוד מנויים. וורנר מדיה היא חברת בת של AT&T. שירות הסטרימינג של Comcast, Peacock, מציע מגוון תוכניות מנוי כולל אחת חינמית, ויש לשירות 26 מיליון מצטרפים חדשים.

החברות החדשות בשוק הצפוף הזה הן דיסקאברי+, של Discovery Communications, שהחל לפעול מוקדם יותר החודש, ופארמונט+, של ViacomCBS, אשר צפויה להתחיל להזרים תוכן במרץ בארה"ב, קנדה ודרום אמריקה.

תחרות היא אחת הסיבות לכך "שאנו זזים כל כך מהר לכיוון צמיחה וחיזוק ספריית התוכן המקורי שלנו על פני מגוון ז'אנרים ומדינות", נכתב במכתב של נטפליקס לבעלי המניות שלה. "האסטרטגיה שלנו פשוטה: אם אנו יכולים להמשיך לשפר את נטפליקס כל יום על מנת להביא יותר עונג למנויים שלנו, נוכל להישאר הבחירה הראשונה שלהם לבידור בסטרימינג".

נטפליקס דיווחה על גידול מואץ במספר המנויים בשווקים בינלאומיים ברבעון הרביעי, לעומת מספר המנויים בארה"ב, וזה ממשיך מגמה שנראתה לאחרונה לא מעט. בתקופה זו הוסיפה החברה 860 אלף מנויים בארה"ב ובקנדה, אך יותר מ־2 מיליון מנויים באסיה, יותר מ־1.2 מיליון מנויים בדרום אמריקה ויותר מ־4.5 מיליון מנויים חדשים באזור הכולל את אירופה, המזרח התיכון ואפריקה.

החברה מנסה להגיע לשווקים חדשים מחוץ לארה"ב, כולל באפריקה מדרום לסהרה שם כמה אנליסטים של התעשייה אומרים שהבידור בסטרימינג יתרחב במהירות בשנים הקרובות. 

ביום שלישי השבוע הודיעה נטפליקס שהיא צופה להוסיף עוד 6 מיליון מנויים ברבעון הקרוב, פחות מחצי מהכמות שנרשמה לשירות באותה תקופה בשנה שעברה, אז הייתה עלייה עצומה בסגרים עקב המגפה.