גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אינטל מסכמת שנה והמנכ"ל החדש מאותת: העברת הייצור מחוץ לחברה קרובה מתמיד

מנכ"ל אינטל הבהיר את מה שהסתמן כבר בדוחות הקודמים - החברה תיאלץ להוציא למיקור חוץ חלק מהייצור ● המהלך לא צפוי להשפיע על פעילות החברה בישראל, לפחות בינתיים ● בנוסף, שיא בהכנסות למובילאיי - ואינטל מדגישה שהיא אחד ממנועי הצמיחה העיקריים שלה

מפעל אינטל בקריית גת / צילום: אינטל
מפעל אינטל בקריית גת / צילום: אינטל

עננת העיכובים במעבר לייצור בארכיטקטורת שבבים בעובי 7 ננומטר מוסיפה להעיב על ביצועיי מנית אינטל. למרות שהחברה הציגה נתוני מכירות חסרי תקדים, סיימה מניית אינטל את יום המסחר הראשון שלאחר פרסום הדוחות הכספיים לרבעון הרביעי של 2020 בירידה של קרוב ל-10%, ומחקה את הזינוק שרשמה ביום המסחר טרם פרסום הדוחות.

שיחת האנליסטים שליוותה את פרסום הדוחות האחרונים ל-2020 הייתה האחרונה שהועברה על ידי המנכ"ל היוצא, בוב סוואן, שיפנה את מקומות ב-15 בפברואר. את כסאו של סוואן יתפוס מי שהיום משמש מנכ"ל VMWare, פט גלסינגר, אשר הידיעה על שובו לאינטל ומינויו הצפוי הקפיצה את מניית החברה לאחר דשדוש שנמשך מאז פרסום הדוחות לרבעון השני בקיץ האחרון. אז צנחה מניית החברה בכ-16% בעקבות אמירה של סוואן לפיה בנסיבות מסוימות החברה תוצאי למיקור חוץ חלק מפעילות הייצור שלה.

את הניסוח המפותל של סוואן אז - על נסיבות מסוימות שבהן תישקל הוצאת חלק מפעילות הייצור - החליפה אמירה מפורשת הרבה יותר, הפעם מפי המנכ"ל הנכנס גלסינגר, שדיבר לצד סוואן בשיחת האנליסטים.

 

הקשיים ב-7 ננומטר לא מותירים ברירה

גלסינגר פתח את דבריו בניסוח אופטימי על כל שהוא בטוח בכך ש"רוב המוצרים של החברה ב-2023 ייוצרו פנימית". גלסינגר התמקד בדבריו ספציפית בסוגיית הייצור המתקדם, והדגיש כי הוא "מבקש לספק באופן ספציפי את נקודת המבט שלו על התקדמות (הייצור בטכנולוגיית) 7 ננומטר". גלסינגר סיפר כי "הייתה לי ההזדמנות לבחון בשבוע שעבר באופן אישי את ההתקדמות בטכנולוגיית 7 ננומטר", לדבריו, בהתבסס על ראיונות ראשוניים, אני מרוצה מההתקדמות שנעשתה על הבריאות והתאוששות של תוכנית ה-7 ננומטר".

לא רק שגלסינגר בחר לומר "רוב המוצרים", אלא שאמירה זו לוותה באמירה נוספת, מפורשת הרבה יותר מפי בכיר אינטל, על מעבר חלקי למיקור חוץ. לדברי גלסינגר בשיחת האנליסטים, "סביר שנרחיב את השימוש במפעלים חיצוניים עבור טכנולוגיות ומוצרים מסוימים".

עם זאת, על פי כל ההערכות, הן של אנליסטים והן של גורמים בכירים בתעשייה, מאחורי אמירה זו לא מסתתרת לפי שעה כוונה של אינטל להיפרד מפעילות הייצור שלה, כפי שנרמז לה במכתב גלוי ששלח לדירקטוריון החברה מנכ"ל קרן הגידור Third Point. הגורמים מעריכים כי לאינטל אין ברירה אלא לעשות הכול כדי להתגבר אתגרי הייצור, משום שאין לה ברירה אחרת.

התפיסה הרווחת היא שבשל שיקולי יעילות ויציבות שרשרת אספקה, ובשל שיקולי הביטחון הלאומי האמריקאי, אינטל לא תוכל לוותר על יכולות אלה. מנגד, לנוכח העיכובים ההולכים ונמשכים, היא מבינה שהיא תיאלץ לנשוך את הלשון ולהסתייע במפעלי TSMC הטיוואנית, שבה מייצרות את שבביהן כל מתחרותיה, למעט סמסונג. בעוד שאינטל התעכבה עם ייצור ב־10 ננומטר ומתעכבת עם הייצור ב-7 ננומטר, כיום הן TSMC והן סמסונג כבר מייצרות ב-5 ננומטר.

ככל שהולך ומתארך העיכוב המעבר לייצור בדור הבא, מי שנהנות מהשיפורים ביכולות הייצור של TSMC הן המתחרות AMD ואנבידיה, פעם חברות תכנון שבבים קטנות ונישתיות, והיום איום קיומי בפוטנציה. לצידן, יכולות ליהנות מהם מתחרות עתידיות לאינטל, הפעם מכיוון אחר ענקיות כמו גוגל, פייסבוק, שחותרות לעצמאות בתחום תכנון השבבים לבינה מלאכותית (AI), לשימוש פנימי שלהן. אפל, שנפרדה לאחרונה מאינטל כדי לייצר בעצמה שבבים מבוססי ARM, ואפילו אמזון, שעלולה גם היא להפוך בעתיד למתחרה לאינטל באמצעות שבבים פרי פיתוח עצמאי שתציע בענן שלה, AWS.

גלסינגר ביקש שלא להרחיב בנושא והבטיח כי פרטים נוספים, כמו גם פרטים על מפת הדרכים ל-2023, יסופקו "לאחר שאעריך במלואם את הניתוחים שנעשו ואת המשך הדרך". עוד אמר כי פרסום התחזית השנתית ימתין לכניסתו המלאה לתפקיד, אך הבטיח כי הדבר לא ייעשה לפני עונת הדוחות הכספיים הבאה - באפריל.

פטריק (פט) פול גלסינגר / צילום: Reuters

השערוריה שהתלוותה לפרסום הדוחות

האפשרות שאינטל תוציא חלק מפעילות הייצור למיקור חוץ לא אמורה להדאיג לפי שעה את ישראל. אינטל משקיעה הון עצום במחקר ופיתוח, ובשנה שחלפה היא השקיעה בכך 13.5 מיליארד דולר. קיים סיכוי סביר שהיא תצליח להתגבר בסופו של דבר על המכשולים, ולהדביק את הפער ביכולות הייצור. גם אם פרוש הדבר שהיא תיאלץ להשתנות ולהתאים את עצמה ולנקוט בפעולות קיצוניות כפי שנקטה המתחרה TSMC - כמו למשל עבודה במשמרות.

בנוסף, הפרמטר של תהליך הייצור, בין אם זה 10 או 7 או 5 ננומטר, הוא רק פרמטר אחד שקובע את איכות השבב. אינטל מפתחת טכנולוגיות נוספות שיוכלו אולי לפצות באופן חלקי על העיכובים בהתקדמות בתהליך הייצור. שלישית, המפעלים המתקדמים בישראל יוכלו לשמש לייצור שבבים מתקדמים עוד שנים רבות, גם אם בפלח השבבים בעלי הביצועים הגבוהים ביותר היא תשתמש באופן זמני במפעלי ייצור חיצוניים.

לפרסום הדוחות התלוותה מיני שערורייה כשמצגת גרפית שכללה פרטים מהדוחות דלפה לפני השעה שתוכננה לפרסום הדוחות, עם סגירת יום המסחר ביום חמישי אחר הצהריים (שעון ארה"ב). בעקבות הדליפה, הקדימה אינטל לפרסם את הדוחות, תוך שהיא מכחישה כי הגורם לדליפה הוא פריצה למערכות החברה.

בדוחות עצמם, הפגינה אינטל ביצועים משופרים ועברה הן את התחזיות של עצמה והן את תחזיות האנליסטים. בעיקר נהנתה אינטל מהמעבר לעבודה מרחוק, שהעלה את הביקוש העולמי למחשבים אישיים. ברבעון האחרון של 2020 נמכרו שליש יותר מחשבים בעלי מעבד אינטל בהשוואה לרבעון המקביל ב-2019. עם זאת, העלייה בצריכת הדאטה העולמית בשל מגפת הקורונה לא קיבלה עדיין ביטוי במכירות של אינטל למרכזי נתונים שירדו ב-16% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה.

המנכ"ל היוצא סוואן סיכם את השנה ודיווח על שיא הכנסות של כל הזמנים בשני הסגמנטים המרכזיים של החברה - מחשבים אישיים (קליינט), ודאטה סנטרים, כמו גם בזיכרונות ובהכנסות "מובילאיי" שנרכשה על ידה ב-2017 תמורת 15 מיליארד דולר.
ברבעון האחרון, עמדו ההכנסות החברה על 20 מיליארד דולר, 2.6 מיליארד יותר מתחזית החברה אך ירידה של 1% ביחס לרבעון המקביל. הרווח הרבעוני הסתכם ב-5.9 מיליארד דולר, ירידה של 15% לעומת הרבעון המקביל. הכנסות מובילאיי ברבעון זינקו ב-39% לעומת הרבעון המקביל והגיעו ל-967 מיליון דולר, שהשיאו רווח תפעולי של כ-100 מיליון דולר.

סך הכל הכניסה אינטל ב-2020 סכום של 77.9 מיליארד דולר, עלייה של 8% לעומת השנה שקדמה לה. הרווח השנתי הסתכם ב-20.9 מיליארד דולר, ירידה של 1% בהשוואה ל-2019.

המספרים של אינטל

77.9 מיליארד דולר
הכנסות ב-2020

8%
העלייה בהכנסות ביחס ל-2019

20.9 מיליארד דולר
רווח ב-2020

1%
הירידה ברווח לעומת 2019

עוד כתבות

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

גל בר דעה, מנכ''ל בנק ONE ZERO בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

גל בר דעה, מנכ"ל ONE ZERO: "רוצים להיות בנק גדול. טכנולוגיה היא הדרך היחידה לתת ייעוץ לכולם"

מנכ"ל ONE ZERO אמר בכנס TECH IL של גלובס כי על הבנקים לקחת אחריות לעתיד הכלכלי של הלקוחות שלהם, להוציא אותם ממינוס ולאפשר להם לשפר את האשכול הסוציו-אקונומי שלהם ● על וואן זירו אמר: "בנקאות זה מרתון, אנחנו מתכוונים להיות בנק גדול ומשמעותי במערכת הישראלית"

שיגור מיירט ה'חץ' במהלך המלחמה / צילום: דוברות משרד הביטחון

"הדבר הכי טוב שאנחנו מכירים בשוק": ההתעניינות במערכות היירוט הישראליות בשיא

ביצועי ההגנה האווירית בשבת זכו לסיקור תקשורתי באירופה, ולגלובס נודע כי בחברות הביטחוניות בישראל נרשמה התעניינות גבוהה מהרגיל בטכנולוגיות שלהן בימים האחרונים ● בגרמניה, המדינה היחידה שרכשה את חץ 3, היוו היירוטים הוכחה לכך שההשקעה הייתה נבונה. כעת עולה במדינה השאלה: "מתי כבר היא תגן עלינו?"

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

פלסטינים עוברים ליד בניין שנהרס בתקיפה ישראלית ברפיח / צילום: Associated Press, Hatem Ali

דיווחים פלסטיניים: ארבעה הרוגים בתקיפת צה"ל מערבית לרפיח

דובר הוועדה לביטחון לאומי באיראן: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • שר החוץ הסיני: איראן מימשה את זכויות ההגנה העצמית שלה • הרמטכ"ל הרצי הלוי אחרי המתקפה האיראנית: "ישראל חזקה מאוד ויודעת להתמודד לבד" • דובר צה"ל: המתקפה שהייתה בדרכה לישראל סוכלה כמעט במלואה • גלנט הנחה להיערך לפינוי האוכלוסייה מרפיח • ביידן: ארה"ב מחויבת לביטחון ישראל • עדכונים שוטפים

תוכנית הכשרת הסייבר למפוני כפר עזה / צילום: CyberProof

החברה שמסייעת למפוני קיבוץ כפר עזה לעבור הסבה מקצועית לתחום הסייבר

בנק דיסקונט ועמותת אלו"ט חברו למיזם משותף בו ילדי המפונים במלונות ים המלח לקחו חלק בסדנאות ציור שבהן התבקשו לצייר בהשראת המילים "חופש" ו"תקווה" ● סטארט-אפ ההכשרות להייטק, Elevation, יאפשר למפונים לעבור הכשרות במטרה לספק להם עבודה והכנסה בתחום בניית האתרים ● ישראל מתגייסת

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

מוצרי חלב / צילום: איל יצהר

החל מהחודש הבא: מחירי החלב בפיקוח עולים בכ-4.5%

החל מ-1 במאי ייכנס לתוקפו עדכון במחירי מוצרי החלב, שיעלו בשיעור של כ-4.5% ● אלה המוצרים שצפויים להתייקר בעקבות העדכון

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

אלטשולר בצמרת, מיטב בתחתית: אפיקי ההשקעה שמאחורי התשואות

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות אלטשולר שחם, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

רכבים מוכנים לייצוא בטורקיה, ב־2023 / צילום: Shutterstock

לא רק טורקיה: גם בסין מחלחלת לשוק אווירה אנטי־ישראלית, ואלה ההשלכות

טורקיה מאיימת להטיל "מיסי יצוא" כבדים על כל הסחורות לישראל, בנוסף למגבלות הסחר עליהן הודיעה בשבוע שעבר, ובסין מתחילה האווירה האנטי־ישראלית לחלחל לשוק ● בינתיים, שתי המדינות חולשות על כ־30% מיבוא הרכב לארץ ● כיצד יוכל הענף המקומי להתגבר?

שיחה משותפת בין אילנית אדסמן, ר' נבחרת ביטוח ופינטק, KPMG, לבין עופר גולן, מנהל תחום תשלומים, ניהול סיכונים וציות, KLMG / צילום: תמר מצפי, כדיה לוי

הבנקים המרכזיים מול השוק הפרטי: מי ינצח במרוץ על המטבע הדיגיטלי?

במסגרת כנס TECH IL של גלובס, אילנית אדסמן ועופר גולן, שני בכירים מפירמת KPMG, דנו במאבק החם על שוק התשלומים העתידי, שכולל מגוון הזדמנויות לצד לא מעט סכנות ● השניים שוחחו על היתרונות והחסרונות של מטבעות דיגיטליים בהנפקת בנקים מרכזיים

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

ירידות קלות בת"א; או פי סי אנרגיה מזנקת בכ-9%

מדד ת"א 35 מאבד מערכו כ-0.2% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

פועלים עובדים באתר בנייה / צילום: Shutterstock

יותר ביקוש לפועלי בניין ועובדים בלתי מקצועיים, פחות למהנדסים ואקדמאים

שיעור התעסוקה עלה במרץ במקצת ועומד על 60.8%, ושיעור האבטלה הצטמצם ועומד על רמה של 3.1% ● עם זאת, ייתכן כי הגיוס הנרחב למילואים מצמצם מלאכותית את שיעור האבטלה