גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כתב האישום נגד פעיל בבלפור - ניסיון לשבור את רוח המפגינים"

משפטנים תוקפים את האישום נגד הפעיל החברתי יגאל רמבם המייחס לו "התקהלות אסורה" בשל הובלת צעדת מחאה: "פגיעה אנושה בחופש הביטוי" • הפרקליטות: "מדיניות מתונה"

צעדת המחאה בירושלים / צילום: דוברות קומי ישראל
צעדת המחאה בירושלים / צילום: דוברות קומי ישראל

לפני כשבועיים הגישה פרקליטות מחוז ירושלים כתב אישום ראשון מסוגו בגל המחאה הנוכחי נגד הפעיל החברתי יגאל רמבם. רמבם מואשם בעבירה של "התקהלות אסורה" שהעונש המרבי בגינה הוא שנת מאסר. זאת, משום שהשתתף והוביל תהלוכת מחאה נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ללא רישיון. כתב האישום מתאר כיצד המפגינים בתהלוכה שהוביל רמבם מגשר המיתרים לרחוב בלפור, צעדו על כבישים מרכזיים וחסמו נתיבי תחבורה מרכזיים.

ההחלטה להגיש כתב אישום בסעיף של "התקהלות אסורה" ללא עבירות נלוות היא חריגה. גם אם מדובר בסעיף חוק קיים, נדיר שעושים בו שימוש כשהוא עומד בפני עצמו. לפני כחודשיים הגישה פרקליטות מחוז ירושלים כתבי אישום נגד פעילי מחאה, אלא שהשתתפותם במחאה לוותה במעשים נוספים, כגון הפרעה לשוטר.

יגאל רמבם / צילום: שלומי יוסף

קיומה של תהלוכת מחאה ברחובה של עיר היא אמצעי מקובל וטבעי לממש את הזכות החוקתית להפגין, זאת כחלק מחופש הביטוי. בית המשפט העליון הכיר בכך לא פעם, ולכן קבע שיש לפרש באופן מצמצם את סעיף החוק האוסר על התקהלות.

גם רשויות החוק מכירות בכך, ובהנחיה של הפרקליטות מאוגוסט 2020 נקבע כי "ראוי שמדיניות האכיפה תהיה מצמצמת, על-מנת שלא לפגוע בזכות היסוד וברצונם של אזרחים ותושבים בישראל להשמיע את קולם וליטול חלק בהליך פוליטי". בהנחיה נקבע כי יש לשקול העמדה לדין בגין עבירה של "התקהלות אסורה", "כאשר נלוות לה עבירות נוספות או שהיא בוצעה בנסיבות מחמירות".

ההנחיה קובעת ש"חסימה מכוונת ומתמשכת של ציר תנועה ראשי יכולה להוות נסיבה מחמירה המצדיקה כתב אישום". שיקול נוסף הוא רמת האלימות והמידה שבה הופר הסדר הציבורי לצד תיקים קודמים והתנהגותו של המפגין. 

מפגינים צועדים ברחובות ירושלים לעבר בלפור / צילום: יוני לוי

"פרשנות מצמצמת"

סעיף ההתקהלות הוא סעיף ארכאי בחוק העונשין, שריד מתקופת המנדט. פרשנותו שנויה במחלוקת, וחלק מבתי המשפט זיכו בעבר מפגינים שהואשמו בסעיף זה כחלק מפרשנות מצמצמת שלו. הסעיף חל על מי שמשתתף בהתקהלות של שלושה אנשים לפחות לשם ביצוע עבירה או למטרה משותפת, אפילו אם היא כשרה ועצם ההתקהלות "תעורר חשש שהמתקהלים יעשו מעשה שיש בו הפרת השלום" או תיתן לאנשים "יסוד סביר לחשוד שהמתקהלים יפרו את השלום".

בתהלוכות שבהן השתתף רמבם המפגינים צעדו על כבישים ועל נתיב הרכבת הקלה, ובכך חסמו נתיבי תחבורה באופן חלקי לזמן קצוב כחלק מהצעדה. פגיעה בסדרי התנועה נכנסת לגדר פגיעה בסדר הציבורי המפר את השלום, כך על-פי פסיקת בתי המשפט.
אלא שכבר ב־1979 קבע בג"ץ (בג"ץ סער 148/79) כי העובדה שמפגינים צועדים על נתיבי תחבורה לא מספיקה כדי לקבוע כי מדובר בהתקהלות אסורה.

אלפי מפגינים בכיכר פריז בדצמבר 2020 / צילום: הספירה לאחור

"בלתי מידתי"

לדברי עו"ד דניאל חקלאי, המייצג את מובילי המחאה והמפגינים, "הגשת כתב אישום בגין הובלת תהלוכות הוא מעשה בלתי מידתי שפוגע בצורה אנושה בליבת חופש המחאה ובליבת חופש הביטוי הפוליטי. כתב אישום הוא המכשיר הכבד ביותר שמצוי בידי המדינה כדי לפגוע בזכויות האדם והאזרח. גם אם רמבם הוזהר בידי המשטרה, אין שום מקום להפוך אותו לנאשם".

חקלאי מוסיף כי "מדינה שמתיימרת להיות דמוקרטית מחויבת להעניק עדיפות ראשונה במעלה לחופש הביטוי בכלל, לחופש הביטוי הפוליטי בפרט, ולחופש המחאה וההפגנה במיוחד. צריך לעשות הכל כדי להימנע מכתב אישום נגד מי שמוחה באופן לא אלים".

גם אם רמבם הוזהר בידי המשטרה, אין שום מקום להפוך אותו לנאשם. צריך לעשות הכול כדי להימנע מכתב אישום נגד מי שמוחה באופן לא אלים". עו"ד חקלאי מביע תקווה שהפרקליטות תחזור בה מכתב האישום. "מדובר בכתב אישום שיוצר אפקט מצנן באופן עצום על חופש ההפגנה, הוא עלול להרתיע אזרחים רבים מלצאת להפגין בשל פחד, וזה מסוכן מאוד", הוא אומר.

מנגד בפרקליטות רואים במדיניות שננקטה בחודשים האחרונים כלפי המפגינים כמתונה, מכילה וסובלנית. זאת, בראייה רחבה שלפיה תושבי ירושלים סובלים מחסימות צירי תנועה מרכזיים בלב העיר מדי שבוע זה עשרה חודשים.

במהלך תקופת המחאה נגד ראש הממשלה נפתחו מאות תיקים נגד מפגינים, אך מספר כתבי האישום שהוגשו מועט מאוד. הפרקליטות רואה במקרה של רמבם כבעל נסיבות מיוחדות, המצדיקות להעמידו לדין - פעיל מרכזי שהוביל תהלוכה נעצר עשרות פעמים, הוזהר וחזר לעשות כן. המדינה מנסה דרך הגשת כתב האישום לגרום למפגינים לפעול כנדרש בחוק ולהגיש בקשה לרישיון.

"אכיפה בררנית"

גל מחאת בלפור מובל על-ידי ארגוני מחאה רבים שנמנעים מלבקש רישיון לתהלוכות המתקיימות באופן קבוע מגשר המיתרים למעון ראש הממשלה בבלפור. חלק פועלים באופן זה מתוך תפיסה שהפגנה מתואמת, הנוחה לשלטון ולאזרחים, מאבדת ממשמעותה ואינה יעילה. הם לא מאמינים שהמשטרה תאפשר את הצעדה על כבישיה הראשיים של ירושלים לו הייתה מוגשת בקשה. 

לדברי רמבם, לתהלוכות משמעות רבה במחאה, הן מגיעות לבתים וגורמות לאנשים להצטרף למחאה. רמבם מציין כי הדרישה של המשטרה לאשר את ההפגנות נועדה למשטר את המרחב הציבורי. מדובר, לדבריו, בהתארגנות אזרחית לא אלימה, פעולה של אינדיבידואלים שאינם מעוניינים לקחת אחריות על המרחב הפתוח, כפי שנדרש ממי שמבקש רישיון לתהלוכה.

לדברי עו"ד גבי לסקי, המתמחה בזכויות אדם, בחופש הביטוי והמחאה שגם ייצגה את רמבם בעבר, "למרות היעדר הרישיון, המשטרה מתכוננת ויודעת על ההפגנות והצעדות מפורסמות ברבים. בפועל המשטרה בשטח ואם הייתה חושבת שיש פגם, הייתה מונעת אותן". עו"ד לסקי מוסיפה ש"העמדה לדין על השתתפות בהפגנה הוא לא רק פגם משפטי אלא פגם מוסרי. איך הפרקליטות יכולה להגיש כתב אישום, כשהמשטרה נתנה לתהלוכה להתקיים?".

אחת הטענות המרכזיות נגד העמדתו לדין של רמבם תהיה טענה לאכיפה בררנית. רמבם לא פעל באלימות ולא גרם להתפרעות. הפרקליטות תתקשה להצדיק את העמדתו לדין ביחס לאלפים הרבים שהשתתפו בתהלוכות בכל חודשי המחאה. אם תתקבל טענתו, בית המשפט יכול לבטל את כתב האישום נגדו מכוח הגנה מן הצדק.

עו"ד יובל יועז, היועץ המשפטי של משמר הדמוקרטיה הישראלית, אמר ל"גלובס" ש"כתב האישום מבטא אכיפה סלקטיבית, תוך שמפגינים בולטים ספציפיים נבחרים בקפידה על-מנת לשבור את רוח המפגינים. נעשה שימוש בסעיף בחוק העונשין שהוא אות מתה, והמתנגש באופן חזיתי עם חופש הביטוי, ההפגנה והמחאה".

הפרקליטות: "רמבם הוזהר"

הפרקליטות מסרה בתגובה: ""תהלוכות המחאה המגיעות אל מעון ראש הממשלה לא תואמו עם המשטרה, ולכן הן אינן חוקיות. אף על-פי כן, המשטרה מאבטחת אותן מדי שבוע. התהלוכה הלא חוקית שהוביל רמבם מנתה מאות צועדים, עברה בצירי תנועה מרכזיים, וגרמה לעומסי תנועה רבים. במהלך התהלוכה ניגש אל רמבם שוטר והתריע בפניו כי מדובר בתהלוכה לא חוקית. בחקירתו הוזהר רמבם שלא לארגן תהלוכות לא חוקיות. חרף האזהרות המוקדמות שקיבל השתתף רמבם שבועיים לאחר מכן בתהלוכה לא חוקית דומה ואף היה בין מוביליה.

"בהתאם לכך, ועל-פי מדיניות התביעה הנוגעת לאירועי מחאה, סברה הפרקליטות כי מקום בו מדובר באחד ממובילי תהלוכה לא חוקית, המבצע הפרה חוזרת ונשנית של החוק, למרות אזהרות מוקדמות - יש לאכוף את החוק ולהגיש נגדו כתב אישום".

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

בנק ישראל מכר 8 מיליארד דולר, אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדולר מזנק לשיא של חמישה חודשים. אלה הסיבות

המתיחות הביטחונית בין ישראל לאיראן לצד התחזקות הדולר בעולם הובילה לתיסוף חד מול השקל ● שער הדולר-שקל נסחר ברמה של כ-3.8 שקלים, שיא של חמישה חודשים

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

חן אמסלם ודביר בנדק בקמפיין מזרחי טפחות / צילום: עופר חג'יוב

מזרחי טפחות משקיע את התקציב הגדול ביותר, ומתברג במקום השני בזכירות

הפרסומת הזכורה ביותר זה השבוע השלישי שייכת לבנק לאומי, עם גל תורן והשיר "יש מוצ"ש" - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הופעה קצרה של אירנה בקמפיין קטן ורזה מספיקה לשופרסל כדי להתברג בדירוג ולזכות באהדה

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שכונת עומרים באופקים. 45 דירות בפרויקט של בראל־סלעית בשכונה נמכרו מאז ה־7 באוקטובר / הדמיה: אול אין

לעם ישראל יש מסר ברור: התותחים הרועמים לא יעצרו את המרוץ לנדל"ן

אלפים ממשיכים להאמין בהשקעה בארבעה קירות שעומדים במוקד העימות והסכנה הכי גדולים כרגע במזרח התיכון, ומאות עסקאות נרשמו גם על הגבול עם עזה, בשדרות ובאופקים ● סיבות כלכליות יש, אך יותר מכל, החלום הנדל"ני של עם ישראל עדיין בועט